![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2010 Leeftijd: 64
|
Ruim 20 jaar geleden ben ik gestopt met de bouw van een stoomsleper waarvan ik tekeningen had opgevraagd en klaar was met de romp in eiken lattenbouw en klaar was met de aandrijving Een forse as met een verstelbare vierbladschroef en een Stuart 2 cilinder ![]() Uploaded with ImageShack.us ![]() Uploaded with ImageShack.us In die tijd was er een winkel in Muiden waar op het gebied van stoom en aandrijving alles voorhanden was Mijn vraag ; ik wil dit [forse 125 cm ] schip afbouwen maar heb geen idee wat momenteel een webshop is wat Stuart Engines en accessoires op dit gebied ondersteunt Vraag twee ; is er in Apeldoorn leven betr. rc modelboten en ook rc zeilen ? Groet Kasper Laatst gewijzigd door K.Karssen; 13 mei 2010 om 02:25 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 24 januari 2010 Locatie: Axel Leeftijd: 43
|
Hallo Kasper, Het enige waar ik je aan zou kunnen helpen is deze website, maar die heb je vast al; Stuart Models | Steam Engines | Model Engineering | Executive Toys Groeten en succes met de afbouw van dit hele mooie staaltje techniek.
__________________ Tamiya TNS-T18 RevStorm, TT Outlaw OBL, Graupner Hydropower G1...en toch weer een Calmato. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 maart 2006 Locatie: Achlum - Friesland Leeftijd: 61
|
Hoi Kasper, In Zierikzee zetelt Rob Sauerbier, een stoomman pur sang. Heeft veel kennis van zaken en spullen die elke modellbouwer interesseren. Neem eens een kijkje op zijn site: Sauerbier Modelbouw mvg, Paul
__________________ The Eagle sails on! KISS = Keep It Stupidly Simple. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Banned Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
In Apeldoorn zit enen Modelbouwatelier Die heb alles op stoomgebied Het is dhr Bunte mvg Frederik Hierbij zijn emailadres Henk Bunte E-mailadres(sen): info@modelbouwatelier.nl |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hoi we hebben hopelijk weer een leuke bouwer op het stoomforum er bij He Baggeraar !!!!!!!!!!!!!!!! hoop als dat hij ook met leuk nieuws en vooral FOTO.s komt Jongen welkom hier hoor mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 13 mei 2010 om 10:32 |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Mijn eerste vraag is. Draaid deze Machine niet achteruit dan ![]() Zit er dus geen omkeerbeweging op die dat bewerktstellig Kan door middel van een servo dus. Om dat er een verstelbare schroef aan hangt mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 13 mei 2010 om 11:32 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
@ Kasper, welkom; gelukkig weer een stoomman erbij. @ Frederik, die machine is volgens mij een Dubbel 10 en die heeft geen omkeer. Voor mij helaas wel jammer, want ook Jan Walpot's "triple" is een 3 cilinder volle druk. Ik had eigenlijk wel iemand willen treffen die de oplossing heeft voor het dode punt. Uit de praktijk ken ik de "beerkraan" maar hoe moet dat in model en werkt dat dan ook? Ik heb in iedergeval weer een abo erbij. groet Harm.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
He Baggeraar ik heb eens even naar die d10 gekeken. En zie als dat de exentrieke aan beide zijde aan de buitenkant zitten ![]() Dan is het helemaal niet moeilijk Om daar een schaar op te maken dacht ik zo En zodoende de machine wel omkeerbaar te maken Jij bezit toch ook een draaibank en de kennis er van Dus wat let je om dat eens te proberen mvg Frederik |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Dank voor alle snelle en nuttige info ; machine is de Stuart Double 10 Draairichting wijzigen: Als je de machine wil omkeren dan verzet/ verdraai je de drijfstangen van de exentriek toch op de krukas ? Dit is met een boutje geborgd en te wijzigen t.o.v. de zuigerkrukken Gr Kasper Laatst gewijzigd door K.Karssen; 14 mei 2010 om 00:09 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hier nog even een foto van de schroef Alle bladen zijn kogelgelagerd Op de dikke as naar binnen zit een in het schip een potje waarmee je vet in de holle ruimte kan persen De as zelf kan dus met een servo heen en weer voor alle snelheden in beide richtingen Hierdoor is een machine die dezelfde snelheid houdt erg fraai ![]() Uploaded with ImageShack.us Gr Kasper |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Zoals ik het lees heeft hij verstelbare schroeven, waarom zou de dan draairichting van de motor moeten omkeren? Of kunnen de schroefbladen niet dusdanig ver verdraaien dat je op die manier een "achteruit" creeert?
__________________ Tamiya TNS-T18 RevStorm, TT Outlaw OBL, Graupner Hydropower G1...en toch weer een Calmato. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Het gaat om de d10 die dus niet achteruit kan En ik vind als dat je dat ook wel kunt maken als je over een draaibank beschikt mvg Frederik | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Ok, dus zo krom was mijn gedachtengang dus ook weer niet? Maar ik had inderdaad even niet helemaal door dat het niet specifiek over deze motor ging, foutje mijnerzijds....
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Inderdaad Frederik ; natuurlijk kan je de draairichting niet omkeren tijdens bedrijf In dit geval met de volledig verstelbare schroef hoeft dit ook niet Ik kan slechts door verstelling met de exentrieken op de krukas bepalen welke kant de motor draait Gr Kasper
|
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |