Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Schipperscafé

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 september 2011, 16:08   #1 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard En toen deed 'ie het ineens niet meer...

Ik dacht niet dat er al een soortgelijk topic was, maar waarschijnlijk kennen jullie de situatie die in de titel wordt geschetst wel. Je bent lekker aan het varen, en ineens houdt je boot ermee op. Tak/wier in de schroef, accu los, lekkage waardoor de electronica het voor gezien houdt, noem het maar op. En net geen andere boot in de buurt om hem naar de kant te duwen, etc. Hoe liep dat toen af?

Ik trap af met iets wat ik recent heb meegemaakt:

Afgelopen week heb ik een 3e proefvaart gemaakt met mijn nieuwste aanwinst, een 2e hands Moewe. In een park vlakbij, redelijk beschut plekje, anders waait zo'n klein bootje weg. Lekker heen en weer aan het varen, ook wat jeugdige toeschouwers, en toen ineens "tok!" en de boot lag stil...

Voorzichtig gas geven, geen reactie. Roer werkte nog wel, dus geen probleem met de ontvangst. De weinige wind die aanwezig was was net aflandig, en dreigde het bootje precies in de richting van het eilandje (wat alleen per boot bereikbaar is, te drijven. Ik dacht al aan snel mijn andere boot halen om hem naar de kant te duwen, maar dat zou toch zeker 10 minuten kosten, zo niet meer...

Ineens trok een jochie dat had staan kijken zijn schoenen en sokken uit, en stapte in het water. Iedereen hem waarschuwen om wel voorzichtig te zijn, maar gelukkig was het water helder, en je kon goed zien waar het ondiepe gedeelte overging in het iets diepere stuk (maximaal een meter diep, dus ook niet echt schrikbarend, maar zou wel een nat pak opleveren). Anders had ik hem wel terug gefloten. Helaas was de boot al iets voorbij het ondiepe gedeelte gedreven. Maar er was hulp, 1 van de kinderen had een schepnet, en gaf dat aan "de redder". Hij vroeg nog netjes aan mij of hij daarmee het bootje wel mocht pakken, dat er niets stuk zou gaan, waarop ik zei dat als hij voorzichtig zou zijn, dat prima was. Nou, ik moet zeggen dat hij dat echt deed, rustig de bovenkant op de opbouw gelegd, zonder te duwen (ik had dat in gedachten al zien gebeuren, dat schepnet is waarschijnlijk zwaarder dan de hele Moewe, dus het is zo "blub, blub") en zo haalde hij het bootje naar zich toe. Daarna vroeg het jongetje ook nog of hij hem uit het water moest pakken of niet. Ik zei "geef hem maar een zetje naar de kant" en ook dat deed hij zeer beheerst.

Een paar seconden later had ik mijn boot weer in handen, eerst even degene die hem had gered nog bedankt, en daarna kon ik gelijk de oorzaak van de storing zien. Er was een takje klem gaan zitten tussen de schroeftunnel en de schroef. Geen schade, en ik kon daarna weer vrolijk verder varen, al heb ik dat niet te lang gedaan, om het noodlot die dag niet verder te tarten. Helaas was "de redder" inmiddels al verdwenen, waarschijnlijk naar huis om een handdoek te halen om zijn voeten af te drogen, dus ik kon hem niet meer verder belonen voor het redden van mijn "kleintje". Behalve een flinke hap tijd om de Moewe weer waterdicht te maken, heeft dit bootje me weliswaar weinig gekost, maar ik zou hem niet graag zijn kwijt geraakt, door zijn kleine formaat is het een ideaal "neem mee in de auto om onderweg spontaan te gaan varen" of "leuk om mee op vakantie te nemen" bootje.

Ik heb nog wel meer van dit soort verhalen, maar nu mogen jullie eerst.
Oud 11 september 2011, 16:19   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

F.van.Gent's schermafbeelding

Leeftijd: 78
Standaard

Ik heb nog wel meer van dit soort verhalen, maar nu mogen jullie eerst

Dan zullen dat wel verhalen zijn die uit de lucht zijn komen vallen gezien je avatar
mvg
Frederik
Frederik
F.van.Gent is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2011, 16:28   #3 (permalink)

Standaard

Nou, ik probeer vooral te varen met mijn boten, en het vliegen aan de heli's over te laten. Dus de kans dat er een (verhaal over een) boot uit de lucht komt vallen is erg klein. Al weet ik dat er vaarders zijn met boten die twijfelen tussen vliegen en varen...

Edit: ben ik nu de enige die ooit problemen met een boot op het water heeft gehad? Of durft niemand erover te vertellen?

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 11 september 2011 om 20:51
Indoorvlieger is nu online   Met citaat reageren
Oud 11 september 2011, 23:04   #4 (permalink)

rovman's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Weblogartikelen: 1
Standaard

Nee nooit meegemaakt. ( dat een ander nat werd)

Het monster van Lochness - MBVneptunus

omdat er maar een banckert in de familie was, stond pa dus vaak toe te kijken hoe zoonlief de accu leegvoer, om vervolgens terug te geven als er geen gang meer in het bootje zat.
een Zwarte Zee op marktplaats bracht uitkomst.
om te proberen had ik nog een oude zender futaba terra liggen en werd geprobeerd om een proefvaart te maken.
boot voer leuk totdat de dame spontaan een eigen koers ging varen.
roer 90 graden stuurboord en vol achteruit was all stop.
nulstand op de stick was vol vooruit.
afijn boot haaksom de bosjes in en vast aan overhangende takken.
nu schijnt SMIT ook een bergings bedrijf te zijn, zodat deze werknemer deze schijn hooghield.
broek en hemd uit, en plons het water in, onder veel hilariteit van de medeclubgenoten.
om dus Uw vraag te beantwoorden, nee nog nooit meegemaakt.
denk dat de rest nu wel durft in te sturen, zal vast niet zo erg zijn.

ps weet niet hoe je alleen de foto erin krijgt, dus maar de weblink gedaan.
Oud 11 september 2011, 23:35   #5 (permalink)

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Topic bestaat wel...:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...rdt-prooi.html

En een ander verhaal:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...elbouwpad.html
Oud 12 september 2011, 07:12   #6 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

zelfs bij de duikboten is er reeds een tijdje zo een topic
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ven-water.html

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...er-blijft.html

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2011, 07:20   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
Ah, dus toch. Misschien dat een mod het "prooi" topic en deze aan elkaar kan plakken. "Eerste schreden" lijkt me iets te beperkend als titel, ik was juist ook benieuwd naar verhalen van niet-beginners.

Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 12 september 2011 om 07:23
Indoorvlieger is nu online   Met citaat reageren
Oud 15 september 2011, 20:39   #8 (permalink)

Standaard

Ik had geluk !
Bij de proefvaart van mijn eerste bootje; de reddingsboot Paul Denker deed na 5 minuten varen en twee scherpe snelle bochten het roer het niet meer. Met veel geluk, gebruikmakend van de wind, kreeg ik de boot weer naar de kant en kwm er toen achter dat ik de twee helften van het roer wel netjes aan elkaar gelijmd had, maar dat ik de verkeerde lijm had gebruikt om het ABS roer aan het messing asje te lijmen.
Frans Heinsbroek is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2011, 22:03   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Heinsbroek Bekijk bericht
Ik had geluk !
Bij de proefvaart van mijn eerste bootje; de reddingsboot Paul Denker deed na 5 minuten varen en twee scherpe snelle bochten het roer het niet meer. Met veel geluk, gebruikmakend van de wind, kreeg ik de boot weer naar de kant en kwm er toen achter dat ik de twee helften van het roer wel netjes aan elkaar gelijmd had, maar dat ik de verkeerde lijm had gebruikt om het ABS roer aan het messing asje te lijmen.
Ah, dat kan ook lastig zijn. Ik heb met dat roer nooit dit soort problemen gehad met mijn "Denker" maar het toch uiteindelijk vervangen. Dan vanwege het beter achteruit kunnen varen, en omdat ik op zoek was naar een nog betere wendbaarheid, een standaard roer gemonteerd. Is ook een stuk dunner aan de voorkant, dus minder weerstand.

Ik had nog een 2e verhaal:

Mijn eerste bootje, een Dolly van Robbe. Proefvaart was bij een vijver voor het waterloopkundig laboratorium in de Noordoostpolder. Alles werkte goed, en toen ineens, geen reactie meer. Geen storing, hij was gewoon dood als een pier...

Nu had het watertje waar ik voer aan alle kanten een lage kant, behalve aan 1 zijde, waar een stenen brug was, die een cm of 10 boven het water hing. En natuurlijk was de wind juist die kant op. Mijn vader was er ook bij, ik had toen nog geen rijbewijs, en hij dacht eerst dat ik wat fout had gedaan. Toen het bootje langzaam richting die brug dreef schetste hij al een doem-scenario dat het bootje omgedrukt zou worden als hij tegen de onderkant van de brug zou drijven. Ik nog meer in paniek als 13 (of zo) jarig jochie, die zijn spaarcenten en vele uurtjes werk weg zag drijven... (Mijn vader bedoelde het niet zo kwaad, maar hij is erg kritisch, als ambachtelijk schoenmaker erg op vakwerk afleveren gericht, en een bootje dat er ineens mee stopt past natuurlijk niet in dat beeld)

Uiteindelijk wist mijn vader raad, en liep naar de huisjes aan de overkant van de weg. Of hij nu daar een hark had gekregen, of een hengel van een visser weet ik niet meer, maar het was iets wat lang was, en hij kreeg daarmee het bootje weer aan de kant.

Bij zoeken naar de oorzaak bleek dat de stekker van de ontvangeraccu niet goed contact maakte. Drukte je de stekker helemaal op de andere, dan viel de spanning weg. Drukte je hem net niet helemaal erop, dus net voor het punt dat ze in elkaar klikten, dan was de verbinding wel stabiel. Voor het varen zal de stekker nog net contact hebben gemaakt, en door de trillingen van de motor tijdens het varen net voorbij het punt van goed contact zijn gekomen. En hoe is het dit bootje daarna vergaan? Wel, meer dan 20 jaar later was hij dit jaar op het water te vinden tijdens de nationale vaardag in Amersfoort.
Oud 17 september 2011, 22:23   #10 (permalink)

Standaard

Als niemand verder wat te vertellen heeft, ga ik vrolijk verder met mijn (hopelijk, ik zit niet echt te wachten op dit soort noodsituaties) laatste verhaal:

Een maandje terug of zo een 2e hands Micro Magic aangeschaft. Net opgehaald, en ik wilde hem graag die dag nog uitproberen. Accu was nog zo goed als vol, dus even nog aan de lader die ook bij de koop was inbegrepen gehangen (toch handig zo'n 12 naar 220 omvormer in de auto) en op zoek naar een geschikt watertje. Eentje gevonden met een mooi verhard stuk aan de waterkant, geen riet, en van 2 kanten bereikbaar, aan de 3e zijde was een soort kade en aan de 4e zijde was een hoge flat, die tot in het water ging. Wind was wel die kant op, maar ja, ik wilde graag zeilen, en was nu nog in de buurt van de verkoper, dus als er wat mis was, kon ik nog terug. En de wind stond niet recht naar die flat, maar een beetje schuin naar de kant waar ik stond. Het leek me veilig.

Alles aangesloten, reikwijdte was ok, roer en zeilen reageerden goed, alleen de giek van de fok bleef een beetje hangen achter de mast, maar floepte dan wel uiteindelijk door. Daar ging ik later wel naar kijken, op naar het water. Er stond een leuk briesje, en de MM ging er vlot vandoor. Dat viel niet tegen, hij zeilde nog beter dan verwacht. Je kon een vrij scherpe hoek tegen de wind maken, dus blijkbaar waren de zeilen inderdaad nog goed. Maar even later ging de wind wat liggen. Nu heeft een MM niet veel wind nodig, dus ik draai rechtsom, om weer naar me toe te varen, en de proefvaart te beëindigen. Maar nu de wind wat minder sterk was, klapte de fok niet meer door naar de andere kant, met als gevolg dat de boot niet meer schuin tegen de wind in wilde, maar langzaam rechtsom ging, totdat de boeg van de wind af wees. Zo zou ik niet snel bij de kant komen!

Ik probeerde met de wind mee te zeilen, en dan op te loeven, in de hoop dat de fok dan wel naar de goede kant zou klappen, maar dat lukte niet, er was te weinig wind. Met elke poging dreef de boot langzaam richting de flat, waar ik niet bij het water kon komen. Maar toen stak de wind even weer wat op, en klapte de fok wel naar de goede kant. Snel naar mijn plek terug gevaren, kon gelukkig zonder te hoeven laveren, en ik kon de boot weer uit het water halen.

Moraal van het verhaal, als er ook maar iets is wat niet helemaal goed werkt, kijk er goed naar, en los het bij voorkeur eerst op. Het niet goed omklappen van de fok kwam doordat het bevestigingspunt aan de voorkant iets verschoven was. Binnen 10 seconden te verhelpen, achteraf gezien, maar goed, weer een ervaring rijker.
Oud 25 november 2011, 11:22   #11 (permalink)

Standaard

Een paar dagen terug bijna een "oeps" moment op het water gehad. Moewe lag net in het water, klein stukje van de kant gevaren, om daarna de antenne uit te trekken en verder weg te kunnen. En toen lag de antenne ineens in 2 stukken (eerdere reparatie dus achteraf niet gelaagd) en stak er alleen nog maar een klein stompje uit de zender. Met wat haperingen toch de boot aan de kant gekregen, en er zit nu tijdelijk een antenne van een andere zender op, die ongeveer past. Dus het zou niet meer voor mogen komen, maar de volgende keer toch maar eerst de antenne helemaal uit trekken voordat de boot in het water gaat. Nu stond er geen aflandige wind, maar anders heb je kans dat je hem kan nakijken...
Oud 25 november 2011, 12:56   #12 (permalink)

Rolf92's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

Heb jaren geleden eens mijn Dickie brandweerboot moeten redden.

Click the image to open in full size.

Heb dat ding toen bij de Lidl gekocht voor 30 euro ofzo.
Ze hebben maar een bereik van 30 meter ofzo en daar kwam ik net iets buiten en het waaide best wel stevig, toen was de keuze zwemmen of de boot verliezen in het riet aan de overkant. Die boot was echt geweldig, zelfs met storm ging ik ermee varen . Maar zoals elke speelgoed RC gaan ze op een gegeven moment kapot
Oud 27 november 2011, 16:28   #13 (permalink)

marting's schermafbeelding

Standaard

Toen ik de maidentripp deed had ik de polen verkeerd aangesloten van de motor.
vooruit was achteruit. welnu dacht kan ik wel ff onthouden dus varen met die hap.
Op een gegeven moment stopte ik met varen en babbelde ff wat de boot was wat afgedreven door de wind. en lag met de neus richting de waterfietsen. ik dacht kom vaar maar ff weer en jahoor dacht even niet meer aan de verkeerd aangesloten polen.
wou achteruit varen en ja hoor knuppel naar achteren maar ja boot volop naar voren
resultaat klem vast tussen het roer en 1 drijver van een waterfiets. alles geprobeerd om los te komen. ik naar de waterfietsen maar ja als je op een waterfiets gaat klimmen dan druk je de kont omlaag resultaat dat de boot omlaag werd gedrukt en er water in kwam en geen beetje ook. Vlug de boot eruit gehaald en hup naar huis. electronica laten drogen was slechts een vaarregelaar stuk heb dus nog mazzel gehad. resulaat volgende keer niet te lui zijn om de polen terplekke om te draaien
dit gebeurt mij echt niet weer
Oud 27 november 2011, 20:52   #14 (permalink)

Standaard

Dat klinkt erg spannend, vooral als je je boot in het water gedrukt ziet worden.

Welke boot was het trouwens?
Oud 28 november 2011, 10:51   #15 (permalink)

marting's schermafbeelding

Standaard

Was echt balen door mijn gewicht in die waterfiets om de boot los te maken duwde hij de boot onder en die zat vrijwel helemaal vol water.

Dat was de Imara mijn geluk was dat ik de bovenbouw er niet op had. dan was de ramp nog groter geweest.

Gr Martin
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Schipperscafé
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten