Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 augustus 2011, 16:20   #31 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Ik hoor vaak mensen "moeilijk doen" over wel- of geen FBL bladen. Het enige verschil tussen FBL- en non-FBL bladen is de balans in langsrichting. Hoe kom je erachter of een rotorblad geschikt is voor FBL of niet?
Als je de 2 standaard bladen tezamen op een asje steekt met de voorste randen naar elkaar toe, dan zul je zien dat de bladen niet exact recht naar beneden hangen maar dat de punten daarvan dichter naar elkaar toe komen. Dit heet voorloop. Deze voorloop geeft een wat "happend" gedrag van de rotorkop wat prettig is als je een wendbare heli wilt (3D anyone?)

Hoe minder de voorloop des te beter voor FBL. Waarom? Stel je de bladen in vlucht voor. De tip van het blad ligt dan niet in lijn met de middellijn van de rotorkop maar ligt verder naar voren (loopt voor dus) Dit heeft tot gevolg dat de "kracht-arm" van de bladen t.o.v. de bladhouder-arm groter wordt en je dus direct grotere krachten op je servo's krijgt. Normaal gezien worden bij een FB kop die krachten voor een overgroot deel afgeleid naar de paddelstang-constructie.

Ergo: Een normaal blad kan ook voor FBL gebruikt worden als je servo's dit aankunnen, maar FBL bladen kunnen zeker ook zonder problemen op een FB kop ingezet worden. Wat je kunt doen is je bestelling omzetten naar de FBL bladen, zodat je die investering alvast gedaan hebt.

Click the image to open in full size.
Oud 24 augustus 2011, 16:26   #32 (permalink)

kknops's schermafbeelding

Leeftijd: 1
Standaard

Komt er eigenlijk op neer dat ik de flybarless bladen kan gebruiken eerst,op een flybarred kop. Het gaat enkel voor meer stabi zorgen dus. En achteraf kan ik diezelfde gebruiken als ik dan overstap naar de rigid head.
Ik gebruik de align ds620 servos voor een trex700, die kunnen dit normaal wel aan denk ik.

Is dat ergens juist marco?

Laatst gewijzigd door kknops; 24 augustus 2011 om 17:33
kknops is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2011, 18:40   #33 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruteforce Bekijk bericht
Ik hoor vaak mensen "moeilijk doen" over wel- of geen FBL bladen. Het enige verschil tussen FBL- en non-FBL bladen is de balans in langsrichting. Hoe kom je erachter of een rotorblad geschikt is voor FBL of niet?
Als je de 2 standaard bladen tezamen op een asje steekt met de voorste randen naar elkaar toe, dan zul je zien dat de bladen niet exact recht naar beneden hangen maar dat de punten daarvan dichter naar elkaar toe komen. Dit heet voorloop. Deze voorloop geeft een wat "happend" gedrag van de rotorkop wat prettig is als je een wendbare heli wilt (3D anyone?)

Hoe minder de voorloop des te beter voor FBL. Waarom? Stel je de bladen in vlucht voor. De tip van het blad ligt dan niet in lijn met de middellijn van de rotorkop maar ligt verder naar voren (loopt voor dus) Dit heeft tot gevolg dat de "kracht-arm" van de bladen t.o.v. de bladhouder-arm groter wordt en je dus direct grotere krachten op je servo's krijgt. Normaal gezien worden bij een FB kop die krachten voor een overgroot deel afgeleid naar de paddelstang-constructie.

Ergo: Een normaal blad kan ook voor FBL gebruikt worden als je servo's dit aankunnen, maar FBL bladen kunnen zeker ook zonder problemen op een FB kop ingezet worden. Wat je kunt doen is je bestelling omzetten naar de FBL bladen, zodat je die investering alvast gedaan hebt.

Click the image to open in full size.
Dit verhaal is niet helemaal compleet: Het klopt wel, maar dit gaat alleen op voor electronisch gestuurde rotors.

Bij bijvoorbeeld de Vario rigid bladen is er meer gebeurd: daar is niet alleen het blad over de lengterichting anders gebalanceerd, het zwaartepunt ligt verder naar buiten en de bladen zijn beduidend zwaarder t.o.v. de "niet-rigid" bladen (scheelt ongeveer 30 gram per blad, en 10 cm zwaartepunt verschuiving, voor een 1.60 cm schaalrotor)

En dat maakt, dat een FBL blad niet per se geschikt is voor non-E-stab vliegen. Het gaat wel met die bladen, net zo goed als dat het ook met "gewone" bladen gaat. Maar met Vario Rigid bladen zul je zien dat je heli een (voor non-E-stab dan....) redelijk prettig vlieggedrag gaat krijgen. Niet al te agressief, en niet op ieder zuchtje wind omvallend. Als is Vario echt niet "alleen-zaligmakend" hoor, er zijn meer fabrikanten. Echter, peroonlijk heb ik daar geen ervaring mee. Bladen zijn duur genoeg, en ik heb niks aan bladen die niet lekker vliegen. Vario bladen zijn duur, maar ik weet tenminste zeker dat het goed (of in elk geval volledig goed genoeg) vliegt.

Wat je vragen betreft: ja, je kunt FBL bladen of Rigid bladen gewoon gebruiken in combinatie met een flybar, geen enkel probleem.

Voor wat de servo's betreft: digitale servo's kan heus (is bewezen) maar personlijk geef ik de voorkeur aan analoge servo's voor een rigid gestuurde heli. Stelt veel minder hoge eisen aan je ontvangervoeding. Voor een normale Airwolf in de SkyFox serie (dus niet de 1.82 meter versie) kun je gewoon uit de voeten met een 4 punts opstelling van 4 keer S9202. Is bewezen sterk en nauwkeurig genoeg. Waarschijnlijk gaat het met die servo's in driepunts opstelling ook nog probleemloos, alleen dat durf ik wegens gebrek aan ervaring daarmee, niet aan te raden. Zelf zou ik het wel aandurven bij een eventuele toekomstige nieuwe heli, zeker met tweebladsrotor.

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 24 augustus 2011 om 18:46
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2011, 20:39   #34 (permalink)

Standaard

Dan koop ik me die rigid bladen ipv de gewone, dat is al een kost minder tegen dat ik die rigid kop van jou overkoop .

Momenteel vloog ik met de 4 punts instelling( met 3 servos) op de airwolf, met anlage hitec servos van 7,2 kg op 4,8V, en ik voel me er niet gerust in eigenlijk. Daarmee dat ik overstap nar de align servos want ik ben daar heel blij van op mijn trex700 voor wat ik het gebruik wel te verstaan. Ik moet wel zeggen dat die align servo's veel minder volt trekken dan die hitec servos, want die hitecs hebben op mijn 700 eerst gestaan, en toen moest ik na 2 vluchten mijn ontvanger lipo laden van 2500mah, en nu met die align servo's moet ik deze om de 5/6 vluchten maar laden. Maar dat kan aan de servo's liggen natuurlijk.

Al bij al hoop ik zo snel mogelijk de airowlf volledig in orde te krijgen. Ik ga het powerotor systeem erin plaatsen, alles eerst de lucht inbrengen met de rigid blades, en eens dat ik dat onder de knie heb maak ik het af met de rigid kop
Oud 25 augustus 2011, 00:12   #35 (permalink)

kevin heli's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

super ik ben blij dat hij bijna klaar is
kevin heli is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2011, 10:05   #36 (permalink)

Standaard

Hoi Kevin, hij was klaar , maar zoals je kan lezen heb ik een dom ongelukje gehad, volledig mijn eigen fout, maar ja...

Je kan in mijn album in de eerste post zien , wat er allemaal een gedaan is
Oud 13 november 2011, 12:41   #37 (permalink)

kevin heli's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

hoi is hij al terug gemaakt ?
kevin heli is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 november 2011, 12:51   #38 (permalink)

Standaard

Wel eigenlijk is alles gemaakt, maar ik ben de zwarte rotorkop aan het vervangen met de hub en bladehouders in het wit, die heb ik nog gevonden op ebay bij iemand die deze had, voor een airwolf vind ik dat wel iets hebben. Ook heb ik gezien dat er een barstje is in mijn verf op de plaats waar de staart word samengeplakt dus net op die splitsing. als ik er kracht op zet zie ik het barstje groter worden, dus daar ga ik wat zap laten inlopen, en dan schuren en terug spuiten, gelukkig is het matte verf dus dat zie je niet zo snel als je daar nog eens over spuit.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten