![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: NL-Halsteren Leeftijd: 42
|
Net als velen onder ons vind ik een grote schaalhelicopter het mooiste wat er is. De mogelijkheden om zaken precies zoals in het echt te bouwen, met cockpit met realistische piloten etc. Ook qua windbestendigheid en vliegbeeld zijn ze het betere werk. Geweldig mooi! Maar met een beetje schaal -zeg 1 op 4- worden de meeste modellen dan weer wel erg groot. Ook de kosten van een zeg maar 15-20kg model loopt aardig in de papieren. De oplossing is dan om een kleine grote heli te bouwen. We kennen inmiddels de R22, 47G, lama, Alouette II enzo wel, die zijn nog steeds niet echt klein te noemen en daar zijn er al genoeg van vind ik. Niks ten nadele hoor, maar ik heb graag eens wat anders dan een ander. Na wat speuren ga ik een 1 op 4 model bouwen van een Ultralight heli, de zg. HELICYCLE. |
| | |
| | #2 (permalink) |
|
De helicycle is een 1 persoons turbine aangedreven model met ruim 6 meter rotordiameter. Hij is ontworpen door BJ Schramm, die blijkt te zijn overleden. Er zijn enkele tientallen echte Helicycles in de wereld. Meer info vindt je op http://www.helicycle.com Mijn oude vertrouwde Heim/Vario mechaniek heeft ruim 1500mm rotordiameter, dus met recht 1:4 scale. Omdat ik hou van een realistisch geluid wordt hij elektro aangedreven. De rotorspeed wil ik zo laag mogelijk houden voor een zo realistisch mogelijk vliegbeeld. Op de stabiliteit bij lage toerentallen kom ik nog terug. Het is me opgevallen dat de meeste grote jongens met een Hacker of Actro 32-3 en 10S vliegen. Da's een dure aangelegenheid. Als je bij hobbycity of zo gaat kijken dan zijn motoren en regelaars tot 6S heel betaalbaar en vanwege het lagere packgewicht goed hanteerbaar. Ik ga dus een 6S2P6000mAh systeem opzetten met als doel een laag totaalgewicht (3,5 kg of minder) en de al eerder genoemde lage rotorspeed voor een "zuinige" setup. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Zoals je op de foto kunt zien is het een vrij smalle romp. De piloten zitten vaak met de schouders nog maar net binnen de fuselage. Ook valt op dat het net een pod-and-boom RC heli is met wat extra's. Ik had nog een mal en wat kappen van een oude Schluter en met wat verbouwen kan dat allemaal precies pas worden tot de replica-kap voor een grote net echte piloot, want dat wordt het showstuk natuurlijk. Sommige hebben een raam onderin de kap, andere niet. Ik weet nog niet welke uitvoering maar ik neig naar de raamversie. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2004 Locatie: Roosendaal Leeftijd: 28
|
Goh wat een lieve kleine heli zeg! Het zou zo nog eens bijna betaalbaar worden. En hier een schaal model van is natuurlijk prachtig! Ik abonneer me even op dit topic want dit vind ik leuk om te volgen. En idd, bij hobbyking schep je je scheel voor een paar euro. Ik erger me vaak aan mensen die dan tegen je aan staan te klagen "Je krijgt wat je betaald". Ik antwoord dan altijd met "Het is wat de gek ervoor geeft".
__________________ Geen KNVvL lid en toch gelukkig! |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
De motor is dus een kleine turbine. Dit is een 130pk model dat van een generatorset afkomt, en is teruggetuned naar 90pk. Zie hier een filmpje: http://www.helicycle.com/Builders/Do.../helicycle.WMV |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
De hoofdrotor is een simpele flybarless kop met een groot scharnier in het midden- typisch voor eenvoudige helicopters. Ik heb wel een flybarless kop met bijbehorende zware bladen, maar omdat ik vooral een stabiele heli wil ga ik het in eerste instantie met de standaard flybar Heim/Vario kop proberen. Meer laterrrrr... |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 6 augustus 2007 Locatie: Sliedrecht Leeftijd: 33
|
Wooow heel gaaf. ff een abonnementje afsluiten en succes met de bouw!
__________________ Floaterjet, Bixler, Voyager, T-REX 600ESP BeastX, T-REX 600ESP BO-105 Politie, T-REX 500ESP lifeliner 3, KDS450 Hughes500 @ SPEKTRUM DX8 RED EAGLES Dordrecht |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juli 2005 Locatie: Gierle, Belgium Leeftijd: 29
|
Erg mooie machine, veel interessant leesvoer op de webstek van de fabrikant ook. Succes met dit project!
__________________ Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.Seaslugs |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2006 Locatie: bilthoven Leeftijd: 18
|
aboo erbij, lijkt me gaaf!!
__________________ rijden: tt zk2 brushless-lipo, varen: depron airboat, t2m seacret vliegen: axn floater jet, extra 330 shocky, multiplex magister, extra 330 55", mini quadje, mx-12, lama v4! |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2005 Locatie: Den Haag (lid GMVC) Leeftijd: 39
|
Heeft zo'n echte nou een gyro, of is ie van zichzelf al rustig genoeg?
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 24 juli 2006 Locatie: Hardenberg(OV) Leeftijd: 36
|
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van de helicycle gehoord had, wel grappig ding, het is inderdaad een grote pod en boom heli Hoe ga je het aanpakken? Hoe ga je de cabine maken en het buizenframe? Ik ga je draadje volgen, veel succes! Gr, Roy
__________________ ( Vario Ecureuil Electric / FF9 2,4Ghz / Vario Schweizer 300 Electric ) http://www.royceweb.com |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Bedankt voor de leuke reakties! Echte heli's hebben vrijwel nooit een gyroscope, zeker zo'n kleintje niet, al heb ik begrepen dat er wel gevechtsheli's zijn die "ondersteund" worden door gyro's. Hoe gaan we het aanpakken... Ik heb een 2 tal GFK Schluterkappen gemaakt in mijn oude mal die 1 geheel gaan worden (hij is nu niet hoog genoeg) om de enorme piloot te kunnen huisvesten. Die piloot heb ik al binnen, en is ongeveer 46cm lang, wat op 1.84m in het echt neerkomt. Ik zal dit weekend wat bouwfoto's posten, maar de grote op de foto is het. Ja ik weet het, zijn "gashandje" staat verkeerd maar dat is aan te passen. ![]() Het Heim mechaniek is erg compact en zal in een sterk ingekorte Heim trainerromp direct aan de kap bevestigd worden. De servo's komen direct op het mechaniek in 120 graden opstelling. De staartrotor zal op conventionele wijze met een buis vanaf de romp bevestigd worden, maar dan ca 12mm ipv 25mm. Daarna zal ik met gebogen alu buis de overige structure gaan vormen zoals in het echt. Ik ga niet direct een super-scale model maken, eerst de basis en dan gaandeweg steeds wat zaken verbeteren en aanpassen. Zo heb ik ook de komende jaren nog wat te doen. Marco. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |