![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
| Citaat:
Eigenlijk is het een simpel rekensommetje: 8,4 V x 5000 = 42000 rpm 42000 : 11,1 = 3783 KV Wil je dezelfde snelheid houden moet je een motor met die KV uitzoeken. Je zult dan sneller zijn, omdat de Lipo minder weegt dan de 7 cellen NiMH. Domweg dezelfde motor op 3S levert 55500 toeren onbelast op, dan houdt je geen prop heel... Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 augustus 2010 Locatie: Leidschendam Leeftijd: 37
| Citaat:
ik zit nu te twijfelen tussen de Feigao 380 7L (4300), of de 380 8L (3600). Volgens je berekeningen kunnen ze allebei 3S aan, maar wat zou je aanraden voor een rigger van 60 cm. | |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Paolo, Beide motoren kunnen inderdaad, met de 3600KV motor zou je het iets lagere toerental kunnen compenseren met een grotere carbon of een even grote (34 mm) metaalprop; die flexed namelijk niet en is daardoor effectiever. Bij de 4300KV zul je waarschijnlijk een iets kleinere prop moeten nemen, om op dezelfde snelheid uit te komen, maar, maar als de motor een 34,5K kan trekken en de eindsnelheid is hoger, waarom niet? De vraag is, of een carbon prop heel blijft bij zulke hoge toeren... Vandaar ook mijn suggestie met betrekking tot een metaalprop. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Citaat:
Ik ga denk ik toch voor de 4300KV aangezien ik wel een paar metalen props heb liggen, en ik toch wel heel snel wil gaan (wil er minimaal 100 km/u mee varen) YouTube: Lindenau Rigger RC. PS. heb je nog een suggestie aan wat voor soort/merk 3S lipo ik moet denken? In ieder geval bedankt voor je uitleg, groeten Paolo. | |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Hallo Paolo, Mooie vaarstek heb je daar, met luxe steiger! Een paar suggesties; gebruik een stander als je de boot afplakt en loshaalt, hoe voorzichtig je ook bent, de glijvlakken van de sponsons beschadig je op de duur toch en dan is ook het vaargedrag beinvloed (meestal niet in positieve zin...). Hoe heet was de motoras in het filmpje? Als 'ie behoorlijk 'auw' was zou ik een mantelkoeling om de motor doen in plaats van een spiraal, omdat je met Lipo's aanzienlijk méér vermogen tot je beschikking hebt en de motor dat vermogen ook zal gebruiken. Meet en weeg hoeveel ruimte je hebt en zoek aan de hand daarvan een 3S Lipo uit bij Hobbycity, de nieuwe Nano schijnen erg goed te zijn, maar met een Turnigy of Zippy van 25-30C kun je ook goed uit de voeten bij zo'n licht lopende rigger. Hoe mooi je vaarstek ook is, hij is wat krap, zeker als je nog sneller vaart straks, je gaat/moet in de bochten te veel van het gas; doel van de oefening is om de rigger in plané te houden, ook in de bochten, het telkens opnieuw opstarten vreet stroom, dus iets ruimere bochten en het gas er zover op houden, dat de boot niet terug zakt in het water! Groeten, Jan.
| | |
| | #21 (permalink) |
|
He Jan bedankt voor je goeie tips, ik zal in het vervolg een standaard gebruiken voor het afplakken. Heb ik gelijk nog een vraagje over de onderkant van de sponsen, sommigen beweren dat je die licht moet opschuren voor een beter vaargedrag, andere beweren weer van niet. Het plasje is inderdaad net te klein om lekker voluit te gaan (maarja is bij ons achter dus wel makkelijk), dat zie je goed bij de HPR van me zwager Meestal gaan we varen bij de vlietlanden, is veel groter. Motor was niet echt heet maar je voelde het wel, er komt inderdaad wat je zegt een mantelkoeling op de nieuwe motor. Tenslotte was mijn vaargedrag inderdaad niet om over naar huis te schrijven Laat nog ff weten over de onderkant van de sponsen. Groeten P. |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Hallo Paolo, Het opruwen van de glijvlakken zorgt ervoor, dat er zich een waterfilmpje aan het oppervlak hecht, daar vaart je boot dan op (watersmering als het ware). Ik vraag me echter af of je bij een rigger, met hele kleine vlakjes het verschil in snelheid zult zien. Ik heb eens een test gedaan met twee identieke monohulls, ééntje glad gepoetst en eentje dof geschuurd (korrel 600 waterproof in de lengterichting schuren). Met dezelfde motorisering en accu's was de geschuurde versie nét iets sneller, zowel in acceleratie als in topsnelheid, niet schokkend, maar voldoende om nét eerder bij de volgende boei te zijn. Een monohull heeft een veel groter benat oppervlak, bij een rigger zou je het dan vooral bij het accelereren en uitglijden moeten kunnen zien, maar ik denk, dat het bij jouw rigger vooral tussen de oren zal zitten als je de loopvlakken dof schuurt... Groeten, Jan.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |