Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Stoom techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 april 2009, 13:58   #16 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Archibald H. Bekijk bericht
Zo zo Bigboat, fijn dat jullie es goed gaan lachen . . . er zijn mensen die dit serieus nemen, kijk maar es op onderstaande link, zo te zien toch ook geen beginnelingen.
Als ik het 50 jaar fout doe ben ik ook geen beginneling meer, maar dat wil niet zeggen dat ik weet wat ik doe.

Ze vergeten maar even dat de ketel uit twee verschillende metalen bestaat, koper (?) en zilver (?) waardoor al electrolitische spanning ontstaat.

Citaat:
Misschien is het metaal van jullie ketels wel voorzien op het gebruik van gedemineraliseerd water. Wat ik begrijp uit de tekst is dat er metalen zijn die hier meer gevoelig voor zijn dan andere.
Zie boven.
BigBoat is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 april 2009, 16:44   #17 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Archibald H. Bekijk bericht
Zo zo Bigboat, fijn dat jullie es goed gaan lachen . . . er zijn mensen die dit serieus nemen.

Misschien is het metaal van jullie ketels wel voorzien op het gebruik van gedemineraliseerd water. Wat ik begrijp uit de tekst is dat er metalen zijn die hier meer gevoelig voor zijn dan andere.
Daar gaan we weer.............. eeuwige discussie tussen GROOTBEDRIJF en modelbouw........

Ik houd het kort, ik heb geen zin in eindeloze discussies: ik gebruik regenwater. (punt)
En anders zou ik gedestleerd water nemen, maar geen demi water.

That`s all I have to say about that.
Oud 19 april 2009, 17:50   #18 (permalink)

Archibald H.'s schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Bekijk bericht
Je meent het ?
Misschien komt het wel omdat ik me er aan stoor als er onzin verteld wordt ?
Mijn vader zei altijd, als je het niet weet of er aan twijfelt moet je je mond houden anders maak je je zelf alleen maar belachelijk.
Tja, zo zijn er velen die de beweringen van mensen zoals Darwin en Einstein ook onzin vinden . . .
Wat er ook van zij, ik heb geen zin om dit draadje nog verder te vervuilen met een eindeloze discussie die nergens toe lijdt. Ik heb hier niets meer aan toe te voegen. Punt.

A propos Bigboat: ik voel me niet belachelijk, verre van.

A!H.

Laatst gewijzigd door Archibald H.; 19 april 2009 om 17:58
Archibald H. is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2009, 18:07   #19 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Rob, er zijn genoeg discussies waarin ik behoorlijk van leer trek ((on)veiligheid), onvergelijkbaar harder dan jij hier boven, maar dat is nooit tegen mensen die een fout maken en proberen mensen te helpen. Er zullen altijd nieuwe mensen bij de hobby komen, gelukkig maar, en iedereen heeft het toch moeten leren?
Je hebt wel een puntje, als ik niet helemaal zeker ben van mijn suggestie, zet ik er voor alle duidelijkheid vraagtekens achter.

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 19 april 2009 om 18:11
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2009, 19:27   #20 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John33 Bekijk bericht
Daar gaan we weer.............. eeuwige discussie tussen GROOTBEDRIJF en modelbouw........
Het heeft niets te maken met groot of klein bedrijf.
Stop twee stukken koper in een citroen en er gebeurd niets.
Stop een stuk koper en een stuk zink in een citroen en opeens krijg je een chemische reactie.
Zo ook met ketels die uit verschillende materialen bestaan, koper / messing / staal / zilver / tin / lood ed.
Voeg daar een katalisator bij en de rapen zijn gaar.
Oud 19 april 2009, 19:34   #21 (permalink)

Standaard

Klopt vast wel allemaal,

maar het gaat hier toch over de vraag:

welk soort water gebruiken de active stomers ?

Aangeraden zijn:

kraanwater
gedestileerd water
water afkomstig van een wasdroger
regenwater
tip: smeltwater van een ontdooide vriezer/vriesvak

afgeraden:
gedemineraliseerd water
Oud 19 april 2009, 21:51   #22 (permalink)

Leeftijd: 49
Standaard ketelwater

Jammer dat Big boat zich er weer mee gaat bemoeien, ik haak weer af...............

rene
Oud 19 april 2009, 22:41   #23 (permalink)

Standaard

Je hebt nog niks bijgedragen aan dit topic, het heeft dus niets met afhaken te maken.
Als je nu gewoon zegt dat je weer kolen op het vuur komt gooien zou je tenminste eerlijk zijn. (Schermafdruk aan Robert)
Oud 20 april 2009, 01:26   #24 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

willemvdm's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Je kan inderdaad op verschillende manieren demi water maken.
Ik heb bij een autogarage gewerkt waar zelf accuwater gemaakt werd met een ionenwisselaar.
Ook in een vaatwasser zit een ionenwisselaar die het calcium in het water door natrium vervangt (de ionen wisselaar wordt weer "opgeladen" met regeneratie zout).
Dit soort water is goed voor een accu, stoomstrijkijzer of een vaatwasser naar niet voor een stoomketel.
Eigenlijk is het ook geen echt demiwater en zeker geen geschikt ketel voedingswater.
Wel als je vervolgens het natrium uit het water haalt met een omgekeerde osmoze filter (ik heb zelf aan zo'n installatie gewerkt bij een bierbrouwer die heel veel stoom gebruikte).
Als je dit soort demi water te pakken kan krijgen, prima.

Zelf heb ik mijn modelbouwspullen opgeslagen in een onverwarmde schuur waarin een luchtontvochtiger staat.
Deze levert zeker 100 liter erg schoon water per jaar.
Ook een airco levert schoon water, mits natuurlijk de lucht in de ruimte van de airco ook schoon is.
Maar toch is spuien belangrijk.
Als het water in de ketel verdampt blijft het vuil achter, blijf je water toevoegen dan dikt het water in je ketel dus steeds verder in.
Regelmatig spuien van ketel water houdt je ketel van binnen schoon.

Groeten Willem
Oud 20 april 2009, 01:42   #25 (permalink)

K.Rodenhuis's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Hallo beste hobby vrienden

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies,ik heb mijn conclusie getrokken uit jullie verhalen
Ik ga over op regenwater, moet nu nog iets maken om de regenwater op te vangen en dan maar wachten op de regenbuien.

groetjes
K.Rodenhuis
Oud 20 april 2009, 01:47   #26 (permalink)
Banned

Leeftijd: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Rodenhuis Bekijk bericht

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies,ik heb mijn conclusie getrokken uit jullie verhalen
Ik ga over op regenwater, moet nu nog iets maken om de regenwater op te vangen en dan maar wachten op de regenbuien.

groetjes
K.Rodenhuis
Met het water van een droger gaat ook prima hoor
F.van.Gent is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2009, 11:00   #27 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Yep, dat is condenswater, net als regenwater
Als je daar je ramen mee wast, of je auto, droogt hij streeploos op.
Oud 20 april 2009, 11:43   #28 (permalink)

wiebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Bekijk bericht
In onze ketels zitten 10 duizenden liters gedeminiraliseerd water en dat zou niet goed zijn ?
Ik zal het maandag melden aan de directie en verwijzen naar dit forum.........daarna gaan we heel hard lachen.
beter is een constructieve uitleg te geven waarom dit zo zou zijn.
dan gewoon een uitspraak posten,die behoorlijk negatief overkomt.

wiebe mod.
Oud 20 april 2009, 11:45   #29 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Rodenhuis Bekijk bericht

groetjes
K.Rodenhuis
Tis net zulk mooi weer,......... maar zonder water doen onze stoomketels erg weinig.

Suxxes met de plaatsing van de regenton.
Oud 5 mei 2009, 00:17   #30 (permalink)

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Hallo allemaal,

Tsjonge, wat een gedoe hier op het forum.

Even wat dingetjes uit de wereld helpen: Demi water en gedestilleerd water zijn effectief gezien hetzelfde, en zijn allebei uitermate geschikt voor stoomketels LET WEL: mits chemisch behandeld, maar dat geldt voor elke ketel. Je kunt echter stellen dat gedestilleerd water iets minder opgeloste gassen (zoals CO2) bevat, en dus iets minder zuur is, en daardoor geschikter. Veel maakt het echter niet uit.

Regenwater is een noodoplossing, maar het is verre van gelijk aan demi of gedestilleerd. En wat erger is: je weet niet wat er in zit!

Water uit de wasdroger, is funest voor ketels, want vaak veel zuurder (door uit de lucht opgenomen CO2) dan je denkt. Het zelfde geldt in nog veel ergere mate voor condens uit een AC installatie, of smeltwater uit een koel/vrieskist.

Maakt het uit? Niet veel, daarvoor zijn modelstoominstallaties gewoon te weinig in bedrijf. Uitzondering is kraanwater, daar groeit je ketel schrikbarend hard van dicht. Alweer, met modelinstallaties is het niet gauw problematisch, omdat er met relatief lage drukken en dus temperaturen gewerkt word, dus ook de verhoging van de oppervlaktetemperatuur in de vuurhaard zal al gauw binnen de perken blijven. En uitzuren is goed te doen.

Van de vereisten voor een ketel uit koper kan ik niet veel zeggen, die zijn tamelijk chemisch resistent en gaan sowieso nooit tot erg hoge drukken, maar ik kom ze in mijn werk te weinig tegen om er echt iets zinnigs over te zeggen.
Stalen ketels willen heel graag water wat sterk Alkalisch gemaakt is (pH boven de 9.5 als minimum, liever tegen de 10.5), omdat water wat chemisch pH neuraal is bij kamertemperatuur, boven de 150 graden een pH vertoont van onder de 5. Alkalisch water tast een stalen ketel niet aan, zuur water wel. Vandaar.
Tevens wil je in een stalen ketel zo weinig mogelijk chloriden hebben. Tot 7 bar max 300 ppm, daarboven zo weinig mogelijk. De hardheidszouten die je in kraan en regenwater vind, zijn chloriden, en kraanwater zit al gouw boven de 1000 ppm. Liever niet dus!
Verder wil je (als het een installatie met condenser is en de ketel niet geleegd word na bedrijf) graag dat het ketelwater onder de 1000 microSiemens blijft, anders is het te vuil en krijg je afzettingen die het leidingwerk van binnen uit kunnen wegslijten.
Als je een ketel hebt die langdurig in bedrijf is, en regelmatig tijdens bedrijf gespuid word, is een coagulant ook mooi, dan weet je tenminste zeker dat als je spuit, het vuil ook daadwerkelijk verwijderd wordt.
Stalen ketels willen ook graag dat het water behandeld word met een zuurstofbinder, om corrosie te voorkomen. Hydrazyne is daarvoor erg geschikt, maar niet aan te raden (beetje giftig) en een heel goed alternatief is sulfiet Dit sulfiet moet tijdens bedrijf continue toegevoerd worden. De hoeveelheden zijn echter zo klein, dat het voor modelbouw gewoon niet goed uitvoerbaar is.
Het is wel aan te raden, als de installatie stil staat, om de ketel volledig op te vullen met demiwater, al dan niet behandeld, om corrosie te voorkomen. Andere optie is bijvoorbeeld doorblazen met argon o.i.d. Geen CO2, want dat lost op in water, daardoor word het water zuur, en dan gaat de ketel echt heel snel rotten aan de binnenkant.

Heeft je installatie een condenser en warmwaterbak, dan is het zaak om deze zo effectief mogelijk van lucht af te sluiten, om te voorkomen dat er zuurstof in de ketel komt. Dit kun je bijvoorbeeld heel goed bereiken door continue een heel klein beetje stoom boven de bak toe te laten om de lucht te verdrijven, en de temperatuur van het voedingswater boven de 85 graden te houden.

Tot zover de theorie, wie hem toe wil passen, moet dat zelf bepalen.
Wat ik wel weet (uit eigen werkervaring) is dat het stoomwezen en de wetgeving op het gebied van stoominstallaties er niet voor niets zijn: een ploffende stoomketel is op zijn zachtst gezegd, behoorlijk gevaarlijk.

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 5 mei 2009 om 10:11 Reden: Domme denkfout bij het punt "pH bij hoge temperatuur
brutus is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Stoom techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten