Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Thijs_methanolgek049

    Thijs_methanolgek049 PH-SAM

    Lid geworden:
    9 feb 2024
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Heerde
    Ik was niet van plan er heel gek acro mee te doen.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je wel brandstof constante, en de tank kan in het midden.
    Zijn meen ik drie series van geweest. Maar tipten nimmer het succes van de YS, een motor met eveneens een verhaal.
    Pomp OS is een prima motor. Zeker de laatste serie.

    Maar als je nu eens op dat aanbod van Brutus ingaat? Kost je porto. Dat kan wel eens heel goedkoop gereedschap wezen?

    Gr Bas
     
  3. Thijs_methanolgek049

    Thijs_methanolgek049 PH-SAM

    Lid geworden:
    9 feb 2024
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Heerde
    Nee ik bedoel ook meer te zeggen dat als er een pomp op zit dat het heel mooi is! Alleen dat ik het niet perse nodig heb dus als @Mugen MRX-3 een 91 zonder pomp heeft heb ik ook interesse!

    Groeten
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.752
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat horen we wel vaker...
    Dat is namelijk geen garantie dat het niet onbedoeld toch een keer gebeurt...:rofl: ;)
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Thuis
    Tussen de bedrijfigheden door de radial een paar keer laten draaien, de olieresidue uit de carterventilatie beging helderder te worden wat een teken is dat hij aan het inlopen is.
    Hij draait nog behoorlijk rijk, vooral midrange… dat word dus ff slijpen in de carb
    Opvallend is dat cilinder 4 heter loopt dan de rest, ik heb een heel sterk vermoeden dat dit komt doordat het vette mengsel niet netjes en egaal verneveld en neerslaat in het inlaat labyrint (of hoe je het maar wilt noemen) de brandstof en vooral overschot aan olie zakt naar beneden en word zo meer naar binnen gezogen in de lagere inlaat kanaaltjes die op hun beurt naar de bovenste cilinders lopen, cilinder 4 is het hoogstgelegen inlaat kanaal en zal daarmee het minste brandstof krijgen….
    Hoogst gemeten temperatuur van cilinder 4 was 115 graden C en zakt keurig af en alle cilinders trekken weer vrijwel gelijk bij idle,

    bij koude motor ff goed primen, hij wil veel brandstof…… dan is het een kwestie van onsteking aan en 1 klap is genoeg :)
    Die roffel is geweldig en verslavend
     
    MadRay66, jef, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.023
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat voor prop heb je er eigenlijk op zitten?
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In autotermen een inlaatspruitstuk, in Vlaanderen spreekt men meen ik, over een ‘collector’… leest ook wel betekenisvol.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Thuis
    ik draai hem met een 22x10 van Bomi ooit een handvol van gekregen, ken het merk verder ook niet, lijkt veel op een Menzs prop
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Thuis
    ik had voor de radial een CF Falcon 20x10 gereserveerd liggen maar die lijkt me echt aan de kleine kant als ik zie hoe hij nu oppakt met de 22x10.
    eerst maar eens de carb lichtjes aanpassen en een paar runs om verder in te draaien en dan maar eens wat armer zetten en zien welk max toerental op de grond haalbaar is, nu met de rijke afstelling komt ie op zon 5400 rpm
    als ik half gas zon 3000 toeren draai en ff de brandstofslang dichtknijp dan schiet ie gelijk naar de 4000 rpm....
    als het temp verschil tussen cil 4 en de rest dan niet minder word dan moet ik toch maar eens kijken naar het inlaat traject, dan ga ik toch maar het haakse inlaat stukje met het flimsy carburateurtje vervangen door een eigenbouw vloeiendere 90 gr bochie van Saito en een saito 91S carb want die heeft precies dezelfde doorlaat (iets meer dan 8mm) ... lijkt klein maar het blijven per slot van rekening 5 cilindertjes van 13cc die achter elkaar hun cilindertje willen vullen en niet ineens een grote hap zoals een 65cc 1 cilinder doet
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.023
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je meer kans op succes hebt met een recht spruitstuk. Die 90 graden bocht is volgens mij de oorzaak van de onregelmatige mengselverdeling: Of het nu een vloeiende bocht is of niet, het spul moet de bocht om, en daar treedt een scheiding van damp en vloeistof op. Die vloeistof is dus niet meer "gecentreerd" in het verdeelstuk, en dan krijgen de cylinders niet meer allemaal hetzelfde.

    Bij mij hielpen die 3 kleine boringen in het "bochtstuk" enorm, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

    Ik heb de mijne ingelopen met een JustEngines 22 x 8, en heb hem gevlogen met een MenzS 20 x 10, maar nu met een JustEngines 20 x 12.

    De MenzS props hebben een hele ruwe laklaag, de JustEngines props zijn véél gladder afgewerkt, en hij draait met die JE prop evenveel toeren als met die MenzS.

    Je wilt toch graag op de grond aan de 6000 toeren zitten, om in de lucht een beetje in het vermogensgebied te zitten.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Mijn tip is om eens een fiala prop te gebruiken . Die zijn veel efficiënter dan een mens s .
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Thuis
    Fiala’s zijn idd fijne props, heb een 23x8 liggen, dat kon wel eens een mooi maatje zijn voor de 65cc radial

    hoe gaat jouwe eigenlijk Serge, is de UMS al ingedraaid en helemaal naar je zin om in de Chmelak te zetten ?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.023
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Fiala ken ik niet van eigen ervaring (wel van reputatie) maar... eigenlijk is ALLES beter dan een MenzS... Zelfs een Master Airscrew...
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.023
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt af van wat voor kist je hem op gaat gebruiken. Voor inlopen is hij prachtig, maar voor vliegen? De spoedsnelheid ligt dan in de orde van grootte van 70 km/u en dat betekent een oldtimer tweedekker o.i.d.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. stuk

    stuk

    Lid geworden:
    7 apr 2014
    Berichten:
    18
    Beste lezer,
    Allereerst weet ik niet zeker of ik deze vraag in het juiste topic plaats, zo niet laat het even weten.
    Ik heb een Seidel ST-710 op de kop getikt. Zoals ik het kan zien is het een motor die nog hagelnieuw is. Nu heb ik de volgende vragen.
    Ik heb gezocht naar een serienummer o.i.d., maar kan die niet vinden. Wat is de leeftijd van deze motor?
    En is het verstandig om een b.v. een olie in de cilinders te laten lopen. En zo ja, welke kun je daar het beste voor nemen.
    Ik hoor graag van jullie.
    Met vriendelijke groet, Stuk
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.828
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik ken ze wel :koud:;)
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hij heeft in die twee liter 1 op 30 gelopen afstellen was een ramp en werd steeds lastiger . Lees je moest hem te vet afstellen .
    Nadien nog twee liter 1 op 45 er door gedaan afstellen was opeens een heel stuk beter .
    Nog de kleppen na stellen en hij mag de rest in de lucht inlopen .
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.023
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet vergeten, he? 3 keer rond...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.114
    Locatie:
    Thuis
    Als ik me niet vergis staat het serienummer op de achterkant, jouw Seidel 710 (7 x 10cc) is nog de oude lmade in germany” en dus de betere vergeleken met de latere series, ik vermoed dat deze tegen de 15 jaar of ouder is
    Mijn asp was ook al een ruim 12 jaar voordat ik hem in de vingers kreeg, en heb daar best wat werk an gehad
    Ik ben begonnen met het achterdeksel loshalen en heb hem eerst even gespoeld met een hoeveelheid olie om zeker te zijn dat alles gesmeerd is voor de eerste run en zeker te zijn dat evt vuil eruit is.
    Aanslaan deed ie niet en uiteindelijk alle cilinders eraf moeten halen om de uitgedroogde olie los te weken en weg te borstelen, de zuigerveren zaten allemaal vastgekoekt
    Toen pas kwam er wat meer compressie en begon hij teken van leven te vertonen…..
    In mijn geval draait ie op benzine en heb ik 2 t olie gebruikt
    Als jij hem gaat draaien op methanol zou ik hem gewoon eerst van binnen spoelen met brandstof
     

Deel Deze Pagina