![]() |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 april 2011 Leeftijd: 16
| Citaat:
| |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
staande ketel geeft je een hoog zwaartepunt, maar neemt minder plaats in in de boot. boot is wel gevoeliger voor omslaan, je brander grootte is begrenst door de diameter van de ketel. liggende ketel neemt meer ruimte in in de boot, maar geeft wel stabiliteit vanwege het lage zwaartepunt in de boot. er kan ook redelijk wat water in en er kan een flinke brander onder. Maak je ketel zo groot mogelijk dat ie nog in je romp past en er nog ruimte is voor een machine en de RC componenten. Al zal een geschikte buis van koper van die diameter een lastige en/of kostbare zaak zijn om te vinden/kopen.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Ik vind als dat je er maar een rare titel op nahoud hoor ![]() STOOMMACHINE OP GAS Heb ik nog nooit gezien hoor. Wel op stoom Stoomketel op gas o i d dat wel natuurlijk mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 april 2011 Leeftijd: 16
| Citaat:
Een kopere buis met een grote diameter kan ik volgens mij vinden in een winkel in Amsterdam daar heb ik de vorige keer koper gehaald | |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
35mm, 42mm 54mm uitwendig ? Bij groot heb ik het over 104mm, 133mm uitwendig. Als jij goedkoop aan dergelijke koper buis kan komen dan wil ik dat graag van je weten.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? | |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Citaat:
Dus geen roodkoper zeg maar Hij heb voor een wilesco machientje wel eens een nieuw keteltje gemaakt Zal wel van messing zijn geweest dan Vermoed ik dan mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 20 april 2011 om 12:11 | |
| | |
| | #23 (permalink) | |
| Citaat:
![]() Hij heeft het er niet over mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Ik wil dan ook de topicstarter adviseren om stoomketels altijd van rood koper te maken. Maar vergis je niet, het loopt aardig in de papieren hoor. roodkoper buis 100/104 lengte 1 meter € 80 roodkoper plaat 3mm dik voor de deksels uit te kloppen of te persen (netjes gedaan Frederik !!) Koper buis van circa 28mm voor de vuurgang, buisjes van 12mm voor de cross tubes. Zilver voor het soldeer werk, reken op € 5 per staafje van 1.5mm en 30cm lang. je hebt er wel een aantal nodig. Vloeimiddel wat past bij het zilversoldeer, ook hier heb je flink wat van nodig, je moet de ketel van binnen en van buiten 'fluxen" om het zilver overal goed mooi gevloeid te krijgen. Brons in diverse diameters om je ketelstompen, appendages (kraantjes, manometer aansluiting, veiligheidsklep, peilglas aansluitingen) van te draaien. Tap/snij gereedschap in metrisch fijn, gewone schroefdraad is te grof voor dit soort werk. Dan praat ik over m6 fijn, m8 fijn en m10 fijn.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 21 mei 2008 Locatie: Dieren Leeftijd: 66
|
Even voor de duidelijkheid de vuurhaard op de foto is hard gesoldeerd. Bij solderen worden metalen delen met elkaar verbonden d.m.v. een metaallegering. Het smeltpunt van deze legering ( het soldeer) heeft een lagere waarde dan die van de te verbindende delen. Bij lassen wordt de verbinden gemaakt door de delen ter plaatse van de verbindingsnaad zover te verhitten dat het materiaal in elkaar over smelt, waarbij indien nodig ook nog materiaal van nagenoeg de zelfde samenstelling kan worden toegevoegd. |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| blz 281 van het Handboek Model Stoom machines van v Dort en Oegema staat het persen en de gereedschappen beschreven.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Op deze http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post2096378-link plaatjes van pers gereedschap.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
was tweemaal geplaatst
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 1 mei 2011 om 08:50 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |