![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juni 2009 Locatie: den haag Leeftijd: 38
|
Hoi,Ik ben Peter en nieuw op dit forum. Na een aantal jaar modelbouw zeilen heb ik nu gekozen voor een Kyosho twinsorm 800. Ik heb hem gister gehaald bij quartel. Met twee accu,s en snellader. Nu heb ik hem natuurlijk meteen geprobeert. Wat mij opviel is dat de waterkoeling maar heel langzaam druppelt. Is dit normaal?.Na 15 miniuten varen begon hij testotteren. Regelt dit de spanningsregelaar zelf.Als de accu,s bijna leeg zijn. Ik hoor graag wat reacties. peter |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Peter, Welkom op dit forum! Zou je wat foto's van je boot kunnen plaatsen, het is altijd leuk om te kunnen zien waar je het over hebt. Welke accu's heb je erbij gekocht? 15 minuten is een respectabele vaartijd voor dit formaat boot. Het is mogelijk, dat de regelaar is voorzien van een zogenaamde 'stutterbump', dit is een onderspanningdetectie, die, net als de timer op een electrische tandenborstel, de stroomvoorziening naar de motor een paar keer onderbreekt zodat je weet, dat de accu's bijna leeg zijn en je de boot met de resterende stroom in de accu naar de kant kunt halen. Als de waterkoeling loopt, is het goed, een waterkoeling die de boot er als een varende fontein uit laat zien, heeft geen enkele zin, het water vliegt dan zo snel door de koeling, dat het geen tijd heeft om warmte op te nemen. Waren de motoren warm na die 15 minuten? Ik wacht even op de foto's voor meer suggesties. Lees dit ook even: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-tandwiel.html Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. Laatst gewijzigd door pompebled; 28 juni 2009 om 11:40 Reden: Aanvulling. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Bedankt voor de uitleg. Ik zal spoedig een foto plaatsen. Wat de motoren betreft ze worden wel warm.Maar naar mij idee niet tewarm.Wat de snelheid betreft zou het wat harder mogen. Bij quartel hadden ze het over een metalen schroef. Deze moest besteld worden en kost 80 euro. Maar merk je dit wel.Zijn er goedkopere bedrijven. bedankt! peter |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 4 november 2005 Locatie: Capelle a/d ijssel Leeftijd: 19
|
Hey, quartel moet je met een pak zout nemen. ik ga alleen naar quartel als ik weet wat ik nodig heb en het daar net zo duur is als bij andere winkels. ze schijven je daar vreselijk dure dingen voor. voor echt goed advies op het gebied van boten kun je beter bij 2 brothers rc langs gaan of ze bellen. groot assortiment (hebben lang niet alles op de site staan maar ze besteden liever aandacht aan klantvriendelijkheid dan aan hun site was natuurlijk top is) en een goed advies. je kunt daar ook metalen props bestellen. het voordeel van een metalen prop is dat deze minder snel vervormen dan de carbon props. een metalen prop is dus efficiënter ook gaan ze natuurlijk minder snel kapot maar of dat nou echt nodig is met borstelmotoren??? daar mag iemand anders over oordelen, te weinig ervaring voor. Groetjes, Jelmer
__________________ Mijn bootje: H&M X-Ray, Super mooi gebouwd door Michiel met een vleugje Hendrick en wat van mijzelf |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
| Citaat:
Het toevoegen van borstelkoeling (messing pijpjes op de motoraansluittabs gesoldeerd) levert een nog efficientere koeling op. 2) De boot is op de standaard motorisering en de standaard prop afgesteld; het vervangen van de tamelijk flexibele standaard prop door een exemplaar van Graupner (de K-serie) zal meer snelheid brengen zonder dat de motoren en regelaar het benauwd krijgen, een metaalprop zal nog een fractie meer snelheid geven, omdat die niet flext. 3) metalen props zijn prijzig, maar €80,00 is ietwat overdreven, minder dan de helft komt eerst, Kijk eens bij Tenshock. Echter; de romp is niet echt ontworpen voor hogere snelheden, de kiel lijn is licht rond ('rocker', op z'n Engels), waardoor de boot boven een bepaalde snelheid begint te wippen, standaard doet de boot dat al op topsnelheid op vlak water. Laat je de boot sneller varen, dan wordt dit effect steed erger, tot het punt waarop de boot meer tijd uit. dan in het water is en volslagen onvaarbaar is geworden. De Kyosho constructeurs hebben bewust voor deze rompvorm gekozen, omdat 'ie dan met een goedkope motorisering tóch in plané komt. Daarnaast is het aantrekkelijke uiterlijk een enorme magneet voor beginnende bootjevaarders. Als je googled op de Twin Storm, vind je ook een exemplaar, dat met een borstelloze motor is uitgerust en enorm hard gaat (op een heel klein stukje water) maar van fatsoenlijk varen is eigenlijk geen sprake: http://www.youtube.com/watch?v=fqCL6K_v5Fk&hl=nl De bestuurder kan eigenlijk niet varen...(met zo'n overgemotoriseerde boot). Die sturende aandrijving met z'n universele koppeling is ook een beperking als je een sterkere motor wilt inbouwen; de slijtage zal enorm zijn. Maak de koeling van je Twin Storm efficiënter en koop een Graupner prop en laat het daar bij. Wil je sneller, koop dan een (epoxy) romp, die daarvoor geschikt is. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. Laatst gewijzigd door pompebled; 29 juni 2009 om 18:42 | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Bedankt voor de uitleg. En inderdaad de boot op het filmpje is onvaarbaar geworden. Voor de prop moet ik dus niet bij quartel zijn. Wat de koelingspiralen betreft ik zal me hier wat meer in verdiepen. Bedankt! |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Eén kant afplakken en vullen met zout (tegen het knikken), andere kant afplakken. Buis voorzichtig in een mooie dicht gewonden spiraal om iets ronds, met een iets kleinere diameter als de motor wikkelen (de buis veer namelijk iets terug). Tape verwijderen en het zout eruit spoelen. Motorbehuizing van stickers ontdoen en een wurmpje warmtegeleidende pasta erop uitsmeren (handschoenen dragen). Spiraal tegen de draairichting in op de motor 'schroeven' onder toevoeging van pasta, zonder de voorspanning van de spiraal te halen (dan klemt 'ie lekker). Overtollige pasta versmeren tussen en op de spiraal het restant wegvegen en een stuk krimpkous om de spiraal heen krimpen, dat dekt de pasta af en klemt de spiraal op z'n plaats. Een messing pijpje op de motoraansluitingen haalt de warmte weg waar die ontstaat, bij de koolborstels. ![]() En met krimpkous er omheen: ![]() Of een luxe versie (ook een geschikte motor voor je Twin Storm; 50 km/h+ op 12 cellen): ![]() Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hoi, ik heb gister bij Quartel 2 accu packs gekocht van 8,4v.(was 7,2v) Boot gaat nu iets harder alleen snelt de krimpt folie aan de onderkant. Wat doe ik fout?.alvast bedankt groet Peter, |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Hallo Peter, De reden dat de krimpkous smelt kan tweeledig zijn; de gekochte cellen zijn niet van topkwaliteit (vaak niet te merken aan de prijs...) en kunnen de gevraagde stroom niet leveren. In dat geval smelt de krimpkous over bijna de gehele lengte van het pack, omdat elke cel te heet wordt. Remedie: kleinere prop. Daarmee hoeft de boot niet eens langzamer te varen, méér cellen bij de standaard prop kan wel eens nét over het randje zijn voor de motoren, die dan véél meer stroom gaan trekken, waar de cellen op hun beurt weer heet van worden.... Óf, de cellen zijn inline (kop aan kont) verbonden met de gepuntlaste lametta, die op zijn beurt de gevraagde stroom niet kan doorlaten en heet wordt, in dat geval smelt de krimpkous ter hoogte van de celverbindingen. Remedie: cellen 'normaal' inline solderen, zonder die dunne strips ertussen, of side by side pakketten ervan maken met (minimaal!)1mm dikke cellenverbinders, waarbij de resten van het puntlassen zorgvuldig weg geschuurd moeten worden. De Twinstorm wordt aangedreven door twee 550 motoren, die gemiddeld samen zo'n 30-40A continue vragen als de boot in plané is. De overbrenging is een echte stroomvreter, je zult zelden twee motoren treffen, die exact even hard lopen, er zal dus altijd eentje zijn, die de ander afremt, dit kost stroom en snelheid, in het ergste geval krijg je schade zoals in de link hogerop naar het andere topic. Ook de sturende schroef zorgt voor een hoger stroomverbruik, als je goed luistert, zul je het toerental lager horen worden als je een krappe bocht stuurt (uiteraard terwijl je gewoon vol gas houdt). Zoals alle Kyosho boten, is de Twinstorm behoorlijk marginaal opgebouwd, zodra je harder wilt, krijg je 'problemen' met onderdelen die last van verhoogde slijtage krijgen. Als de boot standaard zou zijn geleverd met één 700 motor, een starre as met een apart roer, zou je een boot hebben, die op 12-14 cellen uit de doos gelijk een 50 km/h had gevaren, bij een gemiddeld stroomverbruik van 20 -25A. Echter, dan had de boot af fabriek uitgerust moeten zijn met een vloedkanaal, want bij die snelheid, wil je 'm nog wel eens om varen, als je de kap dan niet deugdelijk hebt afgeplakt, zal de boot water gaan maken... Kyosho mikt duidelijk niet op deze kopersgroep; het moet uit de doos redelijk hard gaan, van mooie stickers voorzien zijn en een behoorlijke vaartijd hebben. Vandaag de dag is één borstelloze motor goedkoper dan een 700 Neodym, nadeel is dan, dat je naast een borstelloze motor, ook een regelaar voor een borstelloze motor nodig hebt... Vervolgens kom je er achter, dat 'goedkope' NiMH de gevraagde stroom helemaal niet kunnen leveren en maar een vaart of tien meegaan, dan komen er dus Lipo's, met de bijbehorende lader. Als je er over nadenkt, om je boot te 'upgraden', wil ik je wel helpen, je zegt het maar. Persoonlijk zou ik een plastic romp niet voorzien van een borstelloze aandrijving, zonder extra versteviging is de kans op schade bij 70 km/h niet denkbeeldig en een flinke klapper zou wel eens een definitief einde kunnen betekenen. Als je sneller wilt met je Twinstorm, zou ik het bij één 700 motor, een Graupner 45K hydroprop (2318,45) en een apart roer (als de koppeling in de sturende schroef versleten is) houden. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Oke, weer wat geleerd. Aardig dat u wil helpen de boot harder laten lopen. Maar ik zit toch tedenken op korte termijn over tegaan op een ander type boot. Bij quartel hadden ze het over de graupner dragstar 3. Is dit een goede keus. bedankt! |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Hallo Peter, Geen punt, daar is een forum toch voor? Zoals al eerder door Jelmer gememoreerd, is quartel behoorlijk aan de prijs, ze zitten zelfs boven de adviesprijs van de Graupner site... De MD III is in de basis een Hopf romp, een wedstrijd boot, die de verkoopafdeling van Graupner gruwelijk verpest heeft, door er substandaard rotzooi bij te leveren, om de boot maar in een gunstig prijssegment te houden. Als je deze boot wilt, koop dan alleen de losse romp + deksel en schaf ook de motor, schroefas, roer e.d. bij een goede handelaar aan (2BrothersRC in Bussum, die weten waar ze het over hebben). Als je over de grens wilt shoppen, hier zijn ook mooie boten te krijgen: Rennboote - GB-Modellbau Of hier:R2hobbies.com - RC Boats, Electric Powered Boats Om maar eens een paar te noemen. Hoe hard moet het gaan en wat mag het kosten? Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |