![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 26 februari 2008 Locatie: Jabbeke W-Vl België Leeftijd: 48
|
Hallo Leon, Op hoeveel cellen vaar je nu en met welke schoefmaat ben je bezig? Als je met 2 batterijpacks werkt van 7,2 Volt, moet je wel zeker zijn dat ze in serie aan gesloten zijn. Dit wil zeggen de + van pack 1 aan de - van pack 2 en dan de overige + en - aan de snelheidsregelaar.
__________________ Mvg. Speedy Bob. ![]() Hoe meer water, hoe meer vreugd !!!
|
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2010 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 40
|
Hallo Bob, omdat de motor een 12v is heb ik 10 cellen van 3000mh in "krimpfollie"gemaakt dit is dan in 2 x 5 cellen. de schroefmaat is 33mm. echt ik voel me weer erg klein. weet geen moer meer van mijn ouwe hobbie hehe (moet zeggen dat ik alleen brandstof gevaren heb. en wagen elec, en nitro en gevlogen maar dat is niets voor mij |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Hallo Leon, Als ik een verglijking mag maken met de 12V motor van graupner (type 700) dan mogen er maximum 16 cellen (19,2V) op aangesloten worden. Ik vaar ook nog met een Megadragstar II van graupner en dit met een Hopf 700 motor op 14 cellen en met een 45mm schroef en kom daarmee aan zo'n 45 -50km/h. Hier is alles (motor en regelaar) zeer goed watergekoeld. Dus ik denk dat je schroef aan de kleine kant is en je mag gerust tot 12 cellen gaan. Als het mogelijk is met verschillende schroeven proberen, 2318.39, 2318.40,5, 2318.42, 2318.43,5 en 2318.45. Wel goed controleren of alles niet te warm word (je moet het nog kunnen vastnemen). Indien de motor te warm wordt kun je deze nog altijd watergekoeld maken. Een hele hoop info en veel testwerk.
|
| | |
| | #34 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Leon, Een 33 mm prop is zelfs voor een boot die half zo groot is aan de kleine kant, geen wonder, dat er geen gang in zit. Speedy bob heeft gelijk, een 700 motor moet minimaal op 12 cellen draaien, voor een boot van jouw formaat mogen het er maximaal 16 NiMH/Nicads, of 5S Lipo zijn. Waterkoeling is dan wel een must, koelpijpjes op de motoraansluitingen (borstelkoeling) en een volmantelkoeling op de can. Hier een eenvoudige koelspiraal, die met warmtegeleidende pasta op de can is gezet + borstelkoeling: ![]() Hier de luxere en efficiëntere versie met een koelmantel van latoenkoper: ![]() Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Speedy Bob erg bedankt.. ik ga maar die 5 maten schroeven halen. die kerel gaf die ik nou heb mee, ik had de boot bij me dus ik dacht zal wel goed zijn. ook zal ik er een paar cellen bij "plakken" @ Jan die koeling ga ik ook maar eens maken. maar omdat ik het mtortje niet ken kwa merk staat er niets op. denk ik er over om er een andere motor in te plaatsen. dan weet ik ook de specs is toch wel een stukje handiger denk ik en nog bedankt voor het mee denken. Oja nou was er in het begin toen ik het topic gemaakt had iemand een paar linkjes neer gezet met een motor en lipo. maar die zie ik niet meer. heeft iemand tips voor een motor evt in combinatie lipo's en regelaar. alvast bedankt |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
filmpje van 12 cellen 33mm propje ik heb nog geen tijd gehad om andere te kopen. motor was na 2 setjes accu's nog maar handwarm http://www.youtube.com/watch?v=1yL9wv48Li4 Laatst gewijzigd door Leon325i; 2 maart 2010 om 19:37 |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
hallo Leon, Het toerental lijkt goed op 12 cellen, maar het schroef is te klein. Eerst proberen met groter schroef, daarna kun je eventueel cellen ''bijplakken''.
|
| | |
| | #38 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Leon, Zoals Bob zegt, een grotere prop, die 33K staat schuim te kloppen... Minstens een 42K, liever een 45K, maar dan wél tussentijds de temperatuur van motor en regelaar controleren! Zonder waterkoeling gaat een grote prop niet goed. Groeten, Jan.
| | |
| | #39 (permalink) |
| YouTube - Kanaal van ehhik 44mm propje YouTube - Kanaal van ehhik 42mm propje alleen erg donker ik had geen tijd om eerder weg tegaan morgen weer een dag om het even goed te testen. motor wordt na 3 runs goed warm tegen heet aan. ik heb wel een koelmantel mee genomen maar nog niet gemonteerd omdat ik eerst wou weten hoe hij het nou deed. maar hij vaart erg leuk en soepel. nogmaals erg bedankt. en mochten er nog tips zijn die het beter kunnen maken hoor ik het erg graag. Gr Leon |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Hallo Leon, Da's al een stuk beter! De motor klinkt, alsof 'ie met de 42 mm prop wat meer op toeren komt, de 44 mm wurgt de toeren wat af. Welke cellen heb je in de boot en hoe ver voor het varen waren ze geladen? ik vraag dit, omdat NiCads en NiMH eigenlijk warm van de lader de boot in moeten, dan leveren ze het meeste vermogen en gaan het langste mee. Koude NiMH krijgen het behoorlijk voor hun kiezen, zeker als ze de dag vóór het varen geladen zijn, en niet vlak vóór ze in de boot gaan, nog even 'nagedrukt 'worden aan de lader, zodat ze écht vol en warm zijn. Zoals je zelf al zegt, kom je niet om waterkoeling heen, helemaal als straks de buitentemperatuur en de watertemperatuur wat hoger worden. Als je een tutorial voor de mantelkoeling wilt, stuur me dan even je mailadres per PB. Heb je een paar foto's van het binnenwerk van de boot? Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. Laatst gewijzigd door pompebled; 3 maart 2010 om 21:10 |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
de cellen die ik heb zijn ouwe panasonic's en dan echt oud. heb 4 setjes 3000mh en 2 setjes 1500mh (het waren 7,2 packs van mijn auto's) dus nou 2 sets 14,4 3000mh en 1 14,4 1500mh ik haal ze van de lader als ik ga varen zeg maar. zijn idd nog warm als ze de boot in gaan. foto's maak ik morgen even. en een pb is onderweg. thnx voor de hulp |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
daar is ik weer nou kan ik dit motortje krijgen van iemand heb geen fotos ervan maar wel de specs. is dit wat voor mijn bootje ?? ![]() ![]() ![]() van mijn huidige weet ik helemaal niets Laatst gewijzigd door Leon325i; 4 maart 2010 om 16:39 |
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Hallo Leon, De afmetingen zijn van een 600 motor, ik ga ervan uit, dat er nu een 700 motor in je Arrow ligt. In dat geval is een 600 motor een forse stap achteruit, die motor is véél te klein voor die romp. Meet je motor eens na, de Ø zou rond de 45 mm moeten liggen, en de lengte van de behuizing zo'n 66 mm. Maak eens een plaatje van het huidige binnenwerk. Groeten, Jan.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |