Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Speedboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 oktober 2011, 13:59   #31 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door akwikkers Bekijk bericht
ik ben inmiddels in het bezit van een schroefas (zonder lagers, mhhhh?)
Hallo Arno,

Een schroefas heeft ook geen lagers, die zitten in de buis, waar de schroefas in draait, de schroefaskoker.
Als je die niet hebt dan zie ik het donker in wat betreft de waterdichtheid van de huiddoorvoer van je schroefas.

Als je met 'zonder lagers' bedoelt, dat de schroefaskoker over de hele lengte strak om de schroefas heen past, dan heb je een kolossale rem op je aandrijving, zeker als je de as invet, je wilt niet weten hoe zwaar dat draait.

Zelfs in de meest goedkope schroefaskokers zit aan weerkanten minimaal een lagerbusje, zodat de as alleen aan de uiteinden gelagerd is.
De ruimte tussen de koker en de as vul je met dun(!) vet of uierzalf, zodat de boel waterdicht is.

Groeten, Jan.
Oud 21 oktober 2011, 15:17   #32 (permalink)

akwikkers's schermafbeelding

Standaard

uiteraard bedoel ik de schroefaskoker, na betere inspectie zie ik inderdaad lagerhoesjes aan de uiteinden, bij lagertjes denk ik onmiddelijk aan kogellagertjes.
bij een schroefaskoker is dit dus anders.

ik dacht eraan om de koker in te spuiten met teflonspray, is dat wat?
Oud 21 oktober 2011, 18:50   #33 (permalink)

Standaard

Citaat:
ik dacht eraan om de koker in te spuiten met teflonspray, is dat wat?
Hallo Arno,

Vóór de koker in de boot gelijmd zit zou ik er niks in spuiten, als je morst houdt er geen lijm meer op...
Ook moet je de buitenkant van de koker goed opruwen op de plaats waar 'ie door de bodem steekt voor de betere hechting.

Als de schroefas méér dan een paar centimeter vrij onder de boot uitsteekt, is het aan te bevelen om de driehoek tussen boot en schroefaskoker op te vullen zodat de koker steun heeft, anders loop je het risico dat de hele handel krom gaat als je eens ergens overheen vaart.
Dit kan van hout, maar ook kun je er een messing plaatje voor gebruiken, dat aan de koker gesoldeerd wordt en in een zaagsnede in de boot wordt vastgelijmd, extra stevig.

Omdat de koker onder water begint en pas in de boot boven de waterlijn komt (als het goed is), zou je teflonspray kunnen gebruiken, echter, dit spoelt vrij snel eruit en dan heb je geen smering en wél water in je schroefaskoker.

Uierzalf werkt dan veel beter, omdat dit amper zal uitspoelen.

Pas als de koker in de boot zit en alles is geverfd, vul je de koker deels met uierzalf, duwt de as er in terwijl je een vinger in de boot op de koker houdt, om te voorkomen dat het wurmpje uierzalf in de boot terecht komt en klaar ben je.

Een smeerpijpje, binnen in de boot op de schroefaskoker gesoldeerd, maakt het bijvullen met nieuw vet/uierzalf met een injectiespuitje een fluitje van een cent.

Groeten, Jan.
Oud 2 november 2011, 13:22   #34 (permalink)

Standaard update

we zijn nog niet heel veel verder maar het eind aan het wachten lijkt in zicht te komen.
het bootje is klaar om gepolyestherd te worden. uiteraard nog even ontvetten met aceton.
inmiddels heb ik ook het glasweefsel binnen, ik heb 3 verschillende diktes besteld zodat ik kan kijken welke dikte het beste werkt. respectievelijk 25 grams, 50 grams en 80 grams.
het is uiteindelijk een projectje om er achter te komen hoe het lamineren werkt ter voorbereiding op mijn oude project de bolkow heli romp.
vandaag ook de waterdichte vaarregelaar binnengekregen, 50 ampere voorwaarts en 20 ampere achteruit, moet wel lukken volgens mij.
nu is het alleen nog even wachten op mijn weegschaaltje.
de keuken weegsschaal is niet secuur genoeg.
we houden jullie op de hoogte.
Oud 2 november 2011, 17:36   #35 (permalink)

Standaard

Citaat:
nu is het alleen nog even wachten op mijn weegschaaltje.
we houden jullie op de hoogte.
Hallo Arno,

De kleine hoeveelheden die ik bij zulke klusjes nodig heb doseer ik met twee injectiespuiten van 10 CC, uiteraard ééntje voor de hars en eentje voor de harder (en niet per ongeluk verwisselen...)

Dat gaat bij epoxy, waar de verhouding nog nauwkeuriger luistert dan bij polyester, uitstekend.

Groeten, Jan.
Oud 3 november 2011, 10:20   #36 (permalink)

Standaard

sorry maar ik zal het nog eens zeggen ,want het stoort me

epoxy heeft geen harder!!

het zijn 2 monomeren die samen reageren tot 1 polymeer ( de kunststof), daarom dat ook de verhouding juist moet zijn of je zit met een niet weggereageerd component

polyester : 1 monomeer polymeriseert tot een polymeer , de reactie moet in gang gezet worden hier is dus in de meeste gevallen wel sprake van een "harder" toevoegen,de hoeveelheid van deze " harder" mag/kan varieren

mvg
Ben44 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2011, 11:04   #37 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pompebled Bekijk bericht
Hallo Arno,

De kleine hoeveelheden die ik bij zulke klusjes nodig heb doseer ik met twee injectiespuiten van 10 CC, uiteraard ééntje voor de hars en eentje voor de harder (en niet per ongeluk verwisselen...)

Dat gaat bij epoxy, waar de verhouding nog nauwkeuriger luistert dan bij polyester, uitstekend.
ha, das ook een idee ja, ik gebruik polyesther en op de verpakking staat dat ik 3 % harder dien te gebruiken, is dit niet erg weinig?
is hars uit de bouwmarkt.
hoeveel heb ik eigenlijk per deel (bv onderkant) nodig qua grammen hars
ik heb echt geen idee hoeveel ik de eerste keer moet gaan klaarmaken.
was van plan 100 gr polyester te gebruiken voor de onderkant.
als ik dan over heb gebruik ik dat voor nog wat proefstukkjes voor mijn ronde heli romp.
wat denken jullie van 100 gr, is dat erg weinig of erg veel
Oud 3 november 2011, 12:52   #38 (permalink)

Standaard

Hallo Arno,

De mengverhouding van polyester staat op de verpakking en verschilt minimaal per fabrikant, de hoeveelheid van 3% is prima, gebruik je (veel) meer dan ben je aan het overkataliseren en gaat de reactie enorm snel en wordt er veel warmte gegenereerd (dit gebeurt al in het potje waarin je de boel dan mengt, dus daar heb je niks meer aan).

Afhankelijk van hoeveel het hout opneemt zou je met 100 gram een heel eind moeten kunnen komen.

Groeten, Jan.
Oud 3 november 2011, 18:43   #39 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben44 Bekijk bericht
sorry maar ik zal het nog eens zeggen ,want het stoort me
epoxy heeft geen harder!! mvg
Hallo Ben,

Ik neem aan dat je het over mijn reactie op de vraag over het afwegen/meten van de componenten van Arno hebt?

Dan moet je zorgvuldiger lezen
Ik heb het niet over de harder, maar over de mengverhouding van epoxy...

Je hebt natuurlijk gelijk, maar zelfs fabrikanten als Romar-Voss zetten op de blikken respectievelijk 'Epoxy hars' en 'Epoxy harder', waarschijnlijk omdat dat zo in de volksmond genoemd wordt...

Anders krijg je van dit soort conversaties:
Vraag:"Kun je me even de monomeer aangeven?
Antwoord: "Welke van de beide?"

Groeten, Jan.
Oud 3 november 2011, 20:45   #40 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

...En om het verhaal van Jan even kracht bij te zetten: Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.
Hoe fout het ook is, zo noemt "men" het wel...
setsunakaede is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2011, 21:08   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pompebled Bekijk bericht
Hallo Arno,

Groeten, Jan.
Jan , ik lees toch in deze tekst dat je spreekt van het hars met zijn harder zowel bij polyester als epoxy?

ik zou gewoon willen dat men ivm epoxy niet meer spreekt over een "harder" want dat is gewoon onjuist en verwarrend want zo krijgt een leek de indruk dat de hoeveelheid "harder" niet echt exact moet zijn of erger ,dat hij er maar zeker wat extra bij mengt zodat het lekker hard wordt

je merkt het ook in deze discussie : men is het al zo gewoon ( door de epoxy-lijmen)dat er veel "harder" bij het hars moet toegevoegd worden dat men zich zelf begint af te vragen of 3% harder bij polyester wel genoeg is! !

bij epoxy zou het gewoon beter zijn component 1 en component 2 als benaming op de retailverpakking te gebruiken zodat zelfs een leek beseft dat beiden even belangrijk zijn ( gebeurt trouwens meestal op de verpakkingen van industriele hoeveelheden)

aan setsunakaede : sorry maar het is gewoon fout ,het is een verkeerde benaming hoe veelgebruikt ze ook is

en nu ga ik stoppen want ik begin te drammen )

mvg
Ben

Laatst gewijzigd door Ben44; 3 november 2011 om 21:15
Ben44 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2011, 21:57   #42 (permalink)

Feagle3's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Ziet er prima uit, goed bezig man !!

Citaat:
Click the image to open in full size.

eindelijk een fotootje van mijn projectje. ik ben klaar om hen te bekleden met polyester.

ik ben inmiddels in het bezit van een schroefas (zonder lagers, mhhhh?) 2 regelaars, toch maar een nieuwe gekocht die ook achteruit kan, lijkt me wel handig voor mijn zoontje wanneer hij in het riet zit, zender en ontvanger (had ik al) servo, 600 motor, 7,2 accu, motormount, roertje, schroefje en koppeling, alles wat ik nu nog nodig hebt is een koelspiraal.

het idee is om nu eerst te lamineren dan alles in te passen, te lakken en dan pas definitief opbouwen. nog geen idee hoe ik het kapje ga maken.

Click the image to open in full size.
hierboven de ruimte die ik over heb om alle hardware te plaatsen.
Feagle3 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2011, 22:53   #43 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben44 Bekijk bericht

aan setsunakaede : sorry maar het is gewoon fout ,het is een verkeerde benaming hoe veelgebruikt ze ook is

en nu ga ik stoppen want ik begin te drammen )

mvg
Ben
Ben,
Ik weet hoe erg vaudt het is, ik ben afgestudeerd bij een composiet-verwerker. Punt is alleen: Iedereen gebruikt nu eenmaal die benamingen, dat ga je er nooit nicht never njet meer uitkrijgen. Iets met gelijk hebben, en gelijk krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel.
We kunnen beter gewoon de mensen die de vragen stellen naar beste eer en geweten antwoorden. Per slot van rekening zijn de vragenstellers het verstandigste groepje hobbyisten: Bij twijfel eerst nazoeken/navragen, ipv gewoon lukraak gaan klooien

Zo, en nu stop ik er ook weer mee Tijd voor weer wat foto's van de bouwer
setsunakaede is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2011, 08:04   #44 (permalink)

Indoorvlieger's schermafbeelding

Standaard

Dat van die benamingen is net zoiets als met het woord "stopcontact". Volgens de NEN 1010 is dat de benaming voor de combinatie van een stekker (officieel "contactstop") en (wand)contactdoos, maar in de volksmond bedoelen de meesten daarmee alleen het deel wat op de muur zit...
Oud 4 november 2011, 10:01   #45 (permalink)

Standaard

zo is het! en nu houden we op over wel of niet "harder"
daar is dit draadje niet voor bedoeld.
heel binnenkort hoop ik op update foto's want ook mijn weegschaaltje is binnen dus niets staat er nu nog in de weg om te beginnen.
tot zo ver dank voor alle hulp en advies betreffende glasweefsel en zijn harsen, nu gaan we weer verder met andere vragen.
gr Arno
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten