![]() |
| | #16 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 18 september 2011 Locatie: Noord-Holland Leeftijd: 71
| Citaat:
Grafiet komt op verschillende plaatsen in de bodem voor. Er bestaat echter ook synthetisch gemaakt grafiet: dit wordt geproduceerd uit cokes, vermengd met teer, voorgebakken en uiteindelijk volgens het Acheson-proces onder hoge stroomsterkten omgezet in elektrografiet. Toepassingen van dit elektrografiet zijn onder andere koolborstels voor elektromotoren, hoge-temperatuurtoepassingen, zelfsmerende glijlagers, en in gemodificeerde vorm als pakkingmateriaal. bron : Wikepedia | |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
@Manus Waarschijnlijk heb je wel gelijk. Probleem is dat een benaming als "grafiet" helemaal niets zegt over het materiaal. Daarmee wordt eigenlijk alleen maar het door jou genoemde natuurlijke grafiet (100% koolstof) aangeduid. Bij een kunstmatige variant zou nog een aanduiding moeten zijn, want daar bestaan ook weer een groot aantal versies van. Koolborstels en (zelfsmerende) glijlagers kan ik me iets bij voorstellen, maar het moet denk ik beslist niet te ingewikkeld van vorm worden. Machineren lijkt me best wel moeilijk (slijpen?)
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |