![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 24 juli 2006 Locatie: Hardenberg(OV) Leeftijd: 36
|
Momenteel ben ik bezig om de twee houtconstructies welke het mechaniek onder dragen en boven zijdelings afsteunen met epoxy te verlijmen in de romp. Momenteel staat het een en ander uit te harden. Nu zit ik te denken om de hoeken (verbinding tussen het hout en de romp) te voorzien van een glasmat met polyesterhars. Dit om nog wat extra verbinding toe te voegen en om er een fraai afgewerkt geheel van te maken. Is dit een goed idee? Is het gangbaar bij dit soort rompconstructies? Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com |
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 september 2008 Locatie: gorinchem Leeftijd: 51
| Citaat:
Roy, Mooi project. Ik weet dat flycam te lexmond ook bezig is met de bouw. Hij heeft er een plettenberg ingezet. Mocht je contact wensen, www.flycam.nl. abco
__________________ 1xTrex 250, 2xTrex 600ESP, 2xTrex 700, 2xFutaba T10 C Fasst . Bell 47G SSM, Vario MD900. Zoonlief gaat zijn brevet halen. | |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Goedenavond mannen, De bedoeling is de door Vario aanbevolen motor in te bouwen namelijk de Plettenberg HP 370/40/A2. Overigens heb ik nog geen motor en elektronica besteld voor de heli, ik heb nu alles wat ik nodig heb om de romp helemaal af te kunnen bouwen. Ik heb vorige week nog contact gehad met Flycam (hij is nu idd 2 weken gesloten) , maar niet over de glasmat constructie die ik hierboven noemde, dat idee kwam gister eigenlijk bovendrijven. Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Zo, weer wat verder Het landinggestel zit er onder, toch een mooi gezicht wanneer hij op eigen pootjes staat. In eerste instantie was onderstaande het resultaat: Echter, vergeleken met o.a. de openingsfoto van dit draadje blijkt dat het landingsgestel te laag is, deze heb ik toen verhoogd met 18mm. Die maat heb ik bepaald aan de hand van maatschetsen van Eurocopter. En dat leidde tot dit resultaat: Daarna een uitstapje gemaakt naar de bodemplaat, dit was handig om er nu in te hebben omdat ik in de verloren uurtjes werk aan het interieurontwerp. Gemaakt van 3mm dik interieurplaat in totaal drie losse delen. Het materiaal is vederlicht en erg goed te bewerken. Uiteindelijk zal onder deze vloer o.a. de ontvangeraccu verdwijnen, en bereikbaar zijn via een te openen luik. Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com Laatst gewijzigd door RBRCH; 4 oktober 2009 om 12:22 |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2007 Locatie: Voorlopig nog Waregem, straks in Kalken Leeftijd: 49
|
Een mooie heli zien "groeien" is altijd machtig om te zien. Zo iets hoger op zijn poten ziet je eekhoorn er inderdaad beter uit. Ik blijf het volgen... Heligroeten, Nick |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2007 Locatie: Dordrecht Leeftijd: 44
|
Hey Roy, het ziet er tof uit maar toch ook een beetje vreemd, wie heeft gezegd dat je landingsgestel 'daar' aan de romp bevestigd word ?, als ik de originelen bekijk zit deze veel verder naar onderen.....just my 2 cents gr, Frans Laatst gewijzigd door Feagle3; 16 december 2009 om 20:03 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Frans, Je hebt gelijk, het origineel heeft de aanhechting wat lager zitten. Wie gezegd heeft dat ze daar komen? Vario De reden zal zijn dat Vario gebruik heeft gemaakt van kunstof beugeltjes die boven en onder de buis vastgeschroefd worden in de houten mechaniek drager. Wanneer je ze lager plaatst wordt het lastig om ze nog goed vast te kunnen zetten, zowel qua hoogte (voor de beugeltjes) als voor de smallere rompbreedte. Althans, in de door Vario gekozen constructie. Een compromis tussen soliditeit en schaalgetrouw dus. Ik vermoed dat dit dus de reden is, Vario wijkt op wel meer punten af van het origineel. Wel een mooi filmpje trouwens, prachtig om te zien hoe rustig en beheerst hij wegvliegt. Gr, Roy
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Momenteel bezig met het inbouwen van de staartrotor. Een paar posts terug gaf Peter aan dat je voor de staartaandrijving beter een rvs buis kunt toepassen. De aandrijfstang en de stuurstang die in de kit zitten had ik nog niet zo goed bekeken, ik was meer gericht op het inbouwen van de diverse delen. Nu blijkt dus dat de aandrijfstang van 6mm rvs buis met een dikte van 0,3mm is. Dus dat is al opgelost Echter gekeken naar de stuurstang, op onderstaande foto is te zien hoe men dat bedoeld heeft. De stuurstang is een stalen draad die door een pvc mantel loopt die op zijn beurt weer door een aluminium buis gaat. Het glijden van de draad door deze mantel gaat heel soepel en zonder speling. Echter is de bevestiging van het draadje gewoon door een overmaats gat waarin hij radiaal vastgezet wordt met een boutje. Dat komt mij wat minder solide over, ik zit te denken dat anders te gaan doen. Iemand ervaring met deze verbinding? Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com Laatst gewijzigd door RBRCH; 26 september 2009 om 19:52 Reden: Typo |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Dat werkt prima hoor ! Bij al mijn Vario helies zat dat op deze manier, als dat tonnetje maar spelingvrij op de hevel zit, en kan draaien.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2007 Locatie: Voorlopig nog Waregem, straks in Kalken Leeftijd: 49
|
Hey Roy, bij mijn Benzinetrainers en Alouette (ook Vario, maar dat weet de halve wereld ondertussen) is de hekrotoraansturing op dezelfde wijze uitgevoerd. De stuurstang loopt bij de Alouette zelfs een beetje gebogen. Het systeem met het busje, waarin de stuurstang wordt geklemd werkt perfect. Zorg er wel voor dat het busje vrij kan ronddraaien (ref. Rhelie). Doe ook geen locktide aan het schroefje waarmee de stuurstang in het busje wordt geklemd, anders gaat de zaak heel stroef lopen (dit was zo in het begin bij mijn eerste Benzinetrainer). Draai het schroefje echter heel goed aan en neem het als controle-item op in je preflightcheck! Ondanks de locktidevrije verbinding is dit schroefje bij mij nog nooit losgekomen... Heligroeten, Nick |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Bedankt voor de reacties mannen, Ok, dus dit zou gewoon goed moeten werken? Echter wel een vraag, waarom wordt het spanboutje niet geborgt met loctite? Je zegt dat het stroef gaat lopen maar hoe bedoel je dat? Dit boutje is namelijk niet het boutje wat er voor zorgt dat het busje kan draaien, dus wat loopt er dan precies stroef? En als tweede, om het busje te laten draaien moet ik de platte moer iets los laten. Maar als ik deze dan niet borg blijft het natuurlijk niet zitten. Op welke manier is bij jullie het busje gemonteerd? Het busje heeft bij mij een draadeinde en een platte moer...
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: NL-Halsteren Leeftijd: 43
|
Erg mooie heli, ik heb vroeger een paar van de Robbe Ecureul met Vario/Heim mechaniek gevlogen en ik vond het 1 van de mooiste en meest fijn vliegende heli's die ik ooit had. Weet je zeker dat je de Heliswiss uitvoering wilt bouwen.... de echte had een klein ongevalletje.. Succes! |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Ja ik weet het zeker De heli in het filmpje heeft een andere registratie dus geen probleem Al hoewel de voorbeeld heli momenteel ook niet meer bij Heliswiss vliegt, dus in dat opzicht had het niet uitgemaakt... Bedankt voor je bericht, Gr, Roy
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |