![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 juli 2006 Locatie: Hardenberg(OV) Leeftijd: 36
|
Dag modelbouwers, Omdat ik schaalheli's toch wel het allermooiste onderdeel van deze hobby vind, kon ik de verleiding niet weerstaan... Ik ben begonnen aan een Vario Ecureuil. De romp in de benzineversie (9002) met de bedoeling deze elektrisch te gaan aandrijven met behulp van het elektromechaniek (nr.1002/80). Dit elektromechaniek heeft dezelfde inbouwmaten als het benzinemechaniek dus vandaar de keuze voor kit nr 9002. (Op dit punt heb ik overigens alleen de romp in huis, overige onderdelen komen gaandeweg.) Dit wordt mijn eerste schaalheli (en eerste Vario) en ik zal nog een hoop moeten leren/uitzoeken maar dat is alleen maar leuk. Ik neem dan ook alle tijd om er aan te werken en wanneer hij klaar is zie ik vanzelf wel De kit geeft de mogelijkheid voor zowel de eenmotorige versie (AS350) als de tweemotorige (AS355). Je kan zelf bepalen welke panelen je gebruikt. Ik ben van plan de eenmotorige te gaan bouwen, met onderstaande als het beoogde voorbeeld; Alle onderdelen uit de doos, met als vergelijk de Henseleit op de achtergrond. Het verschil in lengte valt op zich mee, maar de proporties geven het toch een heel ander aangezicht; Het voorste rompsegment, de kwaliteit is erg goed, en de aansluiting tussen de hoofddelen ziet er goed uit. De eerste stap is het uitdremelen van de ramen en deuren. Bedoeling is een rand van 5mm te laten staan om daar de deuren en ramen tegenaan te laten sluiten. Eerst even op ruime afstand van de (afgetekende) lijn geprobeerd om gevoel te krijgen op hoe het materiaal zich laat bewerken, maar dat ging erg makkelijk. De hoekjes en rondingen heb ik nabewerkt met vijltjes en schuurpapier wat uiteindelijk heeft geleid tot dit resultaat; De deuren heb ik al op maat gemaakt maar daar moeten enkel nog de ramen uitgedremeld worden. De volgende stap is het houtpakket; Het houtpakket bevat de onderdelen welke onder andere de afsteuning voor het mechaniek vormt. Alle contouren zijn al gelaserd en zitten enkel met wat puntjes nog vast in de plaat. Ik had verwacht dit te moeten figuurzagen maar dat viel dus mee. Alle onderdelen eerst maar eens los samenstellen en zien hoe het lijkt/past. Ik zal dan moeten gaan nadenken over accu posities en dergelijke dus de kans bestaat dat een en ander nog wat aangepast gaat worden. Het begin is er Wordt vervolgt, Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Gefeliciteerd met je kist! Veel plezier met bouwen, en many happy landings. T zal qua vliegen wel wennen zijn t.o.v. die Henseleit, denk ik.... Ga je voor mutiblad? Groet, Bert |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Hij zal zeker heel anders vliegen dan de Henseleit maar dat is prima, dit is natuurlijk een heel andere tak van sport Multiblad is voorlopig niet aan de orde, ik bouw hem met een twee blads rotor en zorg eerst dat het allemaal goed werkt en ik vertrouwd raak met deze machine. Maar misschien dat het er in de toekomst nog eens van komt, wie zal het zeggen. Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Mwa, Roy, Ik denk dat je met een drieblads in elk geval het vliegen wel net zo spannend maakt als met de Henseleit Succes en veel plezier met bouwen, enne, denk erom: een Vario romp bouwen, is eerst tien keer kijken, tien keer nadenken, en dan één keer lijmen Groet, Bert |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2007 Locatie: Voorlopig nog Waregem, straks in Kalken Leeftijd: 49
|
Hey Roy, je hebt een mooie Vario gekozen om te bouwen. Ik hoop dat je eerst héél veel plezier gaat beleven aan de bouw. Werk nauwkeurig en overhaast je zeker niet. En inderdaad... let op met Vario... eerst goed uitkijken en dan pas bouwen, en als het kan maak de verbindingen eerst losneembaar tot je er zeker van bent dat alles uiteindelijk in mekaar past... Ik ga je bouwverslag zeker volgen. Heligroeten, Nick |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2006 Locatie: Oudenaarde Leeftijd: 41
|
Veel succes mer de bouw van je heli. prachtige keuze van heli model ! ik blijf ook vol plezier je progressie volgen. ik wens je veel succes en plezier toe Mooi uitgesneden man die ramen, hoe heb je dat precies gedaan? eerst mes gebruikt en dan dremel of zo.?.?
__________________ Raptor 30V2 & Raptor 50 & Raptor Mini Titan.Parkzone Radian, Multiplex Acromaster, Blade MSR |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Bedankt voor de reacties en de tips mannen Ik zal jullie advies ter harte nemen en alles goed bestuderen alvorens wat te doen. Zoals gezegd ik neem er alle tijd voor, en goed voorbereiden en bestuderen hoort daar dan ook zeker bij! Plezier beleven aan het bouwen doe ik zeker, en het vliegen gaat ondertussen gewoon door met de Henseleit dus zeker geen haast. Wat betreft de ramen/deuren, die heb ik eerst uitgedremeld met een klein slijpschijfje en vervolgens nabewerkt met een klein vijlensetje en schuurpapier. Het materiaal laat zich erg goed bewerken en dat maakte het een leuk klusje om te doen. Wat even lastig was is het aftekenen van de zaaglijnen. De raamcontour zit welliswaar in de vorm, maar de aftekenlijn moet daar 5mm binnen liggen om een aanslagrandje voor ramen/deuren over te houden. Ik heb dat gedaan met een watervaste fineliner en een geodriehoek waar ik op 5mm vanaf de punt een klein uitsparingkje in gemaakt heb waar je de punt van de fineliner in steekt. Vervolgens heb ik de punt van de geodriehoek de aanslag van de buitencontour laten volgen met als resulaat een scherpe aftekenlijn op precies 5mm naar binnen. To be continued... Gr, Roy
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2007 Locatie: Dordrecht Leeftijd: 44
|
Mooie heli, was eigenlijk zelf al begonnen met het maken van een mal maar zo uit de doos en alles precies op maat is een droom, succes en veel plezier met bouwen, hier nog wat inspiratie Projekt Ecureuil AS 350B1 gr, Frans |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hey Frans, dat zorgt zeker voor inspiratie, prachtig stukje werk wat hij daar neergezet heeft. En ook geen kleintje met zijn 2230mm. Maar binnenkort dus nog een Ecureuil bouwverslag? Gr, Roy
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 september 2007 Locatie: Dordrecht Leeftijd: 44
| Citaat:
Ik weet dat het moeilijk te zien is maar het idee was om een 355 te bouwen, ik mis ook bij de ranger het 'echte' schaalgedeelte dus weet nog niet of ik het ooit nog afmaak gr, Frans | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Dag Frans, ai, inderdaad, dat is ook zo Ik heb je draadje destijds ook gevolgt maar het was me nu even ontschoten dat het om een AS355 ging. Uiteraard niet lullig bedoeld! Ik heb bewondering voor wat je gemaakt hebt Gr, Roy
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 11 april 2006 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 45
|
Hallo RBRCH, proficiat met je nieuw project.Dat is pas een schaalmodel bouwen. Veel succes ermee,ik blijf het zeker volgen!!! Gr. Dimitri.
__________________ Raptor 50 fbl/Millenium II/ff9/Calmato Trainer/Wonder van SIG / scale heli MD 530/Magic from Schlüter (oldie)/2x450/1x450fbl/trex 500 e pretty 1500 en Junior S 1800
|
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 10 december 2006 Locatie: Grave Leeftijd: 34
|
vario en scale, toch wel het coolste ! deze ga ik ook maar eens volgen
__________________ Thunder Tiger EK4-S2, T-rex 450S, T-rex 450SE V2, Multiplex Fox RC, Graupner MX-16 En een vader van 2 mooie dochters ! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |