![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 november 2011 Leeftijd: 25
|
Hallo, Ik heb hier al een hele tijd een monohull staan met 2 jet2's van graupner, ooit voor weinig ergens op de kop getikt. Nu zitten daar 2 speeds 700BB op, wat eigenlijk niet leuk(lees niet snel genoeg) vaart op 2x 10 cellen. Nu wil ik brushless gaan inbouwen, voor een leuk prijsje. Maar wat kan ik aan de jetdrives hangen zonder meteen de boel te slopen...? Het model is vrij groot en redelijk zwaar. Als t allemaal een beetje betaalbaar blijft wil ik misschien later wel over gaan op 4S lipo, maar voorlopig heb ik er nog 6 10Cellen NiMh packs bij, dus vind t een beetje zonde geld om dat meteen te doen, aangezien ik normaal ook alleen op t asfalt zit. Yannick |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 26 februari 2008 Locatie: Jabbeke W-Vl België Leeftijd: 48
|
Die 700BB kunnen mits waterkoeling 12 tot 14 cellen aan, per motor wel te verstaan. Hij zal dan wel wat leuker( sneller) varen
__________________ Mvg. Speedy Bob. ![]() Hoe meer water, hoe meer vreugd !!!
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 27 november 2011 Leeftijd: 25
|
Misschien moet ik dat dan maar eens proberen... Ook zitten ze nu met een 2:1 vertraging op de jet (origineel graupner). Deze wil ik er ook wel uithalen, dat scheelt weer een beetje verlies... maar zouden de motoren dat trekken?
|
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Welk type zijn de speed 700 motoren? Daarmee bedoel ik: wat staat er nog bij speed 700 BB op de motoren gedrukt? Er bestaan nl. 5 soorten 700BB motoren.
|
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Deze kunnen 14cellen aan(16.8V). Ik zou de originele opstelling proberen met 2x 14 cellen, als de snelheid dan nog niet voldoet, kun je nog altijd de overbrenging weghalen. Wel regelmatig de temperatuur v/d motoren checken, dus na een paar minuten. Als ze te warm zouden worden, kun je er waterkoeling op plaatsen. Dus proberen maar
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Yannick, Ik weet niet waarom de eerste eigenaar er een reductie tussen heeft gezet, want de Jet 2 zou eigenlijk direct aangedreven moeten worden door een 700 9,6V Neodym motor op 12-14 cellen NiMH (of 4-5S Lipo). De BB Turbo zijn iets minder krachtig, maar moeten ook minimaal op 12 cellen worden bedreven. Op 10 cellen zal het inderdaad een tamme bedoening zijn, helemaal als er ook nog een reductie tussen zit, dan blijft er weinig gang over... Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juni 2010 Locatie: Sint Gillis Waas
|
Hallo collega's Snel even voorstellen, ik ben Alain en doe al wat jaartjes aan modelbouw. Ik zit een beetje met hetzelfde probleem als Yannick. Ben ook de Azimut aan het bouwen, maar de aandrijving geeft mij veel problemen, stress en ROOK. Ik heb van in het begin de overbrenging weggelaten. Heb eerst 2 x speed 700 neodyms geprobeerd op 3s, met en zonder koeling, geen succes. Daarna 2 x speed 820 turbo race op 3s, met koeling, geen succes. Telkens na een tijdje smoort er wel eentje door of de koolborstels vliegen rond mijn oren. Gisteren nog eens gaan testen met brushless. 2 x 120A regelaars Seaking 120A en 2 x motor Seaking 3060KV. Per set is een waterkoeling voorzien en werkt perfect. Gevaren op 4s met de zender op 60%, dus net iets meer dan 50% van zijn capaciteit Na een 5-tal minuutjes wilde ik binnenkomen om eens te kijken. Maar helaas denk net te laat uit 1 regelaar kwam reeds een rookpluimpje. De temperatuur van de de motor en regelaar lag rond de 60°. Dit is teveel. Volgens mij heeft een jet aandrijving een pak meer vermogen nodig dan een gewone schroef. Heeft er iemand een idee wat er misschien wel zou lukken. Dacht zelf aan een leopard motor, maar welke. Alain, |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Alain, Een jet kan niet veel meer toeren aan dan 20.000-25.000, een 3060 motor (welke?) op 4S is onbelast bijna twee keer zoveel, dat werkt niet... Om dat te compenseren heb je de zaak op 60% begrenst, waardoor de boel permanent in deellast werkt, dit zorgt voor een enorme warmteontwikkeling, wat zelfs mét waterkoeling niet goed gaat, zoals je hebt gemerkt. Als je op 4S wilt varen, moet je een motor met voldoende koppel en rond de 1600KV uitzoeken, die draait dan voluit, waardoor de zaak aanzienlijk minder warm zal worden. Testruns van 5 minuten zijn véél te lang, twee minuten op z'n hoogst, en dan binnenkomen om eventuele rooksignalen vóór te zijn. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juni 2010 Locatie: Sint Gillis Waas
|
Hoi Jan, Indien ik dan zoals U voorsteld de motor aanpas, zou het probleem opgelost zijn. Maar wat als ik geen volgas geef en een hele tijd half gas geef kom ik toch weer in de problemen. Had hem begrenst omdat ik niet wist waar ik deze keer weer ging uitkomen. Is er ook een mogelijkheid om i.p.v. met de 4s over te stappen naar 2s of 3s. Of blijf ik dan met het zelfde probleem zitten. Mvg Alain, |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
|
Een speedboot is toch om mee te "knallen"? Als je steeds half gas geeft, lijkt me dat je een andere boot in gedachten hebt...
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #14 (permalink) | ||
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Daardoor vermindert de stroom niet. Citaat:
Citaat:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ht=kwadratisch .
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 16 januari 2012 om 21:42 | ||
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
1) Als je het toerental van de motor aanpast, zodat je vol gas tussen de 20.000 en 25.000 toeren zit, dan kun je in ieder geval het volledige potentiaal van de jet gebruiken zonder dat je je motor en/of regelaar opstookt door het permanent in deellast varen. 2) De meeste (goedkope) tweepool motoren worden in deellast erg warm dit heeft te maken met de aansturing door de regelaar (die hier ook niet vrolijk van wordt). Als je niet 70-80% van de vaartijd vol gas vaart, krijg je dus problemen. Naar mijn mening kun je hier ook niet 'omheen werken', door een motor te kiezen, die geen moeite heeft met de jet, want ook een overgedimensioneerde motor wordt erg warm, als je 'm permanent in deellast laat lopen, wat dat betreft werken borstelmotoren beter. 3) Begrenzen op de regelaar werkt in dit geval dus averechts. 4) Op 2S zit je op 22600 toeren onbelast, als dat voldoende is dan zou dat kunnen, echter hoe lager je Voltage, hoe hoger de stroom, als je dan ook nog veel deellast wil gaan varen, dan zou ik maar vast een voorraadje regelaars aanleggen, of gigantisch overgedimensioneerde regelaars gebruiken (200A+). Ik zie eigenlijk niet, hoe je met deze motor je boot in deellast kunt laten varen zonder voortdurend de kans op schade te hebben. HobbyKing R/C Hobby Store : 3660SL 3060kv Brushless Inrunner (WaterCooled) Persoonlijk zou ik het eens proberen met een forse buitenloper van 1600KV op 4S, dan past het toerental, én een buitenloper heeft méér koppel en hoeft dus minder hard te werken. Een buitenloper moet(!)echter wel op een watergekoeld motorspant worden geschroefd, om z'n warmte kwijt te kunnen raken, anders stook je die ook in no time op... Zoiets bijvoorbeeld: Leadershobby.com - Radio Control Hobby Parts Online Retailer and RC Parts distributor Bij gebrek aan informatie (foto's?) kan ik niet zeggen, of je ruimte hebt voor een watergekoeld motorspant Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |