Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 januari 2009, 22:48   #31 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Frans,

Schoot me vandaag ineens te binnen dat we nog een paar amerikaanse vrienden hebben. Aldaar liggen een paar explosie tekeningen op een web. Het zijn precies degenen die bij jou mechaniek horen. Je hebt er vast wel wat aan.
De staartrotor is ook de gene zonder de druklagers.
Ik was even vergeten dat bij de uni star de draairichting van de aandrijvende as naar de heckrotor andersom draait. Er is dus wel degelijk een (klein) verschil tussen 4449.RXN en 4618.

v-eastonline.com

En waar ik naar zocht heb ik toch gevonden, want ik zocht het verkeerde nummer dusssssss...
wat ik bedoelde was niet 4618 maar 4682. Dat is dan echter wel het Profi-Tuning mechanik met de meer dan 50 kogellagers en verbeterde toestanden.

http://www.graupner.de/fileadmin/dow...ile/4682.e.pdf

Ga maar gauw kijken.

Steven

Laatst gewijzigd door heimhelicopters; 9 januari 2009 om 23:00
heimhelicopters is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2009, 17:39   #32 (permalink)

Feagle3's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Thumbs up

Super bedankt weer Steven, mechaniek zit weer in elkaar, moest wel even vulplaatjes maken voor de motorophanging om ervoor te zorgen dat de tandwielen soepel lopen, voor de rest lijkt alles prima te draaien met de nieuwe lagertjes overal.
Ben weer met de romp bezig, alle oneffenheden er netjes uit gewerkt en heb ondertussen de eerste lijnen gezet voor de klinknagels, omdat de romp helaas niet echt schaal is moet er wel wat fantasie gebruikt worden soms hoor.
Ook inmiddels de roosters in de opbouw eruit gefreesd zodat daar straks netjes gaas achter gezet kan worden voor iig schaal 'look'.

wat foto's

Click the image to open in full size.

groeten,

Frans

Laatst gewijzigd door Feagle3; 11 januari 2009 om 21:36
Feagle3 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2009, 23:55   #33 (permalink)

knoest's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Hoi,

Ik zat even te snuffelen op het forum en kwam dit leuke stukje van de Graupner Star-Ranger tegen (oude liefde).

Ik heb er zeker 4 stuks van gehad en gevlogen, dat waren des tijds zeer goede heli's met deze rompen werd zelfs toen de F3c wedstijden mee gevlogen, (heeft goede eigenschappen en is behoorlijk snel)

Maar even terug komend op die stabilo vinnen, die zaten er wel degelijk op. Ik meende dat dit gemaakt was van 4 of 5mm balsahout en werd verbonden via 2 staaldraadjes van 2 a 3 mm door de romp ,en dat zat uiteraard dan vastgelijmd op de romp. De precieze maat weet ik niet meer maar kan er mischien nog wel achter komen. Maar dat laat ik je dan nog wel weten.

Alvast succes met de weder opbouw. Ik blijf het volgen.

gr.
knoest is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2009, 09:03   #34 (permalink)

Smile

Een begin gemaakt met het aanbrengen van 'klinknagels', vergt veel geduld en een vaste hand, er leuk om dit soort details aan te brengen

Zelf een manier bedacht om de klinknageltjes te maken, oude potje lijm leeg gemaakt en gevuld met witte houtlijm, resultaat is zeker na het aanbrengen van verf erg bevredigend

Greetz,

Frans
Oud 8 februari 2009, 18:10   #35 (permalink)

Standaard

Even een kleine update, erg veel uurtjes besteed aan de klinknagels en een nieuw landings-gestel, op het oog wat weinig resultaat maar als het spuitwerk gedaan is zal het een erg mooi effect geven, landings-gestel gemaakt van de oude skids , wat 6 mm hard-aluminiumbuis en ruw 10 mm alu voor de klampen, hier enkele foto's

gr, Frans

Laatst gewijzigd door Feagle3; 8 februari 2009 om 19:11
Oud 8 februari 2009, 19:01   #36 (permalink)

Standaard Klinknageltjes

Goeie tip met dat oude lijmpotje. Bedankt.
Bonechopper is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2009, 19:39   #37 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Standaard

Hoi Frans,

Heb zojuist even de hele draad vanaf het begin gelezen, en wilde even een paar opmerkingen kwijt:

Je kunt met deze oude dame gerust gaan vliegen, de door Heim gebruikte materialen verouderen niet zo heel snel.
Waar je wel om moet denken, het mechaniek is ontworpen voor houten rotorbladen, dus wil je er mee gaan vliegen, dan moet je hier wel rekening mee houden. Dat houdt in, dat je óf op zoek gaat naar houten rotorbladen (zouden die nog te koop zijn???), óf je past de boel aan. Dat je dan je bladhouders van taatslagers moet voorzien, was je zelf al achter, maar denk ook om de tuimelschijf. Heim gebruikt voor zover ik weet op deze heli de destijds gebruikelijke kogelbevestiging met M2 boutjes, en dat is voor kunststof rotorbladen wat aan de zwakke kant. Check dit even! Het kan verstandig zijn, dit te veranderen in M2.5 boutjes. Kogels met deze boring zijn sowiso bij Vario wel te krijgen. de draadgaten in de tuimelschijf zul je dan opnieuw moeten boren of tappen. Zo niet, dan kan het verstandig zijn een moderne tuimelschijf te monteren, ook al gaat dat ten koste van de originaliteit.
Tweede punt, het is ook al opgemerkt, maar een kromme bladhouder-as is eigenlijk niet zelf te richten. Ik heb al bladspoorproblemen meegemaakt met een bladhouder-as waarbij ik in V-blokken met meetklok géén afwijking kon vaststellen. Een glasplaat is meestal minder vlak dan mensen denken. Een net gecalibreerde keramische schuurplaat zou het eventueel wel mee kunnen, maar ik zou het niet doen, en zo'n as kost maar een tientje of zo.

Verder is het een prachtig machientje aan het worden. Heb er zelf ook jaren een gehad, ze vliegen prima!

Veel plezier met het afwerken en uiteindelijk vliegen!

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2009, 11:07   #38 (permalink)

Standaard

Bedankt voor alle tips Bert,

houten bladen worden nog steeds verkocht, ben alleen niet zeker van de juiste maat, de bladen die erbij zitten zijn 60 cm maar dat lijkt me vrij klein voor een 10cc machine, enig idee welke ik zal gaan gebruiken ?
Net bij verschrikkelijk aardige gasten van Roveron in Rotterdam een nieuwe staaldraad gekregen voor de aansturing van de hekrotor, het is echt de sport om al de benodigde materialen weer te vinden maar zoals het gezegde luidt; een vliegende kraai vangt altijd wat, vanmiddag maar weer eens verder met het maken van de rest van de klinknagels, ik hoop haar bij me te hebben tijdens de schaalmeeting in Pottes en misschien dan al te kunnen vliegen,

gr. Frans
Oud 20 februari 2009, 09:31   #39 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Hoi,

de houten bladen waren ca.66cm. Graupner verkoopt nog steeds originele heim bladen. echter is mijn ervaring dat ze nogalwat voorloop hebben en zonder een extra loodstrip voorin het blad heb je telkens last van bladspoor.
Vario verkoopt ook nog steeds houten bladen (ook in nederland via de nederlandse vario website/shop) en anders ebay.de.

steven
Oud 1 maart 2009, 17:44   #40 (permalink)

Standaard

Even een kleine update,

naast het maken van ongeveer twee triljoen klinknagels ben ik ook even op de vario-site wezen snuffelen voor wat schaal-onderdelen, ook hier geldt weer dat de maat van de diverse onderdelen niet echt is wat ik wil dus, zelf maken.
Eerste wens was een beetje leuk deurbeslag zoals scharnieren e.d., malletje gemaakt en vervolgens een afgietsel gemaakt met wat polyesterhars, beetje op maat vijlen en voila,
een paar indrukken;

Even voor de verjaardag het ding half in elkaar gezet om te tonen, lijkt al heel wat

groet,

Frans
Oud 1 maart 2009, 18:15   #41 (permalink)

Standaard Scharieren

Mooi stukki schaalwerk! Ga zo door, blijf het volgen.
Bonechopper is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2009, 11:18   #42 (permalink)

pardoez's schermafbeelding

Standaard

Mooi, mooi, mooi man.
Oud 3 maart 2009, 22:48   #43 (permalink)

Standaard skidz

Kleine update,

na de hersentjes gepijnigd te hebben hoe het landingsgestel te asssembleren heb ik besloten om ze domweg te schroeven, de dunne alu-buis accepteerde precies een M5 tap en de schroeven zijn aangepaste inbusjes, plat afgezaagd, gleufje gemaakt en netjes afgedraaid, o-ringetje ertussen en voila, misschien niet helemaal schaal maar ze vallen er beslist nooit meer onderuit, afwerking volgt nog

gr, Frans

Laatst gewijzigd door Feagle3; 13 april 2009 om 22:18
Oud 13 april 2009, 22:18   #44 (permalink)

Standaard

Oud 13 april 2009, 22:39   #45 (permalink)
Jahre Viking
Guest

Standaard

Alles hoeft ook niet precies, exact op schaal te zijn. Dit zou overigens ook onmogelijk zijn. In mijn ogen is een goed schaalmodel en model die de sfeer en de impressie van het echte exemplaar neerzet. Bijvoorbeeld, ik til veel zwaarder aan het juiste aantal rotorbladen dan er een stel skies niet helemaal schaaljuist zijn bevestigd omdat dit steviger is.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten