![]() |
| | #211 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 25 augustus 2011 om 09:50 | |
| | |
| | #212 (permalink) |
| Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: Enschede
|
Ik heb altijd last gehad van luchtbellen in het peilglas, zelfs in koude toestand bij het vullen al. Na dit bericht toch maar besloten hier eens een Litze draadje koper in te stoppen. Het eerste resultaat is er direct al. In koude toestand geen luchtbellen meer. Morgen zal ik de ketel eens onder druk stoken en kijken hoe dit gaat met bellen die ik onder stoom altijd in het peilglas had. Dit lijkt dus echt goed te werken, iemand enig idee hoe dit komt? Robert.
__________________ Robert. |
| | |
| | #213 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
stukje wc papier met thinner door het glas duwen scheelt ook al heel veel.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #214 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #215 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Vet glas geeft dat de oppervlakte spanning van het water versterkt wordt en daardoor niet tegen het glas wil blijven staan. Dan krijg je druppels water met weer lucht insluiting.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #216 (permalink) |
|
Een Engelsman gaf my op Model Boat Mayhem een verklaring: It works perfectly in the gauge I did this on for a friend's Cheddar Puffin boiler- it works by removing the meniscus (look at water in any container, on the surface there is a thin 'skin' that rises up where it meets at the edges of the container, it is also the 'skin' that insects such as the Water Boatmen glide about on). When bubbles form in the water gauge they also have a meniscus at the bottom that is kept from joining the meniscus on the top of the actual water level by the pressure in the bubble. The wire draws the meniscus of the water up, and the meniscus of the bubble down, they join and the bubble disappears as the water above the bubble 'runs' down the wire. Ofwel het is inderdaad een oppervlaktespanning probleem. De lucht- of (in opgestookte toestand) stoombellen hebben ook een oppervlak wat spanning veroorzaakt. De druk in de luchtbel in het peilglas voorkomt dat het oppervlak water boven de luchtbel langs het peilglas naar beneden kan vloeien en houdt het water wat bovenin het peilglas condenseert dus bovenop de bel. Een dun koperdraadje trekt het oppervlak aan en het water vormt een filmpje water rond dit draadje. Dit gebeurt boven en onder in de luchtbel, druk speelt hier minder een probleem door de kleine diameter van het draadje (net als bij capillaire werking). Als het filmpje water van de onderkant en de bovenkant van de bel elkaar langs het dunne draadje raken, kan het water boven de bel naar onderen vloeien en zal de luchtbel dus opstijgen. Lijkt mij een zeer plausibele verklaring. Robert.
__________________ Robert. Laatst gewijzigd door rweust; 12 mei 2012 om 16:27 |
| | |
| | #217 (permalink) |
|
Werkt prima, Vandaag even opgestookt en een rondje gevaren in de vijver (tussen de buien door). Het peilglas bleef vrij van luchtbellen met 3 bar stoomdruk. Af en toe kwam er van boven uit het peilglas een druppel condens naar beneden rollen, maar door het schommelen van de boot en het Litze draadje koper, vloeide deze netjes over in het waterpeil. Dit is echt een hele verbetering wat afleesbaarheid betreft, kan ik iedereen aanraden.
| | |
| | #218 (permalink) |
|
Wat is de diameter van je glas?
| | |
| | #219 (permalink) |
|
Hallo Harm, Inwendig heb ik niet opgemeten, maar uitwendig is dit iets boven de 6 mm. De ketel is van PM Research, net als het peilglas. Ik denk dus 1/4" uitwendig (ofwel 6,3 mm).
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |