![]() |
| | #16 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Citaat:
Anders heb je alles klaar en moet je als nog opnieuw beginnen en natuurlijk toch nog iets maken volgens de regels van keur instanties.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 29 september 2004 Locatie: Swifterbant
|
Hallo Baggeraar, op het forum van Stoomgroep Holland zitten zeker bouwers van de Yarrow ketel. Nog niet zo heel erg lang geleden is er een reeks artikelen in het blad Onder Stoom hierover verschenen. Stoomgroep Holland :: Index Hopelijk heb je hier iets aan. Veel succes, Groeten Norwin |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Bedankt voor de tip, ik ben er al op aan het snuffelen. soldeertips hebben ze ook. alleen hebben ze zomerslaap daar denk ik.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! | |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Beste Baggeraar, je wilt met compound machines gaan werken, de keuze voor 6 bar is daarmee goed gekozen. Vooral met ons kleine spul zijn de warmte verliezen zo groot dat je met 3 bar weinig meer merkt van de lagedruk kant. Door nu hoger in druk te gaan zitten stop je meer energie (warmte) in de hogedruk en blijft er meer energie over om ook de lage druk echte arbeid te laten verrichten. 1 rij of 2 of meerdere rijen waterpijpen. Ik heb een ketel gemaakt met 2 waterhouders 28mm en een stoom/waterhouder van 54mm. ik heb 2 enkele rijen waterpijpen gebruikt van 15mm waterleiding buis, 8 aan elke kant. Deze ketel, 3 bar werkdruk, kolengestookt liet draaien: - een 1 cilinder boring 15 slag 22mm (Hercules uit handboek) welke een dubbele voedingspomp aandreef (boring/slag 6x6) op circa 750 toeren. - een 2 cilinder balansstoommachine, boring 16 slag 24mm, op een rustig toerental. Alle machines waren voldruk machientjes en deze simpele ketel trok dat met gemak. Ik hoefde heel rustig te stoken, liet ik de blazer wat te lang openstaan werd ik getrakteerd op een flink blazende veiligheidsklep. Ik zou het niet te moeilijk maken, maak wel je VO zo groot mogelijk, want er zijn zoveel warmte verliezen dat een miniatuur stoomketel bijna 2x zoveel moet maken dan werkelijk nodig zou zijn. (heb ik uit het handboek).
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 29 september 2004 Locatie: Swifterbant
|
Wat betreft het forum van de Stoomgroep Holland is het zeker niet zo druk als bij het MBF er is echter wel waanzinnig veel kennis onder de leden. En deze zullen je zeker ook goed op pad willen helpen. Groeten Norwin |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Ondertussen een hoop wijzer geworden. Tevens het "Handboek modelstoom machines" van van Dort en Oegema op de kop getikt. Ik kan dus weer studeren. Zit alleen met de aanschaf van een zend/ontvang combinatie keuze, ivm straks niet meer bestaande uitvoering die geschikt is voor 32 kanalen. Dus de ketelmakerij en de werven zijn dicht.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #24 (permalink) | |
|
Deze info kwam ik tegen: Citaat:
zijn te klein. Mocht iemand interesse hebben, ik heb ze. Ze zijn ook te vinden op Modell Dampf Forum - Einzelnen Beitrag anzeigen - elektron. Wasserstandsregelung Ik heb zelf de schakeling nog niet getest. Lijkt me behoorlijk afhankelijk van het soort water dat wordt gebruikt.
| | |
| | #25 (permalink) |
|
sorry dubbel gepost, was niet te zien in nieuwe berichten
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 25 oktober 2010
|
Hallo Baggeraar, Over een Yarrow ketel is pas een serie verschenen in de Model Engineer, compleet met bouwbeschrijving. Eerder stelde je de vraag over op afstand gecontroleerde scheepsinstallaties. Op de laatste Stoom- en techniek beurs in Wychen (zie site stoomgroep Holland) stond iemand die een complete handleiding over scheepsstoominstallaties had geschreven. Hij zocht alleen nog een uitgever. Wellicht dat je via de beursorganisatie contact weet te leggen, want ik kan je helaas niet daaraan helpen. Succes met je mega-project, Scotte |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Bedankt scotte, ik meen dat ik een soortgelijke post op het stoom forum ook al had gekregen.Zal eens kijken wanneer wijchen weer is, alvast in de agenda zetten.
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Even wat info plaatsen, welke ik tegen kwam via een ander forum: Testbrand eines Keramik-Gasbrenners für einen YARROW-Wasserrohrkessel, der in einem Dampfschlepper eingebaut werden wird. Das Gehäuse hat folgende Maße: - Länge: 175 mm, - Breite: 75 mm, - Höhe : 35 mm Die glühende Keramikfläche hat 107 cm², damit ist eine Dauerleistung des Brenners von fast 11 kW/h ohne weitere leistungssteigernde Maßnahmen möglich.
| | |
| | #29 (permalink) |
| Banned Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Zo een heb ik al gebouwd voor een wilesco d10 Oud nieuws dus Kan je maken zo als je zelf wil hoor Rond vierkant ovaal Langwerpig enz enz Ik heb er hier een tweetal branders klaar liggen mvg Frederik |
| | |
| | #30 (permalink) |
|
vertel eens wat meer Frederik, waar maak je dat van ?
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |