![]() |
| | #16 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Maar wat wel en niet kan dus Je kan een bewegende kracht omzetten naar een draaiende door middel van een krukas en dat gaat dus niet via een excentriek Jij dwaald dus van de vraagstelling af En gooit het over een andere boeg dus mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
| Citaat:
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! Laatst gewijzigd door Dirk; 12 augustus 2011 om 16:55 | |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
| Citaat:
Dit omdat er op de kruk van het aangedreven wiel geen plek meer is voor een excentriek. Dit komt het meeste voor bij locomotieven met een walschaertsstoomschuif besturing. Bij stephenson omkeer beweging worden uitsluitend excentrieken toegepast, deze liggen meestal buiten het frame. Ook bij 3 cilinder locomotieven wordt de stoomschuif beweging van de middelste cilinder door een excentriek aangedreven omdat een contra kruk daar niet mogelijk is. Bij stationaire machines worden contra krukken bijna niet toegepast, maar het kan wel. Ik heb een 2 cilinder balans stoommachine gebouwd waarbij ook de schuiven met een balans arm werden bedient, middels contra krukken naast de "echte" krukken werden de balansen op en neer bewogen. Het kan dus wel maar het afstellen van een contra kruk is een ramp. een excentriek is zoveel makkelijker af te stellen, de slag van de schuif is even groot als de slag van het excentriek dus dat staat vast. Dan is het enkel nog het afstellen van het excentriek met de schuif zodat de schuifop tijd de stoompoorten opent en sluit.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |