Cat 973 3D print

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door douPel, 2 jan 2024.

  1. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Dank! Was ik alweer vergeten:rolleyes: Aangepast! Lood is een goeie. Hou ik in gedachte voor het volgende model. Moet zeggen dat dit wel lekker makkelijk werkt. Lood is wel zwaarder. Ik hou het in gedachten!:thumbsup:

    Bedankt voor deze links:worship:
    Het stuk draaien is vooral bij de echt kleine schroefjes. Het stukdraaien gebeurd dan ook al voordat je de schroef er helemaal in hebt. Vooral voorboren is nodig. Moet misschien maar eens kijken naar kleinere boortjes. Maar ook deze tip neem ik mee:thumbsup:

    En iedereen bouwt naar kunnen en mogelijkheden. Absoluut. Maar ook naar eisen. Kennis kan desgewenst vergaart worden en vaardigheden geleerd. Kwestie van tijd en ik leer gelukkig graag bij. In ieder geval voor mij geld dan ook vooral dat het meestal een afweging is tussen tijdbeschikbaarheid, energie en resultaat. Hoe leuk ik het ook vind, ik ben soms al blij als ik savonds wat puf heb om eraan te werken. Plus, ik kan vaak maar kleine blokjes werken. Alleen om dat laatste al moet ik soms keuzes maken over wat en hoe ik het aanpak, zonder het een super lang project te laten worden. Uiteindelijk is het doel plezier in de tuin met mijn zoontjes.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Mooi verslag doupel
     
    douPel vindt dit leuk.
  3. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Weer wat progressie. De verfspuitbus van de karwei die ik had gaf wat problemen met opdrogen. Het bleef plakkerig. Dus eerst het koude weer afgewacht en toen getest met grondverf (die wél snel en goed droogde), eerst ontvetten en gewoon direct op het onderdeel. Alle 3 de onderdelen plakten. Andere verf dus en vanmiddag tamiya verf gehaald. Ik was niet helemaal te spreken over de gekozen kleur die met veto was gekozen, maargoed, ik heb naast weer oranje ook blauw meegenomen. Blijf ik een beetje in de kleurencombi van mijn vrachtwagen. Over welk onderdeel welke kleur krijgt, ben ik nog niet uit.

    20240215_123834.jpg

    De motoren eruit gehaald en de onderdelen in een zak met muscle ovenreiniger en een paar uur later de verf eraf spoelen. Hier en daar wat schrobben.

    20240215_125013.jpg

    Kreeg het redelijk makkelijk aardig schoon. De restanten laat ik zitten, met de aanname dat dat met overspuiten wel goed komt.

    20240215_203150.jpg

    Bij het schoonmaken bleek ik meer delen uit de zak te halen, dan ik erin had gedaan:hammer: Da's niet goed. Vroeg me al bijna af of het plastic niet toch was aangetast, ondanks dat me verzekerd was van niet. Heb hetzelfde spul eerder ook gebruikt om zonder problemen te ontchromen, dus het zou wat anders moeten zijn. Ik miste wat "hulsjes" waar de bouten met kogellagers in vastdraaien. 1 deel was helemaal door midden en op de plekken waar de lagers zitten zaten scheuren.

    20240215_204136.jpg

    Het vastdraaien van de lagers met de bankschroef werkt prima. Maar blijkbaar was het gat toch niet groot genoeg en kwam er teveel spanning op. Ik heb geen idee waarom nu met dit proces alles kapot sprong. Gelukkig zijn alle mankementen in hetzelfde onderdeel, dus moet 2x opnieuw printen, 1 voor de ene kant en 1 voor de andere.
     
    Catwoman en bvdh vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ovenreiniger met ABS kappen van tamiya ken ik maar met 3D print spullen in PLA heb ik nog nooit gezien of gelezen. PLA is biologisch afbreekbaar en dat doet ovenreiniger in een oven ook. Biologische koek afbreken. Met ABS PC of ASA zou ik het wel willen testen maar met PLA en ook PETG lijkt mij ovenreiniger of gootsteenontstopper geen gouden tip....
     
  5. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Ha! Interessant! Dat zou verklaren waarom het "nu" knapte. Maar biologisch afbreekbaar? Ja, ik lees het bij de WUR. Bij "industriële compostering en thermofiele anaerobe vergisting". Als je PLA op de composthoop gooit, gaat het niet weg hoor. Het kan best zijn dat die ovenreiniger er invloed op heeft. Echter zit het echt maar kort in die zak (4uur ofzo). Ik zou verwachten dat er visueel ook iets is te zien, maar dat doe ik niet.

    Hoe dan ook, er is niets verloren, want die plakkerige delen kon ik toch niet gebruiken, dan had ik álles opnieuw moeten printen.
     
    ozy en trialrolf vinden dit leuk.
  6. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Spuiten is bijna klaar. Enkel de cabine, bak en ripper nog.

    Verder is alles vrij recht toe recht aan met de instructies. Op 1 puntje bij de lagers van de armen na, zie later.

    Tracks in elkaar gezet. Het ondoen van alle supports was nog best wel een klusje.
    20240319_202605.jpg

    Alvast wat bedrading aangebracht en even in een batterij gestoken. Ze lijken prima te lopen!
    20240319_202726.jpg

    Ook de arm verder in elkaar gezet. En daar stuitte ik op een klein probleempje. De kogellagers zijn 4mm hoog. Het gat in de arm 3 mm. Bij het inzetten van de lagers had ik wel geconstateerd dat ze uitstaken natuurlijk, maar dacht dat dat met opzet was.
    20240319_202059.jpg

    Echter blijkt bij de plaatsing van de arm die 4x 1mm teveel te zijn. Het past wel tussen het blok met de hefmotor en het chassis, maar dan wijkt het chassis zover naar buiten dat de bevestiging voor de cabine niet meer lekker past. Daar zit dusdanig veel spanning dat ik me kan voorstellen dat dat uiteindelijk gaat knappen.
    20240319_202133.jpg

    20240319_202144.jpg

    Oké, prima, even uitboren dan maar. Dat gaat voor de buitenste makkelijk. Maar voor de binnenste wat lastiger. De armen bestaan uit 2 helften die tegen elkaar gelijmd zijn. De binnenste zit met schroeven vast aan het blok met het kantelmechanisme voor de bak. De buitenste wordt daar -volgens de instructies- tegenaan gelijmd. Dan kun je dus niet meer bij de schroeven. Dat hoef je ook niet, als je maar zorgt dat je EERST de diepte van de gaten voor de lager goed maakt.
    20240319_202236.jpg

    Volgende stap is het hefmechanisme en de elektronica en verder vullen met gewichtjes.

    Het geheel ziet er dan zo uit (de multifunctionele bak moet ik nog in elkaar zetten). Ik ben matig enthousiast (lees: niet) over de kleurstelling, maar ik ga het niet aanpassen want dasr vind ik het niet lelijk genoeg voor en wil door naar andere projecten:hammer:
    20240319_202346.jpg
     
    ozy en Catwoman vinden dit leuk.
  7. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Wordt een mooie machine. Persoonlijk vind ik dat hij de kleurstelling prima kan hebben. Wat anders dan het standaard geel wat je op machines ziet.
     
    douPel en trialrolf vinden dit leuk.
  8. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    ben ik het helemaal mee eens ziet er zeer netjes uit in deze kleuren combinatie op een prachtige machine
     
  9. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Dank @P_vdH en @Swen .

    Weer wat kunnen doen vanavond. Er zit weer wat beweging in, letterlijk en figuurlijk.

    Na het aanpassen van de lagers in de armen, passen ze perfect. Ik kon dus door met het hefmechanisme. Dat werkt nu ook. Het is niet ingewikkeld, maar toch ook hier nog een moment waarop je even op moet letten, zo bleek...

    Deze stap staat niet duidelijk in de pdf-handleiding, dus hiervoor moet je even het youtube filmpje erbij pakken. Hierin wordt uitgelegd waarom de gaten niet voorgemaakt zijn in de prints en hoe je deze moet maken. Gewoon je soldeerbout op de juiste plek erin steken. Lasse loopt een beetje te hanessen in zijn filmpje. Dus ik dacht om de positie van de gaten in de flens te markeren, dit aan de zijkant te doen. Dan kun je ze gewoon ten aller tijden zien. Werkt perfect.

    Je moet alleen wel even opletten dat 3 van 4 gaten zodanig zitten dat de print aan weerszijden van de flens een gat bedekt.

    20240320_215158.jpg

    Ik had er 2, de 3e was net mis. Toch een score van 66% en dus een voldoende, maar ik heb ze toch maar opnieuw gedaan:rofl:

    20240320_215835.jpg

    Na de vele barsten in het onderstel tap ik alles voor. En op het oog dan de laatste slag ofzo net niet, zodat de bouten toch vastzitten. Het voorkomt ook dat je delen uit elkaar duwt bij het geforceerd indraaien zonder voor te tappen.

    Volgende keer de endswitches, actuators en het hele voorblok aan het chassis maken.

    20240320_231427.jpg
     
    trialrolf, ozy, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Kleine vorderingen. Niet zoveel als ik de vorige keer gehoopt had, maargoed.

    Vanavond de endswitches gemonteerd. Moet ze nog wel aansluiten. Voor de juiste positie loop je toch een beetje te spelen met de juiste hoogte van de arm en kijken hoeveel ruimte de bak dan nog heeft enzo.

    En voordat je daar mee kan spelen, moet je eerst het pendulum nog aanbrengen. Dat moet met een draadeind m5*16. Echter kun je hem dan niet meer makkelijk loshalen. Ik begrijp dan ook niet waarom er hier gekozen wordt voor een draadeind in plaats van gewoon een bout. Esthetisch? Ook de bout moet met een druppel secondelijm vastgezet worden, maar dan nog.

    Afhankelijk van de plaatsing van je gewichtjes heb je meer of minder ruimte voor het uitsteken van de bout. Bij mij komt de boutbnet tegen de gewichtjes aan, waardoor 16mm de max is.
    20240325_210222.jpg

    Laagste positie voor de arm is als het hefmechanisme naar beneden staat. Hoogste positie wordt beperkt door de bevestiging van het hefmechanisme aan de arm.
    20240325_215513.jpg

    En met de endswitches ziet het er zo uit.
    20240325_220254.jpg

    Resteert nog de aansluiting op de motor. Volgende keer weer een soldeeravondje.

    Mogelijk ben ik nog iets vergeten, maar volgens mij kan hij na aansluiten van de bedrading op de endswitches in elkaar. Dan ook verder vullen met gewichtjes.

    Ondertussen kijk ik uit naar geschikt weer om de kabine te spuiten, maar het is weer heerlijk typisch Nederlands wisselvallig weer en het komt steeds net niet uit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Catwoman en bvdh vinden dit leuk.
  11. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Voordat ik de draadeinden er in schroef zaag ik op de kopse kant nog een gleufje in
    zodat ik de draadeinden gemakkelijk met en schroevendraaier er in en uit kan draaien
     
    douPel vindt dit leuk.
  12. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Heb mijn Cat 973 al een tijdje klaar en heeft inmiddels ook al in het zand gewerkt
     

    Bijgevoegde bestanden:

    douPel vindt dit leuk.
  13. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Dat is een goede tip:thumbsup:
     
  14. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Gaaf! Ziet er goed uit :thumbsup: Heb jij in PLA of PETG geprint? En heb jij nog last gehad van scheurende prints?
     
  15. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Is in pla geprint ik heb geen last gehad van scheurende prints gehad,boor meestal de gaten wel op
     
  16. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Ja, ik heb het alleen bij de delen gehad die ik als eerst geprint heb. Zal dan ook ongetwijfeld aan mijn prints gelegen hebben.
     
  17. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Paar kleine puntjes aangepakt nog. Trapjes moesten nog op de armen.
    20240403_214140.jpg

    Helaas was de post iets vertraagd, waardoor ik de multifunctionele bak nog niet kon spuiten. Dan dus maar gewoon verder testen in de tuin. Wat een leuk ding om mee te spelen:D
    VideoCapture_20240408-063711.jpg

    Daarna nog wel zo veel mogelijk verder verzwaard met gewichtjes. Mogelijk kunnen er nog wat bij, maar ik wil eerst de nieuwe bak aansluiten en kijken hoe ik de 5 escs en bedrading een beetje strak krijg.

    Wel nog een praktische vraag....hoe maken jullie de tracks een beetje schoon? Zeker met wat vochtige aarde koekt dat behoorlijk aan :rolleyes:
     
    Catwoman, bvdh, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina