herintreder : lizard extreme

Discussie in 'Speedboten' gestart door solex, 28 sep 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tino,

    Door de gewichtsverdeling zal de spiegel na een flip het diepste liggen en moet de lucht er aan de voor- en bovenzijde uit.
    Als je er geen wedstrijden mee gaat varen, is de snelheid waarmee het vloedkanaal volloopt niet zo belangrijk, wél belangrijk, is dat alle lucht er ook daadwerkelijk uit kan.

    Bij mijn kleinere en plattere Arowana's (80 cm) heeft het vloedkanaal een inhoud van 1,5 liter en zitten de ontluchtingsgaten aan de bovenzijde aan dek:
    PIC05419.JPG

    Ik heb deze sleuven er pas ingefreesd, toen de boot vaarklaar was en ik in het water met de boot op z'n dak kon bepalen waar de ontluchtingsgaten moesten komen.

    Toen dat gedaan was bleek bij het testen, dat er in het uiterste puntje lucht bleef opgesloten, waardoor de kantelkamer soms wel en soms niet werkte, afhankelijk van hoe de boot het water raakte na een flip.

    De oplossing was een extra buisje naar wat (op z'n dak liggend) de hoge kant is, waardoor de ontluchting 100% was en de kantelkamer elke keer betrouwbaar werkte.

    Ontluchting vloedkanaal.jpg

    Groeten, Jan.
     
  2. olaf.veenendaal

    olaf.veenendaal

    Lid geworden:
    6 dec 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    vianen
    gerwin heeft de kantelkamer helemaal netjes tot in de punt gemaakt dus zal je waarschijnlijk rond de punt een paar gaatjes moeten maken( heb een aantal fotos toegevoegd ) van een paar van mijn boten als voorbeeld, de bruinachtige boot is ook een lizard met kantelkamer ( gele letters hornet op neus) bij die ga ik wel gaatjes dichtmaken omdat het bij mij om looks gaat en niet zo zeer draaisnelheid IMG_1141.jpeg
    IMG_1139.jpeg IMG_1138.jpeg IMG_1137.jpeg
     
  3. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Oke dus als ik het goed begrijp zouden gaatjes op de plek die ik nu heb aangegeven goed moeten zijn . IMG_4068.jpeg
     
  4. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    image.jpg Voor de rest zat ik te denken om de lipo en regelaar zo in te bouwen.
    Dan kunnen de draden heel kort blijven.
    Natuurlijk op twee mooie steuntjes .
     
  5. olaf.veenendaal

    olaf.veenendaal

    Lid geworden:
    6 dec 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    vianen
    ja moet goed komen, begin met kleine gaatjes je hoeft geen hele gleuven eruit te slijpen
     
  6. olaf.veenendaal

    olaf.veenendaal

    Lid geworden:
    6 dec 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    vianen
    beter als je de regelaar tegen de kantelkamer plakt zo veel mogelijk gewicht tegen de kantelkamer is het beste
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Inderdaad, een linkslastige opbouw zorgt er voor dat de boot in rust licht naar links helt; dit op zijn beurt zorgt ervoor dat de kantelkamer zo snel mogelijk volloopt door het gat in de spiegel.

    Ik zou wachten met het boren van de ontluchtingsgaten tot je alles vaarklaar in de boot hebt, dan kun je pas vaststellen wat het hoogste punt na het kantelen is; dáár boor je één gaatje en test of dat voldoende is. Méér gaten of grotere gaten kan altijd nog.

    De kolossaal grote gaten in de oranje romp zullen de kantelkamer ongetwijfeld rap ontluchten, maar herinneren me ook aan een botsing tijdens een wedstrijd, waar een boot met zulke grote ontluchtingsgaten dwars sloeg na een boei en door een aanstormende boot vol in zo'n gat werd geraakt... De schade was enorm.

    Om die reden heb ik ook een serie relatief kleine ontluchtingssleuven; die bieden geen aangrijpingspunt voor de neus van een andere boot.

    Groeten, Jan.
     
  8. olaf.veenendaal

    olaf.veenendaal

    Lid geworden:
    6 dec 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    vianen
    gaten valen in het echt mee, romp is op die plek goed verstevigd dus zal niet zomaar kapot gaan verder is de boot al zeker zon 24 jaar geleden gebouwd, en zou het niet weer op deze manier doen, heb de fotos meer als voorbeeld erbij gedaan van manieren waarop het mogelijk is en de plek van de gaatjes ( heb eerder ook gezegd dat kleine gaatjes meer dan voldoende zijn)
     
  9. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Oke ga ik eerst verder met de inbouw van Lipo en Esc steun .
    Kan ik maken van een bijgeleverd plaatje zwart epoxy .
    Rustig aan hoeft niet morgen af
     
  10. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Ik zou eerst de lipo zoveel mogelijk bij het zwaartepunt leggen, met de mogelijkheid om iets te schuiven voor eventueel aanpassen van zwaartepunt. Als je die positie hebt weet je automatisch waar de regelaar kan liggen.
     
  11. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel ja heb de lipo zo gepositioneerd dat ik hem op de houder in ieder geval tussen de 27 en meer dan 30 % kan verschuiven.
    Dus dan kan ik volgens mij voldoende spelen met het zwaartepunt.
    Ben er wel achter dat dan de regelaar niet zoals ik eerst had gedacht geplaatst kan worden.
    Dus die komt op een steuntje tegen de kantelkamer wand aan dan .
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  12. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Heb ook de verf voor de livery besteld.
    En ook nieuwe epoxy en katoen vezels om de steunen goed in de romp te kunnen bevestigen.
     
  13. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Ik neem aan dat het ook jouw plan was om de lipo links op de bodem van de V te liggen ?
     
  14. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    IMG_4101.jpeg IMG_4102.jpeg Van het weekend lipo , ontvangeraccu en ESC steuntjes gezaagd en gevijld.
    Gisteren de bestelde Epoxy en katoen vezels binnengekregen.
    Dus vandaag de steunen er in gezet met verdikte epoxy .
    Worden nu tijdens het uitharden op zijn plek gehouden door magneetjes.
    Zodat ze niet verschuiven en er iets druk op staat.
     
    pompebled en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  15. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    IMG_4136.jpeg Al weer wat verder steuntjes zitten er in .
    Regelaar en motor draden voorzien van bullet stekkers.
    Aan de motor kant zitten 5,5 mm en tussen regelaar en lipo 6 mm .
    En de draden zo kort mogelijk gemaakt.
    Ook het cap bankje zit aan de regelaar gesoldeerd waterdicht gemaakt met vloeibaar rubber.
    Moet alleen voor de afwerking nog een krimpfolie omheen.
    Bij de koelwater slangen en het klittenband om de lipo , regelaar , capbank en ontvanger accu te fixeren het Paars met groene monster thema wat aan de buitenkant komt ook binnen in de boot doorgezet.
     
    Dirk Jan en pompebled vinden dit leuk.
  16. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Binnenkort de drive en het roer er weer even opzetten.
    En dan de buren lief aankijken of ik even hun badkuip mag gebruiken.
    Zodat ik kan kijken hoe verder met de kantel kamer en waar daar de ontluchting voor moet komen.
    Misschien kan ik dat ook in onze vijver doen maar daar ligt nu een behoorlijke laag kroos in .
    Er komen ook nog twee temperatuur sensoren aan van Alie zodat ik met de telemetrie van mijn zender de temp van zowel de motor als de regelaar in de gaten kan houden.
    Sensor voor accu spanning had ik nog en zit er al op .
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  17. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteravond toch even snel de drive en het roer gemonteerd en de halve vijver ontdaan van kroost .
    Vanmorgen kantelen getest en ben er achtergekomen dat er helemaal geen ont/beluchtingsgaten nodig zijn hij keerde zich zonder binnen 5 seconden al om .
     
    olaf.veenendaal en Dirk Jan vinden dit leuk.
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tino,

    Dat klinkt goed.
    Realiseer je wel, dat dit een statische test is. The proof of the pudding, is als je straks een keer met vol gas een klapper maakt, de lucht in gaat en met de spiegel eerst het water raakt onder een ongunstige hoek.

    Je gaat het zien...

    Groeten, Jan.
     
  19. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    laat het voorlopig even dicht en mocht blijken dat het toch in sommige situaties niet goed gaat is een gaatje natuurlijk zo geboord.
     
  20. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Ook al wat verder met de buitenkant nu boot is nú helemaal zilver .
    Vanavond afgeplakt en dan gaat als het goed is morgen de Lambo paarse kleur er op .
    De V aan de onderkant blijft zilver zijkant en bovenkant wordt dan paars.
     

Deel Deze Pagina