![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Als je uitgaat van voedigwater van nul graden (waar jouw berekening in feite op neerkomt) heb je inderdaad een "ingebouwde overcapaciteit" in je berekening. Probleem is alleen dat het erg lastig is om uit te rekenen wat de verliezen zijn, dus er kan zomaar heel weinig van overblijven. Je kunt een hele hoop winnen door restwarmte te gebruiken om het voedingwater voor te warmen (voedingwaterleiding via een spiraal in de schoorsteen bijvoorbeeld) en de afgewerkte stoom laten condenseren door de voedingwatertank als heatsink te gebruiken bijvoorbeeld. Is ook sowiso beter voor het materiaal van de ketelwand, zowel qua warmtespanning als qua zuurstof, al speelt dat laatste maar een heel kleine rol. Groet, bert |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Voor mijn 1 op 1 ketel gebruik ik Amersite en Amertrol voor de waterbehandeling, Stoombootje gaat op regenwater dat ik opvang als het dak en de goot zijn schoongespoeld, waarna ik het door een koffiefilter giet.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Ah, Drew chemicals.... lang geleden dat ik daar mee gewerkt heb. Ik vond Nalfleet of Unitor toch fijner werken. Véél fijner.... Regenwater is viezer dan je zou denken helaas, ik zou dan toch liever demi-water gebruiken, als dat een beetje betaalbaar blijft tenminste (ik ken jouw verbruik niet) en dan is condenseren van afgewerkte stoom toch wel een interessante optie als je de olie er goed uit kunt afscheiden. Groet, Bert |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Hillegom Leeftijd: 37
| Citaat:
Bij 50 psi heb je 405 cc stoom uit 1 cc water, bij 25 psi is dit 640 cc stoom.
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
William, Dat is nu het grote voordeel van stoom boven dat van lucht. Als je een expansie machine hebt die onbelast moet draaien (op een laag toerental) doet hij dat met stoom wel, bij lucht stopt de machine als de schuif de toevoer afsluit. (expansie machine laat van de 180° slag bijvoorbeeld maar 130° de toevoer open.) Maar als je nu zegt dat uit de tabel blijkt dat op een lagere druk een machine harder draait schiet ik in een vraagteken. Dan wil ik dat waarschijnlijk niet snappen.(ik kom uit de praktijk) Als ik 2 bar op de kar zet draait hij toch echt langzamer dan bij 8.5bar. grt Harm.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Oeps, ik denk dat ik inderdaad niet echt duidelijk ben geweest in mijn verklaring over de drukken. Mijn insteek was als volgt: Volgens de berekeningen zou de D10 ongeveer 600 toeren per minuut moeten kunnen draaien op 50 psi als ik naar de stoomproduktie kijk die de ketel kan leveren. Hierbij blijft de druk in de ketel constant op 50 psi. Ga ik meer toeren maken zal de consumptie van stoom toenemen en daarmee de druk in de ketel afnemen. Wil ik bijvoorbeeld 900 toeren maken waarbij de druk in de ketel constant blijft dan kom ik op een druk uit van rond de 25 psi ipv 50 psi. Doordat de druk in de ketel lager is zal de machine een lager koppel kunnen ontwikkelen dan met 50 psi. Ik ben het helemaal met je eens dat een machine op 50 psi veel meer toeren maakt dan op 25 psi maar mijn ketel houdt dat alleen niet zo lang vol denk ik. Een compound machine is inderdaad de overtreffende trap. Als ik echter kijk naar hoeveel moeite je moet doen om de machine zelfstartend te maken dmv een beerkraan e.d. en ik in eerste instantie een ' mooi' sloepje wil bouwen denk ik dat de D10 beter voor mij is. Mocht de D10 toch iets te veel stoom vreten voor het goede dan kan ik deze altijd nog vervangen door een Graham Gage TVR1A machine met een kleinere boring en slag maar wel helemaal kogelgelagerd en nagenoeg onderhoudsvrij. Zie GAGE TVR1A Hopelijk heb ik het zo iets duidelijker gemaakt
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Citaat:
maar bovenstaande bewering niet. Dat met die beerkraan viel, de keren dat ik in mijn vaarbak aan het kliederen was best wel mee. Ik denk dat bij manoeuvreren die kraan maar 1 op de 10 keer (misschien zelfs minder) nodig was. Aftapkraantjes zijn ook niet echt noodzakelijk (bij mij lekt er genoeg langs de pakkingbus denk ik).
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! Laatst gewijzigd door Baggeraar; 11 oktober 2011 om 20:40 | |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Citaat:
Ik bedoelde de opmerking echter in het licht van dat de machine continu een hoger toerental kan draaien op een lagere druk vanuit mijn ketel. In die zin had ik het anders moeten verwoorden. Het lekken langs de zuigerpakking heb ik kunnen oplossen met viton-ringen ipv grafietkoord. Of het houdt in de toekomst zal zich nog moeten bewijzen.
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! | |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Als je de zuigerstangen glimmend hebt zonder draaigroeven denk ik dat je een heel eind komt. Tzt zal ik die machine in de sleper daarop ook nog gaan nakijken. Ik heb nog meer dingetjes die anders moeten voordat hij geschikt is voor langdurig gebruik. (krukas, kruishoofd/leibaan smering om zo maar wat te noemen)
| | |
| | #40 (permalink) |
|
ach, zo help je jezelf de winter door toch? Mijn zuigerstangen zijn niet glimmend maar wel vrij van groeven e.d. Ik hoop dat het voldoende is. Verder helpt goede olie ook een hoop heb ik ondertussen gemerkt. Heb bij Sauerbier een liter echte stoomolie gekocht en die bevalt prima. Het stinkt echter wel behoorlijk (zo'n echte zure olielucht)
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Dat is jammer, ik mocht die Engelsen in Almere en vroeger in Hellevoetsluis graag ruiken. Mijn lekkere olie is ook bijna op dan moet ik ook over op stink. Bij een temp onder de 10°C niet vloeibaar.
| | |
| | #42 (permalink) | |
| Citaat:
Heb niet de lekkere variant kunnen ruiken, zal wel aan de leeftijd liggen maar op temperatuur valt het wel mee hoor.
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: Enschede
|
Bedankt voor de tip, Zuigerafdichtingen van Teflonkoord bevallen dus kennelijk niet zo goed. Zelf had ik al besloten de afdichtingen van Teflonstaf te maken, al is dit wat gepriegel (12x10x1 mm, alleen nog insnijden, zie foto). Bunte in Apeldoorn heef trouwens ook stoomolie, deze stinkt niet (tenminste niet dat het mij opvalt). Robert.
__________________ Robert. |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Je foto is voor ons niet zichtbaar. Is er belangstelling voor stoomcilinderolie? Ik heb hier 20 liter staan dat maak ik nooit meer op in mijn kraan en bij de modelbouw.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! Laatst gewijzigd door Baggeraar; 15 oktober 2011 om 15:18 |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Robert, inderdaad niet zichtbaar. Ik vermoed dat het fotoalbum waar die in staat niet op "openbaar" staat. Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |