Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Pylonracen & speedmodels

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 november 2008, 20:29   #151 (permalink)

Erik v. Schaik's schermafbeelding

Standaard

Toch vond ik mijn optie van A123 cellen niet zo verkeerd. iedereen hetzelfde pakketje en leeg is leeg. Geen Limmitter nodig. Wel jammer eigenlijk dat we op deze manier even helemaal geen fatsoenlijk budget pylonraceklasse kunnen oprichten al is het maar een Rasantje. Ook jammer dat de sp400 klasse niet meer is. Ik stem voor een Holiday
Erik v. Schaik is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2008, 21:39   #152 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Hoi Ron, Nando

Ik ben even in verwarring, ik zie in Nano's stup lijstje een linkje naar hobby city met hextronic lipo...
Enfin we begrijpen het allemaal wel, goedkope chinese lipo's daar kun je goed pech mee hebben.
Die zippy's heb ik geen ervaring mee maar inderdaad heel scherp geprijsd.
Voor F5D-limited heb ik graag smalle cellen. de 50 mm van de zippy's is dan helaas te veel...Kokam 3200 mAh is maar 44 mm. Dat gaat klem in een turn-left.

Ron, dit is het draadje in wording.
rewind HiModel 2814/08 for 3800 KV - RC Groups
Ik had echt iets bizars gedaan en de tweede keer LRK gewikkeld maar 4 en 5 turns op tegenover liggende polen. Voor 3800 KV precies...
bij optoeren gaat het op een bepaald moment mis, stoom loopt op maar toerental niet meer.

Er is ook nog de optie om de Duitse F5D-limited insteek te volgen.
gedefinieerde motor
gedefinieerde prop
gedefinieerde accu, b.v. aantal cellen en capaciteit/gewicht.
Dan gaat iedereen echt ongeveer even hard maar is de lol van het zoeken naar een optimale setup er wel van af.
En je zit er eeuwig aan vast want bij een wijziging "moet" iedereen het volgende seizoen alles veranderen.
Het lijkt ook veel op speed400 reglementen.
Bij technologie vooruitgang zit je dus met het probleem dat je iets aan de reglementen wilt doen anders vlieg je met antiek.. Overigens zijn bij speed400 de accu cellen beperkt gedefinieerd waardoor je regelmatig nieuwe moet.
KAN1100->intellect1400->elite1500. Nu kosten 7 cellen 2/3A bijna niets dus dat is niet zo'n punt..Met een halve kilo lipo's wordt dat minder fijn, zeker als je 2 of 4 packs wilt om te trainen.
En zeker nu de betere cellen hebben laten zien > honderd vluchten mee te kunnen. Die NiMH cellen kon je toch binnen een seizoen weg gooien zegt men...

Ik zou het ook niet weten.
Brandstof lijkt me misschien leuker. maar dan moet je dus accousticus zijn..

Ik heb nog wat vragen uit het Q-500 reglement.
Is een rondje 400 m als FAI of korter? Op het plaatje op de Q-500 site is het onleesbaar, lijkt 36.5, 18.3 en 93.5 m.
Is het gewicht echt ongelimiteerd? Dat vind ik weer extra leuk, maar of het goed is voor zo'n klasse???

Tjarko
tjarko is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2008, 22:24   #153 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Voor een limited klasse is een beperking van motor, prop en accu in combinatie met gewicht of spanwijdte ene heel goede optie. Je kan dan aan het begin van het seizoen bepalen welke opties je neemt.

Met indoor pylon hadden we mooie regels, zo was er een voorgeschreven motor, prop, accu en spanwijdte, de rest was vrij. Met de testwedstrijden bleek dat niet altijd de snelste de winnaar was, maar veelal de langzaamste omdat die direct rond de palen kon draaien en de snelste de gehele hal nodig had om rond te komen.
  Met citaat reageren
Oud 9 november 2008, 03:19   #154 (permalink)

wubbo's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Tjarko, er wordt meestal op een parcours van 180 x 40 meter gevlogen.

Dit wordt ook nog al eens aangepast aan de ruimte op het veld en het kan ook afhankelijk zijn met welke andere klasse we samen vliegen
b.v. met F3D(FAI) of club-20.

het gewicht is voor als nog niet beperkt, wel voor de loud quickie geld een minimaal gewicht van 1700gr.

plaatje op q-500.nl is inderdaad niet duidelijk, moet ik aan passen. We zijn met een nieuwe server bezig, dan gaat het er allemaal wat beter uit zien.
Oud 9 november 2008, 04:38   #155 (permalink)

nando's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tjarko Bekijk bericht
Hoi Ron, Nando

Ik ben even in verwarring, ik zie in Nando's stup lijstje een linkje naar hobby city met hextronic lipo...
Enfin we begrijpen het allemaal wel, goedkope chinese lipo's daar kun je goed pech mee hebben.
Die zippy's heb ik geen ervaring mee maar inderdaad heel scherp geprijsd.
Voor F5D-limited heb ik graag smalle cellen. de 50 mm van de zippy's is dan helaas te veel...Kokam 3200 mAh is maar 44 mm. Dat gaat klem in een turn-left.
Heb je de datum erbij gezien, die accu's die hoef ik niet meer, niks dan slechte ervaringen voor mijzelf en mijn clubgenoten.
De regelaar is trouwens ook vervangen met een supersimpel 100A sindsdien, Die blijft een stuk cooler.

De zippy-h 4000 zit trouwens ook klem in de neus van de grand chelem en de toekomstige viper. Altijd leuk als je accu je kist vult.
Oud 9 november 2008, 16:40   #156 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
... Ron, dit is het draadje in wording.
rewind HiModel 2814/08 for 3800 KV - RC Groups ...
Ik sluit me aan bij Manuel's antwoord

Citaat:
... stroom loopt op maar toerental niet meer ...
IJzer raakt in verzadiging, teveel magnetisme voor het ijzer (stator en/of de ring). Het ijzer gaat zich als lucht gedragen. Ondanks hogere stroom wordt het koppel, en daarmee het toerental, niet groter.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 9 november 2008 om 16:46
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2008, 20:28   #157 (permalink)

laurens's schermafbeelding

Standaard

Zijn er al specifieke voorstellen voor de electroregelementen van 2009? Ik overweeg weer eens iets te gaan bouwen, maar dan wil ik wel van ten voren weten wat wel en niet mag.
Oud 21 december 2008, 21:17   #158 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Gewoon bouwen, alles mag. Zolang het model in de q500 regels past.
Oud 22 december 2008, 17:47   #159 (permalink)

M.l.v.Doesburg's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nando Bekijk bericht
Gewoon bouwen, alles mag. Zolang het model in de q500 regels past.

Nee niet alles mag! Jullie meoten met elkaar tijdens de vergadering een voorstel doen en een besluit nemen. Anders komt er nooit een officiele klasse.
Oud 23 december 2008, 18:26   #160 (permalink)

Standaard

Zoals het er nu naar uitziet gaan er geen regelementen komen op de jaarvergadering maar blijft het net als vorig seizoen dat alles nog mag. Op zich niets mis mee, want nu is het erg aan elkaar gewaagd.
Oud 23 december 2008, 18:37   #161 (permalink)

M.l.v.Doesburg's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

Alles moet een beetje gelijk getrokken worden. Anders vliegen we straks ook nog met gfk kisten al mag dat niet volgens de regelementen.
Zo moeilijk is het toch niet om een max stroom en spanning op te geven in combinatie met een verplichte propeller ofzo.
Oud 23 december 2008, 19:48   #162 (permalink)

Standaard

Dat is het begin van de regelementen, het gaat erom hoe je het handhaaft. Anders zou ik ook zeggen, max 6s lipo met bijvoorbeeld 4000 mah.
Oud 23 december 2008, 20:48   #163 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Nee, het model blijft zoals de brandstof q500. Er is op geen enkel moment twijfel geweest dat dat veranderd moet worden.

Een max aantal mah lijkt me niet een logische regel.

Simpelweg stellen dat het maximaal op de grond gemeten vermogen (bv) 1200W is is denk ik de makkelijkste methode om een bovengrens aan het vermogen te bepalen. De vraag blijft hoe/wanneer je dat meet. Iig heb je een soort van bovengrens.

Daarnaast zou ik zeggen dat de 80 Dba regel moet blijven.
Oud 24 december 2008, 09:06   #164 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

HugoW's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

De bovengrens aan vermogen is lastig! Meten niet, maar veiligstellen. Als ik mijn zender maar 70% uitslag op het gaskanaal geef, kom ik door de keuring. Even herstellen naar 100% voor de race, en klaar. Lang leve de computerzender.

Ik denk dat het makkelijkste is om alleen met goedgekeurde motoren te vliegen, en 1 propmaat. Dus van bepaalde merken bepaalde types op de lijst van goedgekeurde motoren. Als de organisatie dan een stelletje op voorraad heeft, kan je er ook voor kiezen motoren uit te laten wisselen bij twijfel. Iemand kan uiteraard z'n motor inwendig aanpassen, maar als de wedstrijdleiding dat vermoedt, kan die de deelnemer verplichten de motor uit te wisselen met eentje van het zelfde merk/type, geleverd door de wedstrijdleiding. Als achteraf blijkt dat de motor OK was, geen probleem. Als achteraf gemeten wordt dat de motor 'opgevoerd' was, moet de deelnemer een nieuwe motor voor de wedstrijdleiding kopen, en krijgt'ie de oude niet terug, als boete. Dit in combinatie met een maximaal aantal lipo cellen (ongeacht de grootte) levert denk ik een werkbare situatie. Ik vind dan wel dat de lijst maar een stuk of 4-5 motoren moet bevaten, die voor iedereen goed en goedkoop verkrijgbaar zijn. Een paar Turnigy SK's, een paar HET-jes, zoiets.

Overigens, mocht u denken: "waar bemoeit hij zich mee, hij is niet eens deelnemer."; ik hoop op een goed gereguleerde electroklasse...

Hugo

Laatst gewijzigd door HugoW; 24 december 2008 om 09:13
HugoW is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 december 2008, 10:11   #165 (permalink)

JohanvG's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Zelfs al zou je de motor standaard maken dan heb je ook nog te maken met betere regelaars en betere accu's. En het voorverwarmen van accu's maakt ook al verschil. Ik denk nog steeds dat je het niet te moeilijk moet maken. Kijk eens bij F5B en F5D, daar is een limiet op het aantal cellen wat je mag gebruiken en een limiet op de gebruikte energie. Liefhebbers van electrovliegen hebben het er denk ik best wel voor over om een logger aan te schaffen. Je moet alleen even nadenken of de motor uitgeschakeld moet worden na een energie limiet overschreiding. Ik denk eigenlijk meer aan bijvoorbeeld wat strafseconden. Paul's rondjes zijn natuurlijk 2 keer zo kort als die van mij, dus ik heb wat meer energie al nodig.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Pylonracen & speedmodels
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten