Tamiya F103 ombouwen naar brushless

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Bboy, 13 mrt 2024.

  1. Bboy

    Bboy

    Lid geworden:
    22 mei 2023
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Hilversum
    Vanmiddag heb ik een 16 en een 17 tandwiel pinion ontvangen. Ik heb de 16t erop gezet, de tandwiel verhouding is nu 63 en 16 (eerder gaf ik aan dat de spur 68 is maar dat klopt niet, het is 63). Het probleem is helaas nog steeds hetzelfde, dat ie soms bij optrekken vanaf 0 in een soort modus gaat dat gas/rem niks meer doet. Het probleem lijkt wel iets minder erg, maar nog lang niet zoals het hoort. Verder rolt de auto soepel, dus dat zal geen probleem zijn, en bij een klein duwtje rijdt ie ook goed.
    Kan het eraan liggen dat ik een nimh accu gebruik? Al kan ik op het internet daar geen problemen bij anderen over vinden. De timing instellen weet ik eigenlijk zeker dat t bij deze esc niet kan, er staan allerlei instellingen in t boekje, maar geen timing.
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Heeft je regelaar een lvc functie (low voltage cutoff) die je kunt uitzetten bij gebruik van nimh?

    En 2: als je niet meer dan 50% gas geeft op de zender, valt er dan wel normaal mee te rijden?
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ik volg Tamaniac in beide punten. Ken je toevallig niemand met een Lipo zodat je eens daarmee kunt proberen ook? Ik val in herhaling, maar upgraden naar Lipo en je wereld zal open gaan...
    Ik heb niet terug gelezen hoeveel je pinion ervoor was, maar als ik wil variëren, doe ik dat met grotere stappen. Niet 1 tand minder. Gewoon om effect te zien.
     
  4. Bboy

    Bboy

    Lid geworden:
    22 mei 2023
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Hilversum
    De LVC staat standaard op 3,1 V. En is aan te passen met een programmeer kaart staat in de handleiding, echter heb ik die er niet bijgeleverd gekregen (ik zie er ook niet bij staan welk type ik ervoor nodig heb). Ik heb er online eentje gezien die er precies hetzelfde uitziet als die in de handleiding, zal dat dan werken? Of zit er ook verschil in de electronica in de kaart?

    Bij 50% had gebeurd het ook dat ie soms stilvalt.

    Lipo wil ik sowieso ook graag aan beginnen, ookal is het een stuk lastiger en komt het nauwer (Als ik de do's en don'ts lees ).
    Als ik er een keer tijd voor heb dan ga ik naar Wetonic modelbouw winkel, dat koop ik liever in een "echte" winkel dan ergens online, dus dat staat op de planning:)

    Met die tanden heb ik nu 23t, 19t, 17t en 16t geprobeerd, maar bij alle blijft het probleem, weliswaar lijkt het wel stuk minder erg bij 16t in vergelijking met 23t.
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het voltage van een nimh zal onder belasting waarschijnlijk zakken tot onder die tweemaal 3,1. Dus je moet de LVC uitschakelen. Dan pas kun je oordelen als je tevreden bent met wat een nimh i.c.m. je brushless setje kan leveren.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kip en ei hier hé. Je kunt nog kleiner gaan in pinion, maar ja, voltage zakt gewoon te veel in met je NiHM. Sommige esc's kun je ook programmeren louter met de setup knop: lang indrukken bij aanzetten, 4 keer kort voor instelling 4 enz. Zeker minder handig dan met een programmeerkaart, maar werkt ook natuurlijk. Als dat het geval zou zijn met je esc, dan staat het wel in de handleiding.
    Precies hetzelfde uitziet, het moet van zelfde merk zijn, compatibel met type enz. Ik sluit niet uit dat je kunt uitwisselen, maar zou me verwonderen. Heb er verschillende, eigenlijk zelf nog niet geprobeerd om eens te wisselen. Lijkt me sterk, zullen wel protocollen bij horen zeker?
    Lipo lipo lipo zeg ik :)
    Je moet die wel wat meer aandacht geven, maar eens je dat gewoon bent, valt alles mee hoor. weegt niet op tegen de fun die je er bij krijgt.
     
  7. Bboy

    Bboy

    Lid geworden:
    22 mei 2023
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Hilversum
    De juiste programmeer kaart heb ik gevonden en gekocht.
    Een vraagje over lipo en de esc die ik nu heb, de hoogst instelbare LVC is 3.1V, maar ik las dat een LVC van 3.4V wordt aangeraden. Is dat erg? Als ik dan een lipo bij mn huidige esc gebruik, want dat is lager dan wordt aangeraden.
     
  8. Bboy

    Bboy

    Lid geworden:
    22 mei 2023
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Hilversum
    De programmeer kaart is zojuist ontvangen. De LVC is nu op 0V ingesteld, en verschil is duidelijk merkbaar. Het probleem is opgelost:yes:.

    Dank voor jullie hulp.
     
    ShadesInBlack en Tamaniac vinden dit leuk.
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Mooi, sowieso de eerste ritten de temperatuur in de gaten houden.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Low voltage cut off, hij slaat dan af op dat voltage per cel.
    onder belasting zakt de spanning, bij nimh heel erg, bij lipo bijna niet.

    de kunst is om de lvc te herkennen.
    ook op lipo kun je dan vaak nog wel rustig naar je toe rijden, maar geef je een keer vlot gas en de lvc slaat er weer in.
    ga dan niet net zo lang halfgas door tot hij helemaal niet meer rijdt.
    die lvc slaat er niet voor niets in.

    Op nimh kun je jezelf uitleven, daar zakt het voltage onder belasting best veel.
    die mag in principe helemaal naar 0 volt.
    Dus op nimh staat de LVC gewoon te hoog.
    Of er is nog iets anders aan de hand..
     

Deel Deze Pagina