![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 17 december 2008 Locatie: Peer Leeftijd: 22
|
Ben nog steeds bezig met de klinknagels te plaatsen. Dus als ik verder ben zal ik nog wat foto's plaatsen. Vandaag krijg ik normaal alle onderdelen binnen van de mechaniek. En dan is het maar zien voor een motor, ik denk de O.S. 70SZ-H. Zou dit een goede keuze zijn? |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Ik heb zelf geen ervaring met zwaardere dan 61ers in het heim hang mechaniek. Ik wel ooit verhalen gelezen dat het binnenvertande tandwiel het zwaar krijgt. Een tandwiel van Vario bied dan uitkomst.
__________________ Met die ouwe meuk, ging dat toch best leuk! Zteven! does F3c!!! Team Twente! www.dutchf3c.nl |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2006 Leeftijd: 28
|
Wij hadden in de S76 (zelfde mechaniek) ook een OS70 zitten en dat gaf geen problemen. Hij loopt zeer mooi, ik heb m in mijn 222 zitten nu. Voor de lange termijn weet ik het niet maar upgraden naar een vario tandwiel kan natuurlijk altijd nog.
__________________ Hirobo SDX,Freya Bell 222,Freya Eagle 3,Bell 47GS sponsored by www.rc-heli-shop.nl |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Ik ben uiteindelijk klaar met de klinknagels alle het is te zeggen ik heb het hele zakje van vario is op gewerkt (1200 nagels) en ik moet er nog 1 bij bestellen. Wat heb ik nog gedaan ik heb ook de mechaniek terug gemonteerd op de koppeling en de motor na dan. De meeste onderdelen heb ik vervangen zoals de stuurstangen van 2mm, enz... |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 29 januari 2007 Locatie: Waregem Leeftijd: 48
|
Hey hey, je schiet al aardig op... 't Is ook wijs om te weten dat er momenteel nog schaalbouwers plezier beleven aan de Vario klinknagels... Het klinknagelen is het goedkoopste aspect aan onze hobby (denk ik). Met weinig geld (goed 10€ per pakje van 1200 + het boortje) en enkele druppels lijm ben je weken zoet... Met welke lijm en met welke techniek lijm jij je kinki-vario's Bert? Nick |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Ik heb eerst alles afgetekend daarna alle gaten geboord en vervolgens met een pincet de klinknagels in de lijm gedompeld en daarna ze op de romp geplaatst. Wat de lijm betreft eerst gebruikte ik epoxy 5min maar die was te snel hard. Wat ik daarna deed was seconde lijm op een schaaltje doen (grootte druppel) en deze blijft lang vloeibaar en goed. (tip van een clublid). Hoe heb jij het gedaan Nick? Iedereen mag zijn methode hier uitleggen. Want het is zoals Nick zegt er zijn nog veel bouwers die gebruik maken van de klinknagels van Vario. En waarschijnlijk heeft iedereen zijn methode. |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Mijn methode om Vario klinknagels te plaatsen heb ik al eens uitgelegd in mijn bouwverslag, maar ik vat het hier graag nog ne keer samen. - Ik teken met een kraspen de revetposities af op Tamiyatape, dus niet op de romp zelf. Door met een kraspen putjes te duwen in de tape zal de boor niet verlopen. Trouwens het zachte materiaal van de tape helpt hier ook toe. Als je rechtstreeks in harde kunststof boort durft een boortje nog al eens verlopen. - Dan kleef ik de tape op de romp, precies daar waar de revetten moeten komen. - Vervolgens boren dwars door de tape en de romp. - De tape verwijderen, de gaatjes opkuisen en er nog ne keer doorgaan met de boor. - Op een schaaltje, een drup secondenlijm (zap) doen, en dan... - Revetje per revetje aan de kop vastnemen, met het steeltje in de lijm dippen en in de gaatjes steken. - En ten slotte aan de binnenkant van de romp de steeltjes afknippen met een kopkniptangetje of afsteken met een X-acto beitelmesje. - Na 250 revetten pauzeren, iet drinken en een sigaret roken... Heligroeten, Nick |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 19 mei 2008 Locatie: Heliheaven West-Brabant
|
He jongens, Ik kreeg ooit de tip goed op te passen met gaatjes boren. Je bent namelijk de romp aan het perforeren en dus aan het verzwakken. Ik zou ze voor kleine vlakken gebruiken waar weinig krachten op de romp komen. Ik zou kiezen voor de plaknageltjes van Vario (1200 in een pakje) Grz. "Bone"
__________________ www.vario-rcheli.nl |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Dat een romp verzwakt door Vario revetten te zetten klopt in de praktijk niet! Theoretisch maak je een rits, waardoor het logisch lijkt dat je je romp op de plaatsten waar de rijen revetten liggen heel kwetsbaar wordt. Nu heb ik al enkele gecrashte modellen met Vario revetten gezien (oa mijn eigen eerste Alouette cabine). En weet je waar die rompen dan scheuren of de breuklijnen zich situeren? Wel, overal, behalve daar waar de revetten steken. De breuklijnen gaan zelfs dwars door de rijen revetten heen, daar waar je zou veronderstellen dat ze de rijen zouden gaan volgen. Ik zou dus bijna het tegenovergestelde durven beweren en stellen dat Vario revetten een romp verstevigen. Waarschijnlijn geldt hier de wetmatigheid dat een goede lijmverbinding steviger is dan het materiaal zelf. Anders heb ik er geen verklaring voor... Heligroeten, Nick |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Ik ben gisteren nog maar eens gaan winkelen: * Wat heb ik gekocht een gyro (GY-401) * 4 servo's metal gear van graupner * en een 2.4Ghz ontvanger + een module voor mijn futaba zender. Wat heb ik nog gedaan: * ik heb de gyro en de servo van de heckrotor geïnstalleerd. * ik heb de oude servo plaat (plaat waar de servo's opzitten) vervangen door een nieuwe van triplex hout. * ik heb ook de staart terug gemonteerd * en als laatste voor vandaag heb ik een camera gemaakt die boven op een helikopter staat. |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Voila nu we de rest van de onderdelen hebben kunnen we weer voort bouwen. We hebben de motor ontvangen, de main rotorblades en de 2.4GHZ module. Wat was het eerste waar we ons kop zorgen over hebben moeten maken dat was dat de originele motor een oude O.S. .60 een ronder cilinder kop had en dat deze motor ook nog langer (van de krukas tot de bougie) is dan de O.S.70 SZ-H. Wat heb ik eerst gedaan de Koelkop waarin de motor op gehangen zit in de romp die is rond van vorm, deze heb ik eerst moeten frezen tot deze de vorm had van de O.S. 70 SZ-H en ik heb een deel moeten weg frezen van de koelkop zodanig dat de carburator past. Vervolgens moet ik nieuwe ophangpunten voor de mechaniek maken zodanig dat deze ook past met de nieuwe motor. En dan hopelijk heb ik volgende week mijn uitlaat zodanig dat ik hem eens kan laten vliegen zodanig dat ik weet dat alles goed zit en dan beginnen we aan de afwerking. Want wie dit bouwverslag volgt weet dat ik de heli gekregen heb en dat deze al redelijk oud is dus daarom eerst vliegen voor ik hem afwerk. En als laatste voor vandaag een foto van mijn nieuwe rotorblades. |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Met dit slechte weer heb ik nog eens de BO-105 op de bouw plank gezet. Ik heb deze keer de cockpit gemaakt, de koeltunnel volledig vernieuwt, allerhande schaal details geplaatst en ik heb de schuifdeur gemonteerd. En als laatste heb ik de hatori 712 uitlaat moeten aanpassen zodanig dat deze past. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een oude O.S. uitlaat waar ik het mondstuk van heb afgezaagd en dit hebben we vervolgens op de hatori gelast. Hopelijk kan ik hem donderdag invliegen en dan vervolgens hem naar de spuiter brengen. |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 19 mei 2008 Locatie: Heliheaven West-Brabant
|
Je hebt er de snelheid lekker inzitten. Ben erg benieuwd naar de resultaten na het spuiten. Grz. Bone.
__________________ www.vario-rcheli.nl |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |