Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 november 2011, 16:09   #136 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Da's al te hoog he? Zou dat wat terug stellen.

Aanvankelijk zal je het met hoger toerental beter vinden vliegen, maar dat komt omdat je nog niet echt aan non E-stab gewend bent.
Eens je er aan gewend bent, zul je merken dat jouw heli toch het beste vliegt onder de 1350 RPM.

Ik zever niet uit mijn nek: Vario BO 105 (big) non E-stab at 3~4 Bft - YouTube
da's mijn BO105 bij 950 RPM (max is 1000) en 3~4 Bft, non E-stab

Non Estab multiblade trainer with ballast.AVI - YouTube
Da's mijn 3-blads trainer. Ook non E-stab. Die weegt 8 kilo, ongeveer evenveel als jouw EC 135, maar is maar 150 cm rotor (flink kleiner dus). Draait 1300 RPM (max 1600), ook bij ongeveer 3 Bft en op 2:30 laat ik enkele seconden de sticks los, als bewijs dat het niet de piloot is die super vliegt, maar dat zo'n heli écht gewoon stabiel wil vliegen. Als je maar weet hóé....

Vliegt dat stabiel, of niet?

Gewoon door oefenen. Bij een non E-stab heli is het niet de heli die slecht vliegt, maar de piloot die moet wennen aan het andere (wel iets minder makkelijke) sturen....

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 28 november 2011 om 16:23
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 november 2011, 18:18   #137 (permalink)

kevin heli's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

ja zaterdag gaan didier en ik nog verder afstellen

dat ga ik kopen een Quanum 2.4Ghz Telemetry System voor de ec 135 dan heb ik toch meer info als ik vlieg hoelang de lipos en zo mee gaan .
greetz kevin
kevin heli is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 november 2011, 23:57   #138 (permalink)

Standaard

We gaan idd zaterdag nog wat testen, in zoverre het weer het toelaat...
Probleem is dat de fenestrom bij lagere toeren het bijna niet meer getrokken kreeg, ik moest al 70% van de uitslag gebruiken om gewoon het zaakje recht te houden, en toen was er geen wind.. Ben ook voorstander van rustige rpm's op de rotor, maar dit wordt een uitzondering vrees ik..
Mijn MD 520 Notar die ik vroeger had draaide 1500 rpm op de 5 blad's kop, 1.5m diameter..
Dit vanwege de aansturing van de staart die anders helemaal in de soep ging. Ik wil maar zeggen dat die koppen probleemloos 1500 rpm aankunnen, daar ik er jaaaren mee heb gevlogen..Ben uiteraard wél voorstander van een rustiger toerental..als't kan

Didier
didier n is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2011, 08:45   #139 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door didier n Bekijk bericht
Mijn MD 520 Notar die ik vroeger had draaide 1500 rpm op de 5 blad's kop, 1.5m diameter..
Dit vanwege de aansturing van de staart die anders helemaal in de soep ging. Ik wil maar zeggen dat die koppen probleemloos 1500 rpm aankunnen, daar ik er jaaaren mee heb gevlogen..
Kweenie.... Is volgens mij een slecht argument om het toerental van die EC 135 op te schroeven: Vario geeft aan dat de 1500 mm rotor 1600RPM mag draaien, en dat je de NOTAR's dan ook zo hoog mogelijk moet draaien, inderdaad vanwege die fan. (Vario beveelt minimaal 17000 op de motor aan, =1465 op de kop). Da's dus een aanbevolen toerengebied van 1465 tot 1600 RPM. Die NOTAR van jou bleef met 1500 dus heel ruim binnen de grenzen die Vario aangeeft. Dat zegt dus niks over wat de EC 135 wel of niet kan hebben. Is volgens mij ook een beetje appels met peren vergelijken als je op basis van een 150 cm rotor die 100 RPM onder zijn maximaal toegestane toerental draait, besluit een andere, grotere rotor boven diens maximaal toegestane toerental op te schroeven....

De Fenestron schijnt ook kritisch te zijn, en niet te langzaam te moeten draaien, maar het moet op zich willen vliegen binnen die 1350 die max voorgeschreven is voor de EC 135, en anders moet je toch ergens gaan zoeken waarom die Fenestron niet goed werkt, liever dan het toerental opschroeven.

Ik moet dan toch steeds iedere keer denken aan het advies van Vario, dat "high tech gyro's en supersnelle servo's" er toe kunnen leiden dat de Fenestron niet (goed) werkt, terwijl hij het beter schijnt te doen met een goedkope gyro en S9206. Ik weet niet waarom Vario dat zo nadrukkelijk beweert, maar zij produceren het ding....
(ze zeggen daar bij Vario wel vaker iets wat ik niet snap, maar iedere keer als ik eigenwijs ben, blijken zij toch gelijk te hebben....)

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 29 november 2011 om 10:05
Oud 29 november 2011, 20:17   #140 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Omdat ze het spul bij Vario testen misschien Bert
Je kan ook iets zo construeren dat het absoluut niet geschikt is voor moderne electronische regeling en aansturing.
Ligt eraan waar je zelf mee werkt, of rondomheen engineered tijdens de ontwikkeling van iets.
Of wanneer de ontwikkeling heeft plaatsgevonden.
Het lijkt mij wel logisch dat je bij nieuwe ontwikkelingen gebruik maakt van de techniek die nu voorhanden is.
Tenzij je een bepaald niveau van purisme wilt blijven nastreven.
Dan zal je echter wel goed moeten oppassen als fabrikant dat de benodigde middelen nog wel eenvoudig te krijgen zijn.
Vario is niet de eerste de beste dus zal dat wel goed zitten neem ik aan.
Oud 29 november 2011, 20:56   #141 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Dat doen ze inderdaad voor zover ik weet. gelukkig wel....

Ze hebben het gegarandeerd ontworpen om "zonder electronica" goed te kunnen functioneren. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze het bewust zo ontworpen hebben dat het MET electronica NIET werkt.... Dat lijkt me eerder een onbedoeld bij-effect dan een gewenst ontwerpdoel, zeker in deze tijd.
Denk ook niet dat het daar specifiek voor ontworpen is, eerder andersom: FBL en HH gyro's zijn oorspronkelijk bedoeld om met "normale" spullen goed te werken, en tegenwoordig heb je bijvoorbeeld rotorkoppen die met de hand slecht te vliegen zijn, juist omdat er electronica is.
Vario had al een "multiblade gyro" voordat de V-stabi op de markt was (werkte alleen niet zo goed voor zover ik weet) dus vies van electronica zijn ze ook niet.

Groet, Bert
Oud 29 november 2011, 23:42   #142 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Kweenie.... Is volgens mij een slecht argument om het toerental van die EC 135 op te schroeven: Vario geeft aan dat de 1500 mm rotor 1600RPM mag draaien, en dat je de NOTAR's dan ook zo hoog mogelijk moet draaien, inderdaad vanwege die fan. (Vario beveelt minimaal 17000 op de motor aan, =1465 op de kop). Da's dus een aanbevolen toerengebied van 1465 tot 1600 RPM. Die NOTAR van jou bleef met 1500 dus heel ruim binnen de grenzen die Vario aangeeft. Dat zegt dus niks over wat de EC 135 wel of niet kan hebben. Is volgens mij ook een beetje appels met peren vergelijken als je op basis van een 150 cm rotor die 100 RPM onder zijn maximaal toegestane toerental draait, besluit een andere, grotere rotor boven diens maximaal toegestane toerental op te schroeven....

De Fenestron schijnt ook kritisch te zijn, en niet te langzaam te moeten draaien, maar het moet op zich willen vliegen binnen die 1350 die max voorgeschreven is voor de EC 135, en anders moet je toch ergens gaan zoeken waarom die Fenestron niet goed werkt, liever dan het toerental opschroeven.

Ik moet dan toch steeds iedere keer denken aan het advies van Vario, dat "high tech gyro's en supersnelle servo's" er toe kunnen leiden dat de Fenestron niet (goed) werkt, terwijl hij het beter schijnt te doen met een goedkope gyro en S9206. Ik weet niet waarom Vario dat zo nadrukkelijk beweert, maar zij produceren het ding....
(ze zeggen daar bij Vario wel vaker iets wat ik niet snap, maar iedere keer als ik eigenwijs ben, blijken zij toch gelijk te hebben....)

Groet, Bert
Inderdaad Bert, klopt wat je zegt, ik was even vergeten dat de rotordiameter op de EC groter is dan bij de MD 520.. my mistake..
Dan gaan we experimeteren vanuit die 1350 rpm.. moet dus zo goed aan't vliegen te krijgen zijn..

groeten!
didier n is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2011, 13:34   #143 (permalink)
MDM

Standaard

Hallo Kevin,

je was nog op zoek naar een voeding voor het laden van je lipo's

http://www.elektrodump.nl/70-laagspanningsmodules

Laatst gewijzigd door MDM; 5 december 2011 om 15:32
MDM is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2011, 18:41   #144 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MDM Bekijk bericht
Hallo Kevin,

je was nog op zoek naar een voeding voor het laden van je lipo's

Laagspanningsmodules - Elektrodump
ik heb een voeding besteld
Oud 5 december 2011, 19:05   #145 (permalink)
Harry Grapperhaus
Guest

Standaard phissing

Deze website is niet veilig,phissing.
  Met citaat reageren
Oud 6 december 2011, 16:38   #146 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry Grapperhaus Bekijk bericht
Deze website is niet veilig,phissing.
Hoi ik heb de daar niet besteld
Oud 18 februari 2012, 21:51   #147 (permalink)

Standaard

Hoi
Ik heb een nieuwe cockpit gemaakt voor de Ec 135 nu zoek ik een mooi popje voor erin heeft iemand nog iets liggen ?
Oud 20 februari 2012, 08:33   #148 (permalink)

kknops's schermafbeelding

Leeftijd: 1
Standaard

Stond de heli onlangs niet te koop?
Oud 20 februari 2012, 09:47   #149 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Voor wat betreft het toerental, daar heb ik onlangs wat ervaring mee opgedaan. We hebben de 4-blads (1680mm) benzintrainer van Erik onlangs omgebouwd met de nieuwe PoweRotoR E-aandrijfkit hiervoor. Op wens van Erik eerst gevlogen met 1300rpm. RPM hold ingesteld (en ook daadwerkelijk gemeten). Erik vond dit veel te hoog in vergelijk met zijn benzine motor, vloog niet lekker. Daarna ingeregeld op 1200rpm en nu vliegt het ding als een scheermes. Ook hier zit een HC3X in.

Oud 20 februari 2012, 22:05   #150 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kknops Bekijk bericht
Stond de heli onlangs niet te koop?
ja maar ik kan hem niet weg doen
en ik heb nog een t-rex 700 e fbl gekocht .
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten