Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 januari 2012, 23:25   #46 (permalink)

hlcvbeek's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Weblogartikelen: 1
Standaard Ombouw van linksdraaiende naar rechtsdraaiende rotor

De nieuwe klok is binnengekomen en kan nu met de feitelijke ombouw worden begonnen van de SkyFox van een linksdraaiende rotor naar een rechtsdraaiende rotor. Dit is namelijk bij de Alouette III ook zo en aangezien wij een schaalheli gaan maken moet dit ook kloppen.
Tevens dient de heckrotor van de linker kant naar de rechterkant van de staartbuis te verhuizen.
Hiervoor moeten een aantal handelingen gedaan worden:
-Het vrijlooplager dient omgekeerd om de klok te worden gemonteerd
-De nieuwe klok monteren in de heli
-De rotorkop dient compleet te worden omgedraaid (bladgrips, pitchcompensator armen, paddles op flybar moeten 180 graden gedraaid worden)
-De heckrotor moet 180 graden gedraaid worden op de staartbuis
-Aansturing van de heckrotor verplaatsen incl. servo
-Bladen dienen omgedraaid te worden van de heckrotor
-Nieuwe hoofdrotorbladen monteren
-Draairichting van motor in ESC omdraaien
-GYRO controleren op juiste correctierichting van de bladen
-Algehele controle van alle stuurfuncties op de zender
-Maiden

We pakken als eerste de vrijloopnaaf (eerste foto; vario art. 36/8 ) en controleren met de rotoras hoe deze moet worden gemonteerd in de klok met binnenvertanding (tweede foto; vario art. 36/2).
Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.
Als je de as rechtsom draait in deze vrijloopnaaf moet de naaf niet meedraaien. Draai je de as linksom moet deze de naaf nu meenemen. Dit betekent dat de lage cylinder van de vrijloopnaaf in de klok met de binnenvertanding gestoken moet worden. De vrijloopnaaf wordt vastgeschroefd aan de klok met het volgende resultaat. Let op dat je deze schroefjes met een beetje blauwe loctite vastzet.
Click the image to open in full size..
Nu dient er een vulring gemaakt te worden die de ruimte tussen de onderkant van de vrijloopnaaf en de onderkant van de klok op gaat vullen. Deze ring heb ik zelf op de draaibank moeten draaien. Tussen deze vulring en het overbrengingsblok voor de staartaandrijving, komt nog een speciale vrijloopschijf (vario art. 36/4).
Click the image to open in full size.
In de hierboven geplaatste foto liggen van links naar rechts de vrijloopschijf, de zelf gedraaide vulring en de vrijloopnaaf met klok. Om te voorkomen dat de klok tijdens het draaien naar boven zou kunnen schuiven op de rotoras heb ik een extra klemring (vario art. 54/9) gebruikt die bovenop de vrijloopnaaf + klok komt te zitten en die vastgezet wordt op de rotoras.

Nu kan de nieuwe vrijloopnaaf + klok worden gemonteerd op de rotoras en weer worden teruggeplaatst in het SkyFox frame.

Oude situatie met linksdraaiende vrijloopnaaf en klok
Nieuwe situatie met rechtsdraaiende vrijloopnaaf en klok

De volgende wijziging is dat de volledige rotorkop omgedraaid moet worden. Bij een linksdraaiende rotorkop worden de bladgrips aangestuurd aan de “leading edge” van de rotorbladen. Omdat de rotor nu de andere kant op gaat draaien moeten de bladgrips dus ook 180 graden draaien waardoor de aansturing van de bladgrips weer aan de “leading edge” van de rotorbladen komt te zitten.
Tevens moeten wij ook de pitcharmen 180 graden draaien en moeten dan ook in het andere schroefgat aan dezelfde kant van de pitchcompensator worden bevestigd (de pitchcompensator heeft aan beide kanten 2 schroefgaten). Dit geeft het volgend resultaat.
Als laatste zullen de paddles van de flybar 180 graden gedraaid moeten worden zodat deze i.p.v. linksom, rechtsom draaien. Hiermee is de aanpassing van de rotor klaar

Nu moet de heckrotor van de linkerkant naar de rechterkant worden geplaatst van de staartbuis.
Oude situatie:
Dit is niet meer werk dan de complete staartbuis los te halen uit het frame, 180 graden om zijn lengteas draaien en weer bevestigen in het frame. Hiermee komt alleen de stuurkabel van de heckrotor die normaal onder de staartbuis loopt, bovenop de staartbuis te lopen en dient de heckservo van plaats te veranderen.
Als laatste handeling aan de heckrotor moeten de bladen 180 graden gedraaid worden want de heckrotor gaat nu ook de andere kant opdraaien.
Dit alles geeft dan het volgende resultaat.

Rest ons nog de rotorbladen te monteren, de draairichting van de motor in de ESC te veranderen en een algehele controle uitvoeren van de besturing of alles nog goed is ingesteld.
Let op wat voor rotorbladen je hebt want niet alle rotorbladen kun je zondermeer omdraaien omdat deze een a-symmetrisch profiel kunnen hebben. Vol symmetrische bladen kunnen zondermeer omgedraaid worden maar half symmetrische of s-slag bladen kunnen niet omgedraaid worden. Deze zijn maar voor 1 draairichting geschikt.

Daarna de kap en accu’s er weer op en wij zijn klaar voor de maiden!
Eindresultaat

Wordt weer vervolgd.

Laatst gewijzigd door hlcvbeek; 5 februari 2012 om 10:08
hlcvbeek is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2012, 12:07   #47 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Niet lullig bedoeld: maar volgens mij had je net zo goed de vrijloop lagers er uit kunnen persen en omgekeerd terug plaatsen (desnoods nieuwe vrijlopen erin, zo duur zijn die niet) en dan had je dat rode Aluminium binnentandwiel kunnen hergebruiken: reden dat Vario van die kunststof klok afgestapt is, is nl dat bij gebruik in een romp die volkunststof uitvoering wegens warmteontwikkeling niet altijd even betrouwbaar bleek, tegenwoordig gebruiken ze die alleen nog maar voor de 8.5 cc trainers.

Kan iets zijn om rekening mee te houden, al blijft de boel wel koeler bij electroaandrijving....

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2012, 12:46   #48 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Nee Bert, dat lager is er absoluut niet uit te persen zonder het hele ding aan gort te drukken. Anders hadden we dat gedaan natuurlijk.

Groeten, Marco.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Niet lullig bedoeld: maar volgens mij had je net zo goed de vrijloop lagers er uit kunnen persen en omgekeerd terug plaatsen (desnoods nieuwe vrijlopen erin, zo duur zijn die niet) en dan had je dat rode Aluminium binnentandwiel kunnen hergebruiken: reden dat Vario van die kunststof klok afgestapt is, is nl dat bij gebruik in een romp die volkunststof uitvoering wegens warmteontwikkeling niet altijd even betrouwbaar bleek, tegenwoordig gebruiken ze die alleen nog maar voor de 8.5 cc trainers.

Kan iets zijn om rekening mee te houden, al blijft de boel wel koeler bij electroaandrijving....

Groet, Bert
Oud 28 januari 2012, 13:38   #49 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Oh? Had ik niet verwacht.... bij andere merken heb ik dat regelmatig gedaan, bij Vario is het voor mij nog nooit nodig geweest (nog nooit zo'n ding kapot gehad, maar ik ging er van uit dat het een gewone perspassing zou zijn....

In dat geval... gaat het niet anders.

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2012, 22:46   #50 (permalink)

Standaard Maiden rechtsdraaiende rotor

Nou de maiden heeft plaats gevonden met het rechtsdraaiende mechaniek. Omdat origineel bij mijn Skyfox S-Slag bladen zaten heb ik deze vervangen door TG bladen van het vol symmetrische type. S-slag bladen zijn half symmetrische bladen dus die kun je niet omkeren. Gelukkig had ik een tijd geleden een stel symmetrische bladen gekocht via ebay.
Ik wilde eerst weten hoe de heli met rechtsdraaiende rotor vliegt alvorens deze in de Alouette III romp te gaan bouwen.
Bladen gebalanceerd en klaar voor de maiden.

Een filmpje is er niet van gemaakt maar er zijn wel wat foto's gemaakt door Dylan (Javelin) waarvoor dank. Het resultaat was gewoon super. Hij vliegt net zo als met een linksdraaiende rotor en S-Slag bladen.
Nu kunnen we alles in gaan bouwen in de Alouette III romp.
Nu op naar het inbouwen in de romp.
Wordt vervolgd
Oud 8 maart 2012, 11:59   #51 (permalink)
fox

Standaard

En Han ,

Past de set in de romp of klemt er iets .
Het is zo stil geworden ineens .Of ben je al aan het spuiten soms .

Gr Fox ,
fox is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2012, 23:27   #52 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En Han ,

Past de set in de romp of klemt er iets .
Het is zo stil geworden ineens .Of ben je al aan het spuiten soms .

Gr Fox ,

Hoi Ad,

Nee, het past allemaal best alleen moet ik even de tijd vinden om mijn progressie aan de computer toe te vertrouwen en de foto's toevoegen.

De Alouette III is in zijn ruwe vorm bijna klaar (95%) voor de maiden om te zien of de heli goed in balans is.

Ik hoop snel mijn verhaal te schrijven over mijn vorderingen.

Nog even geduld.

Groet Han
Oud 14 april 2012, 10:24   #53 (permalink)

Standaard Volgende stap in het Alouette III Grasshopper project

We hebben weer wat tijd gevonden om de vorderingen van de Alouette III weer aan het internet toe te vertrouwen.
Nadat de maiden met de rechtsdraaiende hoofdrotor een succes was werd het tijd om de heli helemaal te ontdoen van alle accessoires die niet meer nodig zijn voor de montage in de schaalromp. Denk hierbij aan het landingsgestel, voorbouw waar normaliter de brandstoftank in zit, bevestiging van de canopy.
In een van mijn eerdere postings in dit bouwverslag had ik het losse mechaniek al eens ingebouwd op de bodemplaat. Dit was nog maar het begin want het lastige is de staart aandrijving bevestigen in het staartstuk van de romp.
Het mechaniek met staartbuis waarin de torque tube is geplaatst werd op de bodemplaat bevestigd maar al snel bleek dat de servo’s te ver uitstaken om het mechaniek ver genoeg in de romp naar achteren te schuiven. Er zat niets anders op dan het reeds geplaatste achterspant wat ruimer te maken. Bewapend met dremel en flexibele as heb ik stukken van het achterspant weggeslepen.

Oude achterspant:

Aangepaste achterspant:

Daarna het mechaniek weer gepast en vast gebout op de bodemplaat door gebruik te maken van 4 M6 inslagmoeren.

Nu is het zaak het straatrotorhuis te monteren. Wat al snel bleek was dat het bevestigingsstuk van de staartrotor op de staartbuis te groot/breed is om in het staartstuk van de romp te passen. Dit bevestigingsstuk moest dus worden verwijderd.

Staartrotor met staartrotorhuis en bevestigingsstuk op de staartbuis gemonteerd:

Staartrotor met staartrotorhuis zonder bevestigingsstuk op de staartbuis:

Wat je in bovenstaande foto kunt zien is dat er nu een vrije ruimte van ongeveer 2-3 mm zit tussen het staartrotorhuis en de staartbuis (geïllustreerd door de rode lijnen). Tevens zit er ruimte tussen het stuk van het rotorhuis waar de uitgaande as met kruiskoppeling zit en de staartbuis. Om deze vrije ruimte op te vullen heb ik een aluminium bus gedraaid met een wanddikte van ongeveer 0,5 mm waarop een kraag/flens zit van 3 mm die alle vrije ruimtes opvult.

Deze bus wordt in de staartbuis geplaatst en vervolgens kan het staartrotorhuis geplaatst worden.

Je ziet dat het nu allemaal goed aansluit.
Zoals eerder gezegd kan het bevestigingsstuk van de staartrotor op de staartbuis niet meer gebruikt worden omdat het simpelweg te groot is voor in het staartstuk van de romp. Dit moest vervangen worden door een houten spant. Dit spant heb ik gemaakt van 2 stukken 5mm multiplex die met elkaar zijn verlijmd. In dit spant zijn 3 bevestigingsgaten gemaakt waarop straks de staartrotor bevestigd moet worden. Tevens is er een gat gemaakt waar de staartbuis doorheen kan en direct ook wordt opgesloten zodat deze niet vrij kan bewegen.

Op de achterkant van dit spant zijn vervolgens 3 moeren met Stabilit Express bevestigd en tegelijk heb ik hierin M3 bouten gedraaid die ik eerst in olie heb gedoopt zodat deze niet aan de lijm vast blijven zitten en dus na uitharding van de lijm eenvoudig verwijderd kunnen worden.

Wordt SNEL vervolgd!
Oud 14 april 2012, 20:37   #54 (permalink)

Standaard

Nice!

Ben benieuwd naar het eindresultaat...maar doe vooral rustig aan, en geniet ervan!

greets,

Didier
didier n is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2012, 10:52   #55 (permalink)

Arrow En weer een stap in het Alouette III Grasshopper project

Het achterspant en de alu opvulbus zijn klaar, dus op naar de volgende stap.
Eerst alles assembleren zonder romp om te zien of alles goed past.

Dit past allemaal perfect!
We gaan nu het geheel eens inbouwen in de romp en kijken of alles past in het staartstuk.

Ook dit is niet zonder onverdienstelijk resultaat.
Volgens dit bouwverslag lijkt het een fluitje van een cent maar ik heb alles misschien wel 10 keer in en uit moeten bouwen, passen, meten, schuren, vijlen etc. etc. Soms waren er momenten waarop ik dacht, direct is de romp helemaal versleten en beschadigd van al dit in- en uitbouwen alvorens ik het definitief kan monteren.

Het uiteindelijk definitief fixeren van alle spullen in de romp stel ik het liefste zo lang mogelijk uit. Dit omdat het bijna niet meer mogelijk is om het te verwijderen zonder schade als je uiteindelijk nog iets over het hoofd hebt gezien wat eerder gemonteerd had moeten worden omdat je er anders simpelweg niet meer bij kunt komen.

Omdat deze Alouette III geen bouwbeschrijving heeft moet ik dus zelf op alle stappen voorbereid zijn en moet je de bouwvolgorde goed voor ogen houden.

De Alouette III romp die ik gebruik is erg licht gemaakt omdat deze romp niet dragend behoeft te zijn. Omdat ik een SkyFox mechaniek gebruik is dit het dragende geheel waar alles, dus ook de romp met landingsgestel aan wordt opgehangen. Dit betekent dat het staartstuk ook erg licht en dus dun is uitgevoerd. Aan dit staartstuk moet uiteindelijk een tailfin en 2 stabilizers gemonteerd worden en die moeten wel stevig kunnen worden bevestigd. Er zit dus niets anders op dan dat er verstevigingen moeten worden aangebracht in het staartstuk.
Eerst een verstevigingsschot maken op de hoogte waar de stabilizers gemonteerd moeten worden. Op de tekening heb ik alleen een dwarsdoorsnede en kan dus alleen de hoogte van het spant opmeten. De rest zal uit de hand moeten worden gedaan. Eerst op een stukje karton de maten uitgezet en vervolgens maar passen in het staartstuk. Uiteindelijk is dit allemaal gelukt. Dit spant moet van voldoende dikte zijn om daar later 2 buisjes carbon in te kunnen fixeren waarover de stabilizers geschoven kunnen worden. Ik heb op de plaats waar deze buisjes moeten komen het spant verdikt tot 15 mm. De rest van het spant is 5mm triplex.
Dan komt het moeilijkste gedeelte en dat is het plaatsen van dit spant in het staartstuk van de romp. Aangezien je hier niet bij kunt komen met je handen moest er een list worden verzonnen. Aan de onderkant van het spant heb ik een 8mm gat geboord en heb hierin een 8mm buis van 80 cm gestoken (niet lijmen want deze moet er later weer uit). Met deze buis kun je dus prima het spant op zijn plaats drukken in het staartstuk. Door nu het staartstuk voor een felle lamp te houden kun je precies zien of het spant op de juiste plaats zit. Na veel passen, meten, vijlen etc kon dit spant gefixeerd worden. Stabilit Express aan de buitenkant van het spant gedaan en met behulp van de 8mm carbon buis het spant op zijn plaats gebracht. Nu alles goed laten drogen, waarna de 8mm carbon buis weer verwijderd kon worden. Klaar is kees.

Daarna een verstevigingsbalkje in de onderkant van het staartstuk wat tussen het spant waarop het rotorhuis gemonteerd wordt en het zojuist geplaatste spant voor de stabalizers. Dit balkje is bedoeld om de tailfin aan te bevestigen.

Onderstaande foto is van de achterkant genomen en hierin is aangegeven waar ik de verstevigingen heb aangebracht en waar het 8mm hulpgat is gemaakt voor de plaatsing van het schot.

Wordt weer vervolgd!

Laatst gewijzigd door hlcvbeek; 3 mei 2012 om 17:01
hlcvbeek is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2012, 23:18   #56 (permalink)

Arrow Montage van staartstuk aan romp

Bij de vorige stap heb ik de schotten aangebracht in het staartstuk van de romp.
Het staartstuk met heckrotor wordt weer gemonteerd in het staartstuk en over de staartboom geschoven.

Het past allemaal goed dus is het nu zaak om de gebruikte tape om het staartstuk aan de romp te bevestigen te vervangen door een schroefbevestiging.
Hiervoor heb ik 4 gaatjes geboord (2,5 mm) aan de zijkant van het staartstuk wat over de romp heen geschoven wordt.

Omdat de romp erg dun en daardoor licht is heb ik verstevigingen aangebracht aan de binnenkant van de romp waar de boutjes voor het bevestigen van het staartstuk aan de romp worden geplaatst. Hiervoor heb ik 4 stukjes van 5mm multiplex gebruikt en heb hierop met Stabilit Express 4 M2,5 moertjes gelijmd. Ook hier heb ik weer de boutjes direct erin geschroefd nadat ik ze eerst even in de olie heb gedompeld om te voorkomen dat ze vastgelijmd worden in de moertjes. Deze bevestigingsplaatjes heb ik tenslotte gefixeerd aan de binnenkant van de romp.

Het geheel kan weer worden gemonteerd en gefixeerd met de M2,5 boutjes aan de romp. Daarna kunnen we dan het bevestigingsschot van de staartrotor in het staartstuk vast te lijmen. Hierbij is het van groot belang dat het staartrotorhuis goed uitgericht wordt t.o.v. de staartbuis en mechaniek. Deze moet zowel in horizontale als ook in verticale richting goed zijn gepositioneerd. Als dit het geval is kan dit schot vastgelijmd worden. Tijdens het uitharden van de lijm heb ik het staartrotorhuis compleet gemonteerd zodat het schot niet meer kan verschuiven.

Bij de SkyFox wordt de staartrotor gestuurd met een staaldraad alleen ben ik hiervan afgeweken omdat ik te allen tijde mijn heli eenvoudig moet kunnen demonteren. M.a.w ik moet het complete mechaniek eenvoudig kunnen verwijderen om hem in een andere romp te kunnen monteren of om overal goed bij te kunnen om onderdelen te kunnen vervangen.
Als alternatief heb ik een stuurkabel van Sullivan gebruikt. De buitenkabel fixeer ik aan de binnenkant van het staartstuk en de binnenkabel zit vast aan de staartservo. Als ik nu de binnenkabel loskoppel van de stuurhevel van de staartrotor, kan het staartstuk eenvoudig worden gedemonteerd.

Als laatste moet de buitenkabel een goede fixatie en geleiding krijgen om te voorkomen dat deze gaat bewegen als er gestuurd wordt met als gevolg dat de heli niet correct reageert op de stuurcommando’s van de staart. Hiervoor heb ik de binnenkabel zoveel mogelijk vastgelijmd in het staartstuk. Het laatste gedeelte waarbij de buitkabel los hangt heb ik een soort spalk gemaakt waardoor de kabel is gefixeerd.

Wordt vervolgd.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten