SU-27 Flanker van Free-Air.CZ

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pompebled, 17 okt 2023.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Via Marktplaats een schuim kit van FreeAir op de kop getikt, het model is al ruim tien jaar op de markt, dus nieuw is het model alleen voor mij...
    De assemblage is aan de hand van de bouwbeschrijving eenvoudig, al heb ik alle verlijmingen met Foam-cure van Hobbbyking gedaan i.p.v. cyanoacrylaat en accelerator, accelerator heb ik nog nooit gebruikt en dus niet in huis en ik ben geen fan van harde lijmnaden in het vrij zachte EPP.

    De aansturing van de elevons gebeurt met de servo's zo ver mogelijk naar voren in de motorgondels via aluminium stuurstangen naar de hevels op de carbon buisjes, die als assen dienen.
    Vernuftige gefreesde onderdelen uit polyesterplaat als lagering, ik heb ze gebruikt, maar ben niet bijzonder gerust op het zwabberende eindresultaat.
    De testvlucht zal moeten laten zien of het werkt.
    IMG_7492.JPG
    Op de foto zie je messing buisjes, als centrering voor de assen in het schuim van de motor nacelles, die zijn na het drogen van de lijm verwijderd.

    Hier het resultaat van mijn plakwerk:
    IMG_7514.JPG

    Als motorisering heb ik een motor geleend van de Bugs 3 quadcopter, die als onderdelenvoorraad ooit is aangeschaft; op mijn 80 cm span werkt ook een multirotor motor naar volle tevredenheid en de SU-27 is een stuk lichter, dus niet geschoten...
    IMG_7515.JPG
    De props van de Bugs 3 zijn trekprops, die rechtstreeks op de M5 as van de motoren geschroefd worden twee met linker, en twee met rechter schroefdraad.

    Ik heb een originele prop beroofd van de dop op de naaf, het gat voorgeboord en getapt met M5 en de prop omgekeerd gemonteerd zoals op de foto.

    Toen kwam de ontnuchtering; als de prop de goede kant op draait als pusher, is de schroefdraad precies verkeerd om en zal de prop loswerken en er af vliegen.

    Als ik een Bugs 3 motor neem met linkse draad, zal alleen de prop voor die motor passen en als ik die omdraai, zit ik met hetzelfde probleem...
    Door de constructie van de props en motoren zit de schroefdraad niet over de hele lengte van de as, dus het omgedraaide exemplaar laat een stuk as vrij.
    Ik zou dat er af kunnen halen om zo een stuk schroefdraad vrij te hebben voor een contramoer...

    Dan wordt het maken van reserve props weer een hele operatie en kan ik waarschijnlijk beter voor een linksdraaiende prop met gladde boring en een contramoer gaan.

    Ideeën, suggesties?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2024
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Die had ik al gevonden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2023
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb de naaf zoveel dunner gemaakt als ik durfde; nu past er een contramoer achter.
    Zo durf ik het wel aan...

    Als het met deze motor vliegt, zal ik eens zoeken naar props met een platte naaf, zodat er op de 12 mm as ruimte is voor een moer, zonder dat ik standaard Bug3 props moet verbouwen.

    Nog wel een tweetal rates in de zender zetten, want de uitslagen nog veel te groot.
    Liever zou ik dat mechanisch doen, door op de servo een gaatje verder naar binnen te gaan, maar dat is door de manier waarop de servo's zijn ingebouwd een friemelige aangelegenheid, waarbij ik eerst de stelschroef, die de stuurstang vasthoudt, moet lossen, dan de arm van de servo moet loshalen en uit het toestel prutsen, voor ik het bevestigingstonnetje een gaatje verder naar binnen kan zetten, want dat moertje is geborgd.
    Vervolgens het hele circus in omgekeerde volgorde.

    Groeten, Jan
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2023
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    De Sukoi is eindelijk vliegklaar; de regelaar en ontvanger zitten op hun plek en ik heb een batterijvak uitgesneden/gefreesd onder de cockpit.
    Batterijvak.JPG

    Dit verzwakt de constructie nogal, dus gelijk maar twee strips carbon 5 x 1 mm ernaast in het schuim gelijmd, hopelijk breekt de romp nu niet bij elke harde landing in tweeën...
    De strap over de batterij verdient niet de schoonheidsprijs, maar een luikje maken in dit slappe schuim zou ook geen succes zijn.

    Batterij vast.JPG

    De klittenband strap helemaal over de cockpit heen vind ik geen gezicht en de hoek van de romp zou het niet beter maken, dus heb ik de strap in tweeën geknipt, een lus aan de uiteinden genaaid, waar aan de bovenzijde een stuk roerstokje door gestoken is om de boel te borgen.
    Hopelijk zijn de krachten die er op komen niet al te groot.
    Batterij strap.JPG

    De regelaar zit op een stuk klittenband in de vrije lucht, zo kan ik nog wat schuiven met het zwaartepunt en heb ik gelijk voldoende koeling, hoewel ik geen thermische problemen verwacht; de quadcopter regelaars zijn maar 10A en die zitten ingebouwd. De ontvanger zit in een passende uitsnijding het schuim gefrommeld. Eerst eens kijken hoe het vliegt, misschien dat ik dat later nog fatsoeneer...
    Regelaar en ontvanger.JPG

    Diverse rates geprogrammeerd, 100%, 50% en 25%, ben benieuwd hoeveel uitslag ik daadwerkelijk ga gebruiken.
    Vliegklaar gewicht 350 gr.

    Nu nog een goede dag zonder regen en met minder wind.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2024
    ikonmy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina