![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 21 augustus 2009 Locatie: Lent Leeftijd: 29
| Citaat:
Jan bedoeld dat je link niet klopt, klik er zelf maar eens op: Graupner Drive/propulsion sets for boat models | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2005 Locatie: Hattem Leeftijd: 36
|
Door de motor iets minder rechtop te zetten, maar meer schuin kun je al ruimte winnen. Propellors zelf maken, zou ik niet aan beginnen. Een semi-submerged prop (oftewel hydro-prop) is effectiever bij hogere snelheden als een onderwater (submerged) prop. En, inderdaad, een hydroprop zal groter uitvallen, dus het moet wel passen. Daarnaast heeft de hydro-prop meer toeren nodig. Echter, slijtage of weerstand op de flex-as is sowieso minimaal, dus daar gaan beide props geen merkbaar verschil maken. Het kan denk ik geen kwaad om strut en flex-as (2,5mm zou mijn voorkeur hebben) als uitgangspunt te nemen voor de ontwikkeling van de outboard-module. H&M heeft goed spul, duurzaam en sterk. [Hydro & Marine --> Flexanlage I voldoet denk ik prima]
__________________ Waarom vol-GFK, met schuim is het ook prima voor elkaar! |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juli 2008 Locatie: enschede Leeftijd: 17
|
oke is goed ik dacht er zelf aan om ook een omloop motor tenemen want die zijn ook minder hoog en wat breder wat ook weer gunstiger uit komt. en meschien moet ik eens kijken naar zo'n gekocht flexas. maar ik wou echt wel met bussen gaan werken. al worden het er dan maar wat meer dan in een recht as. alle beetjes minder wrijving is wat. maar wij hebben op de club wel redelijk wat ervaring met zelf schroeven maken. en hebben daar ook hulp stukken voor zoals eentje om de schroef vrij nou keurig te kunnen buigen. maar heb hier even het ontwerp zoals ik hem nu in het hoofd heb: ![]() en nog een kleine update van het afschuinen van die kiel:
__________________ carson cr-4 tamiya tt-01 kyosho mr-02 en binnen kort mr-03 2,5cc crecker box |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
zoals je kunt zien is die kiel nog niet helemaal perfect. maar we komen er wel is ook wel een gepriegel hoor maar volgens mijn ziet hij er nu ook schever uit door de manier hoe ik de foto heb gemaakt.
__________________ carson cr-4 tamiya tt-01 kyosho mr-02 en binnen kort mr-03 2,5cc crecker box |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
ik moet zeggen je hebt wel gelijk over die link ze hebben echt hele mooie dingen, regelaars die zelfs in duitsland worden gemaakt wou. maar helaas hangt er wel een prijs kaart je aan. wat een mooie buitenboord motor dit: Hydro & Marine he shit geen die directe link. moet je maar eens kijken bij nieuwe dingen en dan een thundertiger. maar ik ga weer verder kijken bedankt voor de link
| | |
| | #21 (permalink) |
|
720gram! Erg veel gewicht. Maar het plaatje van de ThunderTigerPro Outboard module laat wel een motor zien die iets schuin staat. Kortom, dat betekent dat je niet 45gr hoeft te overbruggen, maar bijvoorbeeld nog maar 40gr. Op de flex-as en strut zou ik nu 'ns niet bezuinigen (maar ik voel met je mee, het doet wel pijn in de portemonnaie). De staalplaat 6mm, vervang die gerust door 2mm carbonplaat. Onderschat de enorme kracht van carbonplaat niet, ik gebruik 2mm als turnfin op mijn Hydro II met +100kmh. Een 28mm inrunner is denk ik ideaal. Wat je alleen nog moet achterhalen is het benodigde toerental en zelf zul je nog moeten bepalen of je op 2s of 3s gaat varen. 3s lijkt mij wel ideaal, omdat je dan met een relatief kleine regelaar toe kan. Het is ook maar een klein bootje, dus een 50Amp regelaar met waterkoeling kan wel 'ns voldoende zijn in combinatie met een Leopard 2845. Wie heeft een suggestie voor wat betreft toerental/ prop?
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
| Citaat:
Hydro & Marine Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Voor modellen van 60 - 80 cm... Ziet er niet slecht uit. Jammer dat H&M er de maten niet bijzet. Afgaande op het plaatje lijkt me een maat kleiner misschien meer geschikt voor de Poncelet.
| | |
| | #24 (permalink) |
| waar ik wel aan zat tedenk de buitenboord op de zelfde manier temaken al thundertiger een beetje. en dan bestel ik de tandwielen van want die zien er wel nice uit. en dan flex as van wat jij zij of die zelf gemaakt die we nog hebben liggen dan moet ik nog even kijken. maar jij had het over zo'n Leopard motor maar ik vind die toch wel wat aan de dure kant. en ik moet zeggen dat ik betere ervaring heb met de ik hobbyking motoren dan die merk motoren. want al die merk motoren die gaan bij mij constant stuk en de hobbyking dingen niet. dus was wel van plan om de elektronica gewoon bij hobbyking vandaan tehalen. en de regelaars die ik daar haal zijn ook altijd goed. want als je echt die hele goedkope hebt is prut. maar die een slagje duurder zijn, zijn wel oke en dat is nog steeds goedkoop. ik ga denk ik op een 3cell varen. wacht dacht je van deze motor: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 480S BL Inrunner Motor w/ Impeller 1500kv of deze: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 3536-1200kv Brushless Outrunner Motor is alweer iets tammer maar gaat denk ik ook hard zat. en heeft ruim 500watt vermogen lijkt mij zat. en dan hoeft er ook niet zo's mini schroef onder dan bij zo'n hard lopende motor. en als die een km of 30 a 40 gaat ben ik al ruim tevreden want anders maak je hem toch alleen maar stuk. of deze: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy D3536/6 1250KV Brushless Outrunner Motor er is genoeg mooi's en kan ik ook op een 4cell lipo varen met alle 3 de voorgestelde motoren. dan dacht ik er aan om 2, 2cellen lipo's in serie tezetten. en dan ook nog een 3cell pak er bij tehalen. dan kan ik een beetje prutsen en kijken op welke voltage hij nu het mooiste vaart. dan haal ik denk ik 3 wat kleiner accu's dan wat ik nu thuis heb liggen. dus een ampere of 3 ook in verband met gewicht. en dat is als regelaar: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 160A 1:8th Scale Sensorless ESC w/Fan iets met minder amp is er niet die ook tot 4cell kan en een achteruit heeft. op zich kan dit ook wel. ik heb thuis nog zat schroeven maar nog kijken wat ik daar mee doe. ga denk ik toch eerst op van de lelijk kunstof dingen varen die ik nu heb. en als ik mooi voormaat je heb ga ik die bestelen in messing of maak hem zelf. maar zit er meschien toch ovee tedenk om een onderwater schroef tenemen omdat makkelijk is met een buitenboord, of maakt het niks uit?
| | |
| | #25 (permalink) |
|
dit moest als eerste aliniea: precies wat ik al dacht ik vond de radius ook al wat aan de groote kant. ik dacht ook als dat ze ook met tandwielen werkte vandaar dat motor ook warschijnlijk iets onder een hoek staat. maar ik heb ook verder zitten tekijken op de site maar kon weer geen gegevends vinden of het formaat van de motor. wel kon je een een pdf van deze motor dowloaden maar toen ik dat deed stond er alleen maar rare onzin in. meschien dat ik hem dit jaar op dormund nog zie maar hoop niet dat ik zo lang nog over deze boot ga doen
| | |
| | #26 (permalink) |
|
maar waar al dat staalplaat omdat ik dat gratis van school kan krijgen. en ik alles straks elkaar kan solderen en lassen. ik kan dacht er nu aan op de koker van het as tussen de plaat delen te solderen en dat kleine stukje 6 mm is makkelijk voor de bevestiging aan de boot. maar zal er nog een tekening van maken om het allemaal wat duidelijker temaken.
| | |
| | #27 (permalink) |
|
kijk en nu kan ik ik alles mooi makkelijk in elkaar solderen of lassen. maar ik moet nog kijken wat ik precies ga doen meschien dat ik het wel dunner neem bijvoorbeeld de plaat waar ik de koker in zet 1mm volgens mij is dat ook sterk zat.
| | |
| | #28 (permalink) |
| Lid sinds: 24 april 2005 Locatie: Leeuwarden Leeftijd: 25
|
Je idee is leuk, maar 3 en 6mm plaatstaal achter je romp... Denk niet dat dat gaat werken! Het geheel wordt daar veel te zwaar door. probeer het eens te construeren met epoxy plaat. Makkelijker te verwerken EN lichter van gewicht. Succes!
__________________ Never underestimate a woody 'Flat Cat': 115 km/h @ Henschotermeer '11 |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Beste Mike, Zoals ik ook al aangaf: 2mm CFK of GFK is sterk zat, goed te bewerken en licht van gewicht (iedere gram is er één te veel). Indien mogelijk, uw berichten van interpunctie voorzien, want dat leest prettiger.
| | |
| | #30 (permalink) |
|
Ja weetje jurriaan ik maar wat maar ik denk dat ik die 3mm staal plaat ga vervangen door 1mm of nog dunner maar dat wil ik morgen een beetje gaan proberen wat hard genoeg. Maar mijn post hier voor geeft mijn idee weer waarom ik dat stukje 6mm nodig ben. En dat van 6mm zit ik aan tedenken om van 5mm temaken. En dat is ook maar een klein stukje hoor wat zo dik is. en het totaal wat ik aan staal nodig ben zal me niet eens verbazen dat ik meschien ergens rond de 100 gram zit aan staal. Maar hoe de instructeur dat op de club altijd mooi verwoord: ik moet er nog even overbroeden. En op zich is carbon plaat ook wel mooi maar, eigenlijk staat staal wel beter bij zo'n oude boot
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |