Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > Schaalhelikopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 november 2009, 21:57   #16 (permalink)

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

En er is weer een stukje bij!

Groet, Bert
brutus is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2009, 22:10   #17 (permalink)

sanmos's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

uhm ja het valt naar mijn inziens onder schaalheli . het is en blijft waarde volle info over meerblads rotorkopen .ik zou dus zeggen plakken
sanmos is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2009, 22:35   #18 (permalink)

Mondiaan's schermafbeelding

Standaard

Whow mensen, dit is waardevol zeg! Ik heb twee 3D heli's, maar kan schaalvliegen ook zeer waarderen. Om te beginnen wil ik daarom binnenkort een van de twee ombouwen en uitraard voorzien van een meerblads rotorkop. Welke het gaat worden ben ik nog niet uit, maar mijn gevoel zegt de TREX500ESP. Gewoon omdat hij ten opzichte van de 450SE V2 wat gemoedelijker vliegt en waarbij de techniek en details wat beter tot uiting komen. Ik ga deze post dus zeker volgen, wie weet! Thanks guy's!
Oud 13 november 2009, 22:48   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mondiaan Bekijk bericht
Whow mensen, dit is waardevol zeg! Ik heb twee 3D heli's, maar kan schaalvliegen ook zeer waarderen. Om te beginnen wil ik daarom binnenkort een van de twee ombouwen en uitraard voorzien van een meerblads rotorkop. Welke het gaat worden ben ik nog niet uit, maar mijn gevoel zegt de TREX500ESP. Gewoon omdat hij ten opzichte van de 450SE V2 wat gemoedelijker vliegt en waarbij de techniek en details wat beter tot uiting komen. Ik ga deze post dus zeker volgen, wie weet! Thanks guy's!
Hey Mondiaan,

Hou alsjeblieft wel in je achterhoofd, dat wat Ben en ik beschrijven, uitgaat van heli's vanaf een kilo of 7 en een rotordiameter van ongeveer 1.60 meter.
Hoe het verhaal zich verhoud tot een 450 of 500 size, daar durf ik geen enkele uitspraak over te doen. Wellicht dat Ben hier meer van weet, maar persoonlijk zou ik denk ik niet zo klein rigid willen vliegen.

Groet, Bert
Oud 13 november 2009, 22:59   #20 (permalink)

Mondiaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Hey Mondiaan,

Hou alsjeblieft wel in je achterhoofd, dat wat Ben en ik beschrijven, uitgaat van heli's vanaf een kilo of 7 en een rotordiameter van ongeveer 1.60 meter.
Hoe het verhaal zich verhoud tot een 450 of 500 size, daar durf ik geen enkele uitspraak over te doen. Wellicht dat Ben hier meer van weet, maar persoonlijk zou ik denk ik niet zo klein rigid willen vliegen.

Groet, Bert
Hoi Bert,

Bedankt voor de snelle terugkoppeling... dat gevoel had ik ook al, vandaar mijn inventarisatie en onderzoek.

Ik heb het bijvoorbeeld deze kop van Heliartist:

Click the image to open in full size.

Die zou ik wel in combinatie met een BO105 willen gebruiken:

Ik hoor het wel...
Oud 13 november 2009, 23:10   #21 (permalink)

Standaard

Hey Mondiaan,

nogmaals, ik kan hier heel weinig echt gefundeerds over zeggen.
Zoals ik het zie, is het een echt volledig starre kop, zonder enige vorm van flex of demping, dus het zal naar alle waarschijnlijkheid zeer vinnig reageren 9ter vergelijk: mijn BO van 12 kilo en 1.90 meter rotor voelt min of meer aan als een 450 paddelkop, maar dan minder stabiel. Dus een 450 of 500 size met een dergelijke kop zal nog wel een pak nerveuzer zijn denk ik. Wat je dan weer wel hebt met die kop, is dat je in elkg geval het uitlijnen van de tuimelschijf kwijt bent, dat is al constructief in de kop en swashplate verwerkt.

Groet, Bert
Oud 15 november 2009, 11:13   #22 (permalink)

Standaard

En weer een kleine aanvulling

Groet, Bert
Oud 16 november 2009, 22:30   #23 (permalink)

Mantra's schermafbeelding

Standaard

En opnieuw een stukje er aan vast geplakt.
Op A4 zijn het inmiddels slechts 18 pagina's tekst.

We zullen doorgaan!

Grt,
Ben
Oud 16 november 2009, 23:27   #24 (permalink)

relaxteb's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

ge-wel-dig !

moderator --> sticky graag !

top job mannen !
Oud 17 november 2009, 09:49   #25 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Zeer waardevolle info mannen ! Echt een aanwinst voor het forum

Die kleine Bo met vierblad is ook een mooie uitdaging, welliswaar niet te vergelijken met zo`n zware heli, maar je kunt wel het stappenplan gebruiken om hem in te vliegen.
Oud 22 november 2009, 22:29   #26 (permalink)

Standaard

Hallo,

Hoofdstuk 6 staat er bij!

grt,
Ben
Oud 23 november 2009, 08:10   #27 (permalink)

Bonechopper's schermafbeelding

Standaard Gyro's

Beste Ben en Bert,

Een bijzonder bruikbaar en helder verhaal, zeker als je aan de vooravond staat van het grote avontuur om voor het eerst meerblads te gaan vliegen. Ik weet uit de gesprekken met Bert dat hij er geen voorstander van is maar het zou toch geweldig zijn als het verhaal werd afgemaakt met een hoofdstuk over meerassige gyro's op zo'n rotorkop. Over dit onderwerp zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer en een stap voor stap manual (how to setup e.d.) zou net als dit stukje proza een verademing zijn.

Grz. Bone
Oud 23 november 2009, 10:36   #28 (permalink)

Standaard

Hallo Bone,

Ik heb veel te weinig ervaring met de girosystemen zoals van Robbe en de V-stabi (V-bar)
De paar keer dat ik er aan heb mogen ruiken in heli's van een ander was ik niet echt onder de indruk. De enige schuldige ben ik, want deze systemen kunnen goed werken.
Ik vind dat de helicommand van een zo'n trieste bekabeling is voorzien dat ik daar beslist geen 4 dikke servo's aan durf te hangen dus die zal ik zelf nooit testen. Ik heb er 1 gekregen om mee te experimenteren. Heb hem ook snel weer terug gegeven.
Zelf ben ik van mening dat als ik de heli zonder dergelijke handel niet kan vliegen ik kies voor een ander systeem van rotorkop. Nu zullen er mensen zijn die zeggen: "dan moet je ook de staartgiro weg laten" Misschien wel, maar als mijn staart(giro) uitvalt breng ik de heli nog wel zonder verdere brokken terug. Als een giro op de kop uitvalt is het einde oefening, zelfs voor de beste vlieger omdat de instellingen die nodig zijn de rigid zonder giro's te vliegen dan ontbreken.

Volgend probleem is dat dit soort elektronica nog al een keer wordt aangepast of vervangen door een nieuwer product. Of er komt een nieuwe leverancier met weer een ander girosysteem op de markt.

Een handleiding schrijven die universeel is op deze systemen is onmogelijk dus je moet dan voor elk systeem een beschrijving maken.
En de beschrijving blijven updaten naar volgede software versies of nieuwe systemen.

Grt,
Ben

Laatst gewijzigd door Mantra; 23 november 2009 om 10:45
Mantra is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2009, 10:38   #29 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonechopper Bekijk bericht
Beste Ben en Bert,

Een bijzonder bruikbaar en helder verhaal, zeker als je aan de vooravond staat van het grote avontuur om voor het eerst meerblads te gaan vliegen. Ik weet uit de gesprekken met Bert dat hij er geen voorstander van is maar het zou toch geweldig zijn als het verhaal werd afgemaakt met een hoofdstuk over meerassige gyro's op zo'n rotorkop. Over dit onderwerp zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer en een stap voor stap manual (how to setup e.d.) zou net als dit stukje proza een verademing zijn.

Grz. Bone
Hallo Bone,

Ik spreek nu even voor mezelf: Ik kan moeilijk iets beschrijven waar ik geen ervaring mee heb, en waar ik ook niet van plan ben zelf ervaring mee op te gaan doen. Dat is niet lullig bedoeld, maar in de praktijk zou het betekenen, dat ik een V-stabi of aanverwant moet gaan kopen, leren instellen en vervolgens weer verwijderen omdat ik er toch niet mee ga vliegen. Buiten dat, een paar jaar geleden was het simpel: er was alleen een V-stabi. Nu zijn er meerdere systemen, waarvan ieder systeem weer zijn specifieke eigenschappen heeft, V-stabi heeft ook al een paar van zijn principes laten varen (heb begrepen dat de pitotbuis voor de snelheidsmeting al geschrapt is uit de huidige ontwerpen) dus zelfs al zouden we dit doen, dan is het nog maar heel beperkt, want we kunnen niet alles testen en beschrijven.

Ik weet niet hoe Ben hier over denkt, en mogelijk (hij doet veel meer invlieg- en afstelwerk als ik) heeft hij hier wel ruime ervaring mee.
Maar nog helemaal afgezien daarvan: het stuk wat Ben en ik geschreven hebben, is juist specifiek bedoeld, om mensen duidelijk te maken dat het ook zónder stabilisering kan.

Feitelijk vraag je ons nu om precies het tegenovergestelde te schrijven als waar we op dit moment mee bezig zijn

Groet, Bert

EDIT: goh, da's toevallig, Ben was ook al aan het typen....
Oud 23 november 2009, 10:39   #30 (permalink)

Standaard

We zaten duidelijk tegelijk te typen
Ja en jij zit je post aan te passen.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten