![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: Enschede
|
Ik heb recent een Emco Compact 8E gekocht. Deze draaibank bezit, zoals waarschijnlijk bekend, geen langsvoeding naar rechts (en kan dus ook geen linkse draad snijden). Nu kwam ik laatst in een Duits modelbouwblad uit januari 2006 een omkeeroverbrenging tegen die het voordeel heeft dat deze met slechts minimale aanpassingen aan de bank zelf (tapgat in aandrijvingplaat en een kleine sparing in de kap) te monteren is en dus ook makkelijk weer te demonteren is. Ik besloot deze te gaan bouwen. Er zijn meer manieren om de langsvoeding naar rechts te laten bewegen op een Emco Compact 8 (E). De eenvoudigste is het monteren van een extra tussenwiel tussen de vertanding van de hoofdas en de wisselwielen. Ik zocht echter iets wat omschakelbaar is zonder (de)montage van een extra tandwiel, deze omkeeroverbrenging is dat middels een hendel die bovenuit de kap steekt. Opengewerkte omkeeroverbrenging. Robert.
__________________ Robert. |
| | |
| | #2 (permalink) |
|
Je begint met een tandwiel z=40, modul 1, 8mm breed en twee tandwielen z=15, modul 1, 8mm breed. In de kleine tandwielen monteer je twee naaldlagers 9mm voor een as van 6mm. In het grote tandwiel monteer je een kogellager 26mm voor een as van 9mm (of 25mm voor een as van 8mm). Tandwielen kun je kopen bij Sauerbier of GHW, lagers bij Conrad of Sauerbier. Robert.
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Hierna maak je de achterplaat uit 3mm staal. Ik heb geen freesbank, maar met de flex en de vijl gaat dit prima. Ook het schakelelementje voor de twee z=15 tandwielen is uit 3 mm staal gemaakt, evenals de voorplaat. De opgezette blokken zijn uit staal en gesoldeerd, net als de verspringing voor de hendel. Robert.
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Met alleen de omkeerbeweging ben je er nog niet hoor Er komt nog het een en ander bij kijken hoor (voor linkse draad dan ) mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 24 november 2011 om 00:58 |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Dank je Frederik, Ik denk ook niet dat ik veel linkse draad zal snijden, maar goed de machine is er hierna in ieder geval geschikt voor. Een langsvoeding naar rechts lijkt mij vooral makkelijk bij het nadraaien van een werkstuk of as met afnemende diameters. Langsvoeding geeft een veel mooier draaibeeld dan je met het beitelsupport voor elkaar krijgt. Met de langsvoeding naar links loop je vaak het risico de klauw in te lopen of de verdikking die je niet hebt afgedraaid. Met langsvoeding naar rechts loop je naar het center in de losse kop, waar je vaak meer uitloopmogelijkheden hebt. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het werkstuk, vandaar dat de optie om deze om te kunnen schakelen mij erg handig lijkt.
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Citaat:
En niet even dit of even dat gaan doen. Mocht je van nature al zulke concentratie storingen hebben, blijf je altijd een gevaar als je met dit soort gereedschap werkt.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! | |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Maar vond je dat nodig zo.n commentaar Beetje overdreven hoor mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Hillegom Leeftijd: 37
|
Ik vind het persoonlijk altijd erg leuk wanneer iemand zijn gereedschap aanpast naar eigen wens. En zoveel mensen, zoveel smaken. Ik ben benieuwd naar de volgende update Robert.
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Mijn laatste regel had ik inderdaad niet hoeven plaatsen. De eerste sta ik wel achter.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 18 september 2011 Locatie: Noord-Holland Leeftijd: 71
|
Een gewaarschuwd man kan geen kwaad Harm, een begrijpend lezer zal er of van leren ..of de boel in de prak zien draaien en even weglopen bij een draaiend langssupport nooit meer doen... |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Goed, voor de mensen die wel serieus geïnteresseerd zijn in een links-rechts langsvoeding voor de Emco Compact 8(E) en hier de voordelen van in zien, ga ik verder met deze post. De hendel om te schakelen is gemonteerd en het geheel wordt onder de hoofdas gemonteerd. In de getoonde stand draait de draadspil in de originele richting en is de langsvoeding dus naar links. De zwarte M8 bout onderaan de overbrenging is een originele bout waarmee de montageplaat van de snaaroverbrenging van de Emco Compact 8(E) aan de vaste kop zit. De omkeeroverbrenging wordt zo gesteld onder deze bout tot deze goed zit. Hierna worden de twee M6 boutgaten (verzinkte bouten) in de montageplaat geboord en getapt. Bij de Emco Compact 8E moest ik een derde bevestigingsbout van de montageplaat, achter deze overbrenging echter eerst verzinken. De wisselwiellen worden rechtop gezet en passen nog mooi binnen de kap. De bedienhendel steekt straks door de kap naar buiten. Op de foto hieronder is de langsvoeding naar rechts geschakeld.
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hierna nog een sparing maken in de kap en een arretering voor de hendel (uit een stukje aluminium hoekprofiel) en klaar ! De kleine primer vlekken rond de sparing poets ik nog wel weg als ik het nodig vind. De bedienhendel heb ik zwart gemaakt en ziet er verder netjes uit, zo door de kap stekend. Het werkt prima. Ik ben erg tevreden met deze omkeer mogelijkheid in de langsvoeding. Misschien nog een keer een liniaal voor de langsslede aanschaffen.
__________________ Robert. Laatst gewijzigd door rweust; 27 november 2011 om 21:04 |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Ziet er perfect bruikbaar uit.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |