F-16 Falcon laagvlieger

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 5 mrt 2024.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ziet er allemaal erg profi uit! Netjes hoor.

    Wbt de esc, ws een vliegtuigregelaar, moet je die niet even calibreren?

    Meestal; Opstarten met gas max open, dan na piepsignaal gas naar nul. Dan kent ie je max en min puls..
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je!

    Calibreren dacht ik ook, heb verschillende methodes uitgeprobeerd maar niets lijkt te werken. Er piept ook niets, maar zou kunnen dat je dat niet hoort uit het innie mienni motortje. En geen manual te vinden voor dit China dingetje natuurlijk....
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Heb nog wat zitten proberen, en Hermor heeft gelijk, zat toch iets in de calibratie. Met het jethuis tegen mijn oor (en radio uit) zijn de piepjes wel net te horen. Hij draait nu maar niet heel stabiel. Hij raakt de puls kwijt en wil dan niet meer starten.

    De jet loopt wel heel mooi, misschien kan ik toch nog iets testen in het water straks. Maar de nieuwe ESC die onderweg is word zeker ook getest. Die staat geadverteerd als speciaal voor dit type kleine buitenlopertjes.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024
    hermor vindt dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Ondertussen was ik toch nog niet helemaal blij met de piloot. Toch iets te klein eigenlijk. Dus dan maar weer 2 iets grotere geprint, ik kan inmiddels een heel eskader de lucht in sturen ...

    [​IMG]

    Links de eerste print op de zuivere 1:32, dan enkele tussenprintjes en de eerste 'vliegklare' versie, en rechts uiteindelijke wat het nu geworden is.

    Die zit dan lekker klem in de cockpit, en ziet er achter de canopy net iets realistischer uit.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Herby63, Unusual RC, hermor en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Na wat gefriemel met heel kleine penseeltjes ziet de piloot er nu zo uit:

    [​IMG]

    en zijn werkplek

    [​IMG]

    Nee, dat is geen toilet maar een 'verlaagde' stoel met 'low profile' zitting om hem op de juiste hoogte te krijgen.

    proefzitten

    [​IMG]

    en in de cockpit

    [​IMG]

    Voor s'nachts en straks onderwater is er wat extra licht aangebracht

    [​IMG]

    De LED-jes daarvoor zijn bij "proefzitten" bovenaan het instrumentenpaneel te zien.
     
    Herby63, Unusual RC en FreekS vinden dit leuk.
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Ook ben ik met verdere verlichting bezig gegaan. Revell heeft al mooi de kabelgootjes voor de verschillende lichtpunten in de plastic delen verwerkt. Die zijn met micro-LED's gerealiseerd. Ik heb alleen verzuimd om van het inwendige foto's te maken ... :oops:

    Daarna heb ik de delen volgegoten met giet-epoxy wordt daar geen onvoorspelbare luchtbellen kunnen blijven zitten. De vleugels met prru epoxy, de staart en neuskegel met toegevoegde micro-balloons om het gewicht daar te beperken.

    De gieterij:

    [​IMG]

    Vleugels:

    [​IMG]

    Staart:

    [​IMG]

    Bij de staart moet ik nog kijken of de basis ook volgegoten moet worden, of dat ik daar juist iets schuim inbouw om wat drijfvermogen te creëren. Onder die staart zit de naar verhouding zware jet unit.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2024
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Dan moet je die verlichting wel aan kunnen sturen ... Plan was om dit met een Arduino Pro Micro te doen die ook nog andere functies moet verwerken. Door voortschrijdend inzicht gooi ik dat plan nu om. Ik heb een kleine 1S brushless ESC gevonden voor auto's. Daar zit de achteruit functie dus al in, plus onderspanningsbeveiliging. Net twee dingen die ik door de Arduino wou laten doen. Ook het mixen van het signaal voor de stuurvlakken kan ik net zo goed in de zender doen. Beter eigenlijk, is veel makkelijker aan te passen. Alleen de lichteffecten blijven dan over.

    Formaat vergelijk: Nano, Pro Micro, ATtiny module van Adafruit:

    [​IMG]

    Dus is er een ander plan: een Pro Micro is daar te zwaar voor; als met een kanon op een vlieg schieten. Een ATtiny85 gaat de klus nu opknappen. Die heeft 5 programmeerbare pinnen, en dat is precies genoeg voor 4x uit, en 1x inkomend signaal (kanaal van zender). Ik heb een proefopstelling gemaakt en het draait! index van de gebruikte LED's rechts naar links:

    - kleine gele: positieverlichting (onboard LED doet ook mee)
    - blauw: strobe beacon op de staart
    - grote gele: afterburner effect. Komt er op 80% gas random 'vlam' knipperend in om op 100% nog steeds licht knipperend bijna vol aan te gaan. (knippereffect is op de video minder goed te zien dan in het echt)
    - rode: cockpitverlichting plus 2 LEDs die de staart aanlichtten

    Een video van dit geheel:

     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2024
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Ik weet niet hoor, volgens mij gaat er iets mis. Deze plastic modellen moeten toch steeds groter worden naarmate de bouw vordert? Deze wordt op dit moment alleen maar in kleinere stukken gezaagd!

    [​IMG]

    Altijd een zenuwslopend moment, om zo'n romp door te zagen. Weinig foutruimte.

    Het voorste deel van de onderzijde wordt dus afneembaar. In eerste instantie om er nog bij te kunnen om het model straks goed te kunnen ballasten, of op strategische plekken juist van drijfvermogen te kunnen voorzien. Maar ook om de mogelijkheid te hebben het inwendige later nog eens schoon te kunnen maken. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat de F-16 ooit met de luchtinlaat over de bodem gaat en zich dan vol schept met blubber.... en "ooit" komt bij dit soort dingen meestal sneller als gedacht.

    [​IMG]
     
    Herby63, MicropropSport, Unusual RC en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex, het is geen Dolfijn !!
     
    Unusual RC en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien voer ik de jet nog wel op, dan moet het in de buurt kunnen komen .... :p:D
     
    Herby63 en Unusual RC vinden dit leuk.
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag wat met de constructie bezig geweest. De WTC in in de romp verlijmd en de vleugels zitten er tegenaan (Ja, hij groeit weet! ;))

    [​IMG]

    De vleugels hebben een 2mm carbon verstevigingsstangetje gekregen vastgelijmd aan de WTC.

    [​IMG]

    Toen de hoogteroeren. Net zoals bij de Dolfijn gaan die op ingelijmde draadendjes draaien.

    [​IMG]

    en het geheel verlijmd in het onderste deel van het 'achterschip'.

    [​IMG]

    Hier komt nog een versteviging, en nadat boven- en onder deel op elkaar zitten wordt de draadbus ook nog ingegoten.
     
    Herby63, MicropropSport, Unusual RC en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Vanavond heeft de Falcon zijn eerste proefvlucht gemaakt. In principe bedoelt om werking en kracht van de jet te testen. Resultaat: jet doet het uitstekend, stuwdruk lijkt prima. Steeds korte stukjes varen, er is nog geen richting- of diepte sturing, alleen gas kon geregeld worden.



    Hij ligt nog lekker hoog in het water, dus dat biedt mogelijkheden voor goed balanceren en ballasten later. Ik heb er twee tentharingen onder moeten tapen als ballast om de jet nu voldoende onderwater te houden. Maar drijfvermogen toe moeten voegen lijkt me niet nodig te gaan zijn, alleen lood.

    Geslaagde testrun!
     
    Herby63, MicropropSport, Unusual RC en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Prachtig begin! De rest is bekent terrein!
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Even wat aan het solderen geweest. Tussen de ontvanger met daaronder accu, en aan de andere kant de drie servo's komt een elektronica bordje. Dit zit er tussen geklikt, kan er ten allen tijden makkelijk weer tussenuit.

    [​IMG]

    Daarop de ATtiny voor de lichteffecten, daaronder een bordje met 3x BS170 FET schakeltrap voor die verlichting, en rechts daarvan de stekkerverbindingen daarvoor.

    Daaronder is ruimte voor de ESC, nu wel een heel goede (mét achteruit!), en de aan-uit schakelaar die met een enkel reed-contact geschakeld wordt.

    [​IMG]

    Het blijft iele-piele gepriegel, maar uiteindelijk is er ruimte genoeg.

    Ik moet alleen eerst nog een fout herstellen. De positieverlichting zat al mooi met ledjes in de vleugeltips, alleen moet je dan niet bij het inboren van de verstevigingspennetjes de draadjes daarvan doorboren ... dom! ik zal het nu moeten doen door in de onderzijde van de vleugels sleufjes te vrezen om daar de draadjes in te leggen.
     
    Herby63, MicropropSport, hermor en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Mooi dat de jet het goed doet!
    Waanzinnig gaaf project weer, Lex!
     
  16. gbosman

    gbosman

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    160
    Locatie:
    kampen
    Hallo Lex, ziet er inderdaad erg goed uit. Is deze straks ook op Subsail te bekijken? Zou leuk zijn samen met de F35...
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is wel een beetje het plan. Zal niet in de verf zitten, maar proefvlucht moet kunnen.

    Grt, Lex
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Weer verder met de techniek: hoe bedien ik de hoogteroeren? Daarvoor worden twee 2mm asjes naar buiten gevoerd. Binnen met een heveltje voor de stuurstang naar de servo, buiten ook zo'n heveltje voor de stang naar het roervlak, en er tussen de verplichte O-ring voor de afdichting..

    [​IMG]

    Binnen:

    [​IMG]

    Buiten:

    [​IMG]

    Op de twee foto's hierboven is ook de stroomdoorvoer te zien voor de LED's van de diverse verlichtingen.

    Heeft iemand wel eens een madeschroefje gemaakt van een messing M2 draadstaaf, 2mm lang ... ?? Wat een gepriegel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook is achter het bovendeel van de romp plus staart nu aan het jet-huis vastgelijmd. Daarmee ziet de F-16 er weer als een F-16 uit :rolleyes:

    [​IMG]
     
    Herby63, TIMBERWOLF en morgoth924 vinden dit leuk.
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bouwen op mach 2 !!
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.621
    Locatie:
    Lelystad
    Dat komt omdat er ook al een 'target lock' is: Subsail 20 mei ;)
     

Deel Deze Pagina