Bouwverslag quadcopter old school

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Frankswaze, 28 feb 2024.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    leuk idd! ik heb nog een fpv250 frame waar ik mee ga vliegen (kan nu even niet goed klussen eraan).
    er bestond al wel een soort quadcopter in de pionier jaren van de luchtvaart. wanneer is eigenlijk de huidige quad ontstaan?
    voor zover ik weet, in de jaren 200x, wat scholieren of studenten, experimenteren met een frame, met 4 losse 1 as gyroscopen?, 1 voor elke motor. ben wel benieuwd waar de "vonk" ontstond! fascinerend
     
  2. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    goeie vragen ja....ga ik vanavond s op zoeken. Camera is binnen, net als de 4S 2200 lipo. Ook een set nieuwe props, maatje kleiner dan de 7*4, 6*4 apc. Straks meer beeldmateriaal.

    Een van de supercoole dingen die ik in 2023 heb gedaan, ik heb een 3D printer gekocht. En nee, er is nix mis met bruno figuurzagen en met houtjes enzo, maar wat je met zo'n printer kan doen, geweldig ! Vroegah (30 jaar geleden) moest ik (HTS electrotechniek) met autocad 0.3 aan de slag op een 386 25Mhz PC met 1Mb RAM . Nou, ik snapte er nix van. Ik kreeg met veel moeite een 6je voor CAD design.

    1.jpeg

    En nu? Huppakee. Camerasteuntje nodig? Geen probleem, 10 minuten later ligt t het klaar op de printer. Het kan allemaal veel mooier dan wat ik nu maak, maar tis voor nu ff genoeg.

    En Ik vind t echt supercool.

    1.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2024
    lecraM vindt dit leuk.
  3. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Nu alleen nog soort van accuhouder printen morgen om de 4S te beschermen soort van. Ik heb de quad net met een 3S 1500 proefgedraaid met props (goed vasthouden!!) maar allejemig.... wat een geweld is dat volgas (400 watt om en nabij). Dat gaat wat worden op 4S
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2024
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ja heel gave ontwikkeling 3D printen. ik ga er ook ruimte voor maken (letterlijk). het is iets dat zet je op een tafel en gebruik je min of meer regelmatig. niet steeds verplaatsen en zo immers. nu nog wat gebrek aan ruimte.
    ik heb nagenoeg geen ervaring met 3D teken software e.d. (behalve dan Bryce e.d.), ga afkijken bij de vliegclub tzt. ik weet nog heel vaag dat het idee op wijdere schaal opkwam rond 2000? eerste keer dat ik het vernam. het concept van printen op printen e.d. dat er objecten ontstaan.
    ik heb ook al enige onderdelen te printen iig.
     
    Frankswaze vindt dit leuk.
  5. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    ik heb heel erg lopen zoeken naar 3D software die ook een beetje te begrijpen is / intuïtief werkt. D'r zijn zoveel smaken. Voor mij werkte onshape heel goed. Het kostte me wel een paar weken oefenen, maar op een gegeven moment ging ik t snappen. Ik ben er nog geen expert in, maar de meeste vormpjes lukken me nu wel. En het is ook als gratis versie te gebruiken.
     
  6. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    soort van houdertje gemaakt op de printer voor de accu. aan de onderkant van t frame geplakt met 2 componenten. Eigenlijk is ie nu klaar voor een soort van maiden ? 1.jpeg
     
    pompebled vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Vergis ik me, of is de lipo nu het laagste punt van de quad geworden?

    Dat zou niet handig zijn bij een harde landing...

    Groeten, Jan.
     
  8. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt, ik ga t frame ook omdraaien , dan word t een pusher ;-)
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Hahaha wat een gedoe zeg.

    Ok dus ik heb met accu onderaan t frame van t weekend een eerste hopjes gedaan. ging best ok. LOS, dus niet met bril. Ik ben daarna s gaan lezen hoe t nu zit met je PID tunen enzo. Ik dacht weet je wat? ik zorg iig dat ik de laatste firmware heb. Dus ik met betaflight de boel flashen....wat denk je ? Na flashen doet de helft t niet meer. Nondeju !

    Dus. (spoiler) ik heb eerder bij een drone shop de Speedybee F405 V4 besteld , en dacht die ook te hebben) Nou niet dus (want bij het flashen naar de laatste firmware, deed ineens m'n gyro en acc meter t niet meer. Ook m'n ESC board wilde niet meer werken.
    Ik heb echt uuuuren besteed aan kijken videos on how to solve , drivers in windows 10 etc , downgraden FC software. To no avail. En ik was zondagmiddag very very moedeloos.

    Dussss.... ik heb zondagavond een nieuwe FC besteld V4, en kreeg die vanmiddag binnen, en ik dacht dus, hup die app betaflight op mn iphone downloaden en connecten via bluetooth. Dat ging goed, dus ik dacht , dat doe ik dus ook met die oude (niet werkende) FC....... En pontificaal in mn iphone scherm zie ik dat ik 2 versies FC's heb. 1 V4 en 1 V3.......

    ahhhhaaaaaaaa. geen wonder dat m'n oude FC niet meer werkt. Want die heb ik zitten flashen met V4 software (de versie had ik besteld) terwijl het een V3 is( die versie heb ik geleverd gekregen) . In betaflight zag ik t ineens ook, maar t is daar minder duidelijk te zien.

    Nou lekker. Hoe gek kan t lopen.

    Word vervolgd !
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2024
    lecraM vindt dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, herkenbaar… eventjes flashen firmware kàn (zeker bij nog niet zo veel ervaring) uitlopen op een pijnlijk en langdurig leerproces. Vergeet ook niet te backuppen (diff all en toch ook maar dump all in de cli, command line interface). Ook toch maar eventjes wat screenprints maken van de tabbladen in betaflight voor de zekerheid. Ik zou mooi verder gaan met de reeds in gebruik genomen FlightController èn… ook even hier een video’tje delen van hoe het vliegt (eerste hops).
     
    lecraM en Frankswaze vinden dit leuk.
  11. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    nou weer wat voortgang. ik heb er geen pusher van gemaakt, wel heb ik de accu on top gemaakt en de FC naar beneden verplaatst. en een kapje geprint om de FC te beschermen. nog wel even boutjes netjes afkorten
    21.jpeg 1.jpeg
     
    lecraM en eric_laermans vinden dit leuk.
  12. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    YEAAHHHHH! net met 3S 1400 de gok gewaagd. Ongeveer 10 minuten vliegtijd. vliegt op kwart gas. Ik heb voor m'n huis een groot park en dr was niemand in de buurt, dus ff voorzichtig proberen, LOS dus niet met bril. Wat is dit ding strak in de response zeg, niet normaal...... Tikkie naar links op de stick, floep gelijk naar links, en andersom.

    Heb de afgelopen dagen van alles zitten lezen over PID en filteren enzo en ik herkende wel t gedrag. Beetje oscillatie bij LR/VA. Nu even naar de winkel een sd kaartje kopen.

    D'r was wel een beetje draaiwind dus dat was wel lastig....maar 't ging toch best. En gas erop en hij is weg he, floep...als een raket. Had heeeel even gas 100%....nou ik was blij dat ik m nog kon zien en naar beneden kon komen. Nondeju wat een response man (ik ben alleen maar grote vliegtuigen gewend, nou dat gaat echt een stuk rustiger) Je moet echt aan de sticks blijvenmet dit ding.

    De laatste keer dat ik met zoiets vloog was een eco8 heli...als je daar pitch up gaf , dan kon je er s rustig bij gaan zitten met een kopje koffie ;-) .

    Superleuk dit!!!!!!! (en ja ik heb een Impulse EVO frame gekocht ;-) )
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2024
    eric_laermans en pompebled vinden dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Van de Impulse Evo ga je zeker geen spijt krijgen. SD-kaartje voor video-opnames? Ik ben erg benieuwd hoe je bouwsel vliegt :).
     
  14. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zag reviews van het frame op youtub, en die waren best goed. Het SD kaartje is voor de controller, maar ik heb t nog niet werkend in betaflight. Hij herkend t kaartje niet op de speedybee.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Krijgen we nog wel een video van hoe de quadcopter nu vliegt?
     
  16. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    pff eindelijk aan de praat de SD card. En 4 propjes gebalanceerd....was best nodig.

    Mss morgen videos!

    New Bitmap Image (2).jpg upload_2024-3-27_22-1-23.png
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2024
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Props in balans maakt een wereld van verschil. Blackbox Gyroscaled gebruik ik ook en in plaats vab 2khz heb ik 500hz gekozen. Dat laatste is meer dan genoeg en voorkomt dat sd-kaart snel vol raakt.
     
  18. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    nou nog geen filmpje, maar wel nog wat kunnen oefenen. les 1, niet boven de straat oefenen, heb inmiddels al een setje props gesloopt. Boven gras dus. Gebalanceerde props maakt kwa stabiliteit en geluid een enorm verschil. helaas werkt t sd kaartje nog niet goed, dus kan nog geen logfiles bekijken.
     
  19. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    Vlgs mij werkt t nu de blackbox! Al denk ik dat ik wat meer gas moet geven en wat extremere uitslagen moet maken. Maja , dat ga ik niet hier in t park doen, volgas erop en de quad is met 2 seconden uit het zicht ....dan maar naar de vliegclub !
    upload_2024-4-1_21-22-7.png
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2024
  20. Frankswaze

    Frankswaze

    Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Utrecht
    ik kon t niet laten....1/2 lichter, 3 keer zo stijf (oid). op 2cm na, net zo groot .
    d46cc279-8ded-45ee-97a5-a998b0ff9b05.jpeg
     

Deel Deze Pagina