Zo, da's wel zo netjes, even een eigen draadje. Ooit overgenomen met het idee om er mee te gaan hellingvliegen, maar daar is niet veel van terechtgekomen (ivm. het ontbreken van goede hellingen (een beetje in de buurt van Groningen)). In een vlaag van verstandsverbijstering het plan opgevat om drie dingen te gaan doen: - dübels en elastiek vervangen door boutjes - slepen met klittenband vervangen door (eenvoudig) ontkoppelmechaniek - de romp van nieuwe folie voorzien. (Bertus zei: 'Binnen 2 avonden heb je een compleet nieuw rompje gebouwd.' Ik denk dan altijd: laat maar zien dat je dat kunt. Geloof d'r helemaal niks van.) Hier was al het nodige te zien https://www.modelbouwforum.nl/threads/oude-lijmresten-krimpfolie.285308/page-2#post-4355564 (mn. vwb. het verwijderen van oude folieresten); nu hier verder. Nog een beetje schuren, dan kan er nieuwe folie op. Had toevallig dit nog liggen. Die vleugels . . . Heb ze toch maar eens even uitgelijnd. (Die rode folie is plakfolie.) Onderin die twee blokjes zitten magneten, dat houdt de boel bij mekaar. Chaos. Zo heb je in ieder geval een referentiekader. Onderop bij de wortel met Endfest een strip 1 mm sperrholz gelijmd. Klosje waar de bout doorheen komt. Moet onder 4° geboord worden . . . Wordt vervolgd. jan.
Leuk Jan, ik heb er één versleten ,lees mee leren vliegen, en vorig jaar weer één gebouwd, ben benieuwd hoe je dat ontkoppel ding gaat maken. Succes Ed
gaaf! heb ook wat meegemaakt met een Dandy. ik had een Sambal van EMC-Vega (1,5m, RG15, gfk zwever). vliegen aan de helling, andere piloten ook bij. iemand had een helling zwever, ik weet niet meer precies welk type, vrij zware snelle kist met harde vleugel iig (add: Schwalbe van Beinecke weet nagenoeg zeker). we kregen een mid-air tegengestelde richting. konden nog wel verder vliegen de Sambal trok een beetje een bocht in niet meer recht. toch maar landen. vleugel neuslijst en ligger gespleten (kon van voren in kijken). wilden mss kijken met tape neuslijst maar die ligger was gespleten, ik zei moet goed doen laat maar. die andere kist had rolroer iets schuin staan (torsie aansturing), zware "gewapende" vleugel. naja shit happens dit was het vliegen dit weekend, kijken ook leuk. iemand had nog een Dandy, bood me aan mag ik wel mee vliegen doet hij niks mee. ik dacht naja beter dan niks, dank je wel. RC ingebouwd. vliegen. vliegt heerlijk! zelfs mee in een wolkenkap gevlogen, zag alleen de fluor oranje tips delen (3 ribben breed zoiets), oranje kielvlak, oranje strepen op stabilo. verder witte folie. vanaf toen ben ik twee-assers, houtbouw (weer) gaan waarderen. zo werd een eigenlijk afgerond vlieg weekend, toch voortgezet en meer dan "goed gemaakt". dagen mee gevlogen nog daar. iemand vloog het kielvlak "plat", zei ik ga met je combatten! ik nehee zometeen gaat het nog mis. klats! jawel. kon nog landen! kon met hoogteroer een beetje de bocht regelen en zachtjes neergezet de helling op. heb die kist niet meer maar bouw nog eens een Dandy.
De vorige eigenaar heeft weinig gedaan vwb. het in vorm schuren van de romp. Wordt al iets beter. Plaatjes gepaatst waar de (soort van, maar dan anders) inslagmoeren in komen. Boormal. Met handboortje de gaatjes (deels) geboord. (Er zitten balkjes aan de onderkant, steunen op de blokjes.) Vleugelhelften nu definitief met elkaar verlijmd. Ontkoppelservo ingelijmd. Het gaat hard nu! Alleeen dat foliën . . . Zo'n hekel aan! jan.
Best nog een hele operatie om elastieken te vervangen door iets geavanceerders . . . En dat allemaal voor een oude Dandy . . . Maar toch wel leuk, om het een beetje mooier te maken! 'Fixeren' van de vleugel op de romp, en checken of 'ie een beetje haaks staat. Lang leve de magneten! Na de eerste boring de vleugel goed op z'n plaats houden; één gaatje per keer vrijmaken. Deze moeten het gaan doen. De plaatjes iets verstevigd/opgedikt. Komt nog een klein rupsje Endfest op. De plaatjes zitten een beetje aan de hoge kant . . . Komt door de dübels. Zijkanten romp iets opgehoogd, en . . . Voorzichtich de gaten opboren . . . Dat valt nog helemaal niet mee om die 'inschroefmoeren' (?) er een beetje recht in te krijgen! Checken of het klopt. Klopt. Moeten nog wel gelijmd worden, niet vergeten . . . Schuren en boren. Gaten insmeren met secondenlijm. Plakfolie er overheen; klaar. Verder met de romp. jan.
Na nog wat schuren en schoonmaken (procrastinating) dan eindelijk maar begonnen . . . En het viel zelfs mee. Geen idee wat voor spul het is; 120 graad leek ongeveer wel goed te zijn. Met de bodem begonnen . . . Het begin is er. En als je dan maar lang genoeg naar het kielvlak kijkt . . . Aanpakken. Nu eerst naar Frankrijk. Antiek inkopen? Ja. Het vintage-treffen in Kampen moet haalbaar zijn. jan.
Nylon bouten hoeven niet in een stalen moer hoor. Ik lijm eerst een stukje multiplex in, dan gat in het hout boren, draad tappen in het hout. Vervolgens schroefdraad in het hout verharden met dunne secondenlijm. Na drogen nogmaals de tap erdoorheen. Deze houten moer is dan sterker dan je nylon bout (heb ik regelmatig ondervonden ) Als houtworm zie ik graag zo weinig mogelijk metaal in mijn kisten!
Je hebt nu 4 bouten geprepareerd, maar 3 is al voldoende. Onder de koppen moet wel door en door hout zitten. Maar je hebt al in iets voorzien. Door de indekking ga je dwars heen. Een dekplaatje over de hete koorde verzinnen kan ook nog, dat verdeeld de krachten ook goed. Heb ik toen bij de Thundertiger eHawk gebouwd. Gaf een goede fix. En ook een nette afwerking. Model woog met motor en RC iets van 550 gram, span 150 mm Gr Bas
Je gelooft het niet, maar ik heb geen tapset . . . En die andere dingen lagen er nog. Over de hele lengte van de koorde zit 1mm sperrholz gelijmd. Dat moet maar genoeg zijn. Dandy = rustig zweven. jan.
Twee net voor de ligger, dat is nl het sterkste punt van de vleugel, maar moet dat maar net passen, voren, zoals het nu staat kan ook. Bij de ligger, dan moet je in de romp weerszijden, voorziening maken om de boutjes te huisvesten. Denk dat bij het model M4 in kunststof volstaat. Bij de revisie van de Robbe Progo moest ik ook de vleugelmontage verbeteren. Die staat op 4 bouten. Maar die drukten de schuimvleugel samen als een spons. Zat daar wel hout ingeschuimd, maar niet tot aan de aanslag van de boutkop. Heb ik de hele bout ondersteuning uit uitgeboord rondhout gemaakt. Is de PU-schuimvleugel niet meer samendrukbaar, en rust de bout op dat ingelijmde rondhout. Door de de bevestiging bij de ligger te maken, heb je daar een goed lijmpunt en mechanische ondersteuning. Driepunts ondersteuning bij een Hawk F5B (stalen boutjes M3, gewicht 1450 gram, topsnelheid in een duik bijkans 280 kmh, en stuurt deze in een duik pardoes haaks omhoog, zo sterk is de minimalistische constructie). Hier in de revisie om het nog slanker en toegankelijke voor een grotere accu te maken. Wel netjes landen bij dit ding, anders wrikt het alsnog aan flarden. Is snel maar zeer gecontroleerd. Een Dandy pluk je uit de lucht. Komt niet in de buurt an al die G krachten. Een driepunts bevestiging zou heel goed ingebouwd kunnen worden. In de romp flanken zou ik uit uit 2 tot 3 mm berkentriplex, min of meer gelijkvormige 'latten' bouwen, met daarin dan lippen om de de M4 slagmoertjes gelijmd, te huisvesten. Iets meer flow, of druppelvorm, dan de knoke vorm hier in stift gemarkeerd. De bestaande verband in de romp kan je dan verjongen, door deze rond uit te slijpen, zoals het rompverband in deze F5B romp op de foto? Als je de vleugel niet deelbaar maakt, kan er 1 boutje in de achterlijst worden gezet. Met een driehoeks berkentriplex plaatje verlijmd. 1 tot 1,5 mm dikte. Driehoek? Opdat het flush past en in de V-stelling. Daar kan dan mooi een boutje door. Bij het passen en meten, voortdurend center meten met een driehoeksmeting, vleugeltip naar staart op vast meetpunt, beide helften. Ik gebruik daarvoor een lang stuk staaldraad met een oogje er aan gesoldeerd of gebogen, of een textiel meetlint met een gaatje er in en dan een balsa speld er door. En meet ik vanuit de staart naar de tips. Heb je symmetrie, dan kan je het achterste gaatje markeren. In de achterlijst kan je een ronding vijlen, en aan de romp een klein houten nokje lijmen, dan valt de vleugel altijd in de juiste afgemeten stand. Gr Bas
Ja, dat had ook allemaal gekund. Maar dat heb ik dus niet gedaan. Een balsa spelt? Ik gebruik een balsa latje (4 x 4), met daar een spelt door. jan.
Jan! Wel, laat het geen brood weez’n! Balsa Spelt… Dit zijn HobbyIn geleverde balsa spelden. zijn erg handig… ik heb diverse driehoeks meters. Het meetlint… staaldraadje met een molest kwiklink. Daarbij gebruik ik tape op het draad om naar het centrum toe te werken. Dan nog een carbon rondstaf van 1,5 meter met daaraan een soldeerhuls gelijmd en wederom een gehalveerde kwiklink. Licht materiaal, zakt niet door… blijft liggen…bij een grote span handig. Speld gaat ergens bij het kielvlak er in. En dan maar van punt naar punt 'wanderen'… Stabilo gaat eveneens op deze manier van punt naar punt werken. Balsa speld… Voor wat een prik waard is… Gr Bas
Hij is klaar! Kielvlak weer redelijk netjes (niet te dichtbij komen . . .) Stukjes er bij gestreken . . . Spulletjes er in gefriemeld. Door de extra servo moest er zelfs een klein stukje lood in de staart! (Had mischien ook de ontvanger verder naar achteren kunnen leggen, maar die weegt ook vrijwel niks . . .) En de ontkoppelhaak. Tot zondag! jan.
De accu had ook naar achter gekunt misschien, die is iets zwaarder dat een ontvanger. Al had ik die altijd graag voor in zodat bij een eventuele crash de rest van de besturing een beetje ontzien zou worden.
Die ligt tegen het spant aan, kan niet verder naar achteren . . . Goed punt. Ik ga de ruimte voor de accu opvullen met wat schuimplastic. jan.
Ik schreef: Dat was voor mijn schrijffout bedoeld! Maar ik zie nu pas dat jij als eerste speld met een t schreef! Had ik nog helemaal niet gezien Nu snap ik pas waarom jij schreef: En ik maar denken: hoe kun jij nou de fout in mijn post aanpassen??? Ik heb dus onbedoeld dezelfde spel(t)fout gemaakt, vond dat een beetje dom, vandaar die opmerking: hoe is het mogelijk . . . Dat was dus voor mijzelf bedoeld, niet voor jou, Bas! Sorry! jan.