dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, er zijn altijd mogelijkheden natuurlijk. Maar het is en blijft een feit dat de instap in heli wedstrijdvliegen de beginners klassen) niet meer helemaal aansluit met de doorstroming naar hogere niveaus.
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Met de heim helikopters begon het bij mij pas goed na een paar jaar kloten met schluter.
    Met de heim (Avantgarde) werd ik meteen kampioen A klasse. Daarna B klasse waar te weinig animo was. Daarna weer B klasse maar ik had inmiddels een Vario heli met de net nieuwe deelbare Jet ranger romp en een Rossi motor die het model met gemak door elk figuur sleurde.
    Thuiswedstrijd op Ypenburg en geen deelnemers voor de b klasse, dus dan maar de c klasse.
    Wim D. Zou mij wel coachen.
    Ongelooflijk wat dat uitmaakt wie er naast je staat. Ik deed alle figuren en scoorde ook wat punten. De figuren van nu wil ik niet eens proberen. Voor het oude c programma ben ik nog wel te porren.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2024
    heimhelicopters en Helikapoter vinden dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor mij was het pas beter een jaar nadat ik de Hirobo's had. Maar evengoed is er een flink gat tussen sportklasse en F3c, hoewel ik maar weinig zie dat men de moeilijkere figuren kiest in de sportklasse. Desondanks is het zo dat als je meer wilt presteren dan je huidige status, dan kan je dat wel eens een crash opleveren. Zonder de wedstrijden had ik waarschijnlijk nog steeds een beetje achtjes voor mij langs gevlogen.
    Maar goed verder waar ik gebleven was. Veel onderdeeltjes gemaakt. Armpjes voor de tuimelschijfmeenemer, afstandsbusjes en crossbars en bladassen. Hoofdassen en bladassen richt ik al enige tijd niet meer, een nieuwe as maken is makkelijker en dan is ie zeker recht.

    [​IMG]

    Een stuk zwart POM. Stukje uitvlakken en nog een stukje vlakken voor acht armpjes.

    [​IMG]

    gaatjes gemaakt en armpjes vastgezet waarna ze uitgefreesd kunnen worden.

    [​IMG]

    Halffabrikaat, van de andere zijde moet nog een stukje gevlakt worden.

    [​IMG]

    Daartoe een uitsparing in het werkblad gefreesd zodat de arm gepositioneerd kan worden. Daarna het uitvlakken.

    [​IMG]

    Klaar.

    [​IMG]

    Blad assen. Tevens heb ik nieuwe centraalstukken gekocht. Deze zijn 25mm lager dan de gestripte peddelstang kop. Ze zeggen dat het beter rolt. Ik betwijfel dat enigszins. Maar we gaan het zien.

    [​IMG]

    Afstandsbusjes uit POM.

    [​IMG]

    Staartrotorhub,.. Die wel uitgericht. Die is namelijk veel bewerkelijker om zelf te maken en nieuw is het al schaars.
    Hetzelfde geldt ook voor de staartrotoras. Gezien ik een meetklok heb is dat nog wel te doen..

    [​IMG]

    Het chassis zit bijna weer in elkaar. De rompen wordt op dit moment aan gewerkt. Dat blijft een arbeidsintensief werkje met al dat afplakken.

    groet.
     
    Demaic en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Wederopbouw:

    in de tussentijd is het mechaniek weer opgebouwd met al de gemaakte onderdelen. Om het nieuwe centraalstuk van de rotorkop te kunnen monteren moest ik toch een stukje van de hoofdas afdraaien. De originele as van de eagle 3 met SSZ5 kop en de flybarless eagle3 met de SSL2 kop is niet erg groot. De afstand tussen de dwarsgaten in de as is resp. 186 en 185 mm. De assen die ik gemaakt had zijn voor de SSZ 5 kop gemaakt en haddeen nog een lengte staal boven het bovenste schroefdraadgat. Dat moest korter. De draaibank is gewillig. Daarna nog wat pas en meet en probeerwerk met de tuimelschijfmeenemer armpjes maar daarna past alles naar behoren.

    de volgende stap is het klaar maken van de rompen. Ik heb er nog 2 liggen die ik nu allebeide klaarmaak. Weer veel afplakwerk en een paar minuutjes spuiten. Deze 2 rompen zijn iets minder mooi uit de mal gekomen en dat zie je gelijk met het spuitwerk. Gelukkig is het van een meter afstand prima.

    [​IMG]

    De bovenste alleen nog maar in de kleurlak. De onderste al met blanke lak overtrokken.

    [​IMG]

    Landingsgestelletje en sticker erop en op de foto!

    [​IMG]

    En toen ging 2 weken geleden mijn nummer 1 tijdens het hoveren van toerental veranderen. Nadat ik de helie geland had wilde de motor ook niet meer draaien. Thuisgekomen de motor maar eens gedemonteerd en open gemaakt waarna het euvel al snel duidelijk werd. Een draad van de motorwikkelingen is van zijn plek gegaan en tegen de magneten gelopen. Voor mij een nieuwe uitdaging om een brushless motor opnieuw te wikkelen. Op internet is veel informatie te vinden, misschien wel teveel. Maar ik kom er wel achter. Ik wil de motor weer origineel herwikkelen, hij is namelijk powerful genoeg.

    [​IMG]

    Demonteren is eigenlijk erg makkelijk.

    [​IMG]

    En zo kan je er goed bij.

    [​IMG]


    Groet!
     
    twin, renetl50, Demaic en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Behoorlijke uitdaging wat mij betreft. Zoiets moet je overkomen denk ik want anders is het opnieuw wikkelen v/e motor niet iets dat de gemiddelde rc piloot zou overwegen. (Daarmee bedoel ik niet jou)
    Ben zeer benieuwd of je dat proces hier uiteen gaat zetten.

    Succes!
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Jahoor, dat doen we. Gezien ik geen gekkigheid als meer power of een supermotor er van wil maken, maar hem gewoon origineel wil houden is het voor mij uitzoeken hoe hij gewikkeld is en dat nadoen. Ik heb, omdat ik er toch net iets meer van wil weten, ingelezen op de website van Dr Ralf Okon:'http://www.powerditto.de/indexditto.html'. Al snel kon ik concluderen dat de motor gewikkeld was volgens onderstaand patroon met telkens afwisselend 6 en 7 wikkelingen. Het geheel is vervolgens in een driehoeksschakeling gekoppeld.

    [​IMG]

    Het plaatje komt van de website van Powerditto. Echter staat tussen al die wikkelschema's een plaatje wat ik eigenlijk net iets mooier vond qua opbouw . In wezen is het precies hetzelfde , alleen de draden komen op 3 plekken naar buiten en de draden kunnen dan bij elkaar gekoppeld worden.

    [​IMG]

    Echter is het wikkelen wat lastiger omdat bij de 6 "eind" wikkelingen er van buiten naar binnen gewikkeld wordt en je moet dus telkens de draad onder de draadbrug doorsteken zoals je die bijvoorbeeld tussen statortanden 1 en 2 ziet. Achteraf in de praktijk was het toch niet zo zinvol omdat de er zoveel draad op moest dat een enkele wikkeling toch boven op gemaakt moest worden wat het idee dat de uiteindes de binnenkant naar buiten komen niet helemaal opging.

    Het bestelde wikkeldraad lag blijkbaar al een paar dagen bij het lokale afhaalpunt. Het wikkelen kon dus beginnen. Hier de bestelling. Het is 40 meter, de minimale afname. Goed voor 6 motoren.

    [​IMG]

    Eerst de oude wikkelingen eraf gehaald.

    [​IMG]

    Er zitten dus maar 3 draden op van ruim 2 meter en eigenlijk was er maar 1 kapot. De andere 2 hadden theoretisch kunnen blijven zitten als ik de originele wikkelmethode had gehandhaafd.
    De eerste nieuwe wikkeling:

    [​IMG]

    De tweede:

    [​IMG]

    En de derde:

    [​IMG]

    Proefdraaien met een gestabiliseerde voeding. Dan heb je enige stroom begrenzing in geval er iets niet klopt en brand je niet gelijk alles zwart.

    [​IMG]

    En toen hoorde ik zo nu en dan het snerpende geluid van een lager met speling,...... Tja, eigenlijk wel zo slim om ook gelijk er nieuwe lagers in te stoppen....

    Groet!
     
    Helihabit, twin en Demaic vinden dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    De motor zit weer in elkaar. Ik vond op youtube een filmpje wat me inspireerde hoe ik de lagers eruit moest halen. Daartoeheb ik een soort plug gemaakt die uitzet als ik de schroef naar binnen draai. Zie hieronder:

    [​IMG]

    Deze plug blijft dan klemmen in het lager waar ik em in draai. Daarna kan ik met een 6mm as (of een boor ofzo) via het andere lager tegen deze plug aan drukken en zo het lager eruit persen. Ik heb dat met behulp van de draaibank gedaan. Heel erg vast zitten de lagers niet. Het andere lager kan daarna makkelijk met een dikkere pen eruit geperst worden. Als je de lagers er maar recht uit perst en niet met een scheve pen werkt ofzo. Er in net zoiets maar dan anders om.
    Daarna kan de motor in elkaar gezet worden en weer proefdraaien.

    [​IMG]

    Ondertussen heeft de heli even gehoverd in de tuin en hij draait als een zonnetje zo rustig. In mijn beleving is het een hele verbetering.

    [​IMG]

    Hier de voormalig groene heli in actie , 2 weken geleden. De oude oranje , waar de nieuw gewikkelde motor inzit, gaat nog even met de oude romp vliegen, daarna gaat daar de 2e nieuwe romp omheen.

    S.
     
    twin, helihenk, Jonkje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Netjes gefixt! Een herkenbaar gevoel als je heli na zo'n operatie nog beter is geworden :beer:

    Die tool die je hebt gemaakt om de lagers uit je motor te halen doet me denken aan de tool die ik ooit heb gemaakt voor, de eveneens tegenover elkaar geplaatste lagers, in de blade grips.
    Minder deftig dan de jouwe maar wel snel gemaakt en uiterst doeltreffend.
    In mijn geval gebruik je een (verbogen) spindle/feathering shaft (zolang die maar een stukje door het lager heen kan) en slijpt er aan de kopse kant een sleuf in.
    De wig is een schroevendraaier. Het blad zodanig geslepen dat de schroevendraaier door het lager kan. Spindle door het ene lager, schroevendraaier door de tegenover liggende duwen en in de sleuf v/d spindle plaatsen. Met de spindle op harde ondergrond de schroevendraaier in de sleuf slaan zodat de spindle zich vastzet in het lager. Vervolgens m.b.v. bijvoorbeeld een bankschroef als ondersteuning voor de lagerbehuizing tik je het lager eruit. Misschien heeft iemand hier wat aan..

    Edit: foto's


    1711730269148.jpg

    1711730269132.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2024
    twin vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zijn goeie tooltjes, en met name het tooltje van Steven is ook erg geschikt om de linkse nokkenas lagers van zo'n beetje alle OS viertakten te trekken.

    Hoe heb je dat "uitzetten" gedaan, Steven? Gewoon de draad niet helemaal doorgetapt en daarna een zaagsnede gemaakt?
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja Bert, precies dat wat je schrijft. Een beetje bourgondisch maar het werkt wel.
     

Deel Deze Pagina