Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 juni 2011, 12:20   #76 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Hmmm die klemring zal ik binnenkort nog eens maken dan, wie weet gaat het dan nog beter. Het trillen lag dus niet speciaal aan de Kavan kop, die ga ik later weer terugmonteren! Alleen heb ik de rotoras nu ingekort voor de Vario kop dus daar moet ik een nieuwe voor maken. Bij voorkeur ook van echt staal dan ipv kaas.
Wat betreft die instellingen van Kavan: Ze geven in de manual aan een rotortoerental van 900 rpm en een bladhoek van 3 graden waarbij hij zou moeten hooveren(?) dus dat neem ik met een korreltje zout. De meeste vlogen met veel te laag toerental (om stabiel te kunnen zijn) en 8 graden pitch in de hover. Vandaar dat ik streefde naar ca 1350rpm, even kijken met de trilling eruit halen of dat te realiseren is.

Wordt vervolgd!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
In elk geval gefeliciteerd met de maiden!

Ik had hier vroeger een bouwhandleiding van een Kavan, en ik meende dat die dingen max 900 omwentelingen mochten draaien.....

Tweede tip: het originele FBL middenstuk (dus van die Elastomer-kop) van Vario is wat dunner, en daar kun je de klemring van de tuimelschijfmeenemer niet om kwijt. Ik heb (net als jij) nu een middenstuk van een gewone flybar kop gebruikt, maar daar wel die klemring van de tuimelschijfmeenemer op gezet, waardoor het centraalstuk een stuk steviger om de as zit (heb het niet zonder die klemring geprobeerd, dus weet niet of dat echt heel veel uitmaakt) en in elk geval is het trillen bij mijn Bell 47 G wel weg nu.

Groet, Bert
Oud 14 juni 2011, 13:20   #77 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruteforce Bekijk bericht
Hmmm die klemring zal ik binnenkort nog eens maken dan, wie weet gaat het dan nog beter. Het trillen lag dus niet speciaal aan de Kavan kop, die ga ik later weer terugmonteren! Alleen heb ik de rotoras nu ingekort voor de Vario kop dus daar moet ik een nieuwe voor maken. Bij voorkeur ook van echt staal dan ipv kaas.
Wat betreft die instellingen van Kavan: Ze geven in de manual aan een rotortoerental van 900 rpm en een bladhoek van 3 graden waarbij hij zou moeten hooveren(?) dus dat neem ik met een korreltje zout. De meeste vlogen met veel te laag toerental (om stabiel te kunnen zijn) en 8 graden pitch in de hover. Vandaar dat ik streefde naar ca 1350rpm, even kijken met de trilling eruit halen of dat te realiseren is.

Wordt vervolgd!
Een Vario As past nagenoeg rechtsstreeks, je moet alleen een gat zien te boren voor de bout van het hoofdtandwiel (of de vrijloop in het hoofdtandwiel zien te monteren. Alleen dan zit je wel aan die Vario kop vast.

Die waardes van Kavan kunnen heel goed kloppen hoor! Mijn Bell 47 G vliegt vanwege zijn viertakt motorisering met maar 1150 omwentelingen, en heeft ook maar 3 graden pitch bij hooveren. Dat gekke ding weegt 5.8 kilo ongetankt, bijna 6.5 kilo volgetankt, met rotordiameter 1.62.
Die Kavan woog normaal maar 5 a 5.5 kilo en had een rotordiameter van ik meen 1.70 meter of in die buurt.

Oh ja, en die Bell is rigid gestuurd en vlieg prima tot windkracht 4 Bft, al word het dan wel wat tegen de elementen opboksen.

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 09:44   #78 (permalink)

Metroid's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Hoi Brutus,

Dan is de Karvan bijna net zo groot.

Specifications:
  • Rotor diameter 1600 mm.
  • Fuselage length 1450 mm.
  • Width of fuselage 260 mm.
  • Height of fuselage 260 mm.
  • Overall height 450 mm.
  • Weight ca. 4.5 kg.

Het is dus het profiel en coord van het blad samen met het toerental zorgen er voor wanneer de heli zal gaan liften.

Groetjes Rob.
Metroid is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 09:50   #79 (permalink)

Standaard

Bijna, idd een rotordiameter van 1,6 m maar de mijne weegt 6,5kg vliegklaar (prima waarde voor 1,6m) en die komt echt niet los bij 3 graden pitch. Het is eerder een graad of 6 momenteel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metroid Bekijk bericht
Hoi Brutus,

Dan is de Kavan bijna net zo groot.

Specifications:
  • Rotor diameter 1600 mm.
  • Fuselage length 1450 mm.
  • Width of fuselage 260 mm.
  • Height of fuselage 260 mm.
  • Overall height 450 mm.
  • Weight ca. 4.5 kg.

Het is dus het profiel en coord van het blad samen met het toerental zorgen er voor wanneer de heli zal gaan liften.

Groetjes Rob.
Oud 11 juli 2011, 10:13   #80 (permalink)

guardian's schermafbeelding

Standaard

Wat een klus als je dit draadje zo aan het lezen bent. KLASSE!!

Ook ik heb naast mijn Bell 212 restauratie object een KAVAN BELL JET RANGER op de kop getikt. Ook ik vraag me af of ie ooit gevlogen heeft? Technisch is ie van mij vrijwel geheel compleet. Cosmetisch moet ie gedemonteerd worden en opnieuw gespoten worden. Uiteraard ga ik hem iets updaten qua techniek want ik wil hem wel veilig kunnen vliegen.
Het enige waar ik dringend om verlegen zit is een ramen set!!!

Iemand met tips, informatie of vragen "altijd welkom".
guardian is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2011, 11:13   #81 (permalink)

Standaard

De ruitenset, da's heel simpel.... Je bestelt een set ruiten voor een Heim Star-Ranger bij Vario, die hebben ze gewoon nog op voorraad en passen ook op de Kavan. Heb ik hier met eigen ogen bewezen liggen. Alleen zijn die ruiten lichtblauw getint. Als je de doorzichtige ruiten wilt dan zit er niets anders op dan die even bij American RC te bestellen. De kosten vallen erg mee.

Inmiddels ben ik even op vakantie maar heb ik al een aantal mooie vluchten met de ongestabiliseerde-FBL Kavan erop zitten. Ik moet dringend de overbrenging aanpassen, als het goed is ligt het tandwieltje hiervoor al thuis in de bus. Dan zal de regelaar op ca 75% ingesteld kunnen worden waardoor hij wat minder warm wordt.

Groeten, Marco.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guardian Bekijk bericht
Wat een klus als je dit draadje zo aan het lezen bent. KLASSE!!

Ook ik heb naast mijn Bell 212 restauratie object een KAVAN BELL JET RANGER op de kop getikt. Ook ik vraag me af of ie ooit gevlogen heeft? Technisch is ie van mij vrijwel geheel compleet. Cosmetisch moet ie gedemonteerd worden en opnieuw gespoten worden. Uiteraard ga ik hem iets updaten qua techniek want ik wil hem wel veilig kunnen vliegen.
Het enige waar ik dringend om verlegen zit is een ramen set!!!

Iemand met tips, informatie of vragen "altijd welkom".
Oud 28 september 2011, 09:17   #82 (permalink)

Standaard

Intussen is de "zomer" alweer een heel eind voorbij en heb ik niet veel gevlogen met de Kavan. Maar met deze laatste mooie dagen moest hij natuurlijk weer uit de kast. Ik heb de aandrijving een beetje aangepast naar een grotere overbrenging zodat de motor iets harder kan draaien zonder geknepen te moeten worden, en de rotor langzamer. Ook heb ik de rubber dempers van de onderste "verdieping" waar de motor aanhangt vervangen door een vaste bevestiging waardoor het trillen (resonantie) bijna helemaal weg is.

Zoals je op het filmpje kan zien moet ik nog een beetje wennen aan het flybarless sturen zonder electronica. Maar het gaat al steeds beter en ik heb ook helemaal geen haast met deze heli want hij moet absoluut heel blijven.

Het geluid is een beetje zacht, maar als je je speakers goed hard zet dan kun je horen dat de heli heel mooi op- en aftoert doordat ik de vliegwielkoppeling intact heb gelaten.

Niet gek voor een ruim35 jaar oud model toch???

Laatst gewijzigd door bruteforce; 28 september 2011 om 09:20
bruteforce is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2011, 09:50   #83 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Ziet er prima uit hoor! Zowel de heli als het vliegen.

Tip: zo te zien heb je de heli neutraal getrimd? trim hem eens 2 tandjes voorover, dan gaat hij wat makkelijker "lopen" en worden de reacties bij het corrigeren van de snelheid tijdens stapvoets hooveren wat voorspelbaarder. Dat typische gevoel dat hij wat "achterover valt" bij sommige manouvres/correcties, dat word er wat minder van.
Is heel gek, maar bij mij helpt het absoluut.

Maar het ziet er verder prima gecontroleerd uit hoor.

Hopelijk mag je heel lang plezier hebben van deze oude dame.

Groet, bert

Laatst gewijzigd door brutus; 28 september 2011 om 09:54
Oud 28 september 2011, 12:50   #84 (permalink)

Standaard

Bedankt Bert.
Goede tip, maar ik hou al van een voorover "lopende" heli als je de sticks loslaat, en al mijn schaalheli's hebben zo wie zo het zwaartepunt iets voorover liggen. Trex-en houden hier niet van dus die zijn vrij neutraal qua balans.

Ik ga mijn best doen er mee te doen waar hij voor bedoeld is nl. vliegen, maar ook om hem in perfecte staat te houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Ziet er prima uit hoor! Zowel de heli als het vliegen.

Tip: zo te zien heb je de heli neutraal getrimd? trim hem eens 2 tandjes voorover, dan gaat hij wat makkelijker "lopen" en worden de reacties bij het corrigeren van de snelheid tijdens stapvoets hooveren wat voorspelbaarder. Dat typische gevoel dat hij wat "achterover valt" bij sommige manouvres/correcties, dat word er wat minder van.
Is heel gek, maar bij mij helpt het absoluut.

Maar het ziet er verder prima gecontroleerd uit hoor.

Hopelijk mag je heel lang plezier hebben van deze oude dame.

Groet, bert
Oud 28 september 2011, 13:53   #85 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

OK, dan zou de heli zich (voor een rigid tenminste) redelijk netjes moeten gedragen. Voor voorwaartse snelheid trim ik de heli altijd nog wat verder voorover (ongeveer kwart trimweg) en een beetje naar rechts op zowel hek als hoofdrotor. Dat doe ik via een schakelaar waar deze aparte trimsettings onder zitten. Je zult merken dat de heli zich dan stukken aangenamer laat sturen, met name in de landingsaanvlucht.

Verder is het aan te bevelen om met een rigid op snelheid, zo vloeiend mogelijk te sturen. Hoe abrupter je stuurt, hoe nukkiger de heli word. (Rigids hebben een hekel aan plotselinge G-kracht veranderingen, en reageren daar op door de stuuruitslag van dat moment extra scherp te volgen, vandaar vloeiend sturen). Hou je je daar aan, dan valt het reuze mee met dat "moeilijke"....

Dan blijft het verder gewoon een kwestie van geduld, en langzaam aftasten wat hij doet, dan komt het vanzelf goed. Volgend seizoen vlieg je er mee alsof je nooit anders gedaan hebt

Groet, Bert
Oud 2 december 2011, 16:46   #86 (permalink)

Leeftijd: 45
Standaard

Ik heb nog een bijna complete jet ranger staan die alleen maar stof staat te vergaren
Ik mis alleen de kunstof kap voor boven over de servo's en volgens mij het motortandwiel
Hij is gebruikt en er is werk aan

Vrpr 150 Eur
eric hendriks is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2012, 10:00   #87 (permalink)

Standaard Perfect!

Na tussentijds een paar vluchten uitproberen en serieuze twijfels aan mijn beslissing deze "Dinosaurus" weer te willen laten vliegen, heb ik hem nu perfect vliegend.

De problemen zitten met name in het lage toerental van de hoofdrotor. Als je deze wilt verhogen dan krijg je last van trillingen. Dit schijnt volgens kenners vroegah ook de limiet te zijn geweest om goed met dit apparaat te kunnen loopen/rollen etc. De oplossing is om de hoofdrotoras sterk in te korten. Aangezien dit nu juist een scale-feature is wil ik dit absoluut niet. Het effect van de trillingen is nog groter met de originele Kavan-kop die ik FBL gemaakt heb. Het is niet terug te tracen, vanalles geprobeerd, maar de conclusie is dat deze kop niet te gebruiken is op deze heli. Daarom zit er nu permanent de eigenbouw FBL Vario kop op.
Ook weer vanwege het lage toerental is er zonder e-stab moeilijk mee te vliegen. Daarom is er inmiddels een ZYX gemonteerd waar ik al veel ervaring mee had opgedaan in andere heli's. Hiermee is de JetRanger superstabiel en heerlijk rustig rond te vliegen. Het vliegbeeld is super en het geluid van de langzaam rondklapperende bladen is een lust voor oog en oor.

Ik zal er op de komende oldie-meet in Eibergen wel een paar mooie foto's en mogelijk video (heb net een nieuwe HD camera...) van maken.

Groeten, Marco.

Click the image to open in full size.
Oud 14 mei 2012, 14:30   #88 (permalink)

Standaard Eibergen 2012

Winderige eerste avond Eibergen Oldie-meeting 2012

Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten