![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2009 Locatie: Beesel,Limburg Leeftijd: 18
|
Voor natuurkunde moet ik een EXO (Eigen eXperimenteel Onderzoek) doen. Toen kwam ik met het idee om een Stirling motor te onderzoeken en er zelf een te maken. En ik vond het wel een leuk idee om mijn creatie met jullie te delen. Dit zijn een aantal foto's ervan: ![]() ![]() ![]() Een beetje water voor de koeling: ![]() De warmtebron: ![]() Het totaalplaatje: ![]() En een filmpje: In dit filmpje heb ik nog ijs bij het water toegevoegd voor een nog beter resultaat. Ik ben aan het denken om nog een grotere te maken. Weet iemand of het mogelijk is om er een van 5 liter blikken te maken? Groetjes, Ferd
__________________ HPI Baja 5b + Futaba 3PKS 2,4 GHz Traxxas Slash |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 13 juni 2011 Locatie: Belgium - Brugge Leeftijd: 20
|
Ik denk het wel... Stirling engine generator powering radio (approx 50mw) - YouTube btw, mooi gemaakt en welkom ons het modelbouwforum
__________________ http://zillion-modelbouw.jouwweb.nl/ HPI savage 3.5 - tamiya M-05 - Kyosho Pure Ten EP III |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-Belgi๋ Leeftijd: 40
|
Ferd, Knap jongen! Een klein schematje met onderdelen zou welkom zijn (lijkt me een leuk project om op koude winteravond met mijn pubbers te doen) Stevo
__________________ |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Even googelen op coffee cup stirling engine levert meestal wel iets op. Hier een van de vele voorbeelden Succes! Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #6 (permalink) | |
|
Bedankt voor de reacties! Citaat:
Groetjes, Ferd
__________________ HPI Baja 5b + Futaba 3PKS 2,4 GHz Traxxas Slash | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Goed bezig
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
hier de mijne: teflon zuiger, cilinder van een lab pipet, krukas lagers zijn 2 kogellagers uit de leesarm van een harde schijf. 2 cd`s als vliegwiel, 2 balsa schijfjes als verdringer. loopt op 1 waxine lichtje
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ziet er goed uit! Weet iemand waar ik grote lege blikken kan krijgen? (Zo'n blikken wat ze bij een groothandel hebben) Ik wil namelijk een grotere bouwen, ik weet niet of dat dit mogelijk is, maar het is het proberen waard Groetjes, Ferd
__________________ HPI Baja 5b + Futaba 3PKS 2,4 GHz Traxxas Slash Laatst gewijzigd door Slasher; 8 november 2011 om 17:54 Reden: Zie volgende bericht (forumtip) |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Grote blikken bij cafetaria, restaurant, eet-tentjes. Of 2ltr blikken soep bij supermarkt. CD en dvd spelers, oude harde schijf, printers zit veel leuk materiaal in, magneetjes (bij de leeskop), asjes (geleiderails), borstelloze motoren anders wikkelen voor vliegtuiggebruik, veertjes, palletjes etc. De schijven van harde schijven zijn perfect gebalanceerd, goede vliegwielen. Hier worden ze toegepast als contactloze rem in een zelfbouw dynamometer voor RC elektromotoren http://www.aerodesign.de/peter/2001/...index_eng.html -> Performance Measurements on Electric Motors (ook in Duits) Nog een forumtip: als je reageert op direct voorafgaand bericht hoef je niet te quoten, leest vlotter. Behalve bij grote berichten, dan alleen het relevante deel quoten.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 8 november 2011 om 17:54 |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
| Citaat:
Hoe groter het volume in de verdringer ruimte hoe lager het temperatuur verschil wat nodig is om hem te laten draaien. nog een tip: als je de zaak balanceert loopt ie makkelijk aan en blijft ie mooier rond lopen. gewoon beetje proberen met een 1 eurocent muntje en een plakbandje aan het vliegwiel. net zo lang pielen totdat het vliegwiel in elke stand van de kruk blijft staan en niet meer terug valt naar de zwaarste kant.
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Bij de chinees misschien, bak-olie zit in erg grote blikken.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Ik ben al op een paar plaatsen langs geweest, maar helaas nog grote blikken kunnen krijgen Daarom ga ik eerst van normale (soep) blikken de motor bouwen. Groetjes, Ferd
__________________ HPI Baja 5b + Futaba 3PKS 2,4 GHz Traxxas Slash |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |