![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #46 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
| Citaat:
Theoretisch gaat er in een niet slippende koppeling nul energie verloren, maar meestal stelt men het rendement van een koppeling (platen of centrifugaal) gewoon (natte-vingerwerk) op 95% in verband met wrijving van het koppelingshuis met de lucht, en eventuele verliezen in de extra tandwielen (die men zonder koppeling eventueel niet nodig gehad zou hebben bijvoorbeeld) etc. etc. Echt hard bewijs hiervoor heb ik niet, maar op de opleiding werd voor tandwielkasten en platenkoppelingen altijd deze waarde genomen, en ik zie ze tegenwoordig nog steeds in installatie-beschrijvingen opduiken. Dus ik denk dat je veilig van een bedrag in die orde van grootte uit kunt gaan. Groet, Bert | |
| | |
| | #47 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: NL-Halsteren Leeftijd: 43
|
Foto van de RCHeliparts meeting, samen vliegen met de origineel methanol aangedreven Star-Ranger van Joop van Lent.
__________________ RC Helivlieger sinds 1985. PoweRotoR heli E-kit ontwikkelaar. HK250FBL, HK500FBL, Heim Star-Ranger '89, Kavan Jet-Ranger '75, Alouette III, Hughes 500E, Schluter Heli-Baby '76 |
| | |
| | #48 (permalink) |
|
Vandaag helaas helaas mijn ouwe getrouwe Star-Ranger gecrashed! Het was 100% mijn eigen schuld. Ik deed een manoeuvre die ik al vaak gedaan heb (achteruitvliegend stijgen en dan met een halve pyro omdraaien), maar nu deed ik 'm iets te laag en iets te dicht bij een rij bomen waardoor ik in de haast weg te komen een stuurfout maakte. ![]() ![]() ![]() De schade aan de romp is niet heel erg onherstelbaar, alleen de staart is flink gekraakt. Het ergste vind ik dat mijn 25 jaar oude rotorbladen van Vario-Jawo (S-slag) kapot zijn gegaan want die maken ze niet meer en die vind ik erg fijn vliegen. Ook de rotorkop is bijna volledig vernield en de prototype-PoweRotoR Heim E-conversie is onherstelbaar vernield. Ik ga hier geen haast mee maken omdat de fondsen me even ontbreken wegens onzekerheden in mijn huidige baan, maar komende winter zal ik er zeker mee aan de slag gaan. Positief is wel dat mijn dure 10S5000mAh LiPo, Castle 85HV regelaar, motor, hoofdmech, staartrotor, ontvanger en servo's de strijd overleefd lijken te hebben. I'LL BE BACK!
__________________ RC Helivlieger sinds 1985. PoweRotoR heli E-kit ontwikkelaar. HK250FBL, HK500FBL, Heim Star-Ranger '89, Kavan Jet-Ranger '75, Alouette III, Hughes 500E, Schluter Heli-Baby '76 |
| | |
| | #49 (permalink) |
|
Och.... wat ontzettend zonde! inderdaad vlogen die Jawo-S bladen verschrikkelijk fijn, en als de rest van de heli nog te repareren is, is dat eigenlijk toch wel een groot verlies.... Wacht effe: volgens mij heb ik in de vliegschool nog een goede onbeschadigde set Jawo-S bladen op een van de lesheli's zitten. Als je er belang bij hebt, en jij hebt een setje gewone symmetrische Vario 1500 mm bladen liggen, wil ik wel gelijk over doen. Want voor lesgeven vind ik die Jawo-S weer minder geschikt. Helaas zul je even moeten wachten tot ik weer thuis ben, maar dat zou met iets meer dan een week het geval moeten zijn. Groet, Bert PS: Als ze er nog zijn, dan zijn ze waarschijnlijk een jaar of tien oud maar is er pas dit voorjaar voor het eerst mee gevlogen (ze zaten bij een maar half afgebouwde Panther die we opgekocht en als lesheli afgebouwd hebben). Dus lang op de plank gelegen en hooguit 10-20 vlieguren Laatst gewijzigd door brutus; 2 september 2011 om 20:59 |
| | |
| | #50 (permalink) | |
|
Hoi Brutus, bedankt voor je medeleven! Ik heb zelf geen halfsymmetrische bladen liggen, maar ik weet er wel een setje te liggen. Eens vragen of ik daar een dealtje mee kan maken. Nou ik de boel wat nader bekeken heb, valt me de schade toch eigenlijk nog mee als je de enorme "klapper" die hij maakte in ogenschouw neemt. Ik was al van plan de romp te spuiten deze winter... altijd reden voor uitlokken van pech. Hij viel op de rechter zijkant waardoor de staartotor helemaal intact is en het mech via de rotorkop naar links gedrukt, spanten en motordrager daarmee vernielend. We keep in touch! Citaat:
__________________ RC Helivlieger sinds 1985. PoweRotoR heli E-kit ontwikkelaar. HK250FBL, HK500FBL, Heim Star-Ranger '89, Kavan Jet-Ranger '75, Alouette III, Hughes 500E, Schluter Heli-Baby '76 | |
| | |
| | #51 (permalink) |
|
Hoi Marco, Hehe, sorry,maar ik moet wel een beetje kieskeurig zijn: ik wil er dan graag een setje gewone standaard Vario symmetrische (bij voorkeur nr 403/5) voor in de plaats (zijn volgens mij ook de goedkoopste Vario bladen die er zijn), om de volgende reden: ik heb nu twee lesheli's met die standaard bladen, en eentje met die Jawo-S bladen. Dat levert een verschillend vlieggedrag op, en dat probeer ik juist te vermijden. Is wel zo prettig als een leerling met afwisselende instructeurs (en dus heli's) vliegt, dat ie niet iedere keer om hoeft te schakelen naar een ander vlieggedrag. Voor het hooveren maakt het niet zoveel uit, maar met name met het leren rondjes vliegen zijn de Jawo-S als lesmateriaal wat nadelig: Ze geven gewoon teveel lift waardoor leerlingen onnodig veel moeite hebben om de snelheid in de hand te houden, en dat is met standaard bladen al lastig genoeg. Vandaar dat ik liever drie heli's met dezelfde bladen op het veld zet. Groet, Bert PS: sommige dingen hoeven niet op het forum, kunnen ook per PB, is onderweg. |
| | |
| | #52 (permalink) |
|
Inmiddels vliegt mijn herstelde Heim-mechaniek weeral rond in de vorm van een (ook 25 jaar oude) Star-Trainer, maar de zwaar beschadigde Ranger romp is voorlopig even netjes weggeborgen. Nu stond er hier op MBF een nieuwe romp met mechaniek te koop, en na kort contact met eigenaar Helmut heb ik deze beide over mogen nemen! Dit is echt zeldzaam materiaal wat je gegund moet worden en ik wil hierbij Helmut dan ook bedanken voor zijn empathie met mijn "oldie" gekte. Zowel de romp als mechaniek zijn in zeer goede staat en afgezien van wat stof SPLINTERNIEUW. ik zal deze de komende winter op het gemak op gaan bouwen, het moet een echte kopie worden van Ewald Heims' wedstrijdmachine uit midden jaren 80". Ik hou hem origineel zoals Ewald bedoeld had (maar met E-drive) en zal dus geen vario tuningdelen toe gaan passen. ![]() ![]() Hier zie je het originele kleurenschema zoals toegepast op die van Joop van Lent bij onze gezamenlijke vlucht in Hulten.
| | |
| | #53 (permalink) |
|
Da's een mooie meevaller om een nog ongebouwde Star Ranger te vinden! Helemaal met het originele mechaniek zijn ze volgens mij behoorlijk zeldzaam. Ik denk nog steeds met enige heimwee naar de mijne terug (die was niet origineel Heim maar vloog wel lekker....). Veel plezier met de bouw, de E-conversie, en we zien de plaatjes vanzelf verschijnen denk ik? Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |