Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Speedboten

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 25 januari 2012, 22:51   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Planje Bekijk bericht
Dat besef ik mij ook heel goed. Maar ik heb eerst gezocht in koeling.
Hallo Martijn,

Je had 'eerst' op dit (of een ander) forum je licht moeten opsteken vóór je je motoren en regelaars op een zelfmoordmissie stuurde...
Dat had je naast een boel frustratie een boel geld gescheeld.

Groeten, Jan.
Oud 25 januari 2012, 23:20   #17 (permalink)

Standaard

Ik heb veel zitten neuzen op dit forum, maar nog niet heel gericht op deze problemen.
Ik heb een leopard lpb motor op het oog. LPB 3674 2200kv. Is dit te hoog? En welke prop kan ik dan het beste nemen?
Intussen ook de flexas schoongemaakt. Zonder olie of vet loopt hij heel soepel. Ik gebruik b-twin grease met teflon, maar begin te twijfelen of dit goed is.
Dank zover maar weer.
Planje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2012, 08:19   #18 (permalink)

eric_laermans's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat: 'maar nog niet heel gericht op deze problemen'

Wederom een prachtig voorbeeldje van externe attributie. Ga zo door!
Oud 26 januari 2012, 21:11   #19 (permalink)

Leeftijd: 28
Standaard

@Planje:
Niet als vervelend bedoeld ofzo, maar dan heeft u niet langer gekeken dan uw neus lang is. Notabene in het topic onder deze is daarover nog gesproken.

Neem een turnigy van hobbyking. Volgens de makers zijn ze van hoge kwaliteit.

HobbyKing R/C Hobby Store : XK3665-2150KV Brushless Inrunner

Kost u omgerekend E 17,50 ...moet te doen zijn. Kunt u op zowel op 4 als 6S varen.

Succes.
Rigger is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2012, 22:41   #20 (permalink)

Standaard

Rigger,
Dank voor je tip. Volgens de beschrijving op HK kan deze motor max 14,8v aan. Op zich prima denk ik. Welke prop kan ik aan deze motor hangen? Volstaat koeling dmv een koelspiraal of moet er een water jacket worden gebruikt?
Martijn
Oud 26 januari 2012, 22:58   #21 (permalink)

Standaard

waterjacket zou niet onverstandig zijn. Het is zelfs sterk aan te bevelen.

Welke prop? ...mag het iets specifieker....onder welke omstandigheden wilt u varen? Welke vaartijd denkt u te willen aanhouden? Wilt u langzaam, snel, of heel snel varen?

Begin met een éénvoudige 40mm K prop van graupner als je 4S vaart.
dan 42, 43.5, 45, 48, 51.....en eventueel een aluminium prop van de fabrikant Tenshock. Dat is dezelfde van graupner alleen omgezet in metaal. Leuk om mee te experimenteren voor dat geld.
Wil je sneller en 'serieuzer' varen, dan komen de merken Propshop, ""Octura' H&M 'Z prop' op de toonbank...

Eerst maar eens kijken of je het heel kan houden.
Oud 26 januari 2012, 23:23   #22 (permalink)

Standaard

Dat laatste zou leuk zijn. Ik heb nog een jacket liggen. Gaan we die weer gebruiken.
Ik wil snel tot heel snel gaan, maar eerst een betrouwbare setup.
Heb je nog tips voor de spoed? Ik las dat de spoed zorgt voor snelheid en de diameter voor stuwkracht.
Oud 26 januari 2012, 23:52   #23 (permalink)

Standaard

Wat ik me afvraag is waarom je heel snel zou willen gaan met deze romp?
Een kennis die wellicht hier nog reageert heeft er ook één. maar dan met dubbele aandrijving. Geen idee hoe deze romp zou werken op 1 motor.

Tenshock viper zou ook een uitkomst bieden. Kost wel wat meer, maar wordt ook veel gebruikt op wedstrijden.

Brushless Motor Viper 2250 6-Pol

Electro Speed Holland heeft een aantal wedstrijden per jaar. Wellicht kunt u een keertje kijken?

spoed 1.4 voorlopig aanhouden.
Oud 27 januari 2012, 08:02   #24 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

@Willem,

je kunt gerust de setups van de H&M Agitator kopieren komt bijna overeen met de chinakloon.

En 48 en 51 props zijn gewoon echt veels te groot dus niet doen echt 45mm maximaal.

Mooi toerental is totaal 35.000 tot 39.000 /6s/3.5v = +/- 1600kv 1900kv .
Oud 27 januari 2012, 12:31   #25 (permalink)

Standaard

Dank Focused,
Heb je suggesties voor de motor? Leopard of Turniqy of iets anders. De suggestie van Rigger ziet er ook goed uit. Heb je nog tips voor het smeren van de flexas?
Oud 29 januari 2012, 19:27   #26 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Planje Bekijk bericht
... De 1620Kv motor heb ik vervangen voor intussen diverse wat zwaardere motoren tot en met 3200kv ...
Motorstroom wil oplopen met derde (3e) macht van Kv. In dit geval dus met een factor (3200/1600)³ = 8!
En verder http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ht=kwadratisch . In die discussie wat voorbeelden van wat er gebeurt met de stroom bij één of twee cellen meer.

Door een hoge motorstroom stijgt de temperatuur tot boven de Curietemperatuur van de magneten, de magneten demagnetiseren (onomkeerbaar) -> daardoor stijgt Kv -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> magneten verzwakken verder -> Kv stijgt -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> enz.enz. temperature runaway, en vervolgens ruik je elektronen

De grootheid Kv uitgedrukt in de eenheid toerental/Volt, zegt niets over vermogen/power (Watt), koppel (Nm), toerental, kwaliteit, stroom, magneetsterkte, rendement/efficiency, nullast-stroom. Idem veel/weinig cogging, valt ook weinig uit af te leiden.

Een onjuiste notatie als motor heeft (of is) 1400Kv zet geregeld mensen op het verkeerde been, ze denken daardoor nogal eens dat Kv sec iets met vermogen of koppel te maken heeft, het is toerental per Volt, niks meer, niets minder. Het zegt niets over het vermogen of stroom die de motor aan kan. Een motortje van 10Watt kan dezelfde Kv hebben als een motor van 10kiloWatt. Het bereiken van een bepaalde Kv is geen kunst, zoals een hoog vermogen en een hoog rendement dat wel is, een hogere/lagere Kv is slechts een kwestie van minder/meer windingen cq. zwakkere/sterkere magneten (er is wel een bovengrens aan magneetsterkte. Hoe beter de temperatuurbestendigheid van een Neodymium magneet, hoe minder sterk hij kan zijn. Dit wordt langzaam opgerekt, Neodymium magneten worden temperatuurbestendiger).

Helaas maken veel fabrikanten en winkels zich 'schuldig' aan verkeerde notatie, en dat zijn niet altijd de minsten. Correct: Kv=1400rpm/Volt, Kv is een fysische grootheid zoals lengte, tijd, stroom, koppel etc, en wordt uitgedrukt in de eenheid toeretanl/Volt (meter, seconde, Ampère, Newtonmeter ...). Cobra motoren heb ik al zover kunnen krijgen
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 februari 2012 om 17:46
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2012, 19:46   #27 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BJ Bekijk bericht
... Vaar je vrijwel continu volgas of ook vaak half tot driekwart voluit? Want dat vinden brushless regelaars niet fijn en worden ze al snel flink heet! Lange motordraden in de boot? ...
Bij te lange accu-draden oververhitten en ontploffen de ingangs-elco's van de regelaars, de rest van de regelaar legt vervolgens ook snel het loodje door spanningspulsen hoger dan de accuspanning. Behalve bij volgas, dan hebben de elco's een luizenleven. Voorzorgsmaatregelen en uitleg door deskundigen, denk aan waterslag in een waterleiding:
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BJ Bekijk bericht
... Een flinke waterstraal vanuit de waterkoeling krijgt niet de kans veel warmte op te nemen, een wat minder krachtig straaltje geeft een veel beter effect qua koeling. ...
Dat klopt niet, hoe meer water, hoe meer koeling.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 29 januari 2012 om 20:02
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 10:11   #28 (permalink)

Standaard

Het is even stil geweest maar nu even een update. Intussen heb ik mijn turnigy 180a watercooled esc binnen. Een geweldige esc. Als motor heb ik een Typhoon 500h outrunner geplaatst 1800kv. Een eigen fabricaat waterpickup. 40mm prop. De flexas smeer ik met kogellagervet. Gisteren de 1e run op 4s en 6s gevaren en dat ging geweldig. Op 6s vliegt hij over het water. Het heeft even geduurd, maar deze setup werkt heel goed. Het geheel wordt amper handwarm. Mede dankzij jullie tips is het gelukt. Ik heb nog een 42mm prop liggen, die ik nog eens ga testen, maar vo orlopig is het genieten geblazen.

Nog een ding. Als je de stinger in hoogte verstelt, d an verandert o ok de hoek wa arop de flexas de hull in gaat. Gisteren zag ik dat de lijm h ad losg elaten. Welke lijm kun je het beste gebruiken om de flexas in de hull te lijmen?
Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door Planje; 24 februari 2012 om 11:32
Oud 24 februari 2012, 10:38   #29 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

endfest 300 en het zit voor altijd vast

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 11:54   #30 (permalink)

eric_laermans's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Endfest 300 wordt ook gebruikt om de flex-as te verlijmen met het eindstuk (daar waar de prop op komt). Voor het verlijmen van de flex-as in de romp is (24-uurs) epoxy met daarin versnipperde stukjes glasweefsel ook prima. Wel eerst de romp een klein beetje opruwen en alles vetvrij maken.

Flex-as smeer ik enkel met klein beetje teflon spray. Het dikke kogellagervet kon wel 'ns extra wrijving opleveren.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten