![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2010 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 40
|
Hallo, ik heb door de kinderen weer mijn oude hobby uit de schuur getrokken. en ben nou bezig om een bootje te laten varen. het bootje is van het merk Graupner en type ? ik weet het niet. en er zit een 12v borstelmotortje in. nou mis ik de as dus die wil er een nieuwe set in plaatsen. en er is een tussen stukje weg. een foto zeg meer als 1000 worden dus ![]() ik heb 2 kopelings setjes maar die zijn te lang. wat heb ik precies nodig ? ik hoop dat jullie me kunnen helpen totaal schot. ![]() Alvast bedankt. Gr Leon |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Leon, Je boot is een Graupner Arrow. De sturende aandrijving is leuk voor een originele nitro aandrijving, maar meteen beetje potente electromotor vaar je 'm relatief snel aan gort. De prop op de foto is een onderwaterschroef voor een schaalmodel, voor een speedboot als deze heb je een hydroprop nodig, uit de Graupner 2318.xx serie. Als je er niet teveel geld wilt insteken zou ik er een passende universele kruiskoppeling (waarschijnlijk van Raboesch) bij zoeken en de boel verder opbouwen. Wil je er wat langer plezier van hebben dan zou je een stinger met een apart roer kunnen overwegen, een stuk sterker, wrijvingsarmer en stiller dan de oude Graupner 'oplossing'. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
nou het mag wel wat kosten hoor moet ook wel een beetje heel blijven maar wat ik lees nou dingen dat ik denk waar heb je het over ![]() ik heb graag wat meer info die prop is idd niet goed die zat in mijn rc-koffer en die kleine draaide hem erop p.s bedankt voor de antworden Laatst gewijzigd door Leon325i; 18 februari 2010 om 21:59 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Leon, Sorry, ik was even vergeten, dat je opnieuw 'opstart'... Een robuuste motor regelaar combinatie: Modellbau-Regler.de Shop - AS16-100 BEC Lipo & 700er Voorbeeld van een stinger: aluminum adjustable stinger drive 4mm shaft full set on eBay (end time 19-Mar-10 04:55:07 GMT) Of een stabiele starre as: Profi Wellenanlage 2 mm mit langem 4 mm Endstück, 44,90 € Voorbeeld van een roer: aluminum rudder with water pickup 21 engine rc boat on eBay (end time 27-Feb-10 02:35:25 GMT) Samen met een 4S Lipo of 12-14 cellen NiMH kunnen je kinderen ook met de Arrow varen, helemaal, als je er voor hen een iets kleinere prop achter hangt, tot ze aan de snelheid gewend zijn. Met bovengenoemde spullen kom je op een 35 - 40 km/h. Voor een ABS romp, die al eens 'gepest' is met nitro, is dit wel ongeveer het maximum; ABS veroudert en wordt stug in de loop van de tijd. Wil je sneller, dan zal de romp verstevigd moeten worden met glasweefsel en epoxy. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. Laatst gewijzigd door pompebled; 18 februari 2010 om 22:08 |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 26 februari 2008 Locatie: Jabbeke W-Vl België Leeftijd: 47
| Ik heb ook zo'n Arrow van Graupner mét de originele aandrijving, maar wel met een 820BB Turbo Racemotor op 18 cellen. Met deze opstelling kan ik niet voluit varen, de boot heeft teveel last van propwalking. Ik heb al een starre as zoals in de vorige post liggen, maar ben er nog niet toegekomen deze in te bouwen.
__________________ Mvg. Speedy Bob. ![]() Hoe meer water, hoe meer vreugd !!!
|
| | |
| | #12 (permalink) |
|
De koppeling die Speedybob aangeeft is de flexkoppeling tussen de (800) motor en de Ř4 mm schroefas. Leon mist de universele koppeling die eruit ziet als deze: Hobby-Lobby Modellbau - Graupner Wellenkuppler Ř 4,0 / 4,0 mm , #354.4 354.4 Ik heb m'n twijfels, of die een 700 of 800 motor aan zal kunnen, in een schaalmodel van een MTB zag ik bij de eerste testrun een deel ervan afbreken en 'ploep', overboord verdwijnen, en daar zat de koppeling tussen motor en schroefas, dus niet in een sturende as, zoals bij de Arrow. Ik denk, dat een Raboesch koppeling een betere kans heeft om het lang uit te houden: Hobby-Lobby Modellbau - Kardankuppler Nylon , #106-40 106-40 Denk eraan, dat je de inserts apart moet meebestellen. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 26 februari 2008 Locatie: Jabbeke W-Vl België Leeftijd: 47
|
Hallo, Sorry, ik had het niet goed gelezen, het is inderdaad zoals Pompebled aangeeft, een universele koppeling van Graupner. Deze zit er bij mijn Arrow nu toch al al een paar jaar en deze drijft mijn 45mm schroef aan zonder problemen Je mag de roeruitslag wel niet op z'n maximum zetten, want anders hoor je wel het toerental inzakken én de koppeling knarsen.
__________________ Mvg. Speedy Bob. ![]() Hoe meer water, hoe meer vreugd !!!
|
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 11 augustus 2002 Locatie: R'dam-Prinsenland Leeftijd: 62
|
Is ombouwen op 3,2mm flexas niet handiger ? Staartstuk wordt/blijft dan een 'Lenkstrut / steerable-drive'. Propas 4 of 5mm > M4 --flexas ingelijmd. Teflon binnenas dicht dan tussen romp en drive af. Noodzakelijke om/verbouw van het staartstuk kan ik wel voor je doen. Voorbeeld van een 'Lenkstrut / steerable-drive'
__________________ Hen(dric)k ; Naviga FSR-V15 NL-13 Driven by CMB-RS91 |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Jan en Bob thnx maar ik heb maar 44mm ruimte om de koppeling te plaatsen die dingen die al gezien heb zijn langer @ jan die hobby-lobby-modellbau.com kan je daar makelijk bestellen en betalen, vezendkosten hoog ? dat is vaak bij duitse verkopers op ebay wel ik heb er zelf ook 2 liggen die ook te lang zijn @ Henk (hendrick) daar heb ik ook naar gekeken maar ik zie zoveel dingen staan die totaal nieuw zijn voor mij. ik heb ook een nieuwe as voor die boot nodig dus het zou moeten kunnen lijkt mij. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |