![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #151 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
2 bar klopt wel ongeveer. Bij lagere druk krijg je alleen een nat dek: veel gesputter en stoomverlies. Bij 2,8 bar krijg je bijna pijn aan je oren...
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #152 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Hillegom Leeftijd: 37
|
Dank je wel Roel. Altijd prettig om te merken dat ik niet de enige ben die dit ondervindt. Voordeel vindt ik wel dat de fluit niet zo snel "over de toon" geblazen wordt (kan even niet op de officiele benaming komen). Dat was met de fluitjes van Wilesco altijd wel het geval. Boven de 2 bar was dat niet om aan te horen.
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #153 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
De fluiten die jullie gebruiken (maken ) zitten op treinen loc dus Op een boot zijn ze donkerden en zwaarder van toon De pijpjes zijn te lang en te smal mvg Frederik Ps Vraag het maar aan dhr Bunte Roel ![]() Zo iets moet het worden deze is dus ook nog niet goed maar komt er heel dicht bij hoor Moet dus korter Heb er nog geen materiaal voor ![]() Hier dan de kortere versie Komt er al heel dichtbij De pijp moet nog dikker worden mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 13 januari 2012 om 12:05 | |
| | |
| | #154 (permalink) |
|
Ik was van de week voor een cursus bij de SOMA in Harderwijk. In dat pand huist het wegenbouwmuseum en buiten stond een stoomlier met daarop een machine die wel erg op de D10 lijkt. Het geheel is in ieder geval niet draaiklaar meer te noemen Ik wil jullie de foto's niet onthouden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #156 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
William, je gaat je toch niet met stoomheiwerk bemoeien hè?
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #157 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Voor de stoommensen die nog wat meer willen weten over de ketel: Dit zijn pijpen (met een aangelaste bodem) die in de topplaat hangen (met een conische passing van 2.5°) en water bevatten. Dit zijn Fieldpijpen en worden door het vuur verwarmt. Deze ketels hadden een groter rendement dan de meer bekendere kruispijp ketels die drie dwars buizen in de binnen ketel hebben.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #158 (permalink) |
|
Goed geïnformeerd Harm, Die bovenste foto heb ik ook, echt precies hetzelfde . Jij bent er ook geweest dus? En nee, ik ga niet heien hoor! Ik houdt me bezig met asfalt in het dagelijkse leven. Das heel wat anders.
| | |
| | #159 (permalink) |
|
Nooit geweest, wel in het gebouw in Ede, maar dat is al lang dicht daar geloof ik. Ook nooit voor cursus geweest. Die foto's zijn van een "stoom kennis". Stoom wereldje is maar klein .
| | |
| | #160 (permalink) |
|
Dan zijn de materieelstukken waarschijnlijk vanuit Ede naar Harderwijk verhuisd toen de SOMA daar een aantal jaren geleden zich vestigde. SOMA is een opleidingsinstituut voor het werken met materieel zoals asfaltspreidmachines, walsen, heistelling hijskranen enz.enz. Hieronder het bewijs, het is echt bijna dezelfde foto. ![]()
| | |
| | #161 (permalink) |
|
Op de vraag hoever ik ben? Helaas net zo ver als een maand geleden. Ik heb van de afgelopen twee weken winter genoten en daarvoor aan het verbouwen geweest thuis. Soms gaat het huis voor de hobby .
| | |
| | #162 (permalink) |
| Lid sinds: 7 februari 2006 Locatie: Oostende - België Leeftijd: 51
|
Over stoomfluiten gesproken: Deze klinkt niet slecht ook al doet ze nog aan treinen denken. Ik vind het 't beste wat ik tot nu toe al gehoord heb: Resonator whistle Caton V4 - YouTube Deze man maakt ze: DJB Model Engineering Ltd Grtz, A!H.
__________________ "Loup garou à la graisse de ranoncule de mille tonnaires de Brest !" (Kpt. Haddock) |
| | |
| | #163 (permalink) |
|
Daar kan je best zelf wat uurtjes voor experimenteren. Heb ik er niet voor over, bovendien geeft het te veel "ruis" geluid.
| | |
| | #164 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Het maken van klepjes Zuig en pers dus ![]() Zeskant in de klauwkop Uit de midden door middel twee plaatjes ![]() En dan het ronddraaien van de voetjes ![]() En hier de klep met zitting En hier beide kleppen ![]()
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 18 februari 2012 om 09:56 |
| | |
| | #165 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
Netjes Frederik, wat ook wel een werkwijze is om het klepje in wording in een verdeel apparaat te zetten en dan 3 gaatjes boren om de 120 graden. vervolgens in de draaibank afdraaien zodat de klepgeleiding ontstaat. je krijgt dan hetzelfde resultaat, maar op een andere manier. ziet er verder goed uit, voor een pompje Frederik ? Is de afdichting middels een O ring ?
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |