![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 oktober 2009 Leeftijd: 32
|
Beste lezer(s), Ik ben net nieuw op het forum, maar heb al veel verslagen en postberichten doorgenomen en wil graag iets bijdragen. Over mij: In het verleden heb ik verschillende modelvliegtuigen en schepen gemaakt, maar dat kwam ivm andere interesses op een laag pitje te staan. Totdat een vriend van mij een HPI Baja kocht en daarmee een gezellige middag hadden doorgebracht. Hierdoor werd ik geprikkeld om ook RC op te pakken, maar in eerste instantie geen auto, maar een boot (mijn interesse gebied). Vandaar dat ik besloot zelf een boot te bouwen. Over mijn project: Ik kwam een crackerbox (Crackerbox Running Pics) tegen en dat leek mij een leuke eerste project. Een vriend van me heeft op z’n plotter op het werk de 2 tekeningen uitgeprint op A1, waarna ik mooi bezig kom met het uitsnijden van de onderdelen uit de tekening. Natuurlijk kwam ik pas bij het uitsnijden van het hout en het in elkaar zetten van de kiel er achter dat ik een 20 cm aan boot miste. De tekening was namelijk met witrand geplotterd en viel dus iets kleiner uit, wat ik uiteindelijk niet er vind. Onderdelen welke ik tot nu toe heb gebruikt: Bouwmaterialen: 1x 5mm plaat multiplex (standaard karwei formaat) voor schotten 1x 3mm plaat multiplex (standaard karwei formaat) voor bodem en dek 1x berken latjes van 9mmx9mm voor de hoekspanten (als ze zo heten) van de Praxis van 2,4 meter 6x 9mmx6mm 1 meter lang balsahouten lat 4x 6mmx6mm 1 meter lang balsahouten lat 1Kg Epoxy Hars en 500gr Epoxy Harder (besteld bij Axxon te Arnhem) 4M2 Glasvlies 26gr/M2 (in totaal 3 lagen aangebracht op bodem en 1 op zijkant) Bison Constructie (bruis) lijm voor het verlijmen van de balkjes met de schotten Aandrijving: 1x Onbekend merk 26c 2-taks motor voor 4% smering met 8K rpm koppel (Navicraft Unlimited) 1x Flex-as (30cm) 1x Schroef (nog opmeten hoe breed het is) 1x Benzine tankje 1x Benzine aanvoerslang 1x Benzine afvoerslang 1x Waterpompslang voor waterkoeling + klemmen 1 Liter MX5 2-takt synthetische olie 1x Aluminium roer van een Navicraft Unlimited 1x Standaard uitlaat Aansturing: 1x Futaba 27Mhz zender 1x ontvanger 2x FS100 Servo’s 1x brommerkabel voor het gasgeven Afwerking: 2x bussen Motip Acryl Primer (vullend) 2-3 bussen Motip Acryl Autoverf (voor de kleur(en) welke je wilt spuiten) 1-2 bussen Motip Clear Varnish (voor het uiteindelijk aflakken van verf en stickers etc) In hoop dat jullie iets hebben aan mijn informatie. Op/aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom De start van het uitsnijden van de onderdelen, de kiel is al in elkaar gezet: ![]() Het in elkaar zetten van de losse onderdelen om te kijken of alles wat past: ![]() ![]() Nog niet helemaal stabiel in elkaar ![]() De voorkant: ![]() Het bij elkaar krijgen van de zijspanten.Deze heb ik eerst nat gemaakt, zodat ze makkelijker buigen, daarna vastzetten en laten drogen: ![]() Na wat zaag en schuurwerk begint het al een beetje op een schip te lijken: ![]() De motor en het steuntje wat ik daarvoor heb gemaakt: ![]() ![]() ![]() ![]() De motor in de boot geplaatst inclusief de messing boxtube en bodem: ![]() ![]() Daarna de bodem en zijkanten maar eens afgemaakt: ![]() ![]() De onderdelen achterop gemonteerd: ![]() ![]() Daarna was het tijd om de onderdelen weer te verwijderen en het glasvlies er maar een op te gooien nadat ik de buitenkan goed heb geschuurd, geplamuurd, geschuurd, etc etc etc. Eerst heb ik de onderkant 2x gelamineerd, daarna de zijkanten 1x en daarna nog 1x de onderkant ivm sterkte en een mooie scherp afwerking van de zijkanten & waterbestendigheid. ![]() ![]() Toen alles na een paar dagen goed gedroogd was wilde ik het drijfvermogen wel eens testen en kijken of mijn gewichtsverdeling correct volgens mijn berekening was: Boot: ![]() Badkuip: ![]() Gecombineerd: ![]() ![]() Update 29-11-2009: Het dek is uitgesneden en ik heb de voorkant gevuld met isolatiebuis, zodat het drijfvermogen bij een mogelijke lek in ieder geval groter is. De radiobox welke ik had past niet precies, dus zelf maar 1 gemaakt. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar er is mee te varen De radiobox is van de binnenkant dicht gekit en van binnen en buiten met epoxy behandeld om het zo waterafstotend te maken. ![]() De laatste allround behandeling met lamineer epoxy: ![]() Het ontwerp van de vinnen: ![]() De vinnen geplaatst nabij middelpunt gewicht: ![]() ![]() Het resultaat: - De radiobox is geplaatst en afgesloten - De bezinetank is zo goed als mogelijk weggewerkt en afgeschermd van de uitlaat door middel van een epoxyplaatje - Roer, strut en propeller zijn geplaatst - Water pick-up is aangesloten op het koel circuit - Motor is geplaatst met uitlaat. ![]() Eerste test vaart: De boot heeft gisteren een eerste testronde gemaakt, er is gekeken naar de volgende zaken: - Ligt hij goed in het water - Vaart hij in een rechte lijn bij volle kracht - Hoe is het gedrag bij lage en hoge snelheid - Hoe is het gedrag in de bochten Update 30-04-2010: Na de eerste bewerking met Epoxy plamuur: ![]() ![]() En de eerste indruk van mijn gekozen kleur: ![]() Verslag en Conclusie: Na het in het in elkaar zetten van alle onderdelen had ik dan eindelijk een proto-type. Met vrienden gezellig naar een waterplas gegaan. Toch een beetje nerveus de boot starten en in het water laten met het idee straks zinkt ie . Maar alles was goed hij lag mooi in het water.Daarna rustig even gas gegeven en kijken hoe hij zich gedroeg. Het viel allemaal mee alleen de bochten leken iets te ruim, maar niet onbestuurbaar. Het bereik in de plas was ook goed genoeg en op hoge snelheid ging hij mooi in plane en skitte mooi over de golven. In de tussentijd heeft ie even vast gezeten in 2 zandbanken, waarna de bochten ongeveer 100m waren. Pas toen in de boot oppakte kwam ik er achter dat de voorste vin verloren was gegaan. Waar ik blij mee ben: De boot ligt stabiel in het water en de motor draait mooi stationair. Bij het versnellen komt hij mooi uit het water en vaart recht uit. Aandachtpunten: ![]() De boot stuitert een beetje bij hoge snelheid (kan ook aan golven liggen) Er komt nog een beetje water in de achterkant, maar ik denk dat dat door een hekgolf kwam. De achterkant moet ik dus iig nog even dichtmaken De bochten mogen kleiner : Roer vergroten / Vinnen kleine ? ![]() Nog te doen: ![]() Ik laat m’n vrouw een mooie tribal van m’n sterrenbeeld maken welke bij een vriend in een chroomsticker wordt omgezet. De kleur van de boot is metallic paars, de chroom accenten worden gedaan zodra de sticker binnen is Plaatsen van de nieuwe radiobox en benzinetank Varen... Groet, Amish Laatst gewijzigd door Amish; 30 april 2010 om 08:47 Reden: Update April 2010 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juli 2008 Locatie: enschede Leeftijd: 17
|
he amish ik ben ook een creckbox aan het bouwen met de zelfde de tekening. maar bouw hem iets anders en van balsa ik hoop over 1 a 2 maanden tekunnen varen. en die mijne is 2,5cc 80cm lang. hoe lang word de joue eigenlijk en meschien kunnen we een keer samen gaan varen. maar ik hou je verslag want ik ben wel be nieuwd hoe die gaat worden en of die mooi vaart. en of de meine ook mooi gaat varen. gr mike
__________________ carson cr-4 tamiya tt-01 kyosho mr-02 en binnen kort mr-03 2,5cc crecker box |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juli 2007 Locatie: Limburg Leeftijd: 18
|
Welkom op het forum Amish. Het ziet er zeer netjes uit. Ik ben dan ook benieuwd naar een update. Wat de kleuren betreft, Mij lijkt donkerblauw met witte strepen ook wel mooi. Il blijf dit volgen, en succes met de bouw. Met vriendelijke groet, Niels Aben |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Een goedenavond. Leuk dat mensen het project waarderen Samen varen lijkt mij iig wel leuk en kunnen we natuurlijk ervaringen uitwisselen. Ik wilde ook ervaring opdoen met nitro ivm een mogelijk volgens project. Ik heb de crackerbox momenteel even droog staan ivm de geboorte van m'n dochtertje Groet, Amish |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Dat klopt ik gebruik 26gr/m glasvlies. De zijkant heeft 1 laag, de onderkant 2 tot 3 op strategische plekken. Het is nu uitgehard en is momenteel super sterk. Deze heb ik besteld bij dhzsupermark (online) Groet, Amish | |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
he ik kan een brushless set 4200kv voor een heel zacht prijsje krijgen. maar volgens mij maakt hij teveel touren. ik wil gaan varen op een 2cel lipo of een gewone racing pak. maar denkje dat deze set sterk genoeg is voor een recht streeks aandrijving. want bij mij bij modelbouw club heeft niemand echt ervaring met power boten. dus ik kan het ook niet aan hen vragen. dus als jij of iemand anders iets weet is dat van harte welkom.
__________________ carson cr-4 tamiya tt-01 kyosho mr-02 en binnen kort mr-03 2,5cc crecker box |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
Mijn ervaring met electra is alweer 12 jaar geleden toen ik een catamaran samen met een oom opvoerde en hij met een test zich als een baksteen gedroeg. Als ik jou was zou ik deze vraag in een aparte post zetten. Groet, Amish | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
On topic: Ik ben bezig een radiobox in elkaar te flantsen van wat stukken 3mm multiplex wat ik nog heb liggen. De navicraft box gaat jammer genoeg niet passen .Dus ik ben momenteel aan het kijken waar ik de servo's het best kan plaatsen zodat deze minimaal weerstand of een afwijkende lijn hebben ten opzichte van het roer / de motor. Groet, Amish Laatst gewijzigd door Amish; 17 november 2009 om 16:02 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
he heb jij 2 ruimpes in jou boot. en voor de motor en een voor de bestuuring? want dat heb ik wel
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb 3 bruikbare ruimtes - 1 voor de motor - 1 daar achter voor de benzinetank (nogal lomp, maar wordt vervangen door een vliegtuigtank op den duur). - 1 tegen de achterkant aan voor de radiobox, zodat er minimaal kracht verloren gaat mbt het roer De 2 ruimtes aan de voorkant zijn gevuld met isolatiebuis en watervaste pur. Mocht ie al zinken, dan blijft het iig even drijven Groet, Amish | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
|
De vliegtuigtank kan je wel vergeten, daarvoor stuitert de boot teveel. Je motor zal constant afslaan want dat aanzuigding in je tank vliegt alle kanten op. In boten worden IF-zakken (infuus) gebruikt, daar zit nl geen lucht in. Je vult de zak helemaal af en de motor trekt hem wel leeg zonder een belletje in de leiding. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Deze probeer ik eerst wel een tijdje en anders van die IF-zakken proberen. Bedankt voor de heads-up iig. Groet, Amish | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
De flex-as reikt wel netjes van motor tot diep in de strut. Ik heb nog een tussenstuk om de ruimte tussen buitenas en strut te sluiten. Groet, Amish | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| crackerbox, speedboot, zelfbouw |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |