Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 juli 2011, 16:39   #16 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Daarnaast is de airwolf gewoon een bell 212 dacht ik

Andere kleurstelling, en je hoeft niet meer op airwolf te lijken
Oud 3 juli 2011, 23:28   #17 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Nou het is een verbouwde Bell 222 en er is echt wel wat verschil tussen die 2 heli's hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
Daarnaast is de airwolf gewoon een bell 212 dacht ik

Andere kleurstelling, en je hoeft niet meer op airwolf te lijken
Oud 4 juli 2011, 00:57   #18 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Het is inderdaad een verbouwde 222 ( en niet 212, dat was het grote broertje van de Huey), en helaas is een airwolf romp niet zomaar in een 222 te veranderen. Andersom ging wel (waren ombouw setjes voor van Vario, weet niet of die er nog zijn), terug gaat niet, of je moet de winglets er af willen zagen en helemaal opnieuw modelleren. Lijkt me geen goeie zaak.
En dan zou je een Bell 430 overhouden, (grotendeels het airframe van een 222, met een 4 blads rotorsysteem).

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2011, 01:15   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Is een beetje een non-argument: als je rolletjes vliegt, kun je feitelijk al meer als ik. dat houd in dat als ik non-Estab meerblad kan vliegen, dat jij dat ook zou moeten kunnen leren.
3D is moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat 3D vliegers automatisch goede helivliegers zijn! De moeilijkheid bij 3D is de orientatie en coördinatie, niet het perfecte sturen op zich. De huidige videogame generatie heeft er weinig moeite mee.
Wel eens een 3D vlieger minuten lang strak zien hooveren? Nee, en 99% kan dat ook niet eens, want het is "saai en niet kicken" dus er word geen tijd aan gespendeerd.
Sorry dat ik maar een deel van je tekst quote in deze Bert....
Maar ik vind wel dat je nu een beetje herhaaldelijk gaat generaliseren.
Ik voel me overigens niet aangesproken hoor

Maar de kunst van het echt goed 3D vliegen heeft als basis volledige heli beheersing.
In hoover, in vlucht, en in de complexe figuren.
Ga je nu eerst eens verdiepen in het onderwerp, zoek de officiële figuren op en kijk hoe deze gejureerd worden op wedstrijden.
En neem de moeite om eens te komen kijken op de komende 3D masters in Venlo.
Waar trouwens in de regel zelfs ook mooie schaaldemo's voorbijkomen.
Ik en vele andere 3D enthousiastelingen zijn inderdaad van de videogame generatie....
Als je Pong, Qbert en Pacman ook meetelt
Het is een sport.
Je kan natuurlijk wat aanrommelen (doe ik ook wel graag) maar dat heeft weinig tot niets met 3D heli vliegen te maken.

Groetjes Eric
Oud 4 juli 2011, 06:48   #20 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk bericht
Sorry dat ik maar een deel van je tekst quote in deze Bert....
Maar ik vind wel dat je nu een beetje herhaaldelijk gaat generaliseren.

Maar de kunst van het echt goed 3D vliegen heeft als basis volledige heli beheersing.
In hoover, in vlucht, en in de complexe figuren.
Ga je nu eerst eens verdiepen in het onderwerp, zoek de officiële figuren op en kijk hoe deze gejureerd worden op wedstrijden.
En neem de moeite om eens te komen kijken op de komende 3D masters in Venlo.
Waar trouwens in de regel zelfs ook mooie schaaldemo's voorbijkomen.
Ik en vele andere 3D enthousiastelingen zijn inderdaad van de videogame generatie....
Als je Pong, Qbert en Pacman ook meetelt
Het is een sport.
Je kan natuurlijk wat aanrommelen (doe ik ook wel graag) maar dat heeft weinig tot niets met 3D heli vliegen te maken.

Groetjes Eric
Je moet je niet aangesproken voelen Eric, want het is geen aanval, en het is ook geen commentaar..
Het is gewoon een constatering, ongeveer vergelijkbaar dat 99% van de schakers geen 100 kilo bankdrukken of zo doet, en het meerendeel van de sportschool jongens geen schaakmeestersgraad heeft.
Een kunstschilder en een klusjesman kunnen allebei heel goed schilderen, alleen beide doen iets geheel anders, dat idee

Het een sluit het ander overigens niet uit.

Goed, het is generaliseren, maar daarom is het nog wel zo, en daar helpt je aangesproken voelen of niet, helemaal geen zier aan.

Wat mijn punt is, is dat waar het non-Estab helivliegen betreft, veel mensen denken dat ze er niet goed genoeg voor vliegen, en daarbij vaak aanhalen dat ze "hooguit zo nu en dan een looping o.i.d vliegen"... en DIE generalisatie, DIE val ik aan. NIET 3D vliegers of het 3D vliegen op zich.
Ik probeer ENKEL aan te geven, dat je aerobatic vaardigheden, helemaal niks te maken hebben met de specifieke moeilijkheidsgraad van het 3D of rigid multi vliegen, want die te onderscheiden moeilijkheidsgraden liggen gewoon elk op een heel ander vlak.

Verder heb ik het over de gewone massa van de 3D vliegers, niet de top.... maar ik doel OOK op de gewone massa van de "wannabe-rigidvliegers", niet de absolute schaaltop....

Dus sorry als je je aangesproken voelt, dat was niet de bedoeling.

Daarmee is het nog wel een feit, dat ik vaak genoeg met 3D heli's (non-Estab) gevlogen heb (geen 3D gevlogen, dat is wat anders en dat kan ik ook niet) en die heli's hangen over het algemeen ERG strak aan de sticks, waarmee strak hooveren feitelijk een eitje is. Hooguit ervaar ik de pitch als veel te agressief voor lekker hooveren. Schaalheli's hooveren over het algemeen veel minder strak, en wat je nodig hebt om een rigid in de hand te houden is iets wat je bij de gemiddelde 3D heli gewoon niet eens nodig hebt. Doet die heli bijna uit zichzelf wel.
Ook dat is gewoon een constatering, niet een waarde oordeel, dus s.v.p. ga je hier ook niet op aangesproken voelen: het is nu eenmaal zo, ik kan daar ook weinig aan doen.

Maar goed, ik moet er nu vandoor, ik ben al te laat....

Groet, bert

Laatst gewijzigd door brutus; 6 juli 2011 om 22:31 Reden: storende schrijffoutjes
Oud 4 juli 2011, 10:00   #21 (permalink)

Standaard

Citaat:
Volgens mij was ik toch vrij duidelijk Bert.
Maar als er iemand herhaaldelijk gaat verkondigen dat schaalvliegen, F3C etc.etc. saai en simpel is..
Dan zeg ik er ook wat van, je krijgt dan namelijk vanzelf een keer gezeur.
Ik denk dat jij me dan op een iets minder rustige manier voor zou zijn eerlijk gezegt

Back on-topic.

Grt,
Eric
Oud 4 juli 2011, 18:25   #22 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Maar als er iemand herhaaldelijk gaat verkondigen dat schaalvliegen, F3C etc.etc. saai en simpel is..

Grt,
Eric

Haha, over F3C heb ik geen uitspraak gedaan volgens mij, maar ik dacht toch, dat ik juist duidelijk gemaakt had, dat schaalvliegen (of in elk geval non-Estab multiblad vliegen) mischien niet "simpel" is, maar dan toch simpeler dan men denkt.... iets wat ik over 3D NIET gedaan heb....

Ik heb zelfs niet gezegd, dat 3D vliegers niet kunnen hooveren, dat kunnen ze, en nog op de kop op 5 cm van het gras ook....

Ik heb hooguit gezegd dat het meerendeel van de 3D vliegers niet een minutenlange strakke hoover in de vingers hebben, en volgens mij is dat gewoon waar.... geeft dat een waardeoordeel over 3D vliegers? volgens mij niet.... het geeft uitsluitend aan, dat omdat de discipline 3D anders is dan de discipline (non-Estab)multiblade, het geen zin heeft om een Estab te kopen omdat je "alleen maar" hooguit een incidenteel rolletje beheerst, en DUS niet goed genoeg zou kunnen vliegen, want die redenatie is onzin.

Meer was dat niet, nogmaals, sorry voor wie zich aangesproken voelde (jij niet, gaf je al aan en dat had ik over het hoofd gezien) maar aan alle anderen: SORRY!!!!!

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 7 juli 2011 om 09:15
Oud 4 juli 2011, 18:53   #23 (permalink)

Standaard

LOL
Dat hoeft nou ook weer niet.
Terug naar de vier blads kop...
Oud 4 juli 2011, 20:20   #24 (permalink)

Leeftijd: 50
Standaard

Ik ben er al uit, gewoon eerst eens proberen zo te vliegen (hooveren) en als dit lukt, laat ik het zo, wel ga ik er in de toekomst Estab en 2 blad opzetten, er zijn misschien modellen die je op een schakelaar kunt zetten zodat je zonder en met Estab kunt vliegen. Moet ook nog een nieuwe zender kopen heb nu nog een redelijk nieuwe Graupner, maar 8 kanalen is toch te weinig, wel jammer ben tevreden over deze zender en ontvangers.
adosoft is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2011, 20:38   #25 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adosoft Bekijk bericht
Ik ben er al uit, gewoon eerst eens proberen zo te vliegen (hooveren) en als dit lukt, laat ik het zo, wel ga ik er in de toekomst Estab en 2 blad opzetten, er zijn misschien modellen die je op een schakelaar kunt zetten zodat je zonder en met Estab kunt vliegen. Moet ook nog een nieuwe zender kopen heb nu nog een redelijk nieuwe Graupner, maar 8 kanalen is toch te weinig, wel jammer ben tevreden over deze zender en ontvangers.
8 kanalen is inderdaad net te weinig, als je meer wilt dan alleen het landingsgestel....
Overigens.... als je toch Estab koopt, hou je wel twee kanalen extra over.... (heb je maar 2 kanalen voor roll en nick nodig in plaats van 4), dus dan zou ik die zender vooreerst nog niet verkopen als je er verder tevreden mee bent.
En zelfs als je non-Estab zou vliegen, zijn er on-board mixers te koop, waardoor je vier servo's onder de tuimelschijf kunt gebruiken en toch een of twee kanalen vrijhouden....

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 7 juli 2011 om 09:17
Oud 5 juli 2011, 06:57   #26 (permalink)

corsairk's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Hallo Adosoft,
Ik bouw op dit moment een Bell430, ook van Vario, en installeer hierop een 4-blad kop, net zoals op de echte Bell. Op dit toestel geef ik toch de voorkeur aan een stabilisatiesysteem, enkel al omwille van een grotere veiligheid voor de gedane investering. Ik heb gekozen voor de HC3SX van Helicommand en gebruik hem nu reeds in mijn 2-blads benzinetrainer dewelke wordt omgebouwd naar de Bell. 't Is maar hoe je het bekijkt en hoever je vliegervaring rijkt !!! Op mijn overige heli's staan gewoon gyro's maar op deze schaalheli wilde ik, gezien de grootte van de investering, geen onnodige risico's nemen.
Oud 5 juli 2011, 08:05   #27 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corsairk Bekijk bericht
Op dit toestel geef ik toch de voorkeur aan een stabilisatiesysteem, enkel al omwille van een grotere veiligheid voor de gedane investering.
En dan gaan we nog maar weer een keer:

Een stabilisatie systeem geeft GEEN grotere veiligheid....(eerder minder)
Het geeft alleen een groter zelfvertrouwen, maar dat is iets heel anders:
Als ik op mijn eigen (bekende, maar oud en mischien wel slecht onderhouden) motor rij heb ik meer zelfvertrouwen dan wanneer ik op de (dure, nagelnieuwe, maar onbekende) motor van de buurman rij, maar dat zegt NIETS over de veiligheid van die motor, noch zegt het iets over de kans dat ik een ongeluk krijg! Even zo verminderen in een auto dingen als ABS en airbags niet de kans dat je een ongeluk krijgt.... ze reduceren hooguit de gevolgen van een ongeluk (airbag) of stellen het punt waarop je de controle verliest uit (ABS) maar als er ijs op de weg ligt, ga je....
(en denk er maar eens over na: zonder ABS kom je er eerder achter dat het glad is, en doe je kalmer aan.... met ABS merk je pas dat het glad is als het te laat is en je ABS het ook niet meer kan voorkomen)

Dat wil niet zeggen dat je geen Estab moet inbouwen, in tegendeel. Het is jou model en je moet er mee doen wat jij het beste acht.

Maar als je zo'n ding koopt, koop hem dan in hemelsnaam vanwege de juiste reden: het vliegt gemakkelijker. Maak jezelf niks wijs over veiligheid (want als het al verschil maakt, is het onveiliger) of over dat je er niet goed genoeg voor kunt vliegen, want dat laatste is gewoon een kwestie van oefenen. Niet lullig bedoeld: zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om weer een half seizoen terug naar het oefenvierkant te moeten...

Vario heeft zelf in een antwoord op hun forum al eens gesteld: "voor iedereen voor wie een paddelrotor geen al te grote problemen oplevert, zal een vierbladsrotor ook geen onoverkomelijke problemen opleveren. Wij verkopen géén rotorsystemen die voor een normaal mens niet met de hand te vliegen zijn"
Let wel, dat zeggen ze op hun eigen forum, tegen mensen die met hun heli's vliegen of willen vliegen, en dat is zo'n beetje de stomste plek om over dit soort dingen te gaan liegen.

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 7 juli 2011 om 09:21 Reden: irritante sgrijvfauten
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten