![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2007 Locatie: Giessenburg Leeftijd: 59
|
Ik ben nu bijna 20 jaar actief in de modelbouw en heb 2 jaar terug dit forum voor het eerst bekeken. In 1996 ben ik tijdens de vestingdagen in Hellevoetsluis meegevaren met de Maarten. Ik hoorde dat daar ook een modelbouw tekening van was en heb deze besteld. In 1996 heb ik het casco, schaal 1:20, gebouwd. Dit is van hout en de buitenkant is versterkt met polyester en glasvezel. De binnenkant is behandeld met kunsthars. In de 6 volgende winterseizoenen heb ik de machine gebouwd. Het is een 3 cilinder met Hackworth omkeerbeweging naar eigen ontwerp. Nadat het dek en de verschansing gereed waren heb ik in 2007 de ankerlier gemaakt. De laatste winters ben ik bezig met de rest van de opbouw. ![]() De machine voor de Maarten. ![]() De Maarten zoals deze in maart 2009 was. Hierbij een link naar een video van de machine. YouTube - Model steam engine for tug Maarten Groeten, Jan. Laatst gewijzigd door Jan Walpot; 17 november 2009 om 13:20 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 24 mei 2009 Locatie: De Meern, MVC Midden Nederland Leeftijd: 18
|
echt schitterend, en ik voel me stiekem toch wel een beetje vereerd
__________________ "I Use Multi-Million Dollar Satellites to Find Tupperware in the Woods. What's Your Hobby?" |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
![]() Zo iets krijg ik niet meer klaar hoor (leeftijd) he Een knap staaltje hoor ![]() mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Schitterend zeg, wat een knap staaltje huisvlijt ![]() ![]() Citaat:
__________________ het spur bijster zijn .... Don't apply logic to reason. | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor de complimenten. Ik ben nog niet zo bekend op dit forum dus als er geen belangstelling is voor het volgende hoor ik het wel. ![]() De schroef voor de Maarten heb ik gemaakt door 4 plaatjes van 2 mm op elkaar te plakken met dubbelzijdig tape. Dit om zeker te zijn dat ze bij het zagen allemaal gelijk zijn. Daarna het geheel gebogen. Vervolgens een mal gemaakt om de bladen in de gefreesde sleuven te fixeren. De schroef is met zilver gesoldeerd. Het vijlen, schuren en uitlijnen is eigenlijk het grootste werk. Op bovenstaande foto heeft het roer de oorspronkelijke vorm. Bij de echte Maarten is een deel uit het schroefraam gehaald en het roer naar voor verlengd voor betere manoeuvreerbaarheid. ![]() ![]() Groeten, Jan. Laatst gewijzigd door Jan Walpot; 12 december 2009 om 20:20 |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Om de kracht van de schroef over te brengen op de boot heb ik onderstaand stuwlager gemaakt. Het huis staat tot onder de schroefas gevuld met olie en de groeven happen tijdens het draaien olie zodat het gehele oppervlak gesmeerd wordt. Voor de achteruit stand zitten de groeven andersom. Het stuwlager is gemonteerd op een plaatje aluminium dat vast in de boot zit. ![]() De machine en de ketel zijn gemonteerd op een plaat aluminium om deze gemakkelijk als één geheel uit de boot te kunnen halen. De koppeling tussen de schroefas en de machine bestaat uit een rond blokje rubber waarin aan beide kanten 3 boutjes pakken. Het messing busje zit er omheen om het rubber aan het zicht te onttrekken. Laatst gewijzigd door Jan Walpot; 20 november 2009 om 13:36 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Hoe ga jij de in en uitgaande as olie dicht krijgen Toch wel met simmiringen Toch Je had natuurlijk ook conise rollagertjes kunnen pakken he Maar het ziet er weer puik uit Alleen wat groot volgens mij Maar kan ook aan de foto liggen hoor mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
De machine heeft er al aardig wat draaidagen opzitten. Doordat het olieniveau onder de as staat blijkt de olielekkage langs de as naar buiten te verwaarlozen. Ik doe er dus verder niets meer aan. De afmetingen zijn l x b x h = 20 x 16 x 24 mm. Groeten, Jan. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 16 april 2005 Locatie: Appingedam
|
Jan, Zover ik het kan zien zie ik op het filmpje 2 pompjes met windketeltjes (koelwater en voedingwater ?) en een ontspanvat. Ook zie ik iets van een condensor. Klopt dit? En wat zit daar nog meer voor "hulpwerktuigen"? Kun je misschien een foto plaatsen van die kant van het machientje. Laatst gewijzigd door Maarten2; 21 november 2009 om 11:23 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |