![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
Ziet er goed uit. Hoe heb je die cirkel zo mooi rond gekregen van de draaischijf? Of is het een van een bestaand iets. Voor mijn opduwer liep ik daar op vast namelijk.
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2007 Locatie: Giessenburg Leeftijd: 59
|
Hallo Koen. Is helemaal opgebouwd uit losse delen. De buitenring gedraaid en de rest erin gesoldeerd. Voor dit soort dingen is het maken van een goede mal vaak het grootste werk. M.v.g. Jan. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 64
|
Kun je een schatting geven van het aantal uren werk, dat hier in zit? Dat zullen er best wel een flink aantal zijn.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Ik hou inderdaad geen uren bij want dat voegt volgens mij maar weinig toe. Aangenomen dat de vraag over de lier gaat, daaraan ben ik begonnen half oktober 2006 en de lier was gereed half januari 2007.
|
| | |
| | #37 (permalink) |
| ![]() Nadat ik op een rommelmarkt een tekentafel op de kop getikt had begon het tekenen van diverse machine onderdelen. Omdat het tekenen niet echt mijn hobby is, is er nooit een complete bouwtekening ontstaan. ![]() De eerste delen gemaakt. ![]() Het begin van de lagerblokken. ![]() De halve lagerschalen voor de tussenlagers gemaakt. Groeten, Jan. |
| | |
| | #38 (permalink) |
| ![]() De losse delen voor de leibanen. ![]() De oliegroeven in een leibaan gemaakt. ![]() De onderdelen voor de krukas. Voor de krukas te kunnen lijmen moesten nu eerst de mallen gemaakt worden om ervoor te zorgen dat de krukwangen onder de goede hoek staan. Tevens mallen voor de onderlinge afstand gemaakt. Met de gebruikte Loctite moeten de delen direkt op de juiste plaats zitten want verschuiven is niet meer mogelijk. ![]() De krukas gemonteerd. Om de krukas extra te verstevigen heb ik in de krukwangen nog een spanbusje gemonteerd. Groeten, Jan. Laatst gewijzigd door Jan Walpot; 2 december 2009 om 13:30 |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
|
De loctite 638 kan heel wat hebben, zeker zo`n krukas, die wordt niet zo warm. Ik heb van mijn Clayton Undertype steamwagon 1:6 de krukas ook met 638 verlijmd, maar ook nog spanbussen ingezet. Beste Jan, werkelijk waar, wat een vakmanschap !!! Wat een subliem afwerkings niveau, super !!!
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Weer bedankt voor de complimenten John. Ik heb de krukas gelijmd omdat ik bij de bouw van mijn eerste 2 stoommachientjes daar goede ervaring mee had. Als ik het goed heb kan deze Loctite een temperatuur hebben van tegen de 400 graden. Dat wordt de krukas nooit. Bij de eerste krukas die ik lijmde met Loctite ging het wel fout. Ik had de krukwang voorbij z'n positie geschoven om te zien of de Loctite goed verdeeld zat over het lijmvlak. Terug zat er niet meer in. Daarom heb ik mallen gemaakt zodat alles direkt op de goede plaats zit. ![]() Groeten, Jan. |
| | |
| | #42 (permalink) |
| ![]() De cilinders weer gedemonteerd en de stoompoorten gefreesd. ![]() Twee schuifkasten. Op de vorige foto nog massief en nu alle gaten geboord en gefreesd. ![]() Cilinders en schuifkasten gemonteerd. Groeten, Jan. Laatst gewijzigd door Jan Walpot; 2 december 2009 om 13:31 |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2007 Locatie: Dirksland NL Leeftijd: 59
|
Jan, Ziet er geweldig uit ! Zelf ben ik ook enige jaren met een Triple bezig en heeft afgelopen zomer onder stoom gedraaid. Vorige week de schroef gemaakt ( 15 cm dia) en ben nu met de koppeling bezig, ik weet nog niet precies hoe ik dit ga maken. heb je wat meer informatie over het stuwlager ? Succes met de bouw, Hans Laatst gewijzigd door Burp; 1 mei 2011 om 12:25 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |