Merit International 1/200 IJN Mikasa - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 15 aug 2023.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie vooruitgang Herman :rofl::rofl:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. joyfox

    joyfox

    Lid geworden:
    20 feb 2024
    Berichten:
    8
    Locatie:
    St-Andries
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De inhoud is alleen te zien door Belgen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. joyfox

    joyfox

    Lid geworden:
    20 feb 2024
    Berichten:
    8
    Locatie:
    St-Andries
    sorry. als je eens in Belgie ben
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.446
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    So much for united Europe.:koud:
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Zo brengt modelbouw nog wat cultuur en geschiedenis bij :)

    Mijn werkwijze kan wat chaotisch lijken, maar nu de romp klaar is en de dekdelen klaar zijn om een likje (of nevel) verf te ontvangen, ga ik eerste nog wat onderdelen klaar maken, zodat ik niet om de paar dagen de spuitcabine moet opzetten en afbreken.

    Tijdens het uitharden van de plamuur de Merit-onderdelen voor bouwstappen 11, 12, 13, 14 en 16 (inrichting van het middendek),
    IMGP5991.JPG

    De Merit-onderdelen en de houten en resin onderdelen van Pontos voor bouwstappen 26 tot 29 (inrichting van voor- en achterdek),
    IMGP5994.JPG

    46 tot 51 en 63 tot 66 (voornamelijk sloepjes) verzameld in gelabelde doosjes.
    IMGP5993.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Jan Walpot, Jaques, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    De Merit-onderdelen en de houten onderdelen van Pontos voor bouwstappen 30 tot 35 voor- en achterbrug), 40 (hoofdgeschut) en 43 en 44 (schoorstenen) verzameld in gelabelde doosjes.

    IMGP5995.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jaques, wimo100 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou nou Herman, een heel uitzoekwerk zo, maar dat komt het uiteindelijke resultaat dan weer wel ten goede :worship::worship:
    Succes verder
     
    wimo100 en Herby63 vinden dit leuk.
  9. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.446
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Pfoe...
    Moedig van je.
    Ondanks de genummerde bakjes zou ik evengoed de draad kwijt raken.

    Puur uit nieuwsgierigheid:
    Waarom doe je het op deze wijze?
    Gewoon vanaf de rekjes schilderen en bouwen gaat toch ook goed?
    Bij mij wel tenminste.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Op deze schaal en met deze mate van detaillering, voldoet dat niet meer vrees ik: elk aanhechtingspunt, elke gietnaad wordt gevijld geschuurd en zo nodig geplamuurd waardoor het noodzakelijk is alle onderdelen van het "rekje" te verwijderen.
    Onderdelen die in de zelfde kleur worden geschilderd worden vervolgens eerst samengesteld.
    En om niet steeds te moeten één of enkele onderdeeltjes prepareren die ik dan net nodig heb om de volgende bouwstap te realiseren en deze te schilderen, en dan weer onderdeeltje klaar maken en schilderen, enz, maak ik dus een gans lot klaar, dat ik dan in één keer kan schilderen.
    Veel voorbereidingswerk dus, dan een paar dagen schilderen, en dan vlieg ik door de bouwstappen met het samenbrengen van de onderdelen die helemaal klaar zijn.
    En dan van voor af aan weer hetzelfde, prepareren, schilderen en op model aanbrengen tot het model af is.
    In essentie doe ik het dus zo om niet om de paar dagen de spuitcabine en airbrush te moeten opzetten en weer opruimen ( gebeurt in de garage en de admiraal wil graag regelmatig de auto binnen zetten).
    Alleen heel kleine details schilder ik met een penseel als die een afwijkende kleur hebben van het onderdeel waar ze aan bevestigd worden.

    PS: dit is geen varend model :)
     
  11. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.446
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Mooi en verhelderend verhaal.
    Begrijpelijk dat je het op deze manier aanpakt.

    Dank je voor de uitleg.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Een eerste lot onderdelen is verzameld, tijd om een aantal samen te stellen.

    Stap 11: plastic onderdelen opgekuist met vijl en fijne schuurlat.

    Onderdeel B9; de 6 gaatjes aan de zijkant uitgeboord en aan de achterzijde gesafreind.

    Het middendeel verwijderd door aan de kanten gaatjes te boren en met een mes recht af te werken.

    De Pontos etsdelen verzameld en de bootsteunen dicht gesoldeerd en met SloZap op de basis bevestigd.


    IMGP5996.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jaques, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Stap 11 en 12: Messing onderdelen verlijmd en de gleufjes voor de bootsteunen gevuld mat Vallejo Plastic putty. Al deze onderdelen klaar voor een laagje verf.

    IMGP5997.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Jan Walpot, Pingu57, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Stap 10: alle Pontos onderdelen geplooid, samengesteld en gesoldeerd.

    IMGP5998.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Jan Walpot, Jaques, Bootjebouwer 2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je bent weer lekker bezig Herman :rofl::):rofl:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Dank je @Pingu57 , elke dag een beetje vordert het ook. :)

    Stap 13: onderste delen van de verluchtingskokers samen gelijmd met Tamiya extra thin cement.

    IMGP5999.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Jan Walpot, Pingu57 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Aansluitingen en naden van de onderdelen van de verluchtingskokers opgekuist (krassen met Xacto-mes, vijlen met sleutelvijl en afwerken met grove en fijne schuurlat).

    Volgens mijn bescheiden mening zijn maximaal 10 van de 14 ventilatiekokers uitgerust met een “trompet”-opening. De overige 4 hebben bovenaan 2 kruiselings geplaatste halfronde ribben.

    De trompetvormige ventilatieopeningen hebben volgens ingekleurde foto’s uit die tijd rode louvres.

    Hoewel de trompetvormige uiteinden in de kit aanwezig zijn, zijn ze niet in de handleiding vermeld, en de roosters die louvres moeten voorstellen hebben diagonale gaatjes en banden.

    In de Pontosset zitten echter ronde roosters met precies de goede buitendiameter. Deze zijn echter voor de zoeklichten. Maar dat bracht me op een idee.

    Bij mijn Bismarck 1 zitten8 roosters voor maar 7 zoeklichten. Hebben deze nu per toeval de zelfde buitendiameter. Dat wil zeggen dat in de kit van Bismarck 2 ook 1 extra rooster zit. De Pontosset voor de Bismarck bevat ook 8 roosters. Deze zijn echter volledig gesloten. Als ik eventueel op Bismarck 2 de zoeklichten van een ledje wil voorzien zoals ik op Bismarck 1 al deed, dan kan ik de gesloten roosters niet gebruiken, en zijn die beschikbaar voor de Mikasa. 8 roosters dus die perfect de illusie van gesloten louvres geven en 2 open roosters voor louvres in de open stand.
    IMGP6000.JPG

    De gekruiste halve rondjes werden met roze Zap aan elkaar gelijmd en daarna met PVA-lijm op het plastic ringetje bevestigd. Daarvan laat de overtollige lijm zich gemakkelijk met een vochtig penseel verwijderen.
    IMGP6001.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jan Walpot, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Verluchtingskokers voor het middendek samen gelijmd met Tamiya Extra Thin cement.

    IMGP6003.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jan Walpot, wimo100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Een sprongetje van stap 14 naar stap 24/25, om de verluchtingskokers af te werken.

    De verluchtingskokers uit stap 24 die op het platform van de voorste schoorsteen komen ontdaan van de gietresten en samengesteld.

    Meteen ook maar de sloepen uit deze bouwstap ontdaan van de gietresten, en de roeren (Merit PE-C18 en ¨Pontos 602) aan de cutters gelijmd met SloZap.

    Stap 25: bootsteunen van Pontos (627 en 628) dubbel gesoldeerd en met SloZap op het dekzeil gelijmd.

    IMGP6031.JPG
    De sloepen links op de tekening zijn met dekzeil. de sloepen rechts in stap 24 zijn dezelfde sloepen, voor als je ze wil aanbrengen zonder dekzeil.
    Ik kies voor de versie met dekzeil, vandaar dat er ook maar 2 sloepen liggen.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jan Walpot, Jinny en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Vrolijk Pasen iedereen.

    Stap 15: diverse dekattributen van het middendek.

    Pontosonderdelen verzameld, geplooid en gesoldeerd.

    IMGP6006.JPG
    Alleen de kabelspoelen ontbreken nog.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jaques, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina