![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 januari 2007 Leeftijd: 19
|
Hallo Het lijkt mij leuk om een airbootje te maken! ik zou hem dan graag van bals willen maken, en met een elektro motor. De besturing en servo's heb ik al. Ook heb ik al een 4 plaatjes balsa, 3 stuks van 3mm en een van 5mm Het liefst rond de 40 50 centimeter. Maar nu de vraag! ik zie wel airbootjes van piepschuim met elektro! maar bijna niet van balsa zou het mogelijk zijn om er een van balsa te maken? en wat voor moter en properlor zou er dan opmoeten? Groeten piet |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
|
Kijk hier eens http://www.rcairboats.net/phpBB/view...d9111961d74194
__________________ PS, neem mij bovenstaande niet kwalijk, ik ben nu eenmaal een zuurpruim en daar kan ik niets aan doen. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Hallo Dat zijn inderdaad mooie tekeningen! maar mijn vraag is eigenlijk, als ik een bootje van 40 a 50 cm maak van bals zou het dan lukken met een elektro motor? Oja nog een vraag, in de winkel zijden ze dat je balsa met gewoon houtlijm kunt lijmen. is dat zo? want op het forum zag ik ook iemand andere lijm gebruiken. Groeten piet |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Wat dacht je hiervan http://www.modelbouw.gompy.net/foam/foam.htm Natuurlijk lukt het ook met balsa, maar je moet je bootje dan wel goed afwerken en dat maakt hem ook weer zwaarder.
__________________ PS, neem mij bovenstaande niet kwalijk, ik ben nu eenmaal een zuurpruim en daar kan ik niets aan doen. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Een airboat hoort te *schuiven* op het water. Met rechte kanten zal hij kantelen, je moet ze dus schuin maken. En hoe breder hij is, des te beter zal hij *varen*. Verhouding is ongeveer 1: 2, 1x de breedte en 2x de lengte.
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hallo Via een bekende hier op het forum Pompebled! Heb ik de bouwbeschrijfing van SKIMMER 400 gekeregen Een airboatje van 383 mm lang en met een 400 motor Maar wat bedoelen ze met een 400 motor?? zulk iets als dit? http://www1.nl2.conrad.com/scripts/w...c=X&~cookies=1 Het gaat om dit bootje ![]() ![]() Ik maak hem van 6mm en 3mm balsa, het is mijn eerste projecht met balsa. maar ik vindt het nu al heel mooi spul om mee te werken!! Hier al een paar bouwfoto's (dit is het dek, van onderen gezien dan! hier komen nog spanten op) ![]() ![]() ![]() De spanten er los op! ![]() ![]() Groeten Piet |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Tjonge, Piet, Jij laat er ook geen gras over groeien! Volgens mij zat je al met je balsa naast de printer klaar toen ik het mailtje verstuurde.... Laat maar komen, die bouwfoto's. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hallo het schiet al aardig op ja! Ik zal vanavond nog wat foto's plaatsen! maar ik heb even een vraagje! Dit stuurde Jan naar mij toe: Als je het artikel gelezen hebt, zie je dat daar de romp is behandeld met 'cellulose dope', cellulose lak, ook wel bekend als spanlak (het spant het papier, waarmee modelvliegtuigvleugels werden bespannen op, zodat het mooi strak staat) en tissue. Ik neem aan dat je weet wat tissue papier is, gebruik de enkellaags versie, anders wordt het te zwaar." Zou ik de binnen kant ook moeten insmeren? En nog een vraag aan Jan: Zou het ook vekrijgbaar zijn in de Intertoys in Sneek? Alsvast bedankt. Groeten Piet. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Piet, Voor zover ik weet is cellulose dope 'spanlak' in het Nederlands. Jaren geleden heb ik het ooit gekocht bij Intertoys. Je zou ze moeten bellen en vragen, want ik weet niet of ze het hebben. Informeer anders even in de vlieghoek van hey forum, of spanlak nog in de handel is, of dat iemend weet of je cellulose dope in Nederland kunt krijgen. Ja, ik zou de binnenkant ook in de dope zetten, of in de verdunde lak, balsa reageert niet goed op water... Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Cellulose dope is celloselak en dat is verkrijgbaar bij een Gamma, Praxis enz. Kopen in de modelbouwwinkel is heel duur betalen voor iets wat niet zo duur is als je maar weet wat je moet kopen en waar.
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hallo. Bedankt voor de reacties! Jan. je zei dat je de binnenkant ook kon lakken? Ik heb namelijk nog een potje boten lak staan! zou dat ook kunnen als ik dit goed verdun? Als dat kan zet ik hem morgen nog in de lak, Want dan kan ik daarna de onderkant er op lijmen. Want anders kun je er later niet goed meer bij. BibBoat. Hoe veel zou celloselak kosten bij Karwei Praxis Gama? Groeten piet |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Klein potje (1/2 liter ?) 5 euro oid, terwijl in de modelbouwwinkel een nog veel kleiner potje het dubbele kost. Let wel op dat je verdunner erbij koopt, is tevens schoonmaakmiddel voor je kwasten. De eerste laag moet je ook met verdunde 25%celluloselak doen zodat de lak goed in het hout kan dringen.
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| airboat, beginner, leuk, simpel bootje!!!!! |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |