Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Schipperscafé

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 augustus 2010, 21:36   #1 (permalink)

wjjwalrecht's schermafbeelding

Leeftijd: 69
Standaard ballast tanks

hallo wie heeft hier ervaring met ballasttanks of weet een linkje naar dat onderwerp!!het is nl zo dat ik mijn boot optilde compleet met accus enz kreeg dat ding bijna niet van de werkbank af dan moet ik nog een trap naar beneden en naar de parkeerplaats lopen met die boot en dat allemaal op mijn oude dag!!dus waarom geen ballasttank in mijn volgend project(die wordt nog groter 1mtr50.)kan je hem voltanken bij de vaarlokatie!heeft iemand dit al bedacht en wat zij de voor en nadelen hiervan!! mvg walter
wjjwalrecht is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2010, 22:02   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

zelf nog geen ervaring mee, maar kan me er wel het volgende bij voorstellen.
eerst met gewichten uitproberen tot de juiste diepgang is bereikt.
Dan de tanks maken, zo diep mogelijk in het schip.
En vooral vrije-vloeistof-oppervlakken voorkomen, tanks tot de rand toe vol of kleine tanks gebruiken. Dit ivm instabiliteit.
Baggeraar is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2010, 14:06   #3 (permalink)

Leeftijd: 16
Standaard

Ik heb gezien bij mij iemand uit de straat die heeft gewoon lood in de vorm van de romp voor tussen de spanten, of 2 water tanks met een pompje die je ter plekken vol pompt.
myren is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2010, 14:22   #4 (permalink)

bosreus's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Je kan kunststof buizen nemen en deze volpompen met water m.b.v. een tandwielpompje of slangenpompje. Deze kan je eenvoudig ( als je wat van elektronica af weet) laten afslaan als ze vol zijn.
Wordt wel toegepast bij duikboten.

Suc6
Hans
Oud 30 augustus 2010, 15:31   #5 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

Je zou ze zelfs vol kunnen trekken met een handpompje als de boo tin het water ligt. Met een kogelkraantje kun je het geheel afstoppen. Draai je na het spelen de kraan bovenop weer open dan is het vacuüm weg in de tanks en loopt het water er aan de onderkant uit. Je kunt dan ook lichtere lipo accu's nemen met hetzelfde vermogen en grotere ballast tanks. U zou wel een van de eersten zijn met een licht gewicht boot
Jakko
jakkobink is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2010, 00:30   #6 (permalink)

Leeftijd: 60
Standaard Ballasttanks

Hallo Walter, een jaar of 2 geleden hebben op dit forum een paar draadjes gestaan van 'mijn kotter' (forumnaam).
Deze mensen bouwen grandioze kotters met ballastanks, ik dacht dat deze zich vulden als het model in het water werd gelaten (ontluchting naar het dek?).
Misschien is er via de zoekfunctie nog wat van te vinden,
Ik denk wel dat in de ballasttanks slingerschotten geplaatst moeten worden ivm golfslag.

Gr Wim.
wim1951 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2010, 00:51   #7 (permalink)

Standaard Ballasttanks

Hallo Walter, hier ben ik weer.
Mijn Colin Archer heeft uitneembare ballast, de boot weegt ook ongeveer 10 kilo.
Voordat ik ga varen wordt de boot gestript(moet ook 2 trappen naar beneden).
Bij het water wordt de boot in het hijsjuk geplaatst, ballast erin, accu's erin, aansluiten, aanschakelen en varen.
Hijsjuk gemaakt van alu u profiel met 2 sjorbanden, Colin in het water en ik geen rugklachten.(Hijsjuk is zondag in Amersfoort te kopieeren).

Gr Wim
Oud 2 september 2010, 21:31   #8 (permalink)

Standaard hijsjuk

iedereen bedankt voor het meedenken van de ballast tanks het grote probleem voor mij is toch de benodigde elektronica.daarom wil ik as zondag de HIJSJUK van WIM1951 wel eens uitgebreid bewonderen mischien heeft hij een goede en goedkope oplossing gevonden WIM tot zondag groeten walter
Oud 2 september 2010, 22:53   #9 (permalink)

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Walter: bij de HMBC is een van de leden een oudere heer die een schitterend model heeft van de kruiser HMS De Ruijter.
Ook een behoorlijk gevaarte, in drie delen opgebouwd: voorschip, achterschip, opbouw. Het vierde deel is een steekkiel, die hij in de boot steekt als voor- en achterschip gemonteerd zijn, maar vóórdat de opbouw er op komt. Deze steekkiel steekt hij in een spleet door het schip.
Twee voordelen: De kiel houd het zwaartepunt laag (belangrijk bij zo'n hoge opbouw) en dient tevens als slingerkiel.
Oud 3 september 2010, 01:19   #10 (permalink)

Standaard ballast

Hallo Walter, ik gebruik in de Colin Archer loodpakketjes gemaakt van een rolletje lood van de bouwmarkt.
Het grote vordeel tov ballasttanks is het soortelijk gewicht, dus voor de Resolve zou ik loodballast gebruiken en dan pakketjes op de bodem van het schip en zorgen dat het niet kan gaan schuiven(sg water 1, sg lood 13?).
Ballasttanks worden misschien te hoog en beinvloeden de stabiliteit.
Het hijsjuk stelt geen pepernoot voor en is alleen maar om de boot in en uit het water te halen om me geen rugklachten te bezorgen.
(de Resolve wel een grandioos mooi model proficiat en veel vaarplezier)
Oud 3 september 2010, 01:48   #11 (permalink)
Moderatorteam

Puffin's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Grappig, een speelgoedboot van Dicky - slepertje met blusmonitor - heeft een tank onderin die de volloopt in het water. De pomp zat daarop aangesloten - inmiddels stuk was troep. Door de watertank is hij zwaarder en stabieler, het werkt wel. Echter de boot is licht als je 'm in het water doet, eruit is een ander verhaal. Een boot met tanks en ontluchting aan de bovenkant werkt, bij vol ontluchting dicht. Alle tanks moeten helemaal vol zijn. Om je niet te vertillen zal je eerst moeten leegpompen en dan uit het water tillen, je moet dan de toevoer onderin sluiten.
Oud 3 september 2010, 07:20   #12 (permalink)

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wjjwalrecht Bekijk bericht
het grote probleem voor mij is toch de benodigde elektronica.
Loop dan zondag ook eens langs bij de duikboten. In mijn U31 zit een ballasttank met tandwielpomp en afslag watermelders. Jij hebt eigenlijk alleen een vol-afslag nodig, leegpompen kan tot er bellen onder de romp vandaan komen Kan heel simpel, en veel hoeft het niet te kosten.
Lex Verkuijl is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2010, 09:36   #13 (permalink)

Lex Verkuijl's schermafbeelding

Standaard

Correctie, als de tank volledig onder de waterlijn zit kan het helemaal zonder elektronica. Dan maak je een open ontluchting naar een punt boven de waterlijn en heb je alleen een pomp nodig met 'vooruit-achteruit' aansturing.

Boot in het water, volpompen tot er water uit de ontluchting komt, en varen maar. Bij stoppen, leegpompen totdat er bellen onder de romp vandaan komen, en boot uit het water. Met gebruik van een tandwielpomp heb je dan ook geen ventielen nodig. Er sijpelt wel water door als hij stilstaat, maar dat is zo weinig in die korte tijd, daar heb je geen last van. En eenmaal uit het water loopt de tank zo wel volledig leeg.
Lex Verkuijl is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2010, 23:40   #14 (permalink)

Standaard

bedankt voor alle tips en reacties!!ik ga zeker zondag langs de duikboten en praten met lex verkuyl,lijkt me ook intressant die duikboten,vooral de techniek die er achter zit!!dus ik heb het zondag druk eerst naar wim1951 om zijn drager of juk te zien en dan een rondje duikboten,en ad bakker te zoeken,mag wel vroeg weggaan! hopelijk is het mooi weer!! walter
Oud 26 september 2010, 23:03   #15 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

als je wil kan ik je een link bezorgen naar een ander forum.

deze persoon gebruikt al jaren een ballasttank met water.

nadeel is dat je je moet registreren voor het RC - gedeelte te kunnen bekijken.
newbie is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Schipperscafé
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten