Traxxas Spartan aandrijving

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Walter van Dijk, 19 apr 2024.

  1. Walter van Dijk

    Walter van Dijk

    Lid geworden:
    19 apr 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo, ik ben in het bezit van een Traxxas spartan. Tot mijn grote spijt is de motor van de boot vastgelopen en de ESC uitgebrand. Een nieuwe set van Traxxas loopt heel hard in de papieren, dus ik ben op zoek naar een betaalbaar alternatief. Weet iemand een motor/ESC-set die in de Spartaan past en voordeliger is?

    Bij voorbaat dank voor de reacties!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.048
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou zeggen: Trek die motor er eerst eens uit, en kijk wat de afmetingen (lengte, diameter, asdikte, bevestigingsgaten etc) zijn...

    En ga dan zoeken... Zo moeilijk is het niet, en wie weet leer je iets over maataanduidingen en dergelijke.

    Is niet lullig bedoeld: het is gewoon minder moeilijk dan het zo op het eerste oog lijkt.
     
  3. Walter van Dijk

    Walter van Dijk

    Lid geworden:
    19 apr 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Dank voor je reactie Brutus. De afmetingen is het probleem niet. Het gaat mij vooral om vermogen en stroomsterkte die nodig zijn. Traxxas houdt die angstvallig verborgen, dus ik heb geen idee voor motor en ESC.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.391
    Locatie:
    Woerden
    Wat ik kan opmaken uit de summiere info die ze geven is dit een Innerrunner borstelloze motor. Dit zijn bijna altijd motoren die knap hoge toeren draaien wat voor zo'n boot vrij logisch is.
    Dan het probleem van het vermogen. De spanning weet je door het aantal cellen te vermenigvuldigen met 3,7V nominaal. Voor deze boot is dat 6 x 3,7V = 22,2V. Maar welke stroom? Daar kom ik helaas ook niet achter want dat wordt nergens genoemd. Misschien staat er iets op de motor? Kijk eens goed wat voor nummers je kunt vinden. Wie weet is daar iets uit op te maken. Als je de motor uit de boot hebt ruik er dan eens aan. Ruikt hij verbrand dan is de motor ook naar de vaantjes. Maar meestal zal de regelaar eerder de geest geven dan de motor dus er is een kans dat de motor nog heel is. Ik duim voor je. ;)
    Mijn inschatting is dat je een regelaar nodig hebt die iets van 30A continu kan leveren. Meer mag natuurlijk best, de motor zal alleen vragen wat hij nodig heeft. Een stroom van 30A komt overeen met ruim 666W bij nominale spanning. Dat is knap veel voor een boot zoals deze maar daarom gaat hij ook zo snel, er wordt aangegeven dat die boven de 80km/uur ligt.
    Succes.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.048
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, en DÁÁR kun je dus achter komen door de boel er uit te halen, en te gaan kijken wat je in handen hebt, en dat te vergelijken met wat er te koop is, want Traxxas motoren zijn ook maar gewoon door een onderaannemer gemaakt, en niet groter of kleiner dan andere motoren voor hetzelfde vermogen.

    Je accuspanning weet je al (je weet wat voor accu er in je boot ligt) en uit de spoed van de schroef en de opgegeven snelheid, kun je ook een vaag maar bruikbaar idee krijgen van het toerental.
    Met die accuspanning en dat toerental kun je weer een ruwe indicatie vinden van de benodigde kV waarde...

    Al doende leert men...
     
  6. Walter van Dijk

    Walter van Dijk

    Lid geworden:
    19 apr 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Heren, dank voor de reacties. Zowel motor als eSC heb ik uiteraard uitgebouwd. Helaas zijn die beide afgeschreven (ESC stond zelfs in brand. @Ernst Grundmann, met jouw indicatie kan ik wel wat. Ik ga zoeken naar een alternatief in die richting.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.509
    Locatie:
    Sassenheim
    Traxxas Spartan | RC Boat | Traxxas

    Daar staat dat het een 1800kv motor is. Op Aliexpress kan je vele 1:8 motor/esc combo's voor weinig vinden welke allemaal wel een motor met een dergelijke specs hebben.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En ook in dit geval is Google je vriend (niet flauw bedoeld). De boot is al even op de markt. De motoren en esc’s worden regelmatig opgeblazen dus kom je met een zoekopdracht als “ traxxas spartan motor esc replacement” op o.a. rcgroups en offshoreelectrics terecht. Beetje inlezen en je komt er wel uit. De keuze is enorm. Pas op dat je de boot niet teveel power geeft en met een flinke klapper de boot in 2 delen ziet zinken. Dat zou zonde zijn.
     

Deel Deze Pagina