![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2009 Leeftijd: 40
|
Hierbij een verslag van de HH-60 Jayhawk van RC Aerodyne. Dit is mijn eerste (semi) schaal project en zal zeker niet zo gedetailleerd worden als sommige projecten hier op het forum. Maar op verzoek van wat clubleden de vorderingen van dit Jayhawk project. Het was vooral even schrikken toen de doos open ging. Deze Jayhawk is toch wel een stukje groter dan ik had verwacht. De afmetingen stonden er niet bij op de site, maar ik dacht als het een 600 size is moet het goed zijn. Dus nadat de doos geopend was even alles los in elkaar gezet en op het bureau geplaats. Mijn eerste idee was:"Dit gaat toch nooit de lucht in met een Trex 600???" De heli is 1,50 meter lang en 25 cm breed. De romp zelf weegt bijna 2kg. Dit is de link waar hij vandaan komt. Als beginner had ik eigenlijk een model gekozen waar gewoon de staartbuis in kan, dus zonder verhoogde staart rotor. Helaas bleek die ineens na bestelling toch uitverkocht. Dit is niet het makkelijkste model om mee te beginnen, dat werd wel snel duidelijk Allereerst zat er geen enkele handleiding bij. Na informeren kreeg ik een word documentje met wat aanwijzingen. Maar veel meer dan wat text van iemand die hem al eens gebouwd had was het niet. Zie hier het voorbeeld. Ik had eigenlijk gehoopt op een soort Ikea handleiding waar echt alles in uitgelegd staat. Helaas blijkt dit minder gewoon in de modelbouw wereld? Dus veel op internet zoeken en in Amerika waren ze al bezig met het bouwen van dezelfde soort. Daar waren gelukkig wat voorbeelden en tips te vinden. Hieronder wat details: Het landingsgestel is stevig van kwaliteit, maar de vering die erin zit in niet heel functioneel. Het doet wel wat, maar erg stroef en schokkerig. Een dremel tooltje is onmisbaar, want er moet aardig wat aangepast worden wil de wiel constructie goed passen. Vervolgens de staart. Aangezien de hele staartbuis verwijderd moet worden, moet het staartstuk op een of andere manier stevig in de romp gezet worden. Volgens de "handleiding" is het vastzetten van de 2 boutjes waar normaal de verticale vin mee vast zit genoeg. Dit leek mij erg minimaal, het moet tenslotte toch aardig wat kracht kunnen opvangen. En dat allemaal op 2 M3 boutjes die ook nog eens een hefboom werking hebben doordat ze onder aan het staartstuk zitten. Ik heb het dus op 3 punten vast gezet, en de bovenste bout van het staartstuk verlengd en door de romp vast gezet. Aangezien de staart overal rond/gebogen is, viel het nog niet mee een goede stevige maar lichte constructie te maken waar wat kracht op gezet kan worden. Zeker niet als je dit voor het eerst doet. Maar met wat hout, epoxy en micro balloons is dit aardig gelukt. Het resultaat is als volgt na montage ![]() Flexdrive: Dit model heeft een flexdrive als aandrijving voor de staart. Je moet dit echter wel op maat maken en hard solderen met zilver soldeer om dit stevig genoeg te krijgen. Hier onder de onderdelen: Daar tussen zit een soort "kilometerteller" kabel. Een gewonden staalkabel in een plastic ommanteling. Ik heb hem voor de stevigheid nog in een aluminium buis gezet zodat er geen resonantie kan ontstaan over die grote afstand. Bijkomend voordeel, je kan het aluminium een beetje buigen om de juiste bocht te krijgen. De manual stelde een carbon buis voor, maar dan kan je alleen het rechte stuk geleiden. ![]() Ook voor de staart servo moet je nu een andere positie kiezen, aangezien je geen staartbuis meet hebt om hem op te zetten. Gelukkig is er in de romp meer dan zat ruimte om dingen te plaatsen! Er wordt hiervoor een houdertje meegeleverd waar de servo in past. Vervolgens heb je nog een soort flexdrive nodig om het staartmechaniek in pitch te kunnen veranderen. Dit is een iets simpelere versie,omdat deze alleen hoeft te trekken en duwen. Je kan deze dus met epoxy aan het koppelstukje bevestigen. Cockpit: Er wordt een complete cockpit set bijgeleverd. Dit is zeker voor het evenwicht mooi meegenomen. Het geheel is toch al erg zwaar in de staart. En het geeft het geheel toch wel een leuk gezicht. ![]() Later meer als het geheel gemonteerd wordt. Om trillingen enigszins te voorkomen heb ik naast de bodem plaat ook nog een bevestiging boven aan het frame gemaakt. Zo heeft het geheel iets meer stevigheid. ![]() Binnenkort help iemand me even met het solderen van de flexdrive. Ik ben zelf niet zo handig met hard solderen. Daarna kan het geheel in elkaar gezet worden. Ik ben echt zeer benieuwd of alles een beetje de lucht in wil. De ervaring in Amerika was wel dat met 6 cellen alles wel erg heet wordt. Je moet dus wel goed op de koeling letten als je 6 cellen vliegt. Maar op Helifreak zijn toch genoeg mensen die met 6 cellen vliegen. Ik ben naar een 12 cellen setup gegaan. Een Scorpion motor HK 4025 630Kv met een CC Phoenix ICE HV80 BEC. Prachtige regelaar trouwens. Hij start heel mooi op en de gouvernor is helemaal via de pc in te stellen. Als je je hele setup in geeft (motor, tandwielen etc) dan kan je gewoon het toerental opgeven wat hij moet draaien en de rest wordt door de regelaar gedaan. Je zender kan gewoon ergens in een rechte lijn tussen 1 en 50% staan (voor de eerste setup) daar hoef je verder niets meer aan te regelen. Je kan het trouwens allemaal uitzetten als je liever op de normale manier alles afstelt. Verder wordt alles gelogd: Toerental, spanning, ampere, temperatuur etc Kan je later een mooie grafiek van maken als je daarin geïnteresseerd bent. Dit is de status tot nu toe. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Het heeft mij aardig wat tijd gekost, maar dat is vooral onervarenheid. Ik denk dat een ervaren iemand dit zo in elkaar klust. Leuk project in ieder geval om te doen. Later meer als ik het geheel ga monteren. Tips zijn altijd welkom natuurlijk! Guido Laatst gewijzigd door gfasbend; 8 mei 2011 om 15:21 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 6 augustus 2007 Locatie: Sliedrecht Leeftijd: 33
|
Dat begint er al aardig op te lijken zeg! Hij wordt echt VET!! Je heb alles heel zorgvuldig aangepakt dus vliegen zal die wel gaan doen. Ik ben benieuwd wanneer we hem op het veld gaan zien.
__________________ Floaterjet, Bixler, Voyager, T-REX 600ESP BeastX, T-REX 600ESP BO-105 Politie, T-REX 500ESP lifeliner 3, KDS450 Hughes500 @ SPEKTRUM DX8 RED EAGLES Dordrecht |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 20 maart 2009 Locatie: België Leeftijd: 49
|
Mooi project Guido, goed gezien om de staart opstelling beter aan te pakken niets overlaten aan de wet van Murphy !!! Welke schaal is de Jayhawk ? (Afmetingen) Gr Peter
__________________ Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 29 september 2003 Locatie: Helden
|
Hoi, Wat een mooie heli de handleiding valt wel mee hoor staan tenminste meer plaatjes bij als in een vario bouw beschrijving. Succes. Mvg Ed
__________________ Henseleit - TDR, Agusta A109 E550, Jay Hawk Trex 600 12S, Sceadu 50, Schluter bell222 1978. www.indoorvliegen.nl |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Kleine update, De flexcable is inmiddels netjes op maat en gesoldeerd. Het mechanisme even los in de bankschroef gezet en op volle toeren met de boormachine laten draaien. Dit om eens te checken of er geen trillingen in de kabel komen. Het is namelijk erg lastig om de einddopjes 100% recht op de kabel te solderen. Een kleine afwijking geeft misschien trillingen. Maar alles bleef netjes draaien zonder problemen en geheel trillingsvrij. Kennelijk dempt de kabel zelf ook wel enigszins. Hier zit de kabel op z'n plaats, veel is er niet aan te zien Ik ben nu bezig met de horizontale stabilisator in de staart. Je hebt de keuze om dit aktief te maken mbv een servo, of statisch. Voorlopig kies ik even voor een statische functie. Het geheel is toch al erg zwaar aan de achterkant. Een extra servo doet hier ook geen goed aan. Ik heb naast de 1,5 kg aan accu's toch al 200-300 gram gewicht in de neus nodig om het geheel in evenwicht te krijgen. Dan heb ik al zo veel mogelijk naar de punt geplaatst. De accu's heb ik nu dwars voorin gezet, dit scheelt weer iets gewicht voor in. Ik maak de staart wel zo dat de hoek van de staartvleugel handmatig aan te passen is. Stel dat dit effekt heeft met het vliegen, dan is dit handmatig nog te verstellen. Bij het echte model heeft de vleugel bij weinig snelheid een grote neerwaardse hoek en bij grote snelheid staat hij precies horizontaal. Ik zet hem voorlopig gewoon recht en dan eens kijken of er iets aan veranderd moet worden tijdens de test vluchten. Alle elektronica heeft inmiddels zijn vaste plek en de ledjes zijn ingebouwd. Ik heb gekozen voor het led systeem van Dimension Engineering (DELight Starter Kit) Dat is een 8 kanaals controller (waarvan 6 programmeerbaar) die volledig met de pc te programmeren zijn. Er zitten 4 superfelle leds bij die een lichtopbrengst hebben van 15 lumen! Ze trekken max 150mA, maar je kan ze in sterkte regelen als je dat te veel vindt. Via de controller kan je precies aangeven hoeveel ze mogen gebruiken. De felheid veranderd natuurlijk wel dan. Door dit principe heb je ook geen voorschakel weerstanden nodig. Je kan een ledje rechtstreeks aan de controller koppelen. Het werk allemaal erg mooi. De leds zijn kleine vierkantjes op een klein printje van 1 bij 0.5 cm. Daar moet je wel aan denken bij het inbouwen. Soms zijn de originele led's mooier om in te bouwen. Maar je kan de controller ook gewoon los bestellen en zelf je leds kopen. Hier nog 1 foto van de status tot nu toe: Groet Guido Laatst gewijzigd door gfasbend; 31 mei 2010 om 20:41 |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Het hulsje (nr.1 ) Moet je aan de kabel solderen. De kabel is een dubbel gevlochten staalkabel in een plastic huls. Het idee van een ouderwetse snelheidsmeter kabel. Adapter 2 past is je standaard staartstuk. Met het kleine inbus schroefje zet je de gesoldeerde huls vast in de adapter. Adapter 3 past in de plek waar je normaal je staartbuis inschuift. (Mits je een Torque tube hebt). Hier zit binnen in zo'n zelfde schroefje waar je gesoldeerde huls mee vast zet. Het geheel heb ik in een aluminium buis gezet met een wand dikte van 1mm. Deze is makkelijk in elke vorm te buigen zonder pijpbuig apparatuur. Zo kan de kabel niet gaan resoneren. Zorg er voor dat de kabel zo geleidelijk mogelijk gebogen wordt, zodat geen knikken ontstaan. Het geheel draait best soepel, maar hoe het zich op de lange termijn houdt moet nog blijken | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Nou ja, vlucht is het niet te noemen. Het was meer een eerste poging van een vogeltje wat voor het eerst z'n vleugels uitslaat. Heeeeel even los en kijken wat er gebeurt. Heel kort maar, even in de tuin. Kijken of alles trilling vrij is. Dat leek goed te gaan. Getest met 1500, 1600 en 1680 toeren. Je merkt wel dat hij zwaar is. Ik heb de pitch iets opgeschroefd naar 12 graden, anders zat je al bijna full throttle voordat hij los kwam. Binnenkort meer, nu nog wat details afwerken. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Mooi hoor!! Je laat toch ook wel iemand een filmpje maken he ![]() Ik realiseerde me net pas dat de jayhawk het coastguard broertje is van de black hawk. dat vond ik altijd al een prachtig ding maar ik ben niet zo van de militaire heli's.. Veel plezier met vliegen morgen! Maarten | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 24 juli 2006 Locatie: Hardenberg(OV) Leeftijd: 36
|
Gefeliciteerd met deze prachtige Jayhawk! Ziet er erg fraai uit, zeer zeker. Hoeveel gewicht heb je nu in de neus gezet om in balans te komen? En hoeveel bedraagt het totale vlieggewicht nu? Is de bovenste verbinding tussen romp en mechaniek stevig genoeg zo? Ik zou me voor kunnen stellen dat hij daar kan gaan resoneren. Misschien een hoeklijntje aan weerszijden plaatsen? Veel vliegplezier en ik hoop hem te kunnen bewonderen in Hulten! Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| hh-60, jayhawk |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |